Treba to oprášiť a dať Vallovi ako podnet na úsporu. Myslím že úspech máš istý. Vallo ušetrí ty budeš génius-novátor a moźno aj celebrita v NČ na titulke.
No vzhľadom na to, že osobné náklady v DPB sú za rok sú 3x väčšie ako náklady na materiál (tým sa myslia PHM + údržba vozidiel + tam zrejme budú aj kancelárske potreby, ale to bude zlomok), tak áno. A to nehovorím o tom, že vozidlá sú obstarané a niektoré odpísané, resp. odpisy bežia. Je pravda, že na vstupe sa zvyšujú náklady na energie a nie mzdy vodičov, ale na konci dňa (teda potreba transferu z HMB do DPB) medzi stojacim vozidlom a idúcim vozidlom rozdiel nie je až taký veľký rozdiel (lebo veľkú časť tvoria fixné náklady), čo znamená, že skutočná úspora pri rušení liniek a redukcii grafikonov by nastala len vtedy, ak by DPB začal kvôli menšej výprave rozpredávať vozidlá (a to sa nedeje). Paradoxne sa odstavovaním vozidiel z dôvodu menšej potreby zvyšujú jednotkové náklady na skutočný vzkm, lebo aj stojace vozidlo generuje náklady, ale negeneruje žiadne tržby.
Naopak, ak vyhodíš vodiča z dôvodu menšej potreby vodičov, reálne šetríš.
Preto je redukcia vzkm bez redukcie vodičov iba iluziórne šetrenie.
ZV nie sú bez vodičov. Nepochopil som, že reč bola o ZV, ale o novej službe. ZV by to mohol robiť, ale v rannej špičke by mohol chýbať inde.
Odhliadnuc od toho, že Viko to myslel ironicky, je faktom, že DPB bojuje s nárastom cien energií, nie nárastom miezd vodičov. Keď je hodinová mzda vodiča električky (v pracovný deň) cca 5 € v čistom na hodinu, naozaj je (ak aj zarátame superhrubú mzdu) vodič najväčšia nákladová položka? Pripomínam, že hovoríme o električke, nie minibuse.
Už pred nejakými 50 rokmi som počul v rozhlase v istej humoristickej relácii návrh, ako ušetriť vodičov: Šoféroval by vždy niekto z cestujúcich a posledný by vozidlo zaviezol do vozovne. A potom navrhli ako ušetriť aj vozidlá: na zastávky dať označovače a po označení CL by cestujúci išli po vyznačenej trase pešo.
Predstavujem si tunajšie mizerné dispečerské riadenie, ako zajtra nachystá ku hríbikom ZV 30T a v prípade info od vodičov, že začínajú byť podobne plní ako dnes, nariadi vyjsť na trasu...
Isiel som teraz L9 z Lanfranconi po Postovu a po celej trase skoro vsetky miesta na sedenie obsadene, takze dostatocne full a to som isiel mimo spicky.
8:44 chodi z Botanickej L29 - semtam s nou chodim tiez, no dnes bola o dost plnsia ako minuly tyzden. Prisli naraz nafullovana 7402 a L29 na Chatama smer Safko.
To je prázdninový 7,5-minútový interval električkových liniek. Navyše počas vyučovania na vysokých školách. Od Lanfranconi niektoré električky nepoberali cestujúcich.
"Zmeny, ktoré zavádzame od 13. februára sú práve jedným zo spôsobov, ktorými dosiahneme značnú úsporu aj bez výrazného dopadu na cestujúcich," píše sa v stanovisku magistrátu.
Petto