Reply on: Solider #88663:
Vznik normálneho koľajového rozchodu (1435mm) je popísaný nasledovne : Od roku 1800 v niektorých štátoch mali cestné vozidlá predpísanú vonkajšiu stranu vzdialeností kolies na príslušnej náprave. Táto vzdialenosť (svetlosť) bola stanovená na hodnotu 5 anglických stôp (1524 mm) Tento rozchod je dodnes používaný na železnici, ako aj na mestskej električke prevažne v štátoch bývalého ZSSR. Neskoršie sa vozidlá opatrili vnútornými okolesníkmi a jazdili po koľajniciach s hladkým temenom, svetlosť koľaje sa o pol stopy zmenšila na 4 stopy a 6 palcov – čo sa rovná 1372 mm. Konštruktér prvého parného rušňa, Angličan George Stephenson sa z dôvodu usporiadania parných valcov na rušni rozhodol zväčšiť rozchod o dva a pol palca na 4 stopy a 8 aj pol palca = 1435 m
Papyr
Najrozsirenejsie svetove rozchody su: anglicky (alebo "normalny") - 1435 mm, rusky (1524 mm), metrovy (1000 mm), spanielsky (1668 mm) a kapsky (1067 mm). Existuju od nich drobne odchylky, ktore ale kompatibilite neprekazaju, ak su dostatocne male. (napriklad Rusko stavalo aj trate na 1520 mm, spanielsky rozchod sa povodne delil na kastilsky 1672 a portugalsky 1664 mm, cinsky rozchod je 1432 mm). Specialny pripad je tzv. sofijsky rozchod 1009 mm, ktory vznikol - neudrzbou trati na metrovom rozchode.
Viac informacii na http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_gauge