Reply on: petert #43956:
A ? Nevidim na tom nic zvlastne. Vodic auta konal ako mal - dal prednost chodcovi. Vodic elektricky konal ako mal - zabranil nehode s chodcom. Jasne z toho vychadza chodec ako vinnik. V praxi sa toto stava dost casto.Ale polozme si otazku k teme. Odkial ma chodec vediet, ze NEMA prednost pred elektrickou ? Chodci predsa necitaju vyhlasku. Toto je dost diskutabilne. Pretoze ak necitaju vyhlasku, nemuseli by teoreticky vediet ani to, ze nesmu chodit na cervenu. Myslim, ze KAZDY clovek by mal na zakladnej skole dostat vedomosti aj z dopravy (a to povinne), kde by sa dozvedel aj to, ze pred elektrickou nema prednost ani na prechode. 99% chodcov toto nevie, ale nemozu za to. Nemali sa to kde dozvediet (ak nie su vodicmi).
tr3mp
v § 4 Povinnosti vodiča
"(2) Vodič je povinný
f) dať prednosť chodcom prechádzajúcim cez priechod pre chodcov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na ten účel je povinný zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča vozidla používajúceho zvláštne výstražné znamenia podľa tohto zákona, ktorý takých chodcov nesmie ohroziť, "
"(4) Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo. To neplatí pre vodiča vozidla používajúceho zvláštne výstražné znamenia podľa tohto zákona (§ 37 a 38) a pre vodiča električky."
Odsek (2) teda hovorí o tom, že prednosť chodcom na priechode je povinný dať každý okrem vodiča vozidla používajúceho zvláštne výstražné znamenia - teda aj električky. Avšak v odseku (4), v situácii keď jedno vozidlo dáva prednosť tak električka už prednosť dávať nemusí (čo je vlastne nebezpečnejšia situácia). Takže buď niečo vypadlo zo zákona pri novelizáciách, alebo som prehliadol niečo ja. Keď to niekto upresní, budem rád.
Re #43939 Yps: Čo sú to "železničné predpisy"? Môžeš citovať príslušný zákon alebo iný právny predpis?
Re #43903 tr3mp: Ešte k tej najväčšej povolenej výške električky:
116/1997 Z.z. VYHLÁŠKA Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky zo 17. marca 1997 o podmienkach premávky vozidiel na pozemných komunikáciách
§ 6 Rozmery vozidiel a jazdných súprav
(1) Najväčšie prípustné rozmery vozidiel a jazdných súprav (ďalej len "súprava") vrátane nákladu sú
b) celková výška vrátane zberačov električiek a trolejbusov v najnižšej pracovnej polohe ...................................... 4, 00 m,