OHĽADOM KAROSY
Na začiatok chcem povedať, že nemám nič proti Karose, a keď je takýto autobus čerstvo rekonštruovaný a voňavý, dokonca sa v ňom veľmi rád veziem. Karosa má jednoducho isté čaro, ktoré ostatné autobusy nemajú. Prejdem však k tomu, prečo je Karosa ŠROT:
Triezvo uvažujúci človek musí iste uvážiť, že Karosy sa do mestskej zaťaženej prevádzky iste nehodia. Na medzimestskej a zájazdovej doprave je to niečo úplne iné, ale predovšetkým, nezáleží na výkone motora, prevodovke, atď, aby bol autobus šrot. Môžem povedať, že napr. autobusy typu XYZ majú slabý "šrotový" motor, ale ak poviem, že autobus je ŠROT, môžeme mu dať neviemaký motor a zostane šrotom. Prvá vec je tá, že taká Karosa vyžaduje dosť mechanickej údržby - samonosná karoséria, ktorá sa sama rozkladá, a tie dvere by som tiež doťahoval, aby to v zatáčke niekoho nevykydlo. Ďaľší faktor je ten, že v Karose je relatívne menej miesta, a na linke 83 ráno sa to dá pocítiť. Aj cez všetky čísla o obsaditeľnosti má napr. TAMBUS, alebo I435 oveľa viac priestoru. Celkový dojem z Karosy však budí rôzne pocity. Taký Ikarus 280, alebo 283 je s rovnakou (čiže žiadnou) údržbou značne menej rozhrkaný a pri dverách sa cítim rozhodne bezpečnejšie.
Zhrňme si to teda:
NEVÝHODY
-Malá kapacita
-Rozpadavá konštrukcia
-Nebezpečné pre cestujúcich
Ale aj Karosy majú svoje výhody, napr v sérii x2xx oceňujem tmavé sklá, ktoré neviem prečo nemajú aj 435ky. Vyzdvihovať však Karosu len preto, že sa niekomu ten autobus jednoducho páči je blbosť. Aj mňa občas zaujmú neviemaké super zvuky v štýle vyladeného ventilátora, alebo podobné, ale toto pre cestujúcich nie je podstatné. Pre cestujúcich taktiež nie je podstatné, že nový Ikarus má obmedzovač, a že dlhá Karosa ide oveľa viac, ako 70 - aj keď poznám vozy (B741ky), ktoré pri pedále na kotol neprekročili rýchlosť 50 km/h (?).
O údržbe: Nový Ikarus nie je šrot. To, že sa kazí je normálny efekt. Ideme s dobou a treba brať na vedomie, že na Karose, alebo 280ke sa nemá ČO pokaziť. V Ikaruse je na naše dielne moc elektroniky, aby sa s tým pracovníci dokázali vyrovnať. To by sa dalo prirovnať k takému niečomu, keby sme kúpili 50 nízkopodlažných električiek, a boli by šroti, len preto, že by mali semtam poruchu, zatiaľčo K2ky a T3ky by boli geniálne, a len preto, že sa "nekazia" - Položme si však otázku, môže sa v nich niečo pokaziť??? Staré vozy totižto nepotrebujú údržbu na úrovni ťažkej elektroniky, tam to stači semtam zatiahnuť, prípadne občas vymeniť olej. Na taký CityBus si v Prahe určite nesťažujú a myslím, že to je z hľadiska elektroniky mnohonásobne náročnejšie vozidlo, ako nový Ikarus. Ikarusy iste nie sú najlepšie na svete, ale pre cestujúcich je to najlepšie, čo môže DPB ponúknuť, ak sa teda nechceme vrátiť do doby kamennej.
P.S.: Pojednávalo sa tu aj o Ikarusoch 412. 412ky sa javia, ako "nepodarenejší" typ vozidla, ktorý však asi tiež postupne zanikne, keď Ikarus vyrába radu E.. S padajúcou strechou sme nemali problémy, cestujúcim na hlavu iba padol dekel od stredných dverí vo voze 1701 (celkom sranda - čierny humor). Tie nové dosť odflákli (aj keď s tých ťapancov by som povedal, že to pokazili naši dielenskí, keď sa toho chytali). O 1700 však neviem, že by s ňou boli problémy, lebo jazdí už niekoľko rokov denno denne. Zvuky vnútri vozidla a pod. závisia zase od typu motora atď.
Na začiatok chcem povedať, že nemám nič proti Karose, a keď je takýto autobus čerstvo rekonštruovaný a voňavý, dokonca sa v ňom veľmi rád veziem. Karosa má jednoducho isté čaro, ktoré ostatné autobusy nemajú. Prejdem však k tomu, prečo je Karosa ŠROT:
Triezvo uvažujúci človek musí iste uvážiť, že Karosy sa do mestskej zaťaženej prevádzky iste nehodia. Na medzimestskej a zájazdovej doprave je to niečo úplne iné, ale predovšetkým, nezáleží na výkone motora, prevodovke, atď, aby bol autobus šrot. Môžem povedať, že napr. autobusy typu XYZ majú slabý "šrotový" motor, ale ak poviem, že autobus je ŠROT, môžeme mu dať neviemaký motor a zostane šrotom. Prvá vec je tá, že taká Karosa vyžaduje dosť mechanickej údržby - samonosná karoséria, ktorá sa sama rozkladá, a tie dvere by som tiež doťahoval, aby to v zatáčke niekoho nevykydlo. Ďaľší faktor je ten, že v Karose je relatívne menej miesta, a na linke 83 ráno sa to dá pocítiť. Aj cez všetky čísla o obsaditeľnosti má napr. TAMBUS, alebo I435 oveľa viac priestoru. Celkový dojem z Karosy však budí rôzne pocity. Taký Ikarus 280, alebo 283 je s rovnakou (čiže žiadnou) údržbou značne menej rozhrkaný a pri dverách sa cítim rozhodne bezpečnejšie.
Zhrňme si to teda:
NEVÝHODY
-Malá kapacita
-Rozpadavá konštrukcia
-Nebezpečné pre cestujúcich
Ale aj Karosy majú svoje výhody, napr v sérii x2xx oceňujem tmavé sklá, ktoré neviem prečo nemajú aj 435ky. Vyzdvihovať však Karosu len preto, že sa niekomu ten autobus jednoducho páči je blbosť. Aj mňa občas zaujmú neviemaké super zvuky v štýle vyladeného ventilátora, alebo podobné, ale toto pre cestujúcich nie je podstatné. Pre cestujúcich taktiež nie je podstatné, že nový Ikarus má obmedzovač, a že dlhá Karosa ide oveľa viac, ako 70 - aj keď poznám vozy (B741ky), ktoré pri pedále na kotol neprekročili rýchlosť 50 km/h (?).
O údržbe: Nový Ikarus nie je šrot. To, že sa kazí je normálny efekt. Ideme s dobou a treba brať na vedomie, že na Karose, alebo 280ke sa nemá ČO pokaziť. V Ikaruse je na naše dielne moc elektroniky, aby sa s tým pracovníci dokázali vyrovnať. To by sa dalo prirovnať k takému niečomu, keby sme kúpili 50 nízkopodlažných električiek, a boli by šroti, len preto, že by mali semtam poruchu, zatiaľčo K2ky a T3ky by boli geniálne, a len preto, že sa "nekazia" - Položme si však otázku, môže sa v nich niečo pokaziť??? Staré vozy totižto nepotrebujú údržbu na úrovni ťažkej elektroniky, tam to stači semtam zatiahnuť, prípadne občas vymeniť olej. Na taký CityBus si v Prahe určite nesťažujú a myslím, že to je z hľadiska elektroniky mnohonásobne náročnejšie vozidlo, ako nový Ikarus. Ikarusy iste nie sú najlepšie na svete, ale pre cestujúcich je to najlepšie, čo môže DPB ponúknuť, ak sa teda nechceme vrátiť do doby kamennej.
P.S.: Pojednávalo sa tu aj o Ikarusoch 412. 412ky sa javia, ako "nepodarenejší" typ vozidla, ktorý však asi tiež postupne zanikne, keď Ikarus vyrába radu E.. S padajúcou strechou sme nemali problémy, cestujúcim na hlavu iba padol dekel od stredných dverí vo voze 1701 (celkom sranda - čierny humor). Tie nové dosť odflákli (aj keď s tých ťapancov by som povedal, že to pokazili naši dielenskí, keď sa toho chytali). O 1700 však neviem, že by s ňou boli problémy, lebo jazdí už niekoľko rokov denno denne. Zvuky vnútri vozidla a pod. závisia zase od typu motora atď.
280ky sice tiez vyzeraju hrozne, ale zda sa mi, ze na svoj vek su v lepsom stave. Cele to zaklincovavaju vozy typu 1101, ktore len natru a tvaria sa, ze to bude ako po generalnej rekonstrukcii (no, tusim 1101 je prave v celkom dobrom stave). Poznamocka: toto sa tyka len karos B73x, klbate su, zda sa mi, o nieco na tom lepsie.
Martin
175kW na kloubák, ale tady v Praze jezdíme s Renaulty, které mají výkon 217kW a můžu ti říct,
že právě tohle je docela kotel. Karosa se mi jako šrot nezdá, když se prodá ročně 600 autobusů do
Francie a Belgie. Jejich životnost je 12 roků.
Ikdyž pravda je, že Ikarus je na tom po technické
stránce lépe (lepená okna, nižší podlaha, celoskleněné dvěře dovnitř se otevírající....)
Ale taky si musíš uvědomit, že výroba městských
Karos B900 pomalu končí. Protože a to je hlavní
se nakupují v 80% do měst v ČR pouze Karosy Citybus
v ceně 7,5 milionů Kč. A ty se ti taky jeví jako šrot????? Co jsem měl možnost jet Ikarusem 412, kterých tu u nás jezdí okolo 20-ti, tak psát radši ani nebudu. Jenom jak je hlučný a líný oproti Citybusu a už jsem to sem psal, v Karlových Varech, kde jich mají 13, tak tam když jsi otevřel okno,
tak se ti hla karosérie a potom nešlo zavřít, musely je ubrušovat. Jejich znění je asi takové-
na to kolik stojí je lepší kupovat dražší a kvalitnější. Jenom výkon 12-ti metrového Renaultu
bude po dodání motorů Iveco 200kW a kloubového 250kW. Ale uznávám, že Karosa 900 je zastaralé koncepce, ale fakta prodaných vozů ukazují jasně,
že hravě Ikarus předehnala.