Tak tam nebudeš mať interval 2 minúty. Nejaká premávka je vždy lepšia ako žiadna premávka - električka raz za 4 minúty je lepšia ako NADka kde má vozidlo tak tretinovú kapacitu a jazdí väčšinou ešte menej často než po tých 4 minútach.
Možno práve toto by bolo riešenie - vypravovať linky tak že každý druhý voz bude obojsmerný a pri mimoriadnosti sa môžu jednosmerné vozy ukončovať skôr, ale obojsmerné pôjdu tak ďaleko ako sa dá.
Vies lahko pokryt potreby pre vyluky, vies zaroven mat pravidelne linky s nimi (napriklad elektricku vo Vrakune urcite stavat celu naraz nebudu, ta sa musi budovat postupne a na mnohych miestach nemas miesto na slucku pocas stavby, rovnako by si vedel predlzovat elektricku k Letisku, alebo scifi trat cez Patronku) bez nutnosti stiahnut elektricky z linky ktora nemusi byt ovplyvnena vylukou/mimoriadnostou, a pri tom mnozstve mozes realne zacat uvazovat o kolajovych spojkach ala Molecova alebo Jungmannova na viacerych miestach (napriklad Vazovova sa priam pyta na taku kolajovu spojku, alebo Centrum/Safko)
Pri intervale 2 minúty aj tak nebudeš stíhať obracať vozy niekde uprostred trate a budú sa ti tam kopiť aj mimo zastávok. Najmä ak musíš vyhodiť cestujúcich na poslednej možnej zastávke. Koľajové spojky sa dajú použiť pre dočasnú jednokoľajnú premávku (kde sa to bude vláčikovať, ale okrem meškania by sa to nemalo začať masovo kopiť - resp. nakopené vlaky vždy odídu spolu po troch).
a Mhr1 #254837
akurat ze dnes sa argumentuje k nemoznosti pouzivat kolajove spojky k nudzovemu ukoncovaniu/obracaniu v pripade mimoriadnosti tym, ze ked tam mas primiesane jednosmerne vozy tak sa neda (a zaroven to je ako jeden z argumentov k tomu preco nebudovat dalsie kolajove spojky), pokial by bol cely vozovy park obojsmerny, tak tento dovod pada.....
nehovoriac o tom, ze najblizsich ~30 rokov este urcite nebude cely vozovy park obojsmerny aj keby sa uz ziadne jednosmerne vozidlo nekupilo....
Za mna radsej nech mame viac ako potrebne mnozstvo obojsmernych do buducna (ked sa trate bude rozsirovat alebo budu vyluky), ako mat nedostatok.
Taka Praha v jednu dobu mala tolko vyluk a docasnych trati s uvratou, ze jej KTcka nestihali a museli prekopat niektore linky kompletne, aby to vyjazdili.
Súčasné vedenie DPB to vidí ináč. 49 metrové vozy majú byť všetky obojsmerné a ďalšie jednosmerné ani nechce súťažiť. Výhľadovo chcú mať všetky vozy obojsmerné. Nezdieľam túto dogmu, podľa mňa by stačilo mať vo vozovom parku 30% obojsmerných vozov.
Bratislava sa do toho nepotrebuje dostávať, sieť vyžadujúca výhradne obojsmerné električky nie je žiadny vyšší level. Hlavne nie pri šírke vozidla max. 2,5 metra.
Ja nerozumiem, prečo by sme mali prejsť na obojsmerné električky, keď máme všade slučky. A výhoda ostrovného nástupišťa? Iné je to v Budapešti, kde vždy počítali s obojsmernými električkami a iné v mestách, kde sa pri projektovaní počítalo s jednosmernými vozmi. Skrátka systém sa prispôsobuje vozovému parku a naopak. Najlepšie pre nás v BA je mať vozový park zmiešaný. Lebo aj jednosmerné električky majú svoje nesporné výhody!
Najskôr taká trať môže byť po Košickej k Eurovei a keď sa konečne podarí to trasovanie popred SND, tak sa to spojí so Šafkom a Starým mostom. Inak by bolo naozaj rozumné postaviť aspoň ten menej problémový úsek od Miletičovej po Čulenovu.
No a ďalší adept bude na dlhé roky prievozská radiála, ktorá sa bude stavať minimálne po Bajkalsku po etapách a teda tam nebude možnosť robiť obratisko na Mlynských nivách, ale iba takúto úvrať.
"Bratislava sa do štádia, keď sa dajú naozaj využiť obojsmerné električky ale nedostane" na toto si ako prišiel? 10 rokov jazdila L3 na úvrat v Petržalke bez problémov, a teraz máme 40 obojsmerných električiek a žiadna linka na ktorej explicitne *musia* jazdiť. Keby hrozilo, že sa vybuduje nová trať bez obratiska tak sme v dobrom stave.
Kedysi som býval v Ženeve, aj v čase, keď sa začala zoširovať električková doprava (na začiatku 90. rokov premávala len linka 12 a mali naozaj len jednu trať). Pri rozširovaní kupovali nové električky, zo zásady obojsmerné. Po dvoch desaťročiach už premáva len minimum jednosmerných električiek. Nové trate majú mnoho koľajových prepojení na ktorých sa môžu obojsmerné električky "otočiť", čo sa využíva pri mimoriadnostiach. Mnoho nových konečných je na miestach, kde by sa klasické obratisko nevmestilo.
Navyše na frekventovaných zastávkach (napríklad pri železničnej stanici) majú dve krajné a jedno ostrovné nástupište, kde obojsmerné električky otvárajú dvere na oboch stranách.
Na mnohých miestach je ostrovné nástupište výhodnejšie, ak by dve krajné nástupištia boli moc úzke, to ale takisto obslúžia len obojsmerné električky.
Bratislava sa do štádia, keď sa dajú naozaj využiť obojsmerné električky ale nedostane, pretože stále sa nakupuje trochárskym spôsobom - "my to nepotrebujeme".
Nemám rád tieto celovozové reklamy. Vo všeobecnosti nemám rád reklamy, ale prznenie vozidiel MHD a prelepovanie okien naozaj neznášam. A preto ma takýto fajl vždy poteší.