Reply on: Mike #50091:
? pekne si to zhrnul... veľmi dobrý príspevok (aj keď drobná oprava: napríklad v Amsterdame je tiež metro s viacerými číslovanými linkami). Samozrejme, stále si myslím že je priveľký luxus čakať na dopravnú krízu atď... 
Mike
- Nie je to podložené žiadnou dopravnou štúdiou, reálnymi prieskumami, alebo dopravnoinžinierskými prepočtami, ale zaužíval sa taký zvyk, že ako ideálny následný radiálny interval budeme považovať 4 minúty cez pracovné dni. (V Karlovej Vsi min. každé dve minúty duplák, častejšie ako 4 min. to musí byť aj na Račianskej po ŽST Vinohrady, konkrétny výsledný následnýinterval je sporný.) V zápätí však všetci dodávajú, že keby sa v kritickom čase rannej špičky jazdilo iba na minimálne nutné bezpečnostné prestávky na konečných, dá sa dosiahnuť aj interval 3 minúty na radiále (namiesto štyroch.) Večer sa jazdí v následnom radiálnom intervale 10 minút (tento "večer" je však rôzny v Ružinove, v Rači a Dúbravke, na Vajnorskej a v K. Vsi premávka linky č. 4 mieša karty.)
- spomínaný stav sa dnes dosahuje celodenným linkovým intervalom 12 minút s 3 linkami na radiále, večer s intervalom 20 minút s dvomi linkami na radiále. Jazdí tu 12 lniek, z toho 1 (7+17) špičková.
- Musím oceniť, že účastníci diskusie na pôde tohto fóra sú už natoľko uvedomelí, že pri svojich návrhoch všetci uvažujú nad znížením počtu liniek (slovanistovi21 nebudeme brať jeho ilúzie ☺). Pri zachovaní horespomenutého pravidla môžeme mať v princípe dva typy návrhov linkovania električiek:
1. Linkový interval 8 minút a dve lniky na radiále
2. Linkový interval 4 minúty a jednu linku na radiále.
(3. Návrhy, kde niektoré linky majúi nterval 4 a niektoré 8 minút, nebudem považovať za menejcenné, ale osobne ich nepovažujem za systémové)
Ad. 1: Kombinácií odkiaľ kam je mnoho, rozdiel je, či sa počíta s Petržalkou, alebo nie. V prípade Petržalky by tam mali viesť minimálne 3 linky, z toho povedzme jedna špičková.Výhodou toho systému je vysoká variabilita trás liniek, a nie je potrebné robiť rôzne konečné vrámci jednej linky, čo mätie vlkä. ?
Najznámejší návrh tohto typu, ktorý bol aj všade medializovaný a uverejnený, a aj dosť propagovaný, nebudeme tajiť, že pochádza z dielne RPaT. Počíta až s dvomi špičkovými linkami.
Ad. 2:Tuto je možností vedenia liniek relatívne málo. Po otvorení radiály do Petržalky vznikne prehľadná sieť so smerovaním severo južne (jediné logicky možné linky sú Hlavná Stanica - Petržalka a Rača - Petržalka) a západo - východne: tu už sa môžeme sporiť o konkrétnej podobe trás, isté je že sa jedná opäť o dve linky, jedna z Dúbravky a jedna z Karlovky, jedna do tunela na Obchodnú a jedna na nábrežiea Špitálsku, opäť sa stretnú na Trnavskom Mýte, jedna pôjde do Ružinovaa jedna na Vajnorskú (tuto evidentne nebude treba každé 4 min. na Zl. Piesky, časť spojov pôjde iba po Jurák, alt. po ŽST N. Mesto.) Ale ako som už povedal, či linku z Karlovky do tunela, alebo z Dúbravky do tunela, a zvyšnú na nábrežie, a potom, že ktorú z nich do Ružinova a ktorú na Vajnorskú - tu už môžeme vyťahovať plno argumentov za a proti diskusia bude otvorená.
Do tohtro systému bude však zrejme treba zaviesť ešte jednu doplnkovú linku č. 2: Hlavná Stanica - ŽST Nové Mesto, na ktorej bude bohate postačovať interval 8, či skôr 12 minút. Keby sme chceli byť radikálnejší, na to Nové Mesto bude stačiť časť spojov linky 4, tak túto doplnkovú linku nebude treba.
Osobne sa prihováram za tento systém. Totižto jedna linka na radiále- - to je predstava rýchlodrážnej električky, ktorú cestujúcim môžme ponúknuť ako metro - ani pri metre nechodí spolu viac liniek (okrem Londýnu a USA). A postupnou fyzickou skutočnou preferenciou takéhoto koľajového systému(čo nastane asi o 50 rokov) môžeme dosiahnuť plnohodnotný nosný systém MHD, ktorý bude musieť pobrať vlkä z IGK. ?
Ale to až po tom, ako Bratislava prejde krízou IAD - takou, ktorou prešli mestá v západnej Európe v 80tych a niektoré ešte začiatkom 90tych rokov.