Reply on: Lukáš #37005:
? Lebo tu nie je tolko penazi, co v Prahe -- uliali sa este skor, nez sem stihli prist. ?Re #37006 DuPe: Nie, nemyslia. Ale podla mna ma Bratislava dve moznosti:
1. Vybudovat uplne novy nezavisly kolajovy system.
2. Nosny system vytvorit evoluciou z existujucej elektrickovej siete.
Myslim, ze druha moznost je za sucasnej financnej situacie mesta realnejsia. Navyse, samotna elektrickova siet v segregovanych radialach je na to akoby stavana, pozadovane upravy budu len mierne oproti nutnosti stavat uplne nove trate. Oba systemy mesto naraz prevadzkovat urcite nebude. Jednoducho na to nema. Ak by predsalen mala sucasna elektricka prezit _popri_ nosnom systeme (a nebyt jeho sucastou), samozrejme, ze zmena rozchodu je vyhadzovanie penazi. Ale ak ma elektricka nosny system tvorit, malo by sa nad zmenou rozchodu vazne uvazovat. Skutocne si dost dobre neviem predstavit rychlodrazne vozidla na metrovom rozchode. Combino alebo Cityrunner/Flexity pre mna "skutocnym" rychlodraznym vozidlom nie je. Presne ako povedal yale, stale je to len obycajna pomala elektricka. Nevyhodnost koncepcie tychto elektriciek celkom pekne rozobral aj Jenki v prispevku z 29. 10. 2004, 23.58 na http://www.k-report.net/diskuze/messages/48/1313.html.
Nehovoriac o tom, ze mesto ma este stale tendencie snivat o mackopsovi (alebo ideu mackopsa aspon pouzit na ulahcenie ziskania potrebnych financii) -- potom bude zmena rozchodu nevyhnutnostou.
Re #37016 DuPe: Ale no, porovnavat Linz s Bratislavou je skutocne trochu scestne. Linz ma zhruba polovicny pocet obyvatelov, pomer IGK:MHD nepoznam, ale predpokladam, ze by bol vyraznejsie v prospech IGK nez v Bratislave. Na tamojsiu elektrickovu "siet" pozostavajucu vsehovsudy z dvoch liniek, ktore navyse maju podstatnu cast trasy spolocnu (trojku za samostatnu linku ani nepokladam), su kladene uplne ine kapacitne a rychlostne naroky, nez budu na nosny system v Bratislave. Linz by bol dobry priklad, keby chcel niekto elektricky v Bratislave uplne zrusit s argumentom, ze metrovy rozchod je zastaraly alebo ja neviemco a neexistuju pren moderne a pohodlne vozidla. To je samozrejme blbost. Ale vobec nic to nehovori o (ne)vhodnosti metroveho rozchodu pre nosny system MHD.
Re #37018 Vladimír: Presne tak. Navyse na C sa kvoli nevhodnemu zabezpecovaciemu zariadeniu uz interval ani prilis skracovat neda. B takisto absolutne nepobera. A Petrzalke hrozi to iste -- v uzemnom plane je zaznacena komplet nova obytna stvrt medzi Lukami a Jarovcami. Samozrejme, nosny system bude zacinat prave tam.
Vladimír
Iste, z Lúčanky na Hlavnú stanicu tu nebude ktovieaká slasť, ale dá sa predpokladať, že stále väčšia ako súčasná L93.
Píšeš, že na Šafku sa nebude dať rozumne prestupovať na Dúbravku, lebo polovica liniek ide cez Obchodnú a tunel. A Ty si vážne myslíš, že sa nebude musieť meniť linkové vedenie súčasných električiek. To si akože myslíš, že niekto uvažuje s tým, že po dostavbe petržalskej trate len pribudnú nejaké L13, 15, 16, 18...? Skús si naštudovať navrhované linky po dostavbe petržalskej trate, ktoré tu predčasom navrhol tr3mp. Som presvedčený, že sa Ti budú páčiť.
Re #36961 Janči: Dobre. Spýtam sa takto. V modelovej situácii "A" mám električkovú rýchlodráhu, kde sú kapacitné možnosti vyčerpané. V modelovej situácii "B" mám sieť liniek metra, kde sú kapacitné možnosti vyčerpané. V ktorom prípade sa, podľa Teba, bude dať kritická situácia efektívnejšie riešiť?
Skúsim Ti napovedať a odposlať Ťa do Prahy na linku C metra. Dnes pri najkratších možných intervaloch v špičke je metro zúfale narvané (áno, aj možnosti metra sa raz vyčerpú) a kto môže, vyhne sa mu. Riešením problému je jedine nová trasa D, kde sa však jedná o nechutné miliardy Kč, na ktoré nemá nateraz ani Praha.
Súhrnne povedané, investičné náklady na rozširovanie kapacity rýchlodrážnej električky a metra sú jednoznačne v prospech rýchlodrážnej električky.
Re #36976 yale: A čo máš proti maximálnej rýchlosti, ktorú vie vyvinúť električka? Ty mi chceš povedať, že pri úplne segregovanej trati potrebujem na medzistaničnom úseku vyvinúť vyššiu rýchlosť ako 70 km/h?
Re #36977 si: Súhlasím.
Re #36994: " nikdy, ale nikdy nebudu tak široké a dlhé súpravy električiek ako súpravy ťažkého metra...."
Nikdy, ale nikdy nebude môcť premávať ťažké metro v takých krátkych intervaloch ako môže električka
Re #37009 Janči: Porovnávaš neporovnateľné. Pokiaľ viem, v Prahe v 70. rokoch pred otvorením metra neboli električkové trate oddelené od ostatnej premávky, viazli v kolónach spolu s ostatnou povrchovou verejnou i individuálnou dopravou, zastavovali pri každej vŕbe a v konečnom dôsledku tento stav bol aj výsledkom toho, že o jeho zlepšenie nikto nemal záujem. Veď stavali stavbu československo-sovietskej spolupráce - stavali metro!