Reply on: Klepeto #252810:
Áno, pod fyzické oddeľovače som zahrnul aj rigóly popri ceste
TP 118 hovoria toto:
V obci sa vonkajšie okrajové čiary vymedzujúce okraj vozovky spravidla nevyznačujú: okraj vozovky má byť rozoznateľný na základe stavebných prvkov, najmä obrubníka a/alebo odvodňovacieho zariadenia. Okraj vozovky sa smie vyznačiť, len ak sú na to osobitné dôvody, najmä:
- okraj vozovky nie je dobre rozoznateľný na základe stavebných prvkov,
- je to potrebné na smerovanie premávky tam, kde sa mení šírka, poloha alebo smerovanie jazdných pruhov,
- chýba verejné osvetlenie, najmä mimo upokojených premávkových priestorov,
- je potrebné vymedziť vyšrafovaný priestor,
- ide o úsek na moste, v tuneli alebo v podjazde,
- zriaďuje sa postranný pruh s osobitným účelom (napr. parkovací pruh), ktorý nie je dostatočne vymedzený stavebnými prvkami.
Vyznačovanie vonkajšej okrajovej čiary sa aj v uvedených prípadoch musí obmedziť na nevyhnutné minimum. V upokojených premávkových priestoroch sa vonkajšie okrajové čiary vyznačujú len výnimočne, napr. na vymedzenie ostrovčekov na vozovke.
čo na tom, že sa zo žiadnej nenapája a ani nikam nepokračuje..
Ike
Na Riazanskej predsa nešlo o cyklopruh a farbičky-čarbičky, ale o to, že tam boli enormne široké jazdné pruhy, ktoré pochopiteľne zvyšujú sebavedomie vodičov a ich pocit, že majú situáciu pod kontrolou, čo najčastejšie vedie k tomu, že a) prekračujú maximálnu povolenú rýchlosť a b) nedávajú pozor. Ono na dlhej rovnej širokej ceste ľahšie vodič podľahne pokušeniu ťukať do mobilu alebo vozidlového infotainmentu, prípadne obdivovať krátkosť minisukní na chodníku. A to môže byť problém ak v obytnej štvrti náhle vybehne dieťa, pes, človek, čokoľvek do jazdnej dráhy (hlavne ak sa rýchlosť a nepozornosť skombinujú).
V civilizovanom svete sa to rieši tým, že sa pozornosť vodiča umelo zvýši (psychologickými prvkami ako napríklad iný povrch [zvyčajne rovnaký ako chodník], šikany, čiary, zvuk) a možnosť porušovať maximálnu povolenú rýchlosť zníži (v princípe tými istými opatreniami).
Na Riazanskej sa k tomu pridáva ešte jeden aspekt a to je kolmé státie do relatívne frekventovanej cesty, po ktorej jazdí MHD.
Esteticky to nevyzerá najlepšie, ale v princípe mesto úpravou na Riazanskej postupuje správne a sleduje logické ciele a keďže ostal pristor na cyklopruh, pridal sa aj ten.