Svoj príspevok som myslel z pohľadu "konkurenčnej" samosprávy. Ešte raz, ak by sa rakúsky dopravca rozhodol suplovať BSK na linke Stupava - Mlynské Nivy a ešte by fungoval na komerčnej báze, asi by si ako predseda BSK dobre nespával (hoci by to bol v princípe tvoj problém). Dopravcovi by nič nebránilo jedného dňa skončiť a nechať Ti na pleciach naštvaných cestujúcich. Tiež tvoja pozícia by nebola optimálna, lebo by si nad dopravcom nemal kontrolu (inak, že by mali slovenskí objednávatelia kontrolu nad svojimi zmluvnými dopravcami sa tiež nedá povedať, ale pssst, hlavne, že zákon to tak rieši ).
Áno, máme podobné prípady na Slovensku, konkrétne ma napadá Turancar na linke Bratislava - Nitra, kde bus supluje úplne neschopnú železnicu. Ale to je superbonitná linka pre dopravcu a kraj môže byť spokojný, pretože keby najhoršie, je tu vlak.
Ja len dedukujem, prečo Rakúšania neskáču od radosti.
Samozrejme, z pohľadu cestujúcich a tvojej podpory je to super point. Len mi stále uniká, prečo DPB rieši za peniaze daňovníkov modal split na relácii, kde je v princípe ranná špička do Bratislavy najbezproblémovejšia (aj za cenu straty) a v rámci dotovanej dopravy v meste, ktoré je akcionárom a ktoré zastupuje daňovníkov mu zrazu osud o verejnú dopravu na srdci neleží.
Funkcnost tejto tezy zavisi od legislativy ktorou sa riadi suhlasi Rakusanov s prevadzkou tej linky a tu ja zial nepoznam. Na to aby DPB tie "nebonitne" spoje (rozumej spoje mimo spicky) prestal prevadzkovat by muselo dojst k schvaleniu zmeny CP zo strany MDV - na to nie je nutny suhlas rakuskej strany?
Inak by som zaroven nesuhlasil s tezou ze spoje mimo spicky su "nie bonitne". To je 2D myslenie. Realne je dostupnost verejnej dopravy klucova pre jej atraktivitu a teda aj potencialnu ziskovost. Preto napr. Slovak Lines dlhe roky jazdi o polnoci z letiska VIE do Bratislavy, hoci na zaklade celeho radu skusensoti verim ze ten spoj sam o sebe nie je ziskovy - ale jeho existencia pomaha dostat ludi do verejnej dopravy. Niekedy sa oplati prevadzkovat spoje kde variabilne naklady su nizsie ako trzba, lebo hoci spoj ako taky je "stratovy", linke ako celku to pomaha. To je aj pripad 901ky, kde existencia celodennej obsluhy pomaha dostat linku ako celok do zisku, aj ked to znamena prevadzku niekolkych spojov ktore individualne ziskove nie su.
Viem, že teraz vyzniem veľmi pravicovo, ale spýtam sa otázku: Akcionárovi (mestu) to nevadí, že na komerčnom princípe vykonáva DPB základnú obsluhu počas celého dňa, pričom je jasné, že linka je v určitých časoch stratová a musí ju "dotovať"?
Z pohľadu Rakúšanov to momentálne možno je dobré, ale spoliehať sa na to, že zahraničný dopravca a ešte k tomu na pochybnej komerčnej báze (lebo princípom komerčnej bázy je maximalizácia zisku, nie charita) supluje vykonávanie základnej obslužnosti, pričom tým, že nemá objednávateľa a nie je konkrétne viazaný na zmluvu o dopravných službách vo verejnom záujme, môže kedykoľvek zmeniť cestovné, časy odchodov, rozsah obsluhy, alebo sa môže jedného dňa proste spakovať, mi nepríde ako niečo, čo by bolo pre objednávateľa to pravé orechové. Minimálne v dvoch rovinách sú na tom Rakúšania stratoví: a) zrejme musia držať niekde záložnú kapacitu (keby DPB proste nevypravil) a okrem toho nemôžu využiť bonitné spoje na vykrytie tých stratových.
Rozdiel oproti tvojmu prikladu je ale ten, ze DPB neprevadzkuje 901 len v spicke, ale cely den, s radovo lepsim standardom nez cokolvek autobusove co jazdi vo VOR.
Lenže tie tri tarify sú plus-mínus porovnateľné a Labe-Elbe je Nemeckom brutálne dotovaná ponuka pre bratov z rozvojovej krajiny.
Podobný problém je Triregioticket na Bazilejsku, kde sme v záujme úspory po prílete lietadlom do Zürichu (jednalo sa o spiatočnú letenku Praha - Bazilej a späť, kde v skutočnosti sa jednalo o let do Zürichu, vlak do Bazileja a letenku späť z "euroletiska" v Mylhúzach) vystúpili z vlaku na mieste najbližšieho možného pešieho prechodu do Nemecka, kde stál Triregioticket výrazne menej (18,80 EUR v Nemecku/Francúzsku, 22 CHF vo Švajčiarsku).
No nedovolí, pretože im budú komerčne (rádoby) financované spoje vykrádať ich dotované linky. Ani Bratislavskému kraju by sa nepáčilo, keby si rakúsky dopravca povedal, že ide prevádzkovať linku Stupava - Bratislava - Wolfsthal v bonitnom čase. Samozrejme, vždy je to individuálne, ale v princípe to pre objednávateľa vo verejnom záujme nie je nikdy lákavé.
To je všeobecne známe, že v Nemecku na vidieku, zvlášť východnom, mimo IDS-ky, kde nemajú vlak, sú bez auta prakticky odrezaní od sveta. Zachraňuje to nesúrodý systém školských autobusov, zamestnaneckých návozov a sociálnych taxi. A to je už dnes pomerne dobre oproti deväťdesiatym rokom, kedy finančne totálne vyšťavené východonemecké samosprávy nedotovali verejnú dopravu prakticky vôbec.
Teraz platis 1,5 eura + listok v MHD (kedze vacsina urcite nekonci na Einsteinke ci SNP a naopak nejde len odtial) - cize by ti ostala este hodina a pol na cestovanie, co mas listok od 1,2 (hodinovy mestsky), za 1,8 (5 zon) ci 2.1 (6 zon) - cize teraz by platili medzi 2,7 eura az 3,6 eura. Po novom "iba" 2,30
Nehovoriac o tom, ze by tam bola pre pravidelnych moznost kupit si elektricenku, co pri 20 pracovnych dnoch a 2 cestach (tam a spat) vychadza (pri mesto + 4 regiony) 60 eur dokopy = 1,5 eura na jednu cestu co je rovnaka cena ako teraz s moznostou jazdi neobmedzene po BA. A viac ciest = lacnejsie cestovanie.
Ale bohuzial ak sa nezvysi cestovne, realne VOR/Rakusko asi nedovoli vnutrostatnu prepravu. Ked sa to nedalo vybavit 10 rokov (tusim tak dlho jazdi 901 nie?) a mozno ani najblizsich 5 sa nic nezmeni...
A naco by sa to tak robilo? Cielom nie je integracia useku Most SNP - Einsteinova, na to kaslat, cielom je integrovat celu 901, co tvoje riesenie neobnasa a navyse vyrazne zvysuje ceny listkov medzi Bratislavou a Hainburgom (kedze len usek Hainburg - Wolfsthal by mal podstatne vacsinu hodnotu ako dnes listok az do BA).
A 901 je primarne linka pre obyvatelov tych dedin, nie turisticka linka. Rozne turisticke produkty su fajn, ale neriesia tu primarnu potrebu ktora tu je.
A teoreticky kebyze kazda dedina v Rakusku ma hodnotu 2 tarifnych pasiem IDS BK?
Ak dobre ratam, typ padom by cesta z Hainburgu pod Most SNP bola 7 pasiem (Bratislava 3 (2x 100 + 101 | Wolfsthatl 2 pasma (2x 900) | Hainburg 2 pasma (2x 901))
Podla ceny listkov je 7 pasmovy listok na 120 minut za 2,3 eura (z Wolfsthalu 1,8 eura a 90 minut). A PCL by stal 60 eur mesacne s regio zonami resp. 45 eur z Wolfika.
Alebo na tej linke 901 by sa to dalo urobiť tak, že na rakúdkom úseku by normálne platila tarifa VOR, na slovenskom IDS BK. Ale by sa predávali špeciálne turistické lístky s platnostou buď celý den, alebo aj len pol dňa, prípadne niekolko hodín, ktoré by platili aj na iných linkách VOR i IDS BK. Takto funguje u nás ten lístok Labe - Elbe za 270 korún, čo ale zahrnuje platnost vo väčšine liniek Ústeckého kraja a v celom systéme VVO. Samozrejme ceny lístka len pre MHD v Bratislave a rakúske príhraničie, teda Hainburg/Donau a okolie by mali byť samozrejme nižšie. Pre zajímavost: https://www.vvo-online.de/cs/tarify-a-jizdenky/jizdenky/elbe-labe-129.cshtml
No ale tomu sa presne potrebujes vyhnut. Tarifa IDS BK nemoze umoznovat po Rakusku cestovat lacnejsie ako s tarifou VOR, inak mas problem to pretlacit.
Neviem, ako to vychádza pri PCL, ale možno tam vznikla tá zaujímavá ponuka pre ľudí ktorí používajú tarifu VOR a využili by namiesto S7 autobus 901. Jednorázové lístky sú žiaľ vo VOR neskutočne predražené a tie budú vždy nevýhodnejšie ako IDS BK tarifa, aj keby tá 901 mala isť do Fischamendu. (lebo tak ako bude stúpať cena lístku IDS BK, tak približne priamo úmerne bude stúpať aj cena VOR lístku)
Neviem už celkom, ako je na tom regionálna autobusová doprava v dolnorakúskom VOR. Ale môžem v tejto súvislosti podotknút , že Nemecko, aspoň jeho východná časť je na tom tragicky tiež a to si človek myslí, že ako je to tam príkladné. Na tomto pohorela moja pracovná príležitosť v nemeckom mestečku Schleiz pri Plavne (Plauen). Ja, že tam bude niekde pendlovat bus každú hodinu k najbližšiemu vlakovému nádražiu, ale figa drevená, do najbližšieho väčšieho mesta tak 3 spoje do obeda, neskôr poobede a večer nič a o nejakom takte nemôže byť reč. Koho zaujíma tamojšia miestna doprava: https://www.kombus-online.eu/fahrplaene/ To ešte aj také Slovak Lines, alebo hociktorý slovenský dopravca je lepší.
Ja si to predstavujem nejak takto:
- Cestujuci ktory prechadza statnu hranicu moze pouzit bud tarifu IDS BK, alebo VOR podla vlastnej volby (napr. cestujuci Bratislava - Hainburg pouzije tarifu IDS BK, ale cestujuci Bratislava - Maria Ellend pojde na tarifu VOR lebo by zrejme vysia lacnejsie ako delit listky).
- Cestujuci ktory ide v ramci jedneho statu pouzije prislusnu tarifu, t.j. vnutrobratislavske cesty na tarifu IDS BK, vnutrorakuske cesty na tarifu VOR.
Zostava otazka ako doriesit vyrazne nizsiu cenu listka Wolfsthal - Hainburg podla tarify IDS BK v porovnani s tarifou VOR. V smere jazdy do Rakuska je to jednoduche: vodic listky IDS BK za hranicou uz nebude predavat a oznacenie listka nebude povolene. V smere na Slovensko je to tazsie - slo by sice stanovit pravidlo ze cestujuci iduci v Rakusku na tarifu IDS BK musi mat listok ktory plati minimalne do Bratislavy, ale to mi stale vychadza z Hainburgu na 1,80€, zatial co VOR listok vychadza na 2,30€. Cize ak si cestujuci kupi listok do BA a vystupi v Hainburgu, usetri 50 centov.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
810zssk