Aj Mlynsku ratat musis. Pravdepodobne by sa spravil system, ze nie vsetky vozy by jazdili od konecnej po konecnu. Celkovo je ale treba kapacitu nastavit aby pobrala ludi v najvytazenejsom useku.
Do DNV sa metro planovalo hlavne kvoli lokalite Bory, kde malo byt sidlisko pre niekolko desiatok tisic obyvatelov.
Neviem, či práve linky 25 a 92 by tam spravili nejaké terno, ale budiš. Linka 21 má v špičke interval 5 min., teda ponúka kapacitu 1800 cestujúcich. To by pomohlo skrátiť interval z 12 na 9,5 minúty. A to by v celej oblasti ostali akurát tak linky 20, 23, 24, 27 a 28.
Samozrejme, mohol by sa k metru zvážať aj Lamač, tak by sme sa možno dostali k intervalu 6 minút za cenu výrazne dlhšej doby cestovania. Mlynskú dolinu a pod tam už ťahať netreba, asi by nemalo veľký zmysel ťahať kapacitu odtiaľ až do Dúbravky, poťažmo do DNV.
Celým chcem len preukázať, že predstavy niektorých metrofilov, že metro by jazdilo každé 2-3 min. v špičke a za 15 minút sa dostanú z Dúbravky do Rusoviec (takýto príklad hodil niekto k tomu článku v Nku) sú v BA proste odtrhnuté od reality.
Ano, udrzba a zdarile GO Ikarusov (vseobecne v Madarsku) dokazuju, ako "hospodarne" naklada so zverenym majetkom jeden nemenovany dopravca v BA, zabezpecujuci MHD...
Napr. take 435 v BA nepresli za cca 15rokov ziadnou vyznamnejsou GO!
Inak v BP to doviedli do "dokonalosti", zopar IK 260 zmodernizovali vlastnymi silami na verziu LE:
ja by som a tesil z toho, ze cokolvek sa dopravnemu podniku kupi stara sa o to. Takze aj nove vozidla nebudu po 12 rokoch na odpis. Lebo SOR, ci MBCC uz su nizkopodlazne, no 27 rokov u DPB nepreziju.
kedze metro malo ist az do VW, treba priratat aj L92, 21, 25. Dalej je celkom pravdepodobne, ze ine oblasti by boli len zvazane k metru ako Lamac, cela Mlynska dolina. Cely system a linkovanie MHD by dnes vyzeralo inak, takze takto jednoduchy vypocet ti toho moc nepovie.
Samozrejme aj napriek tomu si myslim, ze ani Bratislava ani SR si tazke metro nemoze dovolit a ani ho nepotrebuje.
Metro A v Prahe malo priemerku 28km/hod (po otvoreni noveho useku 34) a reko Karlovky, Ruzinova a Vajnor sa pripravuje na priemerku 25km/hod minimalne.
Samozrejme priemerne rychlosti metra nezapocitavaju sfaranie do podzemia. Na najhlbsej stanici v Prahe stravis na eskalatore 3 minuty. To si pri elektricke uz na tretej zastavke. Pri ceste tam a spat je to 6 minut len na jednej strane tvojej cesty. Na druhej strane to tiez nieco trva...
Mesto a DPB by sa malo skor snazit implementovat vyhody metra do systemu elektrickovej dopravy. Vyhody segregacie, jednoduchost systemu - minimum liniek s dobrym intervalom, kapacitnost - nemat zatvorene hlavy, ze elektricka musi mat okolo 30 m maximalne. Ze sa daju na linky s vysokymi kapacitnymi narokmi kupit aj dlhsie vozidla. etc.
Potešil si sa, že tieto vysokopodlažné,, pre cestujúcich nepohodlné, morálne a technicky zastaralé autobusy tam tvoria v roku 2015 významnú časť vozového parku? Akože ja by som sa tešil dobrému stavu týchto vozidiel na nejakej špeciálnej jazde historických vozidiel, nie v bežnej premávke ?
Pekné výpočty. K tomu je potrebné ešte pridať medziročný úbytok cestujúcich spôsobený neatraktívnym intervalom a následné ďalšie riedenie intervalu ? Ale mohlo by to vyvolať aj opačný efekt a zhusťovanie intervalu. To by sme vedeli, ak by sme mali perfektnú plne-fungujúcu, flexibilnú a rýchlu električkovú dopravu z Dúbravky ? Ak by praskala vo švíkoch pri hustom intervale, odpoveď je jasná ?
Do DNV ide vlak o 6.04 z Biskupíc s prestupom 8 minút na hlavnej stanici, v DNV je 6.40, čo by malo stačiť na dojazd autobusom do cieľa cesty v DNV. Aj s príchodom na stanicu v PB by určite stačilo vstávať výrazne neskôr ako o 4.30 už dnes ?. Plánovaná zastávka vo Vrakuni a DNV sídlisko ešte zlepší dostupnosť.
Metro by rýchlosti veľmi nepomohlo. Dnes to vlaku na spomínanej trase trvá 36 minút, bez prestojov na hlavnej a so zastávkou Vrakuňa by to bolo aj pod 30 minút. Vzdialenosť DNV - Vrakuňa by bola pre metro cca 27 km, čo by pri (dosť optimistickej) cestovnej rýchlosti 40 km/h tak 40 minút cesty. Voči už dnes existujúcej možnosti pomalšie.
Tak intervaly by sa dali celkom jednoducho vypočítať:
Súprava 2*T má max. kapacitu 328 cestujúcich. Ak na radiále jazdia 2 linky so 7,5 min. intervalom, za hodinu prejde 15 súprav s celkovou kapacitou 4920 cestujúcich.
Podľa metroweb.cz má súprava M1 kapacitu 1464 cestujúcich. Takže ak by si chcel odviesť ten istý počet cestujúcich, tak bude postačovať interval 17,85 minúty.
Ak si ako modelový príklad vezmem Dúbravku a zohľadním len linky 4, 5, 83 a 84, tak ich ponúkaná kapacita je 4920 + 2452 = 7372 cestujúcich. Pri uvedenej kapacite súpravy M1 sa všetci vojdú do piatich vlakov. Tzn. že pre celú Dúbravku by stačilo metro s intervalom 12 min. v špičke. Víkend radšej ani počítať nejdem. ? A myslím, že to je zároveň aj odpoveď na tú druhú otázku.
Počítal vždy s max. obsaditeľnosťou 8 so/m2, keďže takú má uvedenú metroweb.cz, na výpočet intervalu to však nemá žiaden vplyv.
Nieviete niekto, kedy sa bude konat tentorocny DOD vo vozovni Trnavka+Jurajov dvor? Ja planujem prist z Kanady a potrebujem si kupit letenku v predstihu. Budu aj nejake specialne akcie vzhladom na to ze to bude 120 vyrocie dopravneho podniku?
Dakujem pekne. ?
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
TeBeCe