Reply on: 810zssk #164976:
U aeroliniek to funguje, lenže aerolinky nie sú sieťové: Aerolinky sú robené rovnakým štýlom, ako diaľková BUS doprava: spoje párkrát denne odvšadiaľ všade - tam žiadnu sieťovosť netreba. ak sa rozhodnem cestovať Wien - Paríž, Wien - Milano - Budapešť - Londýn, vždy mám k dispozícii priame spoje, teda sieťovosť nepotrebujem. Železnica je však o inom. Na železnici nemôžeš mať 1-3 krát denne spoje typu Čadca - Trenčín, BA - Čadca, Prešov - Poprad, Zvolen - Trenčín ako u busov (analogicky u aeroliniek v európskom meradle). Takáto žel. doprava by bola krajne nepoužiteľná - ostatne proti tomuto bojujete aj v MHD, kde je potrebné minimalizovať počet liniek a skrátiť intervaly... V MHD by tiež nebolo dobré, keby každý spoj mal svoju cenu, ktorá by sa každý deň menila. Ak sa však pri železničnom cestovnom poriadku použije letecký tarif (čo sa úspešne na západe darí), tak sa totálne odpíšu prestupné relácie, a nesieťová železnica bude použiteľná iba pre pár relácií, kde vlaky jazdia priamo. Príklad - SNCF, dokonalé aerolinky na koľajách. Ak ja potrebujem niekam ísť, tak chcem vedieť, za akú cenu sa tam dopravím (nie že zistím si cenu a za polhodinu to už nie je pravda), pokiaľ moja trasa je mimo tých hlavných, tak chcem, aby som pri tom finančne neskrachoval a navyše chcem mať istú flexibilitu - ak nestihnem jeden z dvoch priamych vlakov denne, tak s prestupom to už nepôjde, lebo mám taký a taký lístok a predražilo by sa...
Skrátka železnica sú jedna vec, aerolinky vec druhá a každý tarifný systém je robený tak, aby vyhovoval. Ak sa však na železnicu použije letecký tarif, výsledkom bude súčasná nepoužiteľná doprava, akú nám predvádza západná Európa
810zssk
2. Tak inak, je vobec nejaky zasadny rozdiel medzi tym ked by si tie peniaze uctovala SA a ked RJ? Lebo rovnako je podla mna jedno ci peniaze za pouzitie drahy idu ZSSK, alebo ZSR - majitel je ten isty.