Reply on: Papyr #14195:
No neviem presne do detailov, co robi u nas palubny pocitac, system buse, ale minimalne toto viem:
- asi tiez ohlasuje zastavky, ak to ma vozidlo zabudovane
- spolupraca s oznacovacmi listkov - napr. ich zablokuje, ak pride revizor, atd...
- tiez sa stara o buse transparenty - teda o vypisovanie toho, co maju
- tiez ukazuje vodicovi nasledujucu zastavku a tiez aj realny cas, cas pravidelneho prichodu a rozdiel medzi nim a realnym casom
- tachograf robi tiez - neviem, aky je minimalny casovy usek - ale podla dispecera je mozne zistit v kazdom okamihu stav v akom sa vozdlo nachadzalo - rychlost okamzitu, ci bolo pod jazdou (viem to od dispecera elin), otvorenie dveri, cas, ako dlho boli jednotlive dvere otvorene, a este urcite nejake parametre
- zaznamenava sa to na magneticke medium (kartu, ktoru ma kazdy vodic)
co som videl, tak vodic ked konci odovzda dispecerovi kartu, ten si hned natiahne udaje a minimalne kotroloval dodrziavanie max. rychlosti, casy a podobne - neviem, co vsteko este.
malo by sa to aj zalohovat - a asi sa to aj zalohuje pre pripad neskorsich poziadaviek na dane informacie.
O tomto viem, ze to u nas funguje - urcite na kazdom vozidle - bo kazde ma buse palubny pocitac a ukazovatel casu a pasma (aj ked nema digitalne transparenty)
Ale urcit sa tu najdu ludia, ktori by ti vedeli povedat, co presne buse vykonava - namatkou - KLF, turbo, etc...: D
Vladimír
Obaja ste tak trochu obmedzený predsudkami. Martin si na základe jedného zážitku vo vozovni vsugeroval, že v BA nejazdí polovica Ikarusov, dokonale pozná dôvody netešivej finančnej situácie v Ikaruse... Andrej zasa dosť nepochopiteľne donekonečna vystupuje proti Karose a celú debatu diplomaticky uzatvára konštatovaním, že City Bus vôbec neprichádza do úvahy pri kúpe nových vozidiel
Vaša diskusia ma vyprovokovala k tomu, aby som sa vážne zamyslel nad tým, ako pociťuje rozdiel medzi Ikarusom 435 a Karosou B961 OBYČAJNÝ CESTUJÚCI. Ako rozmýšľam, tak rozmýšľam, ale vychádza mi, že v zásade niet rozdielu. Oba typy majú zníženú podlahu, oba majú čalúnené sedadlá... Ide len o detialy:
- Ikarus je priestornejší - má menej sedadiel medzi druhými dverami a kĺbom a má oveľa priestornejší kĺb (v Karose je stáť v kĺbe pomaly nemožné)
- Karosa má lepší a bezpečnejší systém zatvárania dverí, nemôže sa stať ako v Ikaruse, že posledné úzke dvere sa zatvoria prudkým zabuchnutím oboch krídel v sekunde
- Karosa má lepší informačný systém - o stlačení signálneho tlačidla sú cestujúci informovaní pri každých dverách
- Ikarus nemá nedorobky typu, že cestujúci sediaci od uličky má problém vystúpiť, lebo sa nevie predrať okolo madla
Ako vidíte, jedná sa o detaily. Dokonca by sa našli aj spoločné vlastnosti oboch typov ako rovnako vtipný pokus Ikarusu aj Karosy prekladať informačné texty do slovenčiny
Napokon ma napadla, z pohľadu cestujúceho, ešte jedna dôležitá vec. Karosa v nových autobusoch verzie "E" chcela priblížiť signalizačné tlačidlo cestujúcemu, a tak ich počet zvýšila a rozmiestnila po celom autobuse, no paradoxne nenechala na mieste, kde je to najlogickejšie - pri dverách. Z toho dôvodu je v Karose boj s časom o to, kto nájde tlačidlo "STOP-ku".
Žijem v meste, kde v sedle iný klbák ako Karosa 941 alebo 961 nejazdí. Myslím, že je to moderný mestský autobus, z pohľadu cestujúceho výborný. V čase špičky sa naši cestujúci môžu odviesť aj s Ikarusmi 435. Myslím, že je to moderný mestský autobus, z pohľadu cestujúceho výborný.
Debaty o tom, ktorú zo značiek vylúčim z možnej obnovy vozidlového parku v Bratislave nikam nevedú. Doprava je dnes predovšetkými konkurenčný boj medzi IAD a MHD a ak chce MHD zvíťaziť, musí sa rýchlo začať zbavovať pre cestujúceho neatraktívnych javov. Pre cestujúceho môže byť neatraktívne v prvom rade vozidlo. To znamená, že urýchlene musia z ulíc zmiznúť vraky, bez ohľadu na to, či ich nahradia Ikarusy 435, Karosy B961, City Busy 18, Solarisy Urbino 18 alebo Citaro.
A na záver - pre Andreja: Unifikácia vozidlového parku je veľmi dobrá vec. V mnohých podnikoch už na to prišli alebo práve prichádzajú. V žiadnom prípade by som to nepodceňoval.