VozidláTrolejbusy › Škoda 15 Tr & Škoda 15 TrM

Škoda 15 Tr 10/7 #201 z prvej série
Škoda 15 Tr 10/7M #239 z 5. série
Škoda 15 Tr 10/7 #228 z druhej série po GO v DPMŽ
Škoda 15 Tr 10/7M #232 po GO v Rošero

Úvod

Prvý československý kĺbový trolejbus Škoda 15 Tr skonštruovali v roku 1983 v dielňach Škody Ostrov, neskôr bola rozbehnutá aj sériová výroba tohto vozidla odvodeného od typu 14 Tr. Pre otvorenie trolejbusovej dopravy v Žiline boli zakúpené aj tieto kĺbové vozidlá. Na doplnenie vozového parku sa v rokoch 1998 - 2002 zakúpili modernejšie trolejbusy s označením 15 TrM. V roku 2007 boli zo Zlína odkúpené tri staršie vozidlá 15 Tr.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 15 Tr 10/7 201 – 210 1993 1995 2011 – 2019 10
2. Škoda 15 Tr 10/7 226 – 229 1994 1995 – 1996 2018 – 2019* 4
3. Škoda 15 Tr 10/7M 230 – 234 1997 – 1998 1998 2014 – 2018 5
4. Škoda 15 Tr 10/7M 235 – 237 1999 1999 – 2000 2012 – 2018 3
5. Škoda 15 Tr 10/7M 238 – 240 2001 2001 – 2002 2015 – 2018 3
6. Škoda 15 TrM 241 – 243 2002 2002 2018 3
7. Škoda 15 Tr 08/6, Škoda 15 Tr 03/6 246, 245, 244 1991 – 1992 2007 – 2008 2013 3
Spolu 1991 – 2002   31
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 17360 mm (15 Tr)
17720 mm (15 TrM)
Šírka 2500 mm
Výška 3410 mm
Výška podlahy 750 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 44 + 1
Počet miest na státie 106
Celkový počet miest 150 + 1
Pohotovostná hmotnosť 15800 kg (15 Tr)
16400 kg (15 TrM)
Celková hmotnosť 26600 kg (15 TrM)
Elektrická výzbroj Škoda, pulzná RCT-tyristorová
Motor 6 AL 2943 rN (750 V)
Výkon motora 120 kW / 1600 rpm (trvalý)
240 kW (krátkodobý maximálny)
Počet motorov 2
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy stredná a zadná: Rába, tuhá, hnacia (15 Tr 03/6)
stredná a zadná: Škoda HN2, tuhá, hnacia (15 Tr 10/7, 15 Tr 08/6)
stredná a zadná: Rába, tuhá, hnacia (15 TrM)

Fotografie

Opis

Panelovú karosériu vozidla nesie oceľový rám a spojenie dvojdielneho trolejbusu zabezpečuje guľový čap a točňa. Stredná a zadná náprava sú hnacie a vybavené rovnakými motormi, aké sú používané v Škodách 14 Tr. Prvé dve série mali hnacie nápravy Škoda HN2, ďalšie série boli vybavené hnacími nápravami Rába. Vetranie interiéru zabezpečujú stropné elektrické ventilátory a otvárateľné horné polovice bočných okien. Výmenu cestujúcich zabezpečuje štvoro dvojkrídlových elektropneumatických dverí ovládaných pákovým pohonom. Na predných dverách sú dve sklá, na ostatných len po jednom. Vnútorné osvetlenie vozidla je žiarivkovo-žiarovkové. Vodič dostal veľkú uzavretú kabínu s prvou polovicou predných dverí, pri posledných dvoch sériách mal vodič aj vlastný stropný vetrák.

Vozidlá prvých dvoch sérií mali interiér vybavený sedadlami s koženkovým poťahom. Za predným sklom bola umiestnená veľká linková orientácia a nad čelným a rovnako aj zadným sklom bol malý výrez pre linkovú orientáciu. Vozidlá tretej a štvrtej série už mali inak riešené predné a zadné čelá, pričom nad predným sklom bol veľký zasklený výrez pre transparent, ktorý však bol spočiatku nahradený tabuľou s nápisom Mesto Žilina a znakom DPMŽ. V interiéri už boli plastové sedadlá s textilným poťahom. Vozidlá posledných dvoch sérií už boli vybavené prednými a zadnými terčíkovými displejmi R&G Mielec, bočnými displejmi vybavené neboli. Vozidlá od štvrtej série mali na bočniciach namiesto kruhových odrazových svetiel inštalované elektrické svetielka a na prednej maske namiesto nápisu Škoda iba znak s okrídleným šípom. Všetky vozidlá boli dodané v zeleno-žlto-bielom mestskom nátere (nazývanom aj Teherán), pričom prvé dve série mali pôvodne bledší odtieň farieb.

Úpravy

Vozidlá z prvých sérií po opravách dostávali mestský náter v sýtejších farbách.

Vozidlá 15 TrM, ktoré nemali elektronické transparenty ich postupne dostali v rokoch 2003 - 2006. Vozidlá #230, 232 - 236 dostali LED displeje, vozy #231 a 237 dostali najskôr terčíkové displeje, neskôr tiež LED displeje. Zároveň sa vymenili terčíkové displeje posledných dvoch sérií 15 TrM za LED displeje. Po dodávke nových autobusov Karosa B 952E dostali predné LED displeje z týchto autobusov (kde boli ako bočné, ktoré sa v Žiline v tom čase ešte nepoužívali) aj trolejbusy 15 Tr s novým predným čelom (#206, 207, 226, 227 a 229).

Trolejbus #227 dostal po nehode s nákladným vozidlom v roku 2003 nové predné čelo po vzore typu 15 TrM s veľkým zaskleným priestorom pre transparent a s nedeleným čelným sklom.

V rokoch 2005 - 2006 prešli trolejbusy 15 Tr #206, 207, 226 a 229 generálnou opravou vo firme ROŠERO, pričom dostali nové predné čelo po vzore typu 15 TrM a v interiéri nové plastové sedadlá s textilným poťahom. Generálnou opravou v tomto podniku v rovnakom rozsahu prešli v roku 2006 aj vozidlá 15 TrM #230 - 234 a v roku 2007 trolejbus #235.
V roku 2009 absolvovali vozidlá 15 Tr #205 a 209 generálnu opravu v DSZO, pri ktorej taktiež dostali nové predné čelo po vzore typu 15 TrM a v interiéri nové plastové sedadlá s textilným poťahom. V roku 2010 ich nasledoval trolejbus #227 a v rokoch 2010 - 2011 trolejbus #228.

Prevádzka

Prvé trolejbusy Škoda 15 Tr sa do premávky zaradili s dvojmesačným oneskorením po otvorení trolejbusovej dopravy až 25. januára 1995, nakoľko nemali platné slovenské technické preukazy, pretože české prestali platiť v polovici roka 1994.

Pôvodne zlínske vozidlá boli zaradené do premávky postupne v rokoch 2007 a 2008.

Rozlúčková jazda s trolejbusmi Škoda 15 Tr a 14 Tr sa uskutočnila 17. augusta 2019.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé boli vyradené trolejbusy #202 a 204 v septembri 2011. Nasledovalo ich vozidlo #236, ktoré sa vyradením 23. októbra 2012 stalo prvým vyradeným trolejbusom Škoda 15 TrM na Slovensku.

V súvislosti so sprevádzkovaním nových vozidiel Škoda 31 Tr SOR boli v marci 2013 vyradené trolejbusy #201, 208, 210, 244, 245 a 246 (posledné tri pôvodom zlínske) a odpredané spoločnosti A-Z Lokomat. V marci 2014 bolo vyradené vozidlo #203 - posledný článkový trolejbus s tabuľovou linkovou orientáciou - a vozidlá #230, 233 a 237. V marci 2015 bol vyradený trolejbus #238; v októbri 2016 zatiaľ ako posledné vozidlo #234.

Vyraďovanie pokračovalo po sprevádzkovaní nových trolejbusov v roku 2018. Ako posledné boli v roku 2019 vyradené vozidlá 205, 207, 209, 227 a 229.

Do zbierky historických vozidiel DPMŽ bolo zachované vozidlo #228.

Katalóg vozidiel

201 202 203 204 205 206 207 208 209 210

226 227 228 229

230 231 232 233 234

235 236 237

238 239 240

241 242 243

246 245 244

Legenda a štatistika

228nevyradené vozidlo: 1 (3,2 %)
201vyradené vozidlo: 30 (96,8 %)
228historické vozidlo: 1 (3,2 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Fotografia z roku 1994 pred spustením prevádzky a za ňou nasledujúca fotografia #201 ukazujú na to, že pôvodná schéma nebola ani tak odlišná ako skôr náter bol nekvalitný (aj keď je možné, že to bol mierne odlišný odtieň). Trolejbusy na snímku z roku 1994 (vrátane #201) sú sýto zelené, #201 v roku 2001 je "vypĺznuté khaki".

Keď som si našiel cez Google trolejbusy v Teheráne, tak sú takisto zelené a je známe, že žilinská schéma vznikla z teheránskej.
Reakcia na: Edelweiß #12:
No aj tak nam to nepomoze s tou vecou pre ktoru si myslim ze sa tu objavil tento koment. Ale ked ide o inu vec tak sorry 😃
Prosim vas, nema niekto odfoteny vyrobny stitok lubovolnych Miek z najnovsej serie #239 - #243 ? Ak ano, dalo by sa ho nahodit sem alebo pripadne na mail ? Dakujem.
vsetky 15Tr/M su vyradene, nie odstavene okrem 228^
Reakcia na: Viko #7:
Áno, pokiaľ viem, sú priamo z Ostrova.
Reakcia na: Majo #8:
To je opat kvoli tomu, ze Bratislava zacala kupovat 15 TrM az v roku 1997, kedy sa montovali uz Raby 518. 6639 je z roku 1995, pochadza z rannej serie 15 TrM ktore boli osadzovane napravami HN2. Doteraz ich je vidno este napr v Usti nad Labem.
Reakcia na: S499.1023 #6:
Nie, všetky bratislavské 15TrM okrem ojazdenej zo Zlína (6639) mali nové Ráby.
Reakcia na: S499.1023 #6:
Prosím ťa, nevieš, či nápravy HN_ si robila Škodovka sama v Ostrove, alebo je niečo pravdy na tom, že ich skladala Tatrovka v Bánovviach?
Reakcia na: Edelweiß #5:
K tým nápravám: HN2 sa začali používať kvôli hlučnosti náprav Rába 118 s čelným ozubením. Lenže HN2 je len jemne upravená náprava HN1 z 9Tr (odpruženie vzduchovými vakmi a celistvé disky kolies miesto trilexov) a trpí o.i. napríklad zatekaním oleja do brzdových bubnov. Preto keď Rába prišla s novými, tichšími nápravami 518, dostali zákazníci možnosť si vybrať (myslím, že napr. Bratislava brala až do konca HN2).
Ak myslite 15 TrM z roku 1997 a novsie ( pocinajuc cislom #230 ), je to dane tym ze zhruba v tom roku sa zacali pouzivat napravy Raba novsieho typu ( 518.06 ). Uplne prve 15 Tr boli vybavene Rabami 118, neskor sa pri novsich seriach davali napravy Skoda HN2. Zilina dostala prve 15 Tr az v roku 1993, ktore mali napravy HN2.

Trafa to urcite nie su, je to centralne mazanie zberacov. Niekto znalejsi nech ma prosim doplni.
Neviete prosím náhodou, prečo Žilinské 15TrM-ky majú vzadu Rábu? Lebo (čo som čítal inde) Rábu používali v skorších sériach a kvôli hluku potom dávali HN2-ku?
Navyše, táto Rába vyzerá byť trochu iná (nie ako v starých modeloch (viď ev.č.#244 118.06). Je to už nejaká nová verzia?

Prípadne prečo 239-243 majú ako jediné pri zberačoch akoby "trafá"? (Sorry, som laik, ktorý sa vozil ako decko do školy 14/15Tr a teraz ma začali fakt zaujímať) 🙂
Reakcia na: Mongolec #2:
aha. Skoda. Dik za info
Reakcia na: Lurnak #1:
Žiadne 14Tr ani 15Tr sa už v premávke s cestujúcimi od jari neobjavujú. Evidencia na iMHD je neaktuálna.
Nevie niekto kedy a kde tieto zvyšné 14 a 15Tr-ky jazdia? Neviem ich nájsť