Keď sa kedysi dávno dozvedel, že sa raz bude stavať trolejbusová trať cez Veľký diel, okamžite ma napadla jedna vec - L7 sa zahustí (povedzme 20/30´ int.) a predĺži z Jaseňovej na Matice Slovenskej. Pamätám si, ako som ostal v pomykove, keď mi Juraj pri osobnom stretnutí predstavil ideu dvoch dvojíc okružných liniek 4/14 a 5/15. Predtým som totiž nepredpokladal, že ťah cez Diel má byť taký silný. Kým došlo k realizácii, od 4/14 sa upustilo a prišiel nápad so 7/17. A s tým aj problémy, o ktorých sa tu (viac alebo menej razantne) diskutovalo.
Linky č. 7 a 17 (ako Papyr správne napísal, sú dve linky a nie jedna, pretože existuje ich spoločný úsek, kde sa musia vzájomne voči sebe koordinovať) dnes predstavujú zaujímavý polookruh. Polookruh, kde jedna polovica (centrum - Vlčince) z okruhovej trasy si ďaleko silnejšia ako druhá polovica (Hliny - Solinky). Preto ostala zachovaná aj L6, ktorá časť tú silnejšiu časť okruhu posilňuje na požadovaný rozsah formou klasickej diametrálnej linky. Problémom však ostáva koordinácia týchto štyroch (spolu s L16, ktorá pre mňa nepochopiteľne prežila 6. júl 2004) liniek na spoločnom úseku Polícia - Hájik.
Keď som v minuloročnom záchvate nespokojnosti s novým cestovným poriadkom doma zostavoval vlastný návrh, bez váhania som z neho vypustil L16 ako nesystémovú. Ostávalo zistiť, čo s veľkým okruhom.
Sú v zásade dva varianty. Variant s prestupnou tarifou a neprestupnou. Ak v prípade Žiliny musíme (sme museli) počítať s nemožnosťou prestupovania cestujúcich, veľa sa ozaj vymyslieť nedalo. Najvhodnejšie sa mi javilo zachovanie polookruhov 7/17 s tým, že pôjdu cez Vysokoškolákov a Spanyolovu a L6 bude tým linkou, ktorá bude vetvu Hájik - centrum - Vlčince posilňovať. Ostala by tak v podstate silná linka Hájik - nemocnica - Vlčince (kde časť spojov ako L7/17) pokračuje ďalej ce Diel, Solinky a Hliny na Hájik a druhá, dnešná L4, ktorá by s ňou bola v prísnom preklade. Uvažoval som nad špičkovým intervalom 10 min. pre L4 i L6+7+17.
Klasické problémy, ako nerovnomernosť spojenia na Hájik od Hurbanovej a stanice však naďalej museli ostať, rovnako ako zbytočne dlhá trasa liniek, pomerne komplikovaný systém trojlinky a pod. by však ostali.
Ak však môžeme do blízkej budúcnosti počítať s tým, že si pri tvorbe linkového vedenia nebudeme musieť sami zväzovať ruky tým, že cestujúcich odrádzame od prestupu, je tento systém riešiteľný aj s dvomi celkom jednoduchými linkami.
A sme doma. Okľukou sme vrátili zase len do histórie, kde sú na scéne staré dobré nám známe L6 a 7 ako jediné dve linky na Hájiku. Linka 6 ako silná linka na klasickej trase a L7 ako "južná" časť dnešného veľkého okruhu na trase Hájik - Solinky - Matice Slovenskej s výrazne menším rozsahom dopravy. A nič viac netreba.
Poznámka: Vo všetkých viariantoch somvôbec neuvažoval nad L1 na Vlčincoch, ktorú by som tam osobne tiež rád nevidel.
*** !!! ***
Pre tých, ktorým sa (z pochopiteľných dôvodov) nechcelo čítať celý tento môj citový výlev, zhrniem myšlinku do jednej vety:
Návrh obojsmernej linky v trase Hájik - Solinky - Vlčince sa mi zdá perfektný a som zaň všetkými desiatimi, ak mu bude doplnkom silná linka Hájik - žel. stanica - nemocnica - Vlčince.
nie sme takí bohatí, aby sme si mohli dovoliť kupovať lacné veci, však? ?
Z uvedeného vidno, že vašim výrobkom chýba istá "blbuvzdornosť" - proste znemožniť takéto nezmyselné nastavenia, kedy sa snaha míňa účinkom...
to naskakovanie je vec prekresľovania... ono, lacnejšie modely.... atď. atď. ono už som to tu popisoval, tiež nečakaj zázraky od počítača, ktorý kúpiš za 5000.- Sk. ?
tie zastávky - NÁCESTNÉ - iba vybrané na linke, koľko si ich SAD-ka vyberie, toľko ich tam bude mať... je pravdou, že niektoré SADky majú všetky zast. na linke zobrazené v nácestných, čo je ale pitomina podľa mňa... ale niekomu to budeš darmo hovoriť...?
a od SADky záleží zobrazenie riadkov, font apod. každý má možnosť si dať svoj vlastný návrh, ale sú leniví na to, aby niečo vymýšľali... hlavne, že to niečo ukazuje... ?
prepáč, ale nepripadá mi zrovna účelné nechať rolovať cez displej všetkých 25 zastávok na trase... To sa občas stane aj to, že kým to celé preroluje, tak už je bus na druhom konci mesta... A humorné je nechať rolovať trasu väčším fontom a menším mať zobrazený cieľ... Obzvlášť pri EMtrestoch sa k tomu ešte pridáva pocit, že celý systém asi bude tesne pred skolabovaním, keď sa text tak trasľavo a pomaly posúva a písmenká nenaskakujú po bodoch, ale po znakoch... ?
na SAD-kách, kde sa nechcú veľmi s tabuľami baviť nastavia do jedného riadku nácestné zastávky [trasa linky - spoja] a do druhého riadku konečnú zastávku [smer]. Je to najjednoduchšie a tým aj najpoužívanejšie nastavenie...
čo ti na tom pripadá zbytočné? nie je lepšie, keď všetky informácie o smere a trase linky idú z cestovného poriadku priamo na tabuľu bez zásahu vodiča ako keď si dá za sklo pidi miniatúrnu tabuľku so smerom, ktorú aj tak po poslednej konečnej zabudol prehodiť?
Rád by som sa spýtal, že kedy dojdu nové autobusy , o ktorých sa písalo asi tak 3 týždne do zadu.... Budú mať aj elektronické tabule? Alebo budú ako č.11? Na ktoré linky budú pridelené a ktoré autobusy sa vyradia? Plánuje sa aj s kúpou nejakých trolejbusov? Ďakujem
S tým možno len súhlasiť. Väčšinou vodiči premávajú celodenne na tej istej linke, čiže tá plastová tabuľka tu má opodstatnenie. Aj na tej spomínanej trase Žilina - Kysucké Nové Mesto premáva celodenne ten istý autobus.
MHD v Žiline je ústretový voči čiernym pasažierom
01.09.2005 12:48
Dopravný podnik mesta Žiliny neoľutoval svoj ústretový krok voči čiernym pasažierom. Ak cestujúci prichytený revízorom totiž zaplatí pokutu do troch dní, ušetrí polovicu z 1200 korún. Lacnejšie ho vyjde pokuta aj v prípade, že zaplatí do mesiaca. Tam je už však sadzba 800 korún.
podľa môjho názoru v prímestskej doprava viac osohu spraví kvalitne spravená plastová tabuľa. A dvakrát viac ako nesprávne nastavený transparent... ? Je zaujímavé, že EMtresty zrejme nevedia používať nikde (teda za predpokladu, že je to kvalitný výrobok ? ).
Teraz počas leta som si v Belgicku všimol, že spoločnosti flámska De Lijn a valónska TEC, ktoré zabezpečujú dopravu v Belgicku okrem Brusela, majú na prímestských a medzimestkých linkách zabudované displeje. My sme naučený na klasické tabuľky, ktoré síce pre cestujúceho postačujú, ale myslím si, že vývoj ide dopredu a SAD-ky tiež nechcú zaostávať.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
LUK