Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: PDM.8.99 #22855:
Reagujem:
a) Dopravca nemusí mať jednoduché obehy a ani si nemyslím, že by obehy v DPMŽ boli jednoduché. Ale tie obehy musia byť predovšetkým funkčné a efektívne. Nerozumiem, ako môžeš spochybňovať potrebu efektivity v časoch obmedzeného rozpočtu, obmedzeného počtu vozidiel, obmedzeného počtu vodičov.

b) Súhlasím, že dobrý CP by mal prezentovať nejakú systematickú ponuku pre cestujúceho a nie, že ideš prstom po CP a priamo z neho čítaš, že je to to tak ako vyšiel obeh vozidla. To ale neznamená, že môžeš obehy vozidiel celkom zanedbať. V tomto bode som hovoril napríklad o tom, že pri pohľade na žilinskú autobusovú sieť sú na prvý pohľad zrejmé tri zásadné špecifiká, ktoré tvorbu pravidelného taktu komplikujú:
1. intervaly sú najmä mimo špičky pomerne riedke (zväčša raz za hodinu)
2. autobusové linky sú zväčša diametrálne a na každej radiále je len jedna linka (tzn. skryté prejazdovanie medzi linkami je prakticky nemožné)
3. väčšina relevantných autobusových liniek má jazdnú dobu jedným smerom 30 minút - to znamená dokonalo nevhodnú na obeh vozidla v takte

Ak by som teoreticky chcel na týchto linkách mať za každú cenu takt, ako grafikonista vidím len dve možnosti:
* buď nastaviť totálne neefektívny obeh vozidla - režim hodinu jazda, hodinu pauza alebo mega obrovské prejazdy naprázdno medzi konečnými
* alebo obeh vozidla rozseknúť v centre a prejazdovať vozidlá medzi linkami tam - čiže napr. L22 formálne bude na trase Bytčica - Brodno, ale prakticky mimo špičky ani jeden spoj nepôjde celú trasu a obe radiály sa minimálne v jednom smere budú chovať ako samostatné linky

...a to som ešte vôbec nezohľadnil rozmiestnenie sociálok pre vodičov (ich umiestnenie v ZA nepoznám) a všeobecný dopyt verejnosti po konkrétnych časových polohách spojov na celú a po celej, ktorý je v menších mestách ešte stále veľmi silný (napr. na rozdiel od Bratislavy a Košíc).

c) Spoločenská objednávka znamená to, že neexistuje dopyt ani politická vôľa na zmenu. Príklady, kedy zvnútra dopravcu vyšla iniciatíva na zavedenie pravidelného taktu a návrh nenašiel u objednávateľa, poznám len na Slovensku minimálne dva.
Reakcia na: Viko #22864:
No ono je to holubník v tom, že proste za každú cenu sa musí vozidlo točiť a tak namiesto odchodov v 60 min takte je 50 min pretože na DPMŽ "sa" rozhodlo, že sa to dá vyjazdiť ako svojho času boli aj v Bratislave lahôdky typu 9, 11, 13, 14 a 16 min intervaly iba preto, že sa to dá vyjazdiť. Neskôr v DPB svitlo v hlavách a tieto intervaly rozhodili na 10, 12, 15 a 20 min (aj to mám voči 12 min námietky, keďže sa s 12min veľmi zle pracuje pri tvorení nadväzností na linky s nižšou frekvenciou pokiaľ nezavedieš na tých linkách intervaly ako 24, 36 a 48 minút čo by sa isto nestretlo s kladným ohlasom, nuž aspoň pri 24 min sa odchody opakujú každú druhú hodinu). Presne takto dnes jazdia SADky štýlom: točím bus 4h s pauzami 5min na konečnej (ktoré neraz pre meškania ani niesú v skutočnosti), potom 30min vozidlo nie je použiteľné pretože šofér pauzuje a potom 4h zas točka do nemoty. Sú tak robené spoje v takých časoch kedy nemajú zmysel, lebo nemajú koho odviezť, nie je k čomu, lebo nerobia prípoj, ale hlavne, že idú.

O nárazovom dopyte sa vieme baviť aj v prímestskej doprave, resp. o zvýšených nárokoch v špičke a znížených počas sedla a víkendu. Avšak ak sa tam dá nastaviť takt 30, 60, 90 a 120 minút, či dokonca 240 (že trebárs z bodu A do B ide každé 4h bus k vlaku, ktorý ako nosná linka premáva do krajského mesta každú hodinu poviem od oka o 20. minúte, tak tam bus z periférie príde o 7:10, 11:10, 15:10 a 19:10 a opačne odchody ak vlak príchádza v 45. minúte tak bus odchádza o 8:55, 12:55, 16:55 a 20:55), tak to musí aj v MHD pri 1-3 odchodoch za hodinu ísť nastaviť. Veď ako som tu napísal, tak v MHD či už v BA, PO, NR, TN aj KE bežne existujú linky s intervalom 30, 60 a 120 minút. A dokonca i keď je tam väčšia možnosť prejazdov, keďže väčšina liniek zdieľa konečnú minimálne s 1-2 inými linkami (okrem Kubrice, Opatovej a ešte dačo), tak to nebráni nastaviť taktový CP. Pripúšťam taký model, že sú linky A a B, ktoré majú spoločnú konečnú a striedavo robia vozidlá z nich jednu a druhú linku aby sa tak šoférom medzi dvomi linkami vyrovnal čas jazdy vs. prestoje/pauzy, ale to nesmie a nemôže ovplyvniť atraktívnosť CP a nadväznosti. To sú proste viac ako dve dekády zaužívané postupy vo fungujúcich systémoch VHD a nielen moje presvedčenie (to je odvodené od reality iba).


Apropo - skákanie do výšku rozpočtu. Nuž prvotné náklady na zabezpečenie taktového CP, príp. navýšenie výkonov sú vždy minimálne prvý rok nemalé, pretože reakcia cestujúcich nie je okamžitá ale postupná. Až po prvom roku možno očakávať nejaké výsledky, kedy sa zatraktívnením CP stáva linka využívanejšou a tak sumárne náklady síce sú vyššie ale najpodstatnejší ukazovateľ je, že koľko EUR na 1km platíme. Či viac, alebo menej, alebo sa nám to udržalo na cca tej istej úrovni a plus tiež, že koľko ľudí sme na tej linke prepravili. Či sa nám súčasný počet iba rozložil na viac spojov, príp. nastal mierny nárast, alebo postupne tie počty cestujúcich rastú. A do toho treba počítať v prípade žiadaného úspechu aj s jednorázovými nákladmi na propagáciu zmien CP v tlačených periodikách, regionálnom rádiu a pod. Občas by neuškodilo (každé 2 mesiace) v mestských novinách zverejniť CP všetkých liniek, tarifu, schému liniek. To aby MHD bola ľuďom na očiach a vnímali viac zmeny, ako napr. zavedenie taktu, zmenu tarify (z pásmovej na časovú by sa veľmi žiadalo - 10, 30, 60 a 90 min lístky), nákup vozidiel (s doplnením popisu vozidiel), predstavenie vozového parku, pracovných pozícií, nábor, atď. Je takmer nekonečno toho, čo by sa dalo pre vyvolanie záujmu verejnosti o VHD zverejniť.
Reakcia na: PDM.8.99 #22850:
Ja nerozumiem jednému - to akože prejazdy, pokladané všeobecne za prostriedok zvyšovania efektivity využitia vozoparku, majú byť nejakým dôkazom holubníku? Či ako si to myslel?

K ostatnému sa mi veľmi nechce vyjadrovať, žilinský systém bol vždy mimoriadne zvláštny a napriek mnohým pokusom jeho autori stále veria, že majú patent na rozum. Vypichnem len jedno - ak obsluhuješ nejakú okrajovú časť, kde je dobyt nárazový, viac sa ti oplatí vychýliť z taktu jeden spoj (spomínané 10 20 30), než nútiť ľudí tlačiť sa. Lebo cestujúci sa chce odviezť, on nie je povinný uvedomelo si privstať lebo dakoho teší systém. Jasné, bolo by krásne vyriešiť to zahustením na 00 10 20 30, ale každý môže skákať len do výšky aktuálneho rozpočtu...

A prosím ťa, skúsme to udržať v slušnej vecnej rovine bez hrubého/rázneho tónu, bude to na dobro tebe, mne aj čitateľom.
Darček pre všetkých pracujúcich - MHD bude v dňoch 27.-28.12.2018 premávať vo víkendovom režime.
Reakcia na: Dispecer #22861:
Nejde o nesúhlas, ide o dokolečka dokola odvolávanie sa na staré resty, sledovanie slovka za slovkom. Nie je čas 3x čítať a každé jedno slovo vážiť, navyše keď ja nevyčítam tu diskutujúcim stav dopravy (i keď im vyčítam laxný prístup a postoj k tým, ktorí doprave škodia) ale mierim ostré slová na tých, ktorí doprave škodia vytrvalo roky-rokúce. Uznávam, som hrubý, podľa mňa skôr rázny, ale neplatí to paušálne, no mám zásady a mením sa veľmi málo, ak vôbec teda a práve to na mne doceňujú tí, ktorí ma poznajú, že i po rokoch som takmer ten istý človek ako keď ma spoznali. Nevynáš to desiatky-stovky kamarátov, ale za to tie putá čo sú, stoja za to pretože niesú povrchné, keď fungujem vo vzťahoch, kde si povieme bars čo na rovinu bez obavy, že čo mi ten druhý povie.
Reakcia na: PDM.8.99 #22859:
Na námetoch nie je nič zlé a principiálne ani nemám s nimi problém, ale nemusíš sa ku každému, kto len trošku s tebou nesúhlasí správať tak arogantne ako keby ti zabil partnerku...
Admin to už je trošku odbočenie od témy nie náhodou ?
Reakcia na: Dispecer #22857:
Dobre, ide sa dakto odbavovať na tom, že mám názory na fungovanie VHD alebo námety na zmenu (možno zlepšenie) aj v iných mestách a forma akou to píšem? Alebo sa prihliada na kvalitu nápadu a návrhu? Nerozumiem stále tomu, prečo je nutné hovoriť pravdu o zlom v doprave tak, aby sa nedotkla toho, kto je za ňu zodpovedný. Ako decko som klamal, pretože som sa bál bitky, kriku, zlej známky, poznámky, hnevu a myslel som si, že ako vo svete dospelých mi bude fajn, že bude možné veci povedať na rovinu. Ale houby ... Dospelí klamú ešte viac a v oveľa vážnejších veciach, príp. dakoho kto povie alebo napíše pravdu udajú, aby ho zamestnávateľ vyhodil z práce za účelom ohrozenia jeho existencie (každý kto má na krku hypotéku si nemôže dovoliť hovoriť pravdu, inak ohrozuje rodine strechu nad hlavou), vyhrážajú sa alebo občas sem tam dajú dakoho zavraždiť aby nekazil kšefty.
Nové zastavkove prístrešky,pribudli na zastávke Centrálna (smer Solinky+smer centrum) a na zastávke Hričovská (L.29).
Reakcia na: PDM.8.99 #22855:
Množstvo návštevníkov žilinského fóra sleduje aj iné fóra... Takže nemysli si, že ak máš na v inej sekcii inú "karmu", tak že si ju neprenášaš aj napr. sem. 😎
Reakcia na: Mongolec #22853:
A keby na L27 zo Zástrania namiesto
04:55 (bez zmeny) 04:55
05:10 (+5min) 05:15
05:25 (+5min) 05:30
05:45 (bez zmeny) 05:45
06:00 (bez zmeny) 06:00
06:20 (-5 min) 06:15
06:35h (-5 min) 06:30
06:55 (-10 min) 06:45
07:10h (-10 min) 07:00
07:20h (-5 min) 07:15
07:30h (bez zmeny) 07:30
08:10h (- 10min) 08:00
08:40h (-10 min) 08:30

4 spoje bez zmeny, 5 spojov o +/- 5min, 4 spoje o +/- 10min
06:55 - spoje 06:45 a 07:00
07:10 - spoje o 07:00 a 07:15
07:20 - spoj o 07:15 a 07:30

A variant, žeby sa časť ľudí odviezla spojom o 7:00 nemôže byť? Príp., že medzi spoje o 7:00 a 7:30 dať spoje o 7:10 a 7:20, alebo nastaviť spoje na 7:05 a 7:20 a od nich rozvrhnúť ostatné spoje v 15, 20, 30 a 60 min intervaloch. Nič nie je možné nastaviť, len sa s tým treba chcieť hrať a nie hľadať ako sa to nedá a ako to nepôjde a ako to najhoršie výjde.
Reakcia na: Vladimír #22852:
Čo tam bolo arogantné a koho som urazil? Keď niekto 20-30 rokov s tým nepohne, tak čo ho mám pochváliť, alebo byť ticho? Dobre, že to nejde 2 volebné obdobia chápem, ale za 30 rokov s tým nič nespraviť, je celkom silná káva. A potom sa divím, že prečo sú v zahraničí s dopravou úplne inde - oveľa viac popredu. Pretože tam nemajú bobky z toho povedať, že niečo je zlé, niekto notoricky nerobí nič pre zlepšenie a pod. Len jemné konštatovanie čo treba urobiť a ako to robia inde nestačí. Treba pomenovať kto je na vine, čo robil zle, zrušiť každého jedného zodpovedného za betónovanie toho stavu a ísť na to od podlahy s ľuďmi, ktorí sa nenechajú ovplyvniť politickým populizmom, úplatkami a stoja si za svojím. Na takých nepoviem jedného zlého slova.

Ale k bodom čo si napísal zareagujem teda:
a) CP sa tvorí pre ľudí, resp. aby bol funkčný a zapamätateľný, alebo pre to aby mal dopravca jednoduché obehy a údajnú efektivitu? Dokým sa bude CP robiť tak, aby všetko sedelo dopravcovi, tak záujem o MHD zo strany ľudí nebude nikdy.
b) dĺžka jazdy nesmie ovplyvniť podobu CP, ten má byť ako som písal pre ľudí a nie, že CP kreslím podľa dĺžky jazdy, obehov, prestávok šoférov (vyrobím tam diery ako v ementáli alebo zbytočne točím 4h vozidlo so šoférom na odchody v nepotrebnom čase dosť často) a potom čakám, že ľudia sa naučia CP s nezapamätateľnými odchodmi
c) čo je "spoločenská objednávka"? Keď dopravca a politici nechcú, tak sa budú oháňať, že napr. na celých Solinkách 25 a 35min interval na 3, 4/14 a 5 trápi možno 50 ľudí a zvyšku je to jedno, lebo "nejak bolo - nejak bude" a tu to skončí argumentom, že večerný "takt" trápi 0,01% obyvateľov Soliniek a ničnerobenie dopravcu a politikov môže pokračovať

Čo sa týka odporu, tak robiť CP podľa toho, že vodičom sa nepáči je nápad asi ako nosiť vodu v prútenom koši. Tento argument som počul a je to obohraná platňa kancelárskeho aparátu u dopravcu. Vodičom vadí úplne iné. Ich CP absolútne nezaujíma, zaujíma ich nasledovné:
- mzda a koľko za ňu odrobia hodín
- koľko hodín venujú zamestnávateľovi gratis, ktoré im nepreplatí
- prístup zamestnávateľa - t.j. bez vulgarizmov a vyršovania sa (tu tkvie to, prečo sa ja vyjadrujem o vrchnosti u dopravcov tak ako sa vyjadrujem, tí ľudia neokúsili alebo zabudli čo je prevádzka a odcudzili sa) + nezneužívanie nadčasov
- aby na konečných boli aspoň nejaké prestoje na vyrovnanie meškania a sociálka

Odpor cestujúcich - ďaľšia obohraná platňa, pre ktorú nie je žiadny základ. Keď sa nikto nespýta ľudí na názor na podobu nového CP, tak ako to môže niekto povedať, že by bol odpor cestujúcich? Je to vôbec možné urobiť relevantnú anketu, kde by sa vyjadrili aj napr. užívatelia IAD? Keby sa postavili vedľa seba súčasný CP L27 a ten čo som načrtol, s dovetkom, že ide o snahu rovnomerne rozložiť spoje aby bola ponuka počas špičky a sedla rovnomerne rozložená, tak by každý odmietol? A 15 min takt v rannej špičke na L27 z Hájika by bol taký problém? Akoto, že L16 a 6 môže v takom takte jazdiť a netreba zhlukovať tie spoje? Alebo L7 v intervale 30/60/30? Tam to nevadí, pri autobusoch to vadí?

Politici sú práve tí poslední koho sa treba pýtať, pretože doprave rozumejú najmenej a skoro nikto z nich nemá ani dopravné vzdelanie a ani záujem o CP. Vedia len viesť všeobecné reči o preferencií, BUS-pruhoch, IDS a modernizácií vozového parku. CP a tarifu riešiť je však nad ich sily a vôľu. Treba počúvať ľudí, ktorí sa v doprave vyznajú a baví ich to, nie takých, ktorí ju berú len ako prostriedok na spísanie sľubov pred voľbami, ktoré aj tak nesplnia, pretože by nemali čo sľubovať v ďalších voľbách.

Ako je teda možné, že sú mestá na Slovensku ako napr. Trenčín medzi nimi, kde v pohode fungujú linky s taktom 20, 30 a 60 minút.
Budúci týždeň povinne na mestskú stránku. https://zive.azet.sk/clanok/136384/zilina-podpori-e-mobilitu-planuje-nizkouhlikove-zony/

Plus zaujalo ma čo pripravuje ministerstvo. Špeciálne ŠPZ a možnosť jazdiť v BUS pruhu. Pre mňa je BUS pruh pre MHD, aj keby auto fungovalo na nejaké perpetum mobile.
Ale otázka do pléna - Kde v Žiline bude môcť využiť e-mobil BUS pruh ?
Pamätám si že dosť dávno bol nápis BUS na pruhu pri vozovni Košická ale ten sa už dávno neobnovuje.
Reakcia na: PDM.8.99 #22850:
Predpokladám, že popri už uvedených dôvodoch, v NIEKTORÝCH prípadoch môže ísť aj o snahu rozložiť spoje podľa toho, kedy cestuje najviac ľudí. Na konkrétnom príklade L27 a odchodoch 7:10 20 30 by Tvoj návrh 7:00 15 30 znamenal, že cestujúci do škôl a prác využívajúci spoje 7:10 a 7:20 by z veľkej časti prešli práve na spoj 7:15 a ten by už bol za hranicou svojej kapacity (čerpám z údajov z r. 2014 verejne dostupných v prílohe k Dopravnému generelu, kde bol počet cestujúcich na oboch týchto spojoch cca po 65 cestujúcich).

Niečo podobné je ráno na L22 v smere do Bytčice. Osobne som zástancom pravidelných intervalov, no najprv je potrebné navýšiť ročný kilometrický výkon. Uvidíme, ako sa k tejto otázke postaví nové vedenie mesta.
Reakcia na: PDM.8.99 #22848:
Voláš po diskusii ale hneď do úvodnej výzvy zakomponuješ aroganciu a urážky. A potom sa ešte úprimne čuduješ, že s Tebou nikto nechce diskutovať.

Nie, netuším, prečo na trolejbusových linkách v okrajovom režime a na autobusových linkách všeobecne nie je takt. V zásade to môže byť preto, že:
a., na linkách s nižšou frekvenciou je takto tvorba obehov vozidiel jednoduchšia a efektívnejšia
b., zavedenie taktu komplikuje dĺžka (čas jazdy) jednotlivých liniek, ktoré neumožňujú obrat vozidla v takte
c., na takt neexistuje spoločenská objednávka, resp. politická vôľa

Ja osobne som silný zástanca taktu, vnímam to ako kľúčovú vlastnosť dobrej MHD. Z vlastnej skúsenosti však viem, ako ťažko je ho na niektorých smeroch nastaviť a koľko odporu (vodiči, cestujúci, politici) treba prekonať.
Reakcia na: PDM.8.99 #22850:
Nie, nerobím si srandu. Hoci sa mi zdá taký takt nelogický a smiešny, naozaj tomu dostatočne nerozumiem, takže je to skôr iba názor nezainteresovanej osoby.
Reakcia na: N/A #22849:
No neviem či to myslíš vážne, alebo máš z toho srandu, resp. pochybuješ o zmysle toho systému rovnako ako ja. Ja v tom skôr vidím to, že DPMŽ takto krúti tie intervaly do nelogického "systému" kvôli zákonníku práce aby mali vodiči dodržané pauzy a kombinujú vozidlá medzi linkami. Kedysi si pamätám, že v autobuse linky 27 som vzadu našiel plastové tabule na linky 24, 29 a 31, ktoré daný šofér a vozidlo vykonávalo počas obehu v daný deň. Taký SADkársky holubník, ktorý pretrval dodnes.

Ten jeden mínuskový geroj by sa mohol vzchopiť a teda podať vysvetlenie tohto systému na linkách 20 až 31 (okrem 25 a neexistujúcich 23 a 28).
Reakcia na: PDM.8.99 #22848:
No v Bratislave, Košiciach, Prešove to funguje v takte... 🤔 🙃

Predpokladám, že žilinský takt má svoje opodstatnenie, ktoré len my dvaja nevidíme (nerozumieme).🙂
Reakcia na: N/A #22846:
Keď v iných mestách môžu jazdiť linky v takte 15/60/20 alebo 20/60/30 a pod., tak prečo to v Žiline nie je možné? Okrem mínusiek som nedostal žiadne zdôvodnenie rozumné, tak aspoň vidím ako "fanúšikom" MHD záleží na tej MHD. Majú to u prdele, pretože každá kritika nekvalitných CP je ako vidím neprípustná. Žasnem nad schizofréniou fanúšikov MHD, ale aspoň vidnom, že sa podali na obraz tých somárov čo tvoria CP v MHD.
Reakcia na: N/A #22846:
No zatiaľ som počul iba toľko, že dôvodom sú SADistické pozostatky v DPMŽ. Ale zjavne niekomu sa kritika bordel-CP u bus liniek DPMŽ pozdáva. Zaujímavé, že zrazu všetky poznatky a dobré veci okukané zo západu po kritike našich DP a SAD sú hodené za hlavu. Buď je to schizofrénia alebo arogancia. 😃

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.