Reakcia na: PDM.8.99 #22850:
Ja nerozumiem jednému - to akože prejazdy, pokladané všeobecne za prostriedok zvyšovania efektivity využitia vozoparku, majú byť nejakým dôkazom holubníku? Či ako si to myslel?K ostatnému sa mi veľmi nechce vyjadrovať, žilinský systém bol vždy mimoriadne zvláštny a napriek mnohým pokusom jeho autori stále veria, že majú patent na rozum. Vypichnem len jedno - ak obsluhuješ nejakú okrajovú časť, kde je dobyt nárazový, viac sa ti oplatí vychýliť z taktu jeden spoj (spomínané 10 20 30), než nútiť ľudí tlačiť sa. Lebo cestujúci sa chce odviezť, on nie je povinný uvedomelo si privstať lebo dakoho teší systém. Jasné, bolo by krásne vyriešiť to zahustením na 00 10 20 30, ale každý môže skákať len do výšky aktuálneho rozpočtu...
A prosím ťa, skúsme to udržať v slušnej vecnej rovine bez hrubého/rázneho tónu, bude to na dobro tebe, mne aj čitateľom.
PDM.8.99
Ale k bodom čo si napísal zareagujem teda:
a) CP sa tvorí pre ľudí, resp. aby bol funkčný a zapamätateľný, alebo pre to aby mal dopravca jednoduché obehy a údajnú efektivitu? Dokým sa bude CP robiť tak, aby všetko sedelo dopravcovi, tak záujem o MHD zo strany ľudí nebude nikdy.
b) dĺžka jazdy nesmie ovplyvniť podobu CP, ten má byť ako som písal pre ľudí a nie, že CP kreslím podľa dĺžky jazdy, obehov, prestávok šoférov (vyrobím tam diery ako v ementáli alebo zbytočne točím 4h vozidlo so šoférom na odchody v nepotrebnom čase dosť často) a potom čakám, že ľudia sa naučia CP s nezapamätateľnými odchodmi
c) čo je "spoločenská objednávka"? Keď dopravca a politici nechcú, tak sa budú oháňať, že napr. na celých Solinkách 25 a 35min interval na 3, 4/14 a 5 trápi možno 50 ľudí a zvyšku je to jedno, lebo "nejak bolo - nejak bude" a tu to skončí argumentom, že večerný "takt" trápi 0,01% obyvateľov Soliniek a ničnerobenie dopravcu a politikov môže pokračovať
Čo sa týka odporu, tak robiť CP podľa toho, že vodičom sa nepáči je nápad asi ako nosiť vodu v prútenom koši. Tento argument som počul a je to obohraná platňa kancelárskeho aparátu u dopravcu. Vodičom vadí úplne iné. Ich CP absolútne nezaujíma, zaujíma ich nasledovné:
- mzda a koľko za ňu odrobia hodín
- koľko hodín venujú zamestnávateľovi gratis, ktoré im nepreplatí
- prístup zamestnávateľa - t.j. bez vulgarizmov a vyršovania sa (tu tkvie to, prečo sa ja vyjadrujem o vrchnosti u dopravcov tak ako sa vyjadrujem, tí ľudia neokúsili alebo zabudli čo je prevádzka a odcudzili sa) + nezneužívanie nadčasov
- aby na konečných boli aspoň nejaké prestoje na vyrovnanie meškania a sociálka
Odpor cestujúcich - ďaľšia obohraná platňa, pre ktorú nie je žiadny základ. Keď sa nikto nespýta ľudí na názor na podobu nového CP, tak ako to môže niekto povedať, že by bol odpor cestujúcich? Je to vôbec možné urobiť relevantnú anketu, kde by sa vyjadrili aj napr. užívatelia IAD? Keby sa postavili vedľa seba súčasný CP L27 a ten čo som načrtol, s dovetkom, že ide o snahu rovnomerne rozložiť spoje aby bola ponuka počas špičky a sedla rovnomerne rozložená, tak by každý odmietol? A 15 min takt v rannej špičke na L27 z Hájika by bol taký problém? Akoto, že L16 a 6 môže v takom takte jazdiť a netreba zhlukovať tie spoje? Alebo L7 v intervale 30/60/30? Tam to nevadí, pri autobusoch to vadí?
Politici sú práve tí poslední koho sa treba pýtať, pretože doprave rozumejú najmenej a skoro nikto z nich nemá ani dopravné vzdelanie a ani záujem o CP. Vedia len viesť všeobecné reči o preferencií, BUS-pruhoch, IDS a modernizácií vozového parku. CP a tarifu riešiť je však nad ich sily a vôľu. Treba počúvať ľudí, ktorí sa v doprave vyznajú a baví ich to, nie takých, ktorí ju berú len ako prostriedok na spísanie sľubov pred voľbami, ktoré aj tak nesplnia, pretože by nemali čo sľubovať v ďalších voľbách.
Ako je teda možné, že sú mestá na Slovensku ako napr. Trenčín medzi nimi, kde v pohode fungujú linky s taktom 20, 30 a 60 minút.