Úvod

Mestský nízkopodlažný článkový autobus Irisbus Citelis 18M pochádza z produkcie koncernu Irisbus Iveco, ktorý ho vyrábal v rokoch 2005 až 2014. Vyrábaný bol v naftovej aj CNG verzii. Nástupcom modelu Citelis bol v roku 2014 nový model Urbanway.

Vozidlový park trnavskej MHD bol v roku 2025 doplnený o jeden jazdený plynový autobus Irisbus Citelis 18M CNG, ktorý bol pôvodne prevádzkovaný dopravcom SAD Zvolen na linkách MHD v Banskej Bystrici. Išlo o prvý veľkokapacitný kĺbový autobus v Trnave po 14-ročnej prestávke, počas ktorej bol vozidlový park tvorený len štandardnými bezkĺbovými autobusmi.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Citelis 18M CNG ZV-718CR 2013 2025 1
Spolu 2013   1

Technické parametre

Dĺžka 17900 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3300 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 4. dvere)
Rázvor 5355 mm a 6675 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 38 + 1
Počet miest na státie 103
Celkový počet miest 141 + 1
Pohotovostná hmotnosť 17100 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor FPT Industrial Cursor 8 F2BE0642D*B, CNG, EEV, plynový, radový 6-valec, preplňovaný turbodúchadlom
Výkon motora 243 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1300 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Voith D 864.5, automatická, 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
stredná: Iveco BDA 132, portálová, vlečená
zadná: Iveco BRA 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia 2x Eberspächer Sütrak AC 136 G3 I

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Plynový motor umiestnili v zadnej časti vozidla. Nádrže na stlačený zemný plyn (10 ks) s celkovou kapacitou 1540 litrov osadili na streche oboch článkov vozidla pod ochranným krytom. Do pravej bočnice umiestnili štvoricu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od druhých dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou Gerflor. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie invalidného vozíka uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými manuálnymi klapkami a nútenou ventiláciou. Na vykurovanie umiestnili v interiéri dva radiátory a tri podsedadlové teplovzdušné konvektory. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili dvojicou strešných klimatizačných jednotiek.

Autobus bol do Trnavy dodaný v pôvodnom bielo-červenom nátere. Informačný systém EMtest pozostáva z vonkajších LED displejov (predný, dva bočné, zadný) a jedného vnútorného LED displeja v prednej časti. Cestujúcich informuje aj akustický hlásič zastávok. Do vozidla bol v Trnave nainštalovaný tarifný systém pozostávajúci z kartových validátorov s čítačkou QR kódov Mikroelektronika Vega CVB-E2D (bez tlačiarne, pri druhých, tretích a štvrtých dverách) a CVP-E2D (s tlačiarňou lístkov, pri predných dverách) a z palubného počítača Transdata Vesna TDA16. V priestoroch oproti druhým a tretím dverám cestujúcim slúžia USB zásuvky pre nabíjanie mobilných zariadení.

Prevádzka

Autobus bol zaradený do premávky od 15. mája 2025. Nasadený bol počas špičiek na linku 4.

Katalóg vozidiel

ZV-718CR

Legenda a štatistika

ZV-718CRnevyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: MHD_fanda #4:
Teraz áno, ale v rokoch 2008 až 2020 bolo vozidlo Irisbus Citelis 18M #61 (najprv ako #21), ktorý medzi rokmi 2012 a 2017 nejazdil.
https://imhd.sk/tn/vozidlo/6928/Irisbus-Citelis-18M-61
Reakcia na: S499.1023 #3:
tak, ale v TN používajú SOR NSG 18 myslím že ich majú ale 5ks nie ?
Reakcia na: ddd04 #2:
Len aby to nedopadlo ako s trenčianskym Citelisom 18.
Kedy ho zaradia do premávky?
Mate chybu u rok výroby ma byť 2013 a nie 2017