Reakcia na: koco #2901:
Nič iné som ani neočakával, nakoniec vrana k vrane sadá - len pre info pre pána šefredaktora...Vážený pán šefredaktor Kopúnek, prajem dobrý deň.
Začnem netradične, dovolím si uviesť pár Vašich myšlienok, ktoré uvádzate na stránke
Vašich novín Trnavský Hlas - ako currikulum vitae:
Nenávidí: ľudskú hlúposť
Najväčšie prianie: aby sme boli všetci zdraví, na tele i duchu
Recept na úspech: počúvaj, buď ticho a narátaj do desať, kým otvoríš ústa
Som jedným z autorov projektu "Optimalizácie MAD Trnava" a keďže som bol
upozornený na článok vo Vašich novinách:
Autobusár staršej pani: "Čo vám ***e, nevidíte, že mám prestávku?!"
dovoľujem si zaslaťtaktiež môj názor, pretože som nadobudol dojem, že článok
má veľmi ďaleko od novinárskej etiky a rovnako od spoločenského morálneho kódexu.
Zrejme je Vám známe, že na túto tému bola zvolaná tlačová beseda, kde sme spolu
s kolegom Dr.Ing. Skývom sme vysvetlili princípy projektu a zároveň odpovedali na otázky
prítomných novinárov. Bolo vysvetlené, že sa jedná o výrazný zásah do jestvujúceho
systému a taktiež bolo upozornené na dôsledky, ktoré táto zmena pravdepodobne vyvolá.
Rovnako sa táto téma podrobne prediskutovala v Diskusnom štúdiu MTT.
Nechcem polemizovať o obsahu článku, rovnako nemám potrebu vyžadovať poskytnutie
priestoru pre vysvetlenie od tvorcov projektu, ale zaráža ma Vaša neznalosť prepravného
poriadku. Nie že by som od Vás chcel, aby ste ho mali naštudovaný, ale keď už ste sa rozhodli
o preprave písať, tak si dovoľujem podotknúť, že toto je základná informácia.
n) zabezpečiť, aby vodič autobusu alebo iné oprávnené osoby dopravcu podľa okolností
a s dôrazom na dodržanie cestovného poriadku poskytli cestujúcim potrebné informácie
týkajúce sa podmienok prepravy, najmä ich práv a povinností počas prepravy, cestovného,
údajov o príchode a odchode spojov na linke, možností prestupu na inú autobusovú linku
alebo na iný druh dopravy,
Nemyslím si, že spôsob, akým sa vodič voči cestujúcej zachoval vyplýva z tohto ustanovenia
Prepravného poriadku (PP) SAD Trnava. Skôr je pravdou, že ide o hrubé porušenie akýchkoľvek
noriem slušného správania. Ak vodič má problém s vozovým poriadkom, jedinou oprávnenou
inštanciou pre jeho sťažnosť sú riadiace štruktúry dopravcu. Určite to nie je cestujúci, ktorý si
za službu zaplatil, resp. hodlal zaplatiť a iste uznáte, že aj on má svoje práva. Je zrejmé, že aj forma
zo strany cestujúceho musí spĺňať iný príslušný predpis PP. To ale vo Vašom komentári nie je
uvedené, takže buď Váš opis situácie je neobjektívny, alebo nekompletný.
Musíte uznať, že aj keď bude mať vodič vo vozovom poriadku uvedené, že má cúvať, tak
to mu nedáva právo vulgárne reagovať na cestujúcich. A práve od Vás sa vyžiaduje zachovanie
postoja k takémuto incidentu v rámci spoločenských noriem.
Redaktor má samozrejme právo zverejňovať ponosy občanov na príslušný spoločenský jav.
Uvádzané Vaše fakty o problémoch MAD, sú ale dosťvzdialené od bežných reakcií cestujúcich.
Práve kombinácia niektorých ukazovateľov mi okato pripomína štýl určitej skupiny sťažovateľov.
Beriem, že je to môj subjektívny názor, ale mám právo dať Vám ho na vedomie.
Čo sa týka odborného vysvetlenia dôvodov na ktoré poukazujete, treba uviesť:
* chronometráže sa menili z dôvodu zmeny odbavovacieho systému (nástup aj druhými dverami),
predpokladalo sa tu zrýchlenie jazdnej doby. Ak vznikli nejaké nezrovnalosti medzi návrhom
a realitou, tak sa určite nejedná o 8-10 minút. Je to veľmi skreslená informácia. K 27.8.2012
bola na linkách 11-16 na podnet dopravcu zmenená chronometráž. Jednalo sa o zmeny jazdného
času o 1 až 5 minút (to v prípade linky 16 do Bumaxu, kde jazdné časy boli odvádzané teoreticky).
Z údajov palubných počítačov za mesiace august a september budú všetky chronometráže znova
analyzované a vyladené tak, aby v zmysle Štandardov dopravnej obsluhy bola dodržaná presnosť.
* počty spojov a ich intrevaly v sedlových obdobiach 9-13 a 17-21 boli odvádzané podľa potenciálu
nástupov, to znamená že pomer počtu nastupujúcich v špickových obdobiach (5-9 a 13-17) a počtu
nastupujúcich v sedlových obdobiach bol uplatnený rovnako aj v pomere spojov. Žiaľbohu musím
konštatovať, že Vami uvádzané sťažnosti práve na sedlové obdobia sú veľmi subjektívnym poznatkom.
* ponosy na prestupy sú taktiež otázkou zvyku na systém. V podstate prestupy by sa mali v prevažnej
miere vyskytovať z doplnkových liniek na nosné linky. Keďže v sedlách je takt hodinu, resp, dve hodiny
musí byť celá možnosť prestupu zlúčená do čo najmenšej časovej doby. Rozloženie intervalu na celý
takt by spôsobil podstane dlhšiu dobu čakania na prestup
* správne uvádzate, že konštatovanie, že je všetko zlé je predčasné. Nový systém prejde do povedomia
cestujúcich v priebehu 2-3 mesiacov. Určite tu nejde iba o opravy v systéme, ale hlavne o zmenu
myslenia cestujúcich a o získanie orientácie v systéme. Počty oprávnených sťažností výrazne klesajú.
Prednosti systému cestujúci pochopí až po určitom čase. Napríklad, že na vlak sa musí ísť o 10 minút skôr,
že z práce sa dostane taktiež o 10 minút neskôr, ale aj o 30 minút, o 50 minút. Ale taká je doba, tú
neurčuje chcenie, ale objektívna potreba. Príkladov je v súčasnosti vo svete habadej...
* systém je otvorený, ak sa zvýši počet cestujúcich, budú sa pridávať spoje. V rovnako veľkom Trenčíne
využíva MHD týždenne cca 135 tisíc cestujúcich. V Trnave je to okolo 75 tisíc, takže rezervy sú zjavné.
Mesto nemôže vyhadzovať peniaze na SADtaxi, musí rešpektovať väčšinu, musí byť objektívne k menšine.
Záverom:
Určite nie je pravdou Vaše tvrdenie:
"Takže sa oproti predchádzajúcemu systému nič nezmenilo, len spojov je menej a cestovné drahšie"
Je to výrazne skreslené tvrdenie vychádzajúce skôr neznalosti nedostatkov starého systému a z chabého poznania
podstaty nového systému. Nemôžem Vám ako osobe vyčítať, že analýzu starého systému, ktorá je zavesená na webe
mesta, ste nečítali, rovnako Vám nebudem vyčítať nedostatok poznatkov o parametroch nového systému. Ale určite
to urobím v súčasnom gardé - objektívny pohľad novinára. Mám dojem, že ak chcem niečo kritizovať, tak je
mojou povinnosťou vyhľadať všetky pramene poznania a to mi prepáčte vo Vašom pohľade absentuje.
Určite som tento pohľad nemyslel konfrontačne. Nežiadam žiadnu opravu, nežiadam satisfakciu pre riešiteľov.
Berte to ako jednu reakciu, možno viac ako cestujúceho. Je na Vás, akú váhu tomuto pohľadu prisúdite.
Ak by ste chceli na tému nového systému MAD v Trnave diskutovať, sme ochotní aj s kolegom hocikedy prísť
do redakcie Trnavského Hlasu a bez emócii si vymieňať názory.
Tanner