Reakcia na: 5ulo #2730:
5ulo: presne tak - Udiak: Ak chce niekto zdokonaľovať systém MHD tak, aby ho mohli využívať aj ľudia, ktorí ho zatiaľ nevyužívajú, nemôže vychádzať z údajov zozbieraných zo systému, ktorý nefunguje a ľudí, ktorí by MHD cestovať chceli, v ňom nie sú zaznamenaní. Ak ste tieto fakty nezohľadnili, vlastne ste len vytvorili namiesto pôvodného nefunkčného systému rovnako nefunkčný, len v ružovom ... ?
Udiak
S veľkým rozladením sme si pozreli na MTT spravodajský príspevok
Odozva na optimalizáciu MAD
Zrejme je Vám známe, že na túto tému bola zvolaná tlačová beseda, a spolu s kolegom Dr.Ing. Skývom sme vysvetlili princípy projektu a zároveň odpovedali na sporné otázky vo vašom Diskusnom štúdiu.
Napriek tomu bol uvedený tento tendenčne zameraný spravodajský vstup. Určite nie je našou úlohou posudzovať, čo je a čo nie je novinárska etika, ale myslíme si, že by bolo spravodlivé, tak voči mestu, ako aj voči nám tvorcom tohto projektu poskytnutie priestoru na vyjadrenie k tejto údajne spornej téme.
Pre Vašu informáciu - témou projektu bola optimalizácia systému obsluhy verejnou dopravou v Trnave. To z odborného hľadiska znamená hľadanie takého usporiadanie systému, ktoré je adekvátne potenciálu nástupov a frekvencii ciest abonentov.
Navyše sme boli obmedzení mantinelmi, ktoré určilo mesto a to je ekonomika (dopravný výkon a vykazovaná finančná strata). Z uvedeného by bolo vhodné, aby informácie o celom údajnom probléme MAD vychádzali z daností. Situácia vo financiách vo verejnom sektore je už raz taká, my sme si ju nevymysleli, my sme len naplnili požiadavky stanovené v zmluve k projektu.
Nebolo a nie je naším zámerom si vymýšľať teoretické pokusy na cestujúcich, my iba hľadáme optimálne riešenie tejto stanovenej situácie.
Mýlne tiež bolo informovanéi, že bol vykonávaný prieskum v autobusoch. Nie je tomu tak, pretože my sme len využili exaktné záznamy z palubných počítačov vozidiel MAD, ktoré sú vlastne regulárnymi registračnými pokladnicami v zmysle daňových zákonov. Evidujú každý nástup cestujúceho podľa lokality, linky, spoja, termínu, času a tarify. Proces sme analyzovali za posledné dva roky (2010-2011), čím sme dostali dokonalý obraz o stave a rezervách systému.
Denne v pracovnom dni v Trnave nastupuje do MAD cca 13 tisíc cestujúcich, v zmienenej časti Modranka to je 370 cestujúcich.
Rovnako denne v pracovnom dni je v MAD Trnava vypravených cca 660 spojov, teda v priemere cestuje okolo 20 ľudí na spoji.
Do Modranky bolo do 1.8.2012 nasadzovaných 31 spojov, čo predstavovalo 12 ľudí na spoj. My sme v rámci posudzovania potenciálu nástupov vo všetkých častiach Trnavy tam nasadili 16 spojov,
čo sa rovná priemeru Trnavy. Navyše tam bude v školskom roku premávať aj jeden školský spoj. Pomer školákov voči všetkým cestujúcim je 120/370, teda skoro tretina.
Rovnako bolo postupované v ostatných odľahlejších častiach Trnavy (B.Kostol, Hrnčiarovce). V žiadnom prípade to nie je diskriminácia, ale je to len prispôsobenie sa realite.
Podobne bol kritizovaný počet spojov v ranných a večerných hodinách. Pre ilustráciu uvediem počty nástupov v problémových lokalitách:
MAD Trnava (okrajové hodiny - rok 2011):
04-05 hodina
celá Trnava - 107 ľudí
Modranka - 8 (slovom osem) ľudkov
B.Kostol - 4 (slovom štyria) ľudkovia
Hrnčiarovce - 7 (slovom sedem) ľudkov
(pre istotu ani nevypočítam percentá, lebo za nulou by bolo ...)
21-23 hodina
celá Trnava - 199 ľudí
Modranka - 4 (slovom štyria) ľudkovia
B.Kostol - 0 (slovom nula) nikto
Hrnčiarovce - 2 (slovom dvaja) ľudkovia
(tu už percentá vôbec...)
Ak bola teraz navrhnutá úprava, tak to nebola chyba projektu, ale gesto mesta voči obyvateľom (pôvodne SADtaxi pre 4-8 ľudí nemali byť nasadzované)
Nebolo by vhodné v tomto hektickom termíne vyvolávať emócie na základe subjektívnych vyjadrení niektorých cestujúcich. Je bežné, že pri takej rozsiahlej úprave systému prichádza 200-500 sťažností, z ktorých je iba niekoľko zmysluplných a akceptovateľných v zmysle parametrov a podmienok novo navrhnutého systému. Zatiaľ chodia vo väčšine anonymné maily, ktoré nadávajú v štýle všetko je zlé... Nepodceňujeme ani tie, ale pomôcť každému subjektívnemu želaniu jednoducho nie je možné, pretože by sme sa vrátili do predošlého stavu.
Pre informáciu. Projekt sa vyvíjal skoro dva roky, bol prerokovaný na všetkých potrebných fórach - pracovné jednania MÚ, SAD, DIC, na dopravnej komisii MÚ, na mestskom zastupiteľstve, na verejnom prejednávaní pred poslancami a výbormi mestských častí. Teda nie je to zajac vytiahnutý z klobúka, ale regulárne schválený a prevzatý projekt.
Samozrejme, že sa v tomto systéme nájdu aj drobné nedostatky, ale preto bol spustený v letnom období, aby sa vychytali všetky problémové miesta. Už od 27.8. bude uvedená do prevádzky novšia opravená verzia.
Pravdepodobne od 1.10.2012 bude väčšia úprava, lebo skončí prázdninový režim, ktorý je cca o 20% nižší. My neustále sledujeme, opäť z palubných počítačov, vývoj a situáciu a spolu s dopravcom a MÚ budeme vo vylaďovaní systému pokračovať.
Verím, že pochopíte tento mail, ako našu snahu na vysvetlenie možno zle interpretovaných vyjadrení. Naša snaha po dobrom riešení je zrejmá, pretože nám ide o nielen úspešnú referenciu pre našu ďalšiu činnosť, ale aj o všeobecnú a primeranú spokojnosť občanov Trnavy.