Úvod

Znovuobnovenie ozubnicovej železnice zo Štrby na Štrbské Pleso, ktorá bola demontovaná v roku 1936, nastalo pred Majstrovstvami sveta v lyžovaní, ktoré sa konali vo Vysokých Tatrách v roku 1970. Nová ozubnicová železnica viedla približne v trase pôvodnej parnej zubačky. Nová trať však bola elektrifikovaná a využil sa ozubnicový systém Strub. Švajčiarske dvojdielne elektrické motorové jednotky pre novú ozubnicovú železnicu s elektrickou výzbrojou firmy Brown-Boveri boli vyrobené lokomotívkou SLM Winterthur. Súprava pozostáva z motorového vozňa EMU 29.0 a riadiaceho vozňa R 29.0.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. EMU 29.0, R 29.0 EMU 29.0001 – EMU 29.0003, R 29.0001 – R 29.0003 1970 1970 6
Spolu 1970   6

Technické parametre

Dĺžka 33200 mm (súprava)
Šírka 2654 mm
Výška 3300 mm
Počet miest na sedenie 62 (motorový vozeň)
124 (súprava)
Počet miest na státie 63 (motorový vozeň)
126 (súprava)
Celkový počet miest 125 (motorový vozeň)
250 (súprava)
Výkon motora 168 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 336 kW
Maximálna rýchlosť 30 km/h

Fotografie

Opis

Elektrická ozubnicová obojsmerná jednotka sa skladá z riadiaceho vozňa R 29.0 a motorového vozňa EMU 29.0, ktoré sú navzájom prepojené spriahadlami. Medzi vozňami je uzatvárateľný priechod s krycím mechom. Motorový vozeň je vybavený hnacími dvojnápravovými otočnými ozubnicovými podvozkami. Každý podvozok je poháňaný jedným motorom uchyteným v hlavnom ráme vozňa. Elektrický prúd do vozidla privádza pantografický zberač umiestnený v prednej časti strechy motorového vozňa. Motorový aj riadiaci vozeň majú v pravej bočnici trojicu dvojkrídlových výklopných dverí, ktoré sú zapustené do karosérie. Dvere sú spoločné pre cestujúcich aj strojvodcu. Stanovištia strojvodcu sa nachádzajú na oboch koncoch súpravy.

V interiéri sú pre cestujúcich osadené drevené sedadlá s kovovou konštrukciou. Vetranie interiéru zabezpečujú veľké spúšťacie okná, vykurovanie je riešené elektrickými odpormi. Priestranný interiér osvetľujú žiarivkové svietidlá. Podobne ako električky EMU 89.0 boli aj ozubnicové súpravy EMU 29.0 + R 29.0 vyrobené bez toaliet. Bezpečnosť prevádzky zabezpečuje niekoľko druhov bŕzd - v motorovom vozni je to elektrodynamická brzda, západková brzda a pásová brzda. Riadiaci vozeň je vybavený ručnou a hydraulickou pásovou brzdou. Všetky tri jednotky boli dodané v elegantnom červeno-krémovom nátere so sivou strechou.

Úpravy

Po modernizácii ozubnicovej trate v rokoch 2020 - 2022 bolo potrebné vykonať úpravu pojazdov pôvodných súprav, aby bola možná ich prevádzka na zrekonštruovanej trati. Vymeniť bolo potrebné ozubené kolesá a túto úpravu mali podstúpiť dve súpravy (405.952+905.952 a 405.953+905.953). Po výmene ozubených kolies na jednej súprave sa pri skúšobnej jazde zistilo, že ozubené kolesá nemajú správne rozmery a prevádzka zubačiek s takýmito kolesami nie je na zrekonštruovanej trati možná. Do výroby správnych ozubených kolies preto tieto zubačky nemôžu jazdiť.

Prevádzka

Prevádzka na novej ozubnicovej železnici bola spustená 12. februára 1970. V čase Majstrovstiev prepravovali denne približne 15000 cestujúcich. Všetky tri súpravy spoľahlivo premávali až do roku 2020.

Stanica v Štrbe je vybavená dielňou na údržbu ozubnicových súprav, väčšie opravy sa však vykonávali v rušňovom depe Poprad, kam boli jednotky prevážané za pomoci vozidiel TEŽ po trati Tatranskej elektrickej železnice, keďže ozubnicové súpravy nie sú konštruované na adhéznu prevádzku (po trati bez ozubnice).

Od 6. júla 2020 prebiehala komplexná modernizácia trate ozubnicovej železnice, preto boli súpravy presunuté do popradského depa a dopravu medzi Štrbou a Štrbským Plesom zabezpečovali autobusy. Po obnovení premávky na ozubnicovej železnici vo februári 2022 už boli na trať nasadené novododané ozubnicovo-adhézne jednotky Stadler GTW 2/6 radu 495.95.

S prevádzkou dvoch pôvodných súprav na ozubnicovej železnici sa počítalo v lete 2023 počas modernizácií električiek radu 425.95, kedy by nové hybridné zubačky 495.95 premávali na tratiach TEŽ, ale tento zámer sa nateraz nezrealizoval pre oneskorenie úpravy pôvodných súprav pre zrekonštruovanú trať.

Vyraďovanie a likvidácia

O odstavenú súpravu 405.951+905.951 prejavila záujem obec, ktorá by v nej chcela zriadiť informačné centrum. Či sa tento zámer zrealizuje, zatiaľ nie je známe.

Katalóg vozidiel

405.951-5 405.952-3 405.953-1 905.951-0 905.952-8 905.953-6

Legenda a štatistika

405.951-5nevyradené vozidlo: 6 (100 %)
405.951-5odstavené vozidlo: 6 (100 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
EMU 29.0001 405.951-5 
EMU 29.0002 405.952-3 
EMU 29.0003 405.953-1 
R 29.0001 905.951-0 
R 29.0002 905.952-8 
R 29.0003 905.953-6 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: BA2301 #3:
Ja myslím, že R29.0 je riadiaci vozeň od zubačky a na tejto snímke sa vôbec nevyskytuje. Neviem, či fréza vôbec nejaké Kryšpínovské označenie niekedy mala.
Popis obrázku "Súprava riadiaceho vozňa EMU 29.0 a snehovej frézy" je chybný. EMU 29.0 je motorový vozeň, na streche je vidno elektrické zariadenia, ktoré riadiaci vozeň nemá, a EMU 29.0 je radený pod frézou, R 29.0. Predpokladám, že EMU 29.0 je hnacím vozidlom súpravy s frézou.
Reakcia na: jayimhd #1:
There will be at least one for sure (as informed by operator in media). They will make final decision after new units will be in service.
Has it been confirmed which, if any, sets will be preserved?