Dlhodobá výluka na ozubnicovej železnici (6.7.2020 - 6.2.2021)

Trať štrbskej zubačky prejde po polstoročí celkovou rekonštrukciou. Dodané budú aj nové vozidlá.

Po polstoročnej prevádzke sa od 6. júla 2020 začnú rekonštrukčné práce na trati ozubnicovej železnice Štrba - Štrbské Pleso s úplnou výlukou zubačky. Informuje o tom portál Regiónu Vysoké Tatry. Termín nám potvrdil aj Ľubomír Mitas z odboru komunikácie a marketingu Železníc Slovenskej republiky, ktorý zároveň dodal, že nepretržitá výluka potrvá 7 mesiacov.

Náhradnú dopravu zabezpečia predbežne dva autobusy podľa platného cestovného poriadku ozubnicovej železnice (trať 182). Autobus bude zastavovať na zastávkach:

  • Štrba - pri železničnej stanici za bufetmi,
  • Tatranský Lieskovec
    • smerom na Štrbské Pleso na hlavnej ceste oproti prístrešku zastávky Tatranská Štrba, sídlisko,
    • smerom do Štrby na hlavnej ceste pod odbočkou na sídlisko,
  • Štrbské Pleso - na zastávke autobusov na centrálnom parkovisku.

Cestovné lístky sa predávajú v pokladniciach Železničnej spoločnosti Slovensko, u vodiča autobusu nie je možné lístok zakúpiť. Železničná spoločnosť Slovensko upozorňuje cestujúcich, že ak cestujú v skupinách nad 10 osôb, je vhodné vopred nahlásiť cestu na telefónnom čísle kontaktého centra 18 188, aby bolo možné zabezpečiť bezproblémovú dopravu.

Modernizácia ozubnicovej železnice

Trať ozubnicovej železnice bude od základov zrekonštruovaná, vrátane nástupíšť, trolejového vedenia a zabezpečovacieho zariadenia. Rekonštrukciu bude pre Železnice Slovenskej republiky vykonávať Združenie ozubnica Štrba – Štrbské Pleso, ktoré sa stalo víťazom verejnej súťaže a pozostáva z firiem Strabag Bratislava a Swietelsky-Slovakia Bratislava so subdodávateľmi AŽD Praha, TEMPRA, ŽSD Slovakia, STRABAG Rail a SUDOP Košice (zmluva o dielo). Zmluvná cena rekonštrukcie je takmer 18,6 mil. € bez DPH.

Vrátia sa po rekonštrukcii do premávky ešte staré zubačky?

Železničná spoločnosť Slovensko pre rozšírenie a obnovu vozidlového parku ozubnicovej železnice a tatranských elektrických železníc obstarala 5 nových moderných ozubnicovo-adhéznych elektrických jednotiek od firmy Stadler, z ktorých prvé budú dodané v roku 2021. Tieto budú môcť premávať nielen na ozubnicovej železnici, ale aj na ostatných tratiach TEŽ, čím pomôžu navýšiť prepravnú kapacitu tatranských električiek, ktorá je dlhodobo nedostatočná najmä počas letnej a zimnej sezóny. Súčasné vozidlá zubačky sú schopné prevádzky len na trati medzi Štrbou a Štrbským Plesom, navyše nie je možné prevádzkovať ich v súpravách. Nové vozidlá budú vybavené aj viacčlenným riadením.

Zaujímali sme sa, či sa na zmodernizovanú trať ešte vrátia tri staré zubačky, ktoré slúžia od roku 1970, alebo už budú v prevádzke iba nové vozidlá. "Do času dodania nových jednotiek budú ešte približne rok na modernizovanej trati prevádzkované jestvujúce ozubnicové vozidlá," uviedol Tomáš Kováč, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. Počas modernizácie ozubnicovej železnice budú staré zubačky deponované v popradskom depe, kam budú prepravené pomocou vozidiel TEŽ zo Štrbského Plesa cez Starý Smokovec do Popradu.

Aký bude ďalší osud súčasných zubačiek po sprevádzkovaní nových moderných jednotiek, zatiaľ nie je známe. "O osude súčasných „zubačiek“ sa rozhodne až potom, čo budú nové vozidlá otestované v ostrej prevádzke," priblížil plány ZSSK Tomáš Kováč. Minimálne jedna bude zachovaná pre nostalgické jazdy.

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.