Stav sa má podľa ZSSK zlepšiť až po dodávke nových vozidiel v roku 2022.
Elektrické vlaky (ľudovo električky) na tratiach Tatranských elektrických železníc (TEŽ) dlhodobo trápi nízka prepravná kapacita. Návštevníci Tatier sa o tom mohli presvedčiť aj počas uplynulých vianočných prázdnin, kedy sú Vysoké Tatry plné návštevníkov. Električky v čase najväčšieho náporu jazdia preplnené, cestujúci musia stáť aj v miestach, kde je to zakázané, takže o kultúre cestovania sa nedá hovoriť. Zaujímali sme sa preto, či dopravca plánuje túto nepriaznivú situáciu zlepšiť.
Výrazný nárast cestujúcich bez zvýšenia kapacity
"Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dlhodobo upozorňuje na fakt, že doprava v Tatrách dlhodobo trpí nedostatkom kapacít, pričom ZSSK jazdí v sezóne bez záloh. Navyše je v porovnaní s rokom 2014 na tatranských tratiach ročne prepravených až o 35 % viac cestujúcich," informoval nás Tomáš Kováč, hovorca ZSSK. Výrazný nárast cestujúcich súvisí aj so zavedením bezplatného cestovania vlakmi pre vybrané skupiny cestujúcich v roku 2014. Vozidlový park ani infraštruktúra tratí však nedovoľuje v súčasnosti výrazne zvýšiť ponúkanú prepravnú kapacitu električiek. "Jediným reálnym spôsobom vyriešenia vysokej frekvencie cestujúcich vo vlakoch je zvýšenie cestovného, ktoré by odradilo ľudí od cestovania našimi vlakmi. O tomto kroku však určite neuvažujeme," doplnil Tomáš Kováč.
Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá prevádzkuje dopravu na tratiach TEŽ, v súčasnosti vlastní 15 elektrických jednotiek Stadler GTW 2/6, ktoré boli uvedené do prevádzky v rokoch 2001 až 2006 a nahradili staršie električky EMU 89.0. Pri tejto obmene vozidlového parku nastalo výrazné zníženie ponúkanej prepravnej kapacity, keďže starých a kapacitnejších električiek bolo 18. Vozidlá EMU 89.0 mohli odviezť 120 sediacich a 156 stojacich cestujúcich, zatiaľ čo nové nízkopodlažné električky Stadler GTW 2/6 ponúkajú 88 miest na sedenie a 92 miest na státie. V prípade súprav električiek pozostávajúcich z dvoch jednotiek, ktoré sa používajú na najvyťaženejších spojoch, je rozdiel v ponúkanej prepravnej kapacite oproti minulosti nižší o takmer 200 miest.
Do roku 2022 pribudne 5 nových vozidiel
V roku 2018 spoločnosť ZSSK objednala 5 nových elektrických jednotiek Stadler GTW s hybridným pohonom, primárne pre obnovu vozidiel ozubnicovej železnice Štrba – Štrbské Pleso, kde nahradia doterajšie tri ozubnicové súpravy (riadiaci+motorový vozeň). Vďaka hybridnému pohonu budú tieto nové vozidlá môcť premávať aj na tratiach TEŽ zo Štrbského Plesa do Popradu, resp. Tatranskej Lomnice, takže čiastočne pomôžu zvýšiť kapacitu električiek. Vozidlá budú určené pre prepravu 160 cestujúcich, z toho 90 sediacich a 70 stojacich. "Vďaka vyššiemu komfortu cestovania v nových vozidlách a možnosti operatívneho zvýšenia kapacity (tzv. zdvojenie vozidiel) aj na ozubnicovej železnici predpokladáme, že cestovanie na tratiach bude omnoho príjemnejšie a pohodlnejšie," uvádza hovorca ZSSK.
Či však výsledný vozidlový park pozostávajúci z 20 vozidiel, z ktorých 5 bude môcť premávať aj na ozubnicovej železnici, bude dostatočný na zabezpečenie komfortnej prepravy návštevníkov Vysokých Tatier, ukáže až prax. Súčasná kapacita jednej starej zubačky pozostávajúcej z riadiaceho a motorového vozňa je 250 cestujúcich, takže opäť pôjde o zníženie kapacity v porovnaní so starými vozidlami.
Zásadnejšia rekonštrukcia tratí sa nechystá
Súčasný nevyhovujúci stav na tratiach Tatranských elektrických železníc je spôsobený aj infraštruktúrou, ktorá nedovoľuje výraznejšie zahustiť premávku električiek, či zvýšiť ich rýchlosť. Obrátili sme sa aj na Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sú správcom železničnej infraštruktúry, či neplánujú zlepšenie infraštruktúry vo Vysokých Tatrách.
"V rámci prípravy modernizácie koridoru č. V v zmysle pôvodnej štúdie realizovateľnosti sa v okolí mesta Štrba pôvodne uvažovalo s predĺžením existujúcej Ozubnicovej železnice do novej polohy. Uvažovalo sa so zabezpečením väzby medzi koridorovou traťou a ozubnicovou železnicou. Avšak z dôvodu požiadavky zástupcov EÚ (EIB-Jaspers), bola štúdia prepracovaná bez ďalšej nadväznej úpravy existujúcej, alebo vypracovania novej projektovej dokumentácie. Na základe uvedeného nie je v súčasnosti definovaný rozsah úprav železničnej infraštruktúry v predmetnom území. Výhľadovým zámerom ŽSR je zaviesť na tratiach Tatranských železníc diaľkové riadenie dopravy. S významnou rekonštrukciou trate TEŽ a ani s zdvojkoľajnením zatiaľ ŽSR neuvažujú," informoval nás hovorca ŽSR Ľubomír Mitas.