September sa nezadržateľne blíži a s ním aj povinnosť zabezpečiť adekvátnu výpravu vozidiel na linky MHD.
Dopravný podnik mesta Prešov, a. s. uzatvoril v priebehu augusta 2020 nájomné zmluvy s Dopravným podnikom Bratislava, a. s. (DPB) a spoločnosťou Tempus Trans s. r. o., ktorých predmetom je prenájom dvoch autobusov SOR BN 10.5 (z DPB) a dvoch autobusov Irisbus Crossway LE 12.8 (z Tempus Trans). Pri autobusoch Irisbus Crossway sa dokonca ráta s ich odkúpením po uplynutí 10-mesačného prenájmu.
Dôvodom prenájmu je akútny nedostatok prevádzkyschopných autobusov, pričom dopravca sa s týmto problémom potýka už tretí rok. V uplynulých dvoch rokoch omladilo vozidlový park 7 prenajatých autobusov SOR BN 10.5 z DPB, ktoré boli nedávno odkúpené. Flotilu taktiež doplnili 2 odkúpené autobusy Irisbus Citelis 12M z DPMŽ. Faktom však ostáva, že od roku 2017 muselo byť pre zlý technický stav z premávky stiahnutých a následne vyradených až 10 kĺbových a 4 štandardné autobusy. V júli bolo vyhlásené verejné obstarávanie na dodávku nových 15 autobusov (10 kĺbových a 5 štandardných), dodávka týchto vozidiel v najbližších rokoch by mohla situáciu stabilizovať.
Aké autobusy obohatili vozidlový park?
SOR BN 10.5
Tieto čiastočne nízkopodlažné autobusy už Prešovčania poznajú nejaký ten piatok. V tunajšej sieti MHD ich totižto slúži už sedem, čo sme spomenuli aj vyššie. Trojdverové autobusy s charakteristickým červeným lakom poskytujú cestujúcim 30 miest na sedenie a 56 miest na státie. Samozrejmosťou je výklopná plošina pre invalidný vozík, resp. kočík. Autobus je poháňaný naftovým motorom Iveco Tector so šesťstupňovou automatickou prevodovkou americkej výroby značky Allison. Nevýhodou z pohľadu komfortu cestujúcich môže byť absencia klimatizácie.
Do Prešova boli 25. augusta 2020 dodané 2 autobusy tohto typu s evidenčnými číslami DPB #3431 a #3433.
Irisbus Crossway LE 12.8
Vozidlá s týmto dizajnom je možné častejšie vidieť v prímestskej doprave. Verzia pre mestskú dopravu disponuje trojicou dverí a nízkopodlažnou časťou medzi 1. a 2. dverami. Cestujúci sa môžu usadiť na 43 sedačiek, pohon je zabezpečený motorom Iveco Cursor 8 s prevodovkou ZF Ecomat. Veľkým prínosom je celovozidlová klimatizácia vozidla. Obdobné autobusy využíval aj bratislavský dopravný podnik na cezhraničnej linke do Rajky. Autobusy z roku 2009, ktoré si DPmP, a. s. prenajal, ešte donedávna slúžili v sieti MHD mesta Ružomberok. Ešte predtým však jazdili pre Transdev Finland.
Do Prešova boli 20. augusta 2020 dodané autobusy, ktoré dostali evidenčné čísla #3438 a #3439. Po vykonaní potrebných úprav budú začiatkom jesene zaradené do premávky.
mato38