Flotilu autobusov posilnia ďalšie prenajaté vozidlá

September sa nezadržateľne blíži a s ním aj povinnosť zabezpečiť adekvátnu výpravu vozidiel na linky MHD.

Dopravný podnik mesta Prešov, a. s. uzatvoril v priebehu augusta 2020 nájomné zmluvy s Dopravným podnikom Bratislava, a. s. (DPB) a spoločnosťou Tempus Trans s. r. o., ktorých predmetom je prenájom dvoch autobusov SOR BN 10.5 (z DPB) a dvoch autobusov Irisbus Crossway LE 12.8 (z Tempus Trans). Pri autobusoch Irisbus Crossway sa dokonca ráta s ich odkúpením po uplynutí 10-mesačného prenájmu.

Dôvodom prenájmu je akútny nedostatok prevádzkyschopných autobusov, pričom dopravca sa s týmto problémom potýka už tretí rok. V uplynulých dvoch rokoch omladilo vozidlový park 7 prenajatých autobusov SOR BN 10.5 z DPB, ktoré boli nedávno odkúpené. Flotilu taktiež doplnili 2 odkúpené autobusy Irisbus Citelis 12M z DPMŽ. Faktom však ostáva, že od roku 2017 muselo byť pre zlý technický stav z premávky stiahnutých a následne vyradených až 10 kĺbových a 4 štandardné autobusy. V júli bolo vyhlásené verejné obstarávanie na dodávku nových 15 autobusov (10 kĺbových a 5 štandardných), dodávka týchto vozidiel v najbližších rokoch by mohla situáciu stabilizovať.

Aké autobusy obohatili vozidlový park?

SOR BN 10.5

Tieto čiastočne nízkopodlažné autobusy už Prešovčania poznajú nejaký ten piatok. V tunajšej sieti MHD ich totižto slúži už sedem, čo sme spomenuli aj vyššie. Trojdverové autobusy s charakteristickým červeným lakom poskytujú cestujúcim 30 miest na sedenie a 56 miest na státie. Samozrejmosťou je výklopná plošina pre invalidný vozík, resp. kočík. Autobus je poháňaný naftovým motorom Iveco Tector so šesťstupňovou automatickou prevodovkou americkej výroby značky Allison. Nevýhodou z pohľadu komfortu cestujúcich môže byť absencia klimatizácie. 

Do Prešova boli 25. augusta 2020 dodané 2 autobusy tohto typu s evidenčnými číslami DPB #3431 a #3433.

SOR BN 10.5 na Rusínskej ul.

Irisbus Crossway LE 12.8

Vozidlá s týmto dizajnom je možné častejšie vidieť v prímestskej doprave. Verzia pre mestskú dopravu disponuje trojicou dverí a nízkopodlažnou časťou medzi 1. a 2. dverami. Cestujúci sa môžu usadiť na 43 sedačiek, pohon je zabezpečený motorom Iveco Cursor 8 s prevodovkou ZF Ecomat. Veľkým prínosom je celovozidlová klimatizácia vozidla. Obdobné autobusy využíval aj bratislavský dopravný podnik na cezhraničnej linke do Rajky. Autobusy z roku 2009, ktoré si DPmP, a. s. prenajal, ešte donedávna slúžili v sieti MHD mesta Ružomberok. Ešte predtým však jazdili pre Transdev Finland.

Do Prešova boli 20. augusta 2020 dodané autobusy, ktoré dostali evidenčné čísla #3438 a #3439. Po vykonaní potrebných úprav budú začiatkom jesene zaradené do premávky.

Irisbus Crossway #KE-315LI čerstvo po dodaní do DPMP.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Dôvody, prečo sa Crosy tak hojne využívajú na brnenských nočných linkách spočíva v ľahkej stíhateľnosti jazdných dôb, komfortu vodiča a že každý v požehnanom stave vie poľahky nájsť svoje miesto. 🙂
Reakcia na: rexino #4:
Nedá sa nesúhlasiť. Čím viac času v tom voze trávím, tým viac sa mi z toho nechce. Ani ja, večne pokutovaný tramvaják, sa neviem dotknúť maximálky. Letí jak čert a zábava to je vďaka obrovskému rázvoru náprav skutočne obrovská. 😂
Skutočne si to viem predstaviť na linkách mimo mesta, na 45-ku by to pri zlepšení intervalu sedelo jak riť na šerbeľ.
Reakcia na: rexino #4:
Ja za seba tiež musím povedať, že sa mi páčia. Zvonku sú síce značne obité a zanedbané (na lak to nejazdí, či ako...), ale interiér nemá žiadnu chybičku. Pekný, čistý, priestranný, tam tí cestujúci neutrpia tak ako v 10-metráku.

Chlapi na dielni ale budú mať robotu, vo vozidlách nie je ani základná kabeláž, takže celý informačno-tarifný systém sa ťahá "od gruntu". Taktiež treba spojazdniť klimatizácie a vykonať nejaké tie základné dielenské prehliadky.
Tak tie Crosswaye sú dobrý prírastok. Dĺžkou a kapacitou to budú solídnejšie náhrady na klbákoch, ako 10.5 SORky a klimatizácia radí tieto autobusy na prešovské pomery k luxusu. Taktiež výkonom strčia do kapsy všetky naše klbáky 😁
Keď som KE-315LI fotil v 12/2017 v KE ešte na prevozných EČV, netušil som aký pestrý osud ten autobus čaká... 🙂
Reakcia na: mato38 #1:
Zatiaľ nie je v hre žiaľ žiaden klbák.
Je to fajn, že k nám prišli ďalšie autobusy štandardnej dĺžky, avšak prídu aj nejaké kĺbové?