VozidláAutobusy › Irisbus Crossway LE 12.8M

Irisbus Crossway LE 12.8M v mestskej verzii
Irisbus Crossway LE 12.8M v linkovej verzii

Úvod

Čiastočne nízkopodlažný autobus Crossway Low Entry pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco Czech Republic (pôvodne Karosa). Autobus vychádza z vysokopodlažného linkového vozidla Irisbus Crossway vyrábaného od roku 2006 ako nástupcu Karosy radu 900. Low-entry verzia pre mestskú a prímestskú dopravu bola predstavená v roku 2007 ako lacnejšia alternatíva voči plne nízkopodlažnému autobusu Irisbus Citelis. Vozidlá majú zníženú podlahu bez schodov v priestore medzi prvými a druhými dverami, v zadnej časti je podlaha zvýšená. Autobusy Crossway LE vznikli v dĺžkach 10,8 m, 12 m, 12,8 m a neskôr aj 14,5 m v mestskej a linkovej verzii.

Do ružomberskej MHD sa dostali dve vozidlá Irisbus Crossway LE 12,8M v mestskom prevedení v roku 2018 ako ojazdené formou prenájmu od firmy Tempus. Autobusy pôvodne slúžili u fínskeho dopravcu Transdev Finland. Neskôr pribudlo ešte jedno jazdené vozidlo v prímestskom prevedení pôvodom z Francúzska.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway LE City 12.8M KE-315LI, KE-030LM 2009 2018 2020 2
2. Irisbus Crossway LE Line 12.8M RK-046CI 2011 2020 2020 1
Spolu 2009 – 2011   3

Technické parametre

Dĺžka 12760 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3125 mm
Výška s klimatizáciou 3210 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6795 mm
Počet dverí 3
2 (RK-046CI)
Počet miest na sedenie 41 + 1
49 + 1 (RK-046CI)
Pohotovostná hmotnosť 10900 kg - 11900 kg
12145 kg (RK-046CI)
Motor Iveco Cursor 8, Euro 5 EEV, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Maximálna rýchlosť 85 km/h s obmedzovačom
100 km/h s obmedzovačom (RK-046CI)
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 604C, automatická, 6-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Irisbus RI 75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22.5
Klimatizácia Webasto Aerosphere World
Thermo King Athenia (RK-046CI)

Fotografie

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici mestskej verzie osadili trojicu výklopných dvojkrídlových dverí (prvé a druhé široké, tretie úzke) s elektropneumatickým pohonom, pri linkovej verzii dvojicu výklopných dverí (prvé jednokrídlové, druhé dvojkrídlové). Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.

V interiéri mestskej verzie osadili pre cestujúcich plastové sedadlá Ster 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2, v linkovej verzii použili pohodlnejšie čalúnené sedadlá Lineo s bezpečnostnými pásmi. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminovanými panelmi. Na deliace priečky využili laminát. V linkovej verzii osadili nad sedadlami police na odloženie príručnej batožiny. Pracovisko vodiča oddelili v mestskej verzii jednoduchou polouzavretou kabínkou, v linkovej verzii použili iba zástenu za sedadlom vodiča. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu. V priestore pre kočík osadili štvoricu sklápacích sedadiel.

Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými výklopnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie riešili nezávislým kúrením. Tepelnú v interiéri zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou. Na osvetlenie použili žiarivkové svietidlá.

Prvé dve vozidlá boli dodané v bielo-sivej farebnej schéme s červenou strechou, tretie vozidlo bolo čistobiele. Pôvodný optický informačný systém bol nahradený LED displejmi firmy EMtest.

Prevádzka

Prvé vozidlo sa zaradilo do premávky na linkách ružomberskej MHD začiatkom roka 2018, druhé vozidlo bolo do prevádzky uvedené v septembri 2018. Vozidlo RK-046CI bolo na linky MHD preradené z prímestskej dopravy v lete 2020.

Vyraďovanie a likvidácia

V súvislosti s preradením starších nízkopodlažných autobusov z Liptovského Mikuláša do Ružomberka boli prenajaté autobusy Crossway začiatkom roka 2020 vrátené ich majiteľovi, ktorý ich v lete 2020 prenajal Dopravnému podniku mesta Prešov. Vozidlo RK-046CI jazdilo na linkách ružomberskej MHD do konca decembra 2020, potom sa vrátilo do prímestskej dopravy.

Katalóg vozidiel

KE-315LI KE-030LM

RK-046CI

Legenda a štatistika

KE-315LIvyradené vozidlo: 3 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.