http://www.regionalnenoviny.sk/c/1952474/Salamunske-riesenie.html
Šalamúnske riešenie
Ešte začiatkom minulého týždňa banskobystrický primátor Ján Králik tvrdil, že s najväčším akcionárom SAD – Banskobystrická dopravná spoločnosť (SAD BBDS), ktorým je Fond národného majetku SR, sa dohodol na rešpektovaní podmienok mesta na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy. Piatok však ukázal opak. SAD-ka sa rozhodla zvýšiť od 1. marca cestovné v MHD o korunu, čo znamená, že v utorok namiesto doterajších 13, zaplatia cestujúci 14 korún. Pre majiteľov čipových kariet bude jedna jazda drahšia o 50 halierov, teda už 12 korún. Tento krok dopravcov zaráža už len preto, že medzi podmienkami mesta bolo aj udržanie ceny cestovného na úrovni vlaňajšieho roka.
Podľa zástupcu SAD-ky Miroslava Snopka, cenu cestovného, a teda maximálnu cenu 14 korún, mali odsúhlasenú v platnom cenovom výmere už dva roky, iba ju neuplatňovali. Doterajšie zľavy zostávajú zatiaľ zachované. Primátor Ján Králik v tejto súvislosti reagoval, že zvýšenie je v porovnaní s inými mestami ešte únosné. Dúfa, že vyššie už nebude a zostane platiť celý rok. To, či ju bude SAD-ka dvíhať, závisí však od vzájomných dohôd s mestom a od nového cenového výmeru, ktorý má schváliť Banskobystrický samosprávny kraj. Ten zatiaľ stále nerozhodol, či dopravcami požadovaný cenový strop 17 korún je opodstatnený. Nerozhodol zatiaľ ani o zrušení zliav, čo by znamenalo plné cestovné pre deti, študentov a aj pre dôchodcov nad 70 rokov, ktorí jazdia zadarmo.
Dobrou správou pre cestujúcich je, že od 1. marca niektoré zrušené linky znova obnovia. Po dvoch mesiacoch začne opäť premávať linka č. 24, ktorá spájala dve najväčšie sídliská Fončorda a Sásová. Jej zrušenie vyvolalo najväčšie protesty a petíciu občanov. Hoci nebude premávať tak často ako predtým, úspech je už len to, že pôvodnú trasu obnovili. Rovnako obnovia i trasy ďalších zrušených liniek ako sú č. 34, 35 a 36.
Čo bude ďalej, ukážu najbližšie dni. Akcionár SAD-ky Fond národného majetku SR súhlasil na rokovaní s primátorom s podmienkami, za ktorých mesto poskytne dopravcom dotáciu 18 miliónov Sk na zľavy vo verejnom záujme a vyše 34 miliónov v podobe bezplatného prenájmu mestských vozidiel a trolejového vedenia. Príslušné zmluvy majú obe strany podpísať v týchto dňoch. Tie zahŕňajú 50-percentnú zľavu pre deti od 6 do 15 rokov a študentov stredných škôl a učilíšť. prepravu zdravotne ťažko postihnutých osôb za jednu evidenčnú korunu, rovnako aj detí do 6 rokov. Päťkorunové cestovné čaká dôchodcov nad 70 rokov. Tieto zľavy sa však týkajú iba ľudí s trvalým pobytom na území Banskej Bystrice.
Ako však upozornil primátor Ján Králik, FNM SR už podpísal zmluvu so spoločnosťou ČSAD Ostrava, ktorá sa čoskoro stane vlastníkom 49 percent akcií SAD BBDS. Počas nasledujúcich mesiacov by malo českej spoločnosti pribudnúť ďalších 17 percent akcií, a tým sa z nej stane majoritný vlastník. Podľa J. Králika nový akcionár je tvrdý obchodník a na budúci rok sa podmienky radikálne zmenia. Poskytovanie služieb v MHD nie je pre Čechov žiadna charitatívna činnosť, ale obchod. Takže vízia vytvorenia vlastnej mestskej dopravnej spoločnosti je stále viac aktuálna.
Erika Krčová [1. 3. 2005]
Šalamúnske riešenie
Ešte začiatkom minulého týždňa banskobystrický primátor Ján Králik tvrdil, že s najväčším akcionárom SAD – Banskobystrická dopravná spoločnosť (SAD BBDS), ktorým je Fond národného majetku SR, sa dohodol na rešpektovaní podmienok mesta na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy. Piatok však ukázal opak. SAD-ka sa rozhodla zvýšiť od 1. marca cestovné v MHD o korunu, čo znamená, že v utorok namiesto doterajších 13, zaplatia cestujúci 14 korún. Pre majiteľov čipových kariet bude jedna jazda drahšia o 50 halierov, teda už 12 korún. Tento krok dopravcov zaráža už len preto, že medzi podmienkami mesta bolo aj udržanie ceny cestovného na úrovni vlaňajšieho roka.
Podľa zástupcu SAD-ky Miroslava Snopka, cenu cestovného, a teda maximálnu cenu 14 korún, mali odsúhlasenú v platnom cenovom výmere už dva roky, iba ju neuplatňovali. Doterajšie zľavy zostávajú zatiaľ zachované. Primátor Ján Králik v tejto súvislosti reagoval, že zvýšenie je v porovnaní s inými mestami ešte únosné. Dúfa, že vyššie už nebude a zostane platiť celý rok. To, či ju bude SAD-ka dvíhať, závisí však od vzájomných dohôd s mestom a od nového cenového výmeru, ktorý má schváliť Banskobystrický samosprávny kraj. Ten zatiaľ stále nerozhodol, či dopravcami požadovaný cenový strop 17 korún je opodstatnený. Nerozhodol zatiaľ ani o zrušení zliav, čo by znamenalo plné cestovné pre deti, študentov a aj pre dôchodcov nad 70 rokov, ktorí jazdia zadarmo.
Dobrou správou pre cestujúcich je, že od 1. marca niektoré zrušené linky znova obnovia. Po dvoch mesiacoch začne opäť premávať linka č. 24, ktorá spájala dve najväčšie sídliská Fončorda a Sásová. Jej zrušenie vyvolalo najväčšie protesty a petíciu občanov. Hoci nebude premávať tak často ako predtým, úspech je už len to, že pôvodnú trasu obnovili. Rovnako obnovia i trasy ďalších zrušených liniek ako sú č. 34, 35 a 36.
Čo bude ďalej, ukážu najbližšie dni. Akcionár SAD-ky Fond národného majetku SR súhlasil na rokovaní s primátorom s podmienkami, za ktorých mesto poskytne dopravcom dotáciu 18 miliónov Sk na zľavy vo verejnom záujme a vyše 34 miliónov v podobe bezplatného prenájmu mestských vozidiel a trolejového vedenia. Príslušné zmluvy majú obe strany podpísať v týchto dňoch. Tie zahŕňajú 50-percentnú zľavu pre deti od 6 do 15 rokov a študentov stredných škôl a učilíšť. prepravu zdravotne ťažko postihnutých osôb za jednu evidenčnú korunu, rovnako aj detí do 6 rokov. Päťkorunové cestovné čaká dôchodcov nad 70 rokov. Tieto zľavy sa však týkajú iba ľudí s trvalým pobytom na území Banskej Bystrice.
Ako však upozornil primátor Ján Králik, FNM SR už podpísal zmluvu so spoločnosťou ČSAD Ostrava, ktorá sa čoskoro stane vlastníkom 49 percent akcií SAD BBDS. Počas nasledujúcich mesiacov by malo českej spoločnosti pribudnúť ďalších 17 percent akcií, a tým sa z nej stane majoritný vlastník. Podľa J. Králika nový akcionár je tvrdý obchodník a na budúci rok sa podmienky radikálne zmenia. Poskytovanie služieb v MHD nie je pre Čechov žiadna charitatívna činnosť, ale obchod. Takže vízia vytvorenia vlastnej mestskej dopravnej spoločnosti je stále viac aktuálna.
Erika Krčová [1. 3. 2005]
LUK