Reakcia na: DADORIUS #38474:
Isto? A nenapadla ta rovnica "lepsia obsluznost = viac pax v MHD = vacsie prijmy" a moznost dlhodobejsieho udrzania cestovneho? Ano, viac pax v MHD bude znamenat potrebu lepsich intervalov, ale fixne naklady budu zhruba rovnake. Navyse by prinieslo mensie naklady na infrastrukturu pre IAD = viac penazi v pokladni mesta = moznost ich investovat spat do MHD a dlhodobejsie udrzat ceny cestovneho...
V Bratislave sa chysta (samozrejme pred volbami) na 1 mesiac pokus prevadzkovat MHD zadarmo, tak vysledky budu moct byt vyuzite po celom Slovensko.. Pri tej tragickej urovni vsak podla mna vela novych cestujucich do MHD nedostanu...
Petik
spotreba klb =/= spotreba solo
udrzba klb =/= udrzba solo
odpisy klb =/= odpisy solo
len vodic zostava stale ten isty - hoci neviem ako v BB, ale v Prahe maju za klb priplatky.
Povedzme teda, ze klb ma o 50% vyssiu kapacitu a o 40% vyssie naklady oproti kratkemu busu (cisla si vymyslam, ale nejak zhruba by mohli zodpovedat).
Vratim sa teda k tym linkam na Pieninsku.
Dnes tam jazdi v spicke 5 spojov za hodinu. 3 spoje linky 21+22 (celkovo 5 vozov) a 2 spoje linky 23 (celkovo 2 vozy - aj to jen KRATKE).
Linky 21+22 obsluhuju na druhom konci dediny a vozia tam vzduch. Ich kapacita je teda vyuzita len v casti trasy. Ja ich teda nahradim kratkymi. Nahradzam 5 klbov, co nakladovo zodpoveda 7 kratkym (pri vyssie uvedenom predpodklade). Na obsluhu dedin mi sola postacia aj pri sucasnom intervale. 2 volne sola teda presuniem na L23, kde budem mat tym padom 4 vozidla (4 spoje za hodinu). Celkovo mi teda bude na Pieninsku jazdit 7 spojov za hodinu (priemerny interval 8 a pol minuty) pri rovnakych nakladoch ako dnes. A to este mozem skratit L42 (a aj tu primestsku linku co tam jazdi) po Smrecinu.
Kapacita mierne vzrastie z povodnych 3*1.5+2= 6.5 na 3+4=7, t.j. o 8%. Pri rovnakych nakladoch. Cakat na svoj spoj ale budete v priemere o 3 a pol minuty menej.