Petik:V mojej predstave je Z karta omnoho drahšia a poskytuje omnoho viac výhod.A nie je súčasne ďalších 5 ponúk ktoré by jej potrebu eliminovali.Úbytok cestujúcich v relácii PH-BB rozhodne nie je daný Z kartou.Veď kto by jazdil pravidelne tak preňho karta nie je významnou investíciou,nehovoriac o tom,že najazdiť za pol roka 2000 km nie je žiadne umenie a hlavne v relácii PH-BA ju miniem na 3 cesty tam a späť a v relácii PH-BB na 2,5.
Tak toto uz bude trochu off topic, ale neva..
Suhlasim ze CD ma dobre zlavy, ale vacsina ludi pozna maximalne Z-kartu. KMB som vyuzival, ked som do BB cestovaval vlakom, ale na nahodne cesty sa to neoplati. O spiatocnej zlave som fakt nevedel:)
Zaujimalo by ma, v akej podobe by si Z-kartu zaviedol. Sucasna podoba je jasny trik na cudzincov, ktori takto zaplatia viac, lebo o nejakej Z-karte netusia. A zaroven je to super prostriedok na odradenie nahodnych cestujucich a vyprazdenie rychlikov na Slovensko (staci porovnat: v roku 2000 jazdili BB-Praha v noci 2 vagony, relativne slusne zaplnene; minuly rok to bol 1 vagon - vacsinou sme tam boli tak 2-3; dnes je to urcite este o 1 menej:) ).
To je klasicky problem nasich zeleznic. Rychliky z PHy do BA jazdia tak, aby sprievodcovia stihli MHD, z BB do PHy zase tak, aby "mali cestujuci co najdlhsi cas na spanie" (toto mi odpisali na moju staznost na kazdorocne predlzovanie jazdnej doby!).
Skratka seru na potreby cestujucich, hlavne ze nejake vagony sa tam obcas pohybuju... Od noveho grafikonu som vlak videl iba zvonka.
Ale stale mozme byt radi, ze slovenske zeleznice nevymysleli obdobu Z-karty. Ta ma vzdy definitivne odradi od nahodnej cesty za hranice platnosti mojej elektricenky.
Tak špecificky na trati Praha-Bratislava s cenou nie je problém: Praha - Kúty št.hr. 325 km na KMB (= 195 CZK), Kúty št. hr. - BA 71 km na CityStar ZSSK (= 207/2 = 103,50 CZK), celkove 298,50 CZK, čo je porovnateľné s autobusom, pohodlie v EC neporovnateľné (pritom ale stojí za porovnanie, čo Ťa stojí km na ČD (0,60 CZK) a čo na ZSSK (1,45 CZK), takže tam sú ešte veľké rezervy) ale problém je v tom, že posledný vlak ide o 16:26, takže od aktuálneho grafikonu sa pomer 10 jázd vlakom/1 jazda IGK otočil presne naopak. Autobus si možu strčiť, nie som masochista.
Petik: no, neveril by si, ale ja patrím mimo tohto fóra medzi veľmi tvrdých kritikov ZSSK. Ale napriek tomu mi je vlak podstatne sympatickejší než bus. Ale pravdou je, že ťažko ma niekto dostane do vlaku na trati BA - Praha, ak ma bus stojí o polovicu menej (ak nemám Junior pas a nevyužijem relačku Brno-Pha).
Caute pani!
Po dlhsej dobe Vas opat zdravim! (Hoci, cital som pravidelne
1. Ad „necestujuci“ kocik z 12.5., 10:35, linka 2. Nahodou som tym trolejbusom cestoval. Isiel MALY. Nechcem sa nasej neskonale primitivnej MHD zastavat, ale kedze isiel maly trolejbus asi uz nebolo dost miesta. Hoci som ony „cestuchtivy“ kocik nespozoroval (sedel som), trolik bol dost plny, tak len pre vysvetlenie.
2. Ad GRANUS TRANS a busy z bystrickej „neautobusky“ na zvolenske sidlisko. No konecne sa niekto odvazil pre nieco podobne. Konkurencia je v tejto forme vzdy pozitivna- ved je to pridana hodnota, a tak nemusim 3-4 prestupovat! Masochista nie som , aby som 4x prestupoval a este pri nasej skvelej MHD sa terigal po Bystrici 15-20 minut a to nehovorim o 10 min. meskajucom prepchatom buse, (pre porovnanie: ked od Hustaku do ZV idem kratsie nez v BB MHD- to uz ale miesam hrusky s jablkami).
3.Ad vlaky: Su fajn, su aj nepruzne, nie je to vzdy terno, ale drobne snahy predsa su:
a) cena spiatocneho listka BB-ZV je 43 Sk- ktorym busom cestujete za tuto sumu?
b) zaviedli jednotnu sadzbu od hl. st. BB k hl. st. ZV: 24 Sk (predtym 32 Sk)
c) zrusili rychlikove priplatky
d) Chodim raz za cas obnovenou lokalkou z B. Stiavnice do Hr. Dubravy: uz obnovili aj vlak z B.S. o 9:00+
e) zrusili nastastie rychlikovy priplatok medzi ZV a Hr. Dubravou.
-teda ked neprsi aspon kvapka
4.Za totalny vrchol kanibalizmu povazujem nasadzovanie STAREHO MODREHO IKARUSU s neskonale pomalym vodicom na ! expresnu linku 90- jedinu, kde si zakaznik za pridanu hodnotu specialne priplaca. MHD by si mali zakaznika na tejto drahej linke uctit VYBERANYMI, UCTIVYMI A RYCHLYMI vodicmi. A nie 20-rocnou kraksnou, ktoru riadi podobne „splesneny“ vodic. Pardon za vyrazy. Bez hyperboly sa to vsak mina ucinku.
5. Specialna tema je pomalost a presnost bystrickej (autobusovej) MHD. Ako sa autobusy, az na par vynimiek- vodicov, vlecie. Vecne busy meskaju a nie aby v spicke pruzne zvysili vodici rychlost, vlecu sa nadalej pomaly. Teraz nehovorim o linkach popri Hrone, ale napr.sasovskych.
6. Hodil by sa uz konecne pekny pravidelny 30 min. interval na linke 24 vecer a nie pochybne 30, 28, 27 ci ake intervaly.
7. A specialny bonus na zaver (velmi vhodny aj pre Kralika): Asi 2 tyzne spat som bol v Hradci Kralove. Je to nase DRUZOBNE mesto. Keby ste videli tamojsiu MHD! Nevyjadrujem sa o mesacnikoch, nastup vsetkymi dverami a dennych listkoch. Na nosnych zastavkach mesta su infotabule s elektronickym displejom o odchode cca 10 najblizsich autobusoch Nove autobusy, mnoho nizkopodlaznych. Nove trolejbusy (este novsie, nez ten 1 novy trolej v BB), prehladne odchody....... prosto na mraky
A toto hlavne Kralikovi, co stale trepe v TV ze ako sa on o co stara: (BILLU radsej ani nespomenut! ) nech sa ide pozriet ako sa mesto riadi a dotrepat to aj do BB: ciste, opravene nanovo vydlazdene ulice- paradne vycistene, udziavane,zosietovane, kvalitne cyklotrasy v meste, nadherne parky so hufmi kvetov, novych stromov a dakymi zvieratami+ v rovnaky cas! kvalitne vykosene a vycistene mesto. Mesto, ktore skutocne zije, budovy zrekonstruovane a usmievajuci ludia
To ale stare komunisticke nomenklaturne kadre tazko poxopia-ved aj keby to dostal jak na zlatom podnose, tak to do*rbe. }Sorac za poznamku trochu mimo. Ja len kedze je to to druzobne mesto.
?
Majkl ako mozes prosim Ta vyjadrovat podporu neschopnej zlodejskej spolocnosti? Ja mam tiez vlaciky radsej ako busy, ale na ZSSK som uz uplne zanevrel. Predtym som pravidelne cestoval na trati BB-PHa, ale vzhladom na neustale horsi CP som proti mojej voli musel presedlat na auto, co ma v konecnom dosledku taky efekt, ze do BB skoro vobec necestujem. A to prave kvoli zeleznici. Cim skor skrachuju aj s Prokopovicom, tym vacsi pocit zadostucinenia! A nech do BB jazdi oBB, MAV alebo CD!
možno v samotnej Dobšinej je stanica od ruky, ale po celej trati je množstvo zastávok priamo v centre dedín. V RV však boli katastrofálne prípoje. Niekoľko krát do roka som tam chodieval a nikdy sa mi nestalo, aby bol k R-vlaku od BA prípoj smer RV mesto. Takže nie je sa čo čudovať, že to takto skončilo.
Navyše, popri celej trati býva hódne cigáňov, takže ľudia sa asi cítili v autobusoch bezpečnejšie.
Aha, vidím, že PIT o IDS píše tiež. Jednoznačne sa pripájam, IDS je nutnosťou. Najdôležitejší prvok v ňom je ale úrad Koordinátora (napr. v Prahe Ropid), ten bude dbať na zladenie CP, jednotný formát tlačených CP, linkových tabúľ, označníkov, vydávanie licencií a knižných CP.
Ale sme na Slovensku, takže reálne hrozí, že do úradu Koordinátora budú ľudia dosadení na základe rodinkárstva, kamarátstiev a účastí v stranách, takže budeme tam, kde sme boli doteraz.
Re Papyr: No, myslím, že už som to pochopil.
Ty aj ja sme vcelku proželeznične orientovaní.
Ty aj ja nie sme spokojní s tým, čo produkuje ZSSK.
Lenže ja im vyjadrujem podporu aj napriek tomu, Ty nie.
Áno, musím uznať, že ZSSK nerobí nič preto, aby si cestujúceho udržala, či dokonca mu nejakým spôsobom cestovanie uľahčila alebo spríjemnila. Ale aj tak mám vlaky radšej ako busy. Desí ma predstava, že z Rooseveltky bude do Zvolena chodiť nejaká stará plesnivá karosa s opadaným lakom a hrdzavým rámom, čo pod sebou vždy nechá taký mastný fľak, čo je dosť reálne, pretože pochybujem, že súkromník tam nasadí novú C954... (ako by tomu možno bolo v prípade novej linky v PIDke).
Podľa mňa na prestupoch MHD-vlak-MHD nie je nič zlé, za predpokladu prípojov, hustých intervalov, kvality súprav, a jednotnej tarify.
A navyše sa mi to súkromnícke riešenie zdá veľmi čiastkové. Ja by som bol za komplexné vypracovanie integrovaného systému medzi BB a ZV, t.j. určia sa autobusové linky a bude na ne vydaná licencia. Kraj vydá licenciu napr. aj na linku BB-RN - Zvolen, a súkromník bude mať šancu získať ju.
No a ešte vysvetlím "Tvoju prokopovičovskú" logiku rušenia lokálok.
Medzi SNV a Levočou strašne prebujnela autobusová doprava, vydali sa licencie rôznym súkromníkom, ktorí stlačili cenu lístka dole. Získal na tom cestujúci, no určite to nepridalo životnému prostrediu a stavu cesty medzi SNV a LE. Efekt: prázdne vlaky, plné autobusy. ZSSK absolútne nedokázali reagovať (a pritom možností mali veľa), a tak napokon trať zaradili medzi stratové a zrušili... Toto isté môže nastať medzi ZV a BB.
A preto tvrdím, že tento trh treba trochu regulovať, ale že aj ZSSK by sa mali konečne zobudiť...
Od maja uz nie je mozne nariadit minimalne ceny. Takze podpora zeleznicnej dopravy sa musi riesit mimotarifnou cestou. Najma ked aj samotne ZSSK poskytuju relacnu zlavu.
Petik: Relacna cena PH-BM je 130/160 ale to je len kozmeticka uprava. Majkl:A preco by mal jazdit ludoprazdny vlak z Roznavy 2 km pred Dobsinu pod kopec?Ja nesuhlasim so zrusenim SNV-LV ale RV-Dobsina je z hladiska os.dopravy zbytocna trat a z hladiska nakladnej bude za chvilku tiez.Max. nechat pendel RV Hbf.-RV mesto.
Sám si priznal, že je ťažké napísať myšlienky presne tak, ako chcem, aby ju pochopili ostatní, takže sa prosím Ťa tak nerozčuľuj, že Ti niečo vkladám do huby a s tými momotinami si to trochu prehnal. Tak aby bolo jasné predtým, ako ma upáliš na hranici. Po prečítaní toho Tvojho hviezdoslavovského príspevku som si pohľad na Tvoju myšlienku poopravil a zistil som zásadný rozdiel v našich názoroch. Ty si sa na vec pozeral z pohľadu okamžitého riešenia a uspokojenia určitej cieľovej skupiny cestujúcich (tie Tvoje účelové linky - v podstate sú to spoje všetkých liniek, ktoré vezú aspoň 1 cestujúceho; ale viem, čo myslíš - je to napr. aj školský spoj L10/53/43 Podlavice-Okružná-Nám. slobody-Skuteckého-Jesenský vŕšok, ktorý denne využívam, ako aj všetky expresné linky). Naopak ja som zaujímal stanovisko z komplexnejšieho hľadiska do budúcnosti, kedy by sa malo odstrániť obrovské množstvo liniek rôznorodých dopravcov, ktoré sa bez ladu a skladu premávajú územím (s ďalšími neefektívnymi súbehmi liniek - tie vadili myslím aj Petikovi - kauza L34 -, ktoré iba odčerpávajú cestujúcich, čo ďalej prehĺbi krízu v MHD, ktorá pokles cestujúcich vyrieši redukciou výkonov až nakoniec zanikne, keďže sa už nenájde človek, ktorý by sa ňu spoliehal, keď pôjde raz za hodinu a všetci budú jazdiť na osobných autách, ktoré pohltia aj posledný voľný kúsok zeme a počas zápch sa aj tak nikto nikam nedostane - mesto dôjde ku kolapsu). Inak mi v zásade nevadí prevádzkovanie prímestských liniek, niečo na spôsob L300, 400, ako to určite dobre poznáš z Prahy (v BB to napodobňujú L51-56; písal som o tom už dosť veľa ešte vo februári), ale hurá systém mi celkom nevyhovuje - patrilo by sa ucelenejšie riešenie. Pýtať sa non-dopraváka, či je s tým spokojný je úplne zbytočné, keďže odpoveď je opäť len na čiastkový problém, pričom takýto respondent nemá predstavu o širších súvislostiach (a ani ich od neho nemožno očakávať) a zaujíma ho len to, či keď príde na najbližšiu zastávku s prehľadom z CP zistí, že o chvíľku mu ide spoj presne tam, kam chcel a že sa pritom prepraví kvalitne za primeranú cenu.
Keď som bol v roku 2002 1 mesiac na pracovnom pobyte v Mladej Boleslave, v praxi som videl, ako to funguje, keď prímestskú dopravu prevádzkujú súkromníci. Každý autobus inak pomaľovaný (človek už nemá prehľad, či je to zájazd alebo spoj pravidelnej dopravy), na zastávkach viacero označníkov s CP rôznych dopravcov, množstvo taríf na rovnakú cestu a pod. Samozrejme, že na druhej strane to má čaro konkurencie a teoreticky by malo viesť k skvalitňovaniu prepravy a znižovaniu ceny.
Aby sa predišlo chaosu, bolo by potom potrebné všetkých týchto dopravcov zosúladiť do spoločných čísiel liniek, zastávok a CP, čím ale dôjde k integrácii, kedy by nebolo vhodné, aby cena spojov tej istej linky bola rôzna podľa dopravcu (ako je to bežne u diaľkových liniek), či platili rozdielne prepravné a tarifné podmienky. Z toho vyplýva opäť IDS a neschopnosť a nezáujem samosprávy na úrovni mesta i kraja, ako správnych orgánov na úseku cestnej dopravy. Ale to je už veľmi široký problém, ktorý nejdem rozoberať.
Záver je, že pravdepodobne tak Ty, ako aj ja sa zhodneme v tom, že súčasný systém je nevyhovujúci a obaja, keďže si dávame námahu o tom vôbec písať, máme záujem na zlepšení. Ja sa prikláňam skôr k náročnejším globálnym opatreniam, ktoré je v trhovej ekonomike robiť ťažké, keďže už tu nie je niekto, kto buchne po stole a povie, že to bude takto, lebo je to vhodnejšie. Ale predpokladám, že čím skôr sa s tým začne, tým skôr bude zlepšenie. Vždy, keď sa pripúšťajú malé čiastkové riešenia, to skutočné sa len neprimerane odďaľuje a ako píšeš "je to hudba veeeeelmi vzdialenej buducnosti - if any". Niečo podobné sú aj trolejbusy v BB. Namiesto toho, aby sa urobilo všetko preto, aby sa rozšírili aj do Sásovej (jediné možné riešenie, pre ich skutočné využitie), stále sa bude len zamýšľať a plytvať energiou i peniazmi nad kozmetickými úpravami, ako rozšírenie o Tesco, Kremničku, Mládežnícku a pod.
Čo sa týka železnice - som rád, že si aj Petik všimol, že po tej istej trase jazdí linka 601433. Podľa mňa je to nezmysel. Lenže nájde sa niekedy niekto, kto zakáže prevádzkovaniu takejto linky? Asi nie, pretože teraz sa jedná o samostatných dopravcov, čoraz viac alebo už úplne odlúčených od kontroly štátu a tak vládne anarchia, kedy má každý rovnaké práva a nemôže sa podporovať zdravý rozum. Ja mám obrovské množstvo výčitiek voči ZSSK, ale v tomto prípade sa pozerám na železnicu ako na dopravným systém, nie na dopravcu. V opačnom prípade môžme úplne zrušiť prímestskú železničnú dopravu v úseku Brezno-Zvolen, pretože všade sa rýchlejšie dostaneme autobusom.
Pozn. - porovnával si Prahu s BB-ZV a interval metra 2 - 10 min. Pri desatine obyvateľov v BB-ZV a po vynásobení 10 sa interval pre železnicu dostane do polohy 20 - 100 min, čo je "zhruba" realita. Pri nasadení dvoch súprav rady 840 je môžné spraviť elegantnú kyvadlovku s intervalom 45 - 60 min, ktorá by navyše bola doplnená o diaľkové vlaky (ako som to tu už viackrát písal a navrhol aj v liste ZSSK), takže celkovo by cestujúcich mohol byť nadmieru uspokojený. Železnice sú ale "veľmi pružné" a samozrejme by to potrebovalo tieto vlaky potom aj naplniť, k čomu nedôjde, keď bude jazdiť napr. viac ako 200 spojov z BB do ZV v bežný pracovný deň (dnes je to už okolo 160 + linka 601435 z FNsP F. D. Roosevelta).
Neviem, či celý tento príspevok vyznel jednoznačne a preto opakujem, že priame linky medzi BB-ZV sú rozumné (hlavne za strategického predpokladu súmastia), ale záleží od spôsobu uvedenia do praxe.
LUK: Na ktorej linke si videl BCA 0559 ?
Mimochodom uz dlhšiu dobu nejazdí BCA 1040. Vodič z tohto vozu chodí na náhrade 006AG. Dúfam, že nebude odstavený zas 3 roky ako vtedy, keď nemali náhradné diely. Neviete, čo je s ním.
Ej Papyr, ale si sa nam rozpisal Ja sa pripajam k tvojej argumentacii.
Nejde o linky od vsadial vsade. Su to medzimestke linky, akurat nejdu na tradicne konecne na nadrazie. Rovnako vsak nejdu na nadrazie ani medzimestke linky L51-L56. Ani v inych mestach to nie je nic neobvykle, ked hlavne nadrazie sluzi len "dialkovejsim" linkam a primestske koncia rozne po meste.
Nutit cestujucich za kazdu cenu cestovat zeleznicou nepovazujem v pripade BB-ZV za rozumne. MHD v mestach BB a ZV ma skor charakter medzimestskej dopravy, pretoze neexistuju "permanentky". Nutit cestujuceho 2x prestupovat (pri riedkych intervaloch vlakov, zvolenskej a ciastocne aj bystrickej MHD) a zakazdym platit je seriozna sikana. Celkom dobre sa potom moze stat, ze cestujuci uprednostnia vlastne auto.
Ked niekto chce protestovat proti linkam konkurujucim vlaku, potom by snad bolo vhodnejsie obratit pozornost na linky ZV nadrazie - BB nadrazie, ktore kopiruju trasu vlaku na 100%
A k argumentom ze trh nevyriesi vsetko...
Mozno ze trh vsetko naozaj nevyriesi, ale snad si nemyslite ze to vyriesia slovenski alebo europski uradnici.
Perfektny priklad ako trh pomaha dobrym rieseniam je relacna zlava Praha-Brno, ku ktorej zeleznice dotlacila prave autobusova konkurencia. Teraz cesta vzdialenostou podobna ceste BA-BB stoji 120 Kc obycajnym vlakom, 140 Kc vlakmi IC a EC.
Uz to nie je o BBDS, ale BCA-17-57 je uz BB-319BO.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Petik
Suhlasim ze CD ma dobre zlavy, ale vacsina ludi pozna maximalne Z-kartu. KMB som vyuzival, ked som do BB cestovaval vlakom, ale na nahodne cesty sa to neoplati. O spiatocnej zlave som fakt nevedel:)
Zaujimalo by ma, v akej podobe by si Z-kartu zaviedol. Sucasna podoba je jasny trik na cudzincov, ktori takto zaplatia viac, lebo o nejakej Z-karte netusia. A zaroven je to super prostriedok na odradenie nahodnych cestujucich a vyprazdenie rychlikov na Slovensko (staci porovnat: v roku 2000 jazdili BB-Praha v noci 2 vagony, relativne slusne zaplnene; minuly rok to bol 1 vagon - vacsinou sme tam boli tak 2-3; dnes je to urcite este o 1 menej:) ).