Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: wizard112 #20519:
Temu MHD zadarmo rozoberal na svojich strankach Richard Sulik, autor slovenskej danovej reformy a poradca sucasneho ministra financii.
http://www.sulik.sk/index.php?section=aktuality&article=508
Kedze je to zaujimava tema k diskusii, preposielam cely clanok:

MHD zadarmo - reálna možnosť alebo len predvolebný sľub?
Pridané 19.11.2006

Blížia sa komunálne voľby a Marián Kočner ako jeden z kandidátov na primátora Bratislavy navrhuje, aby MHD bola zadarmo. Cením si, že ako pôvodcu myšlienky uvádza mňa a je mi vyslovene sympatické, že neutrálnym a neobvyklým spôsobom podporuje vyššiu volebnú účasť... to druhé sem asi nepatrí.

Čo mám spoločné s MHD?
Takmer nič. Keď v decembri 2003 prešla daňová reforma parlamentom, dal som ako Miklošov poradca výpoveď a pár mesiacov som oddychoval. V máji 2004 ma oslovil primátor, pán Ďurkovský, s ponukou reštrukturalizovať OLO a.s. alebo Dopravný podnik a.s. Bol som pripravený prijať aj Dopravný podnik, ale len s tou podmienkou, že MHD bude zadarmo. A práve vtedy som sa trochu tejto problematike venoval. Nakoniec padla voľba na OLO a.s. (viac o mojej činnosti tu).

Má byť MHD zadarmo?
Možno nie je táto otázka dostatočne precízna. MHD zadarmo by totiž bolo vtedy, keby napríklad pán Kočner zo svojich súkromných peňazí venoval dve miliardy korún. Vtedy by Bratislavčania mali MHD jeden celý rok naozaj zadarmo. Otázka skôr znie: Má byť MHD v plnom rozsahu financovaná z iných zdrojov? A tu som presvedčený, že odpoveď znie áno. Napriek práve uvedenému budem naďalej používať pojem "MHD zadarmo".

Bratislava nemá kam rásť. Z jednej strany sú Karpaty a z druhej hneď dve hranice. Zároveň ale zažíva Bratislava nevídaný rozmach, čoho výsledkom je, že dopravná situácia je dosť zlá. Predpokladám, že žiadnemu Bratislavčanovi netreba o doprave v Blave nič vykladať. Je preto v záujme obyvateľov samotných, aby čím viac z nich používalo MHD a nemali by sme ich odrádzať cenou lístku. Výsledok by neboli len prázdnejšie cesty, ale aj čistejšie ovzdušie.

V prípade MHD je obava, že by dochádzalo k zneužívaniu toho, čo má dotovanú cenu, neopodstatnená. Dotácia môže byť 40% nákladov, ako je to dnes, alebo 75%, keby bola MHD zadarmo (zvyšok do 100% sú tržby z reklamy a iné tržby). Príklad možného zneužitia je kúpalisko v Brucku, kde lístok stojí 3 Euro a zvyšok dopláca samospráva. V podstate berie prostredníctvom daní bohatším, aby chudobnejší občania sa mohli ísť okúpať. Myšlienka je pekná, ale skutočnosť je iná. Rakúski občania sa skladajú na kupko aj Blavákom, ktorých tam je v lete dosť. Práve toto nehrozí v prípade MHD zadarmo. Nikto nepríde z Reichu sa povoziť na 30-ročnej Karose. Takisto cezpoľní študenti alebo návštevníci nemajú ako zneužiť MHD. Vozia sa, pokiaľ sú v "Blave" a vtedy tu míňajú peniaze, pracujú, študujú (a možno ostanú) atď.

Nezanedbateľný je aj fakt, že MHD zadarmo by zvýšilo atraktivitu a zviditeľnilo Bratislavu a trochu aj Slovensko. Pravdepodobne by bola Bratislava prvé hlavné mesto v Európe s MHD zadarmo.

Môže byť MHD zadarmo?
Jednoznačne áno. Ročné náklady na MHD sú cca 2,5 mld. Sk a z toho len 1 mld. Sk sú tržby z cestovných lístkov. V prípade MHD zadarmo by teda došlo k výpadku 1 mld. Sk. Z vlastných skúseností z OLO a.s. viem, že zníženie nákladov o 20% až 25% je reálne. Veď odpadnú zo dňa na deň náklady ako údržba automatov na predaj lístkov, revízori, výroba lístkov, oddelenie, kde sa tvoria ceny, nočné spoje a pod. Treba si uvedomiť, že DP a.s. má 3.200 zamestnancov, ale samotných vodičov je len cca 1.000. Zníženie nákladov je dané hlavne kvalitami akéhosi nájomného vraha, ktorý bez akýchkoľvek zábran vykopne všetkých, ktorí nemajú reálne čo robiť. V OLO a.s. to bolo 90 ľudí zo 412, ale ani jeden smetiar. Odhadujem teda úsporu na 600 mil. Sk. Ostáva cca 400 mil. Sk, o ktoré by musela stúpnuť dotácia, ktorá by sa financovala zvýšením dane z nehnuteľností o cca 30%.

Záverom
Ja ako Bratislavčan by som MHD zadarmo uvítal. Budem síce voliť pána Ďurkovského, lebo never change a winning team, ale myšlienka sa mi vyslovene pozdáva. A tomu, kto sa k tomuto kroku odhodlá, možno práve pánovi Kočnerovi, si dovolím dať nasledovnú radu: Chce to okrem spomínaného nájomného vraha (po modernom HR managera) ešte jedného neúplatného nákupčího, jedného experta na optimalizáciu spotreby elektrickej energie (viem, že v Siemense jeden taký sedí), jedného IT maníka a k nim teamleadra s absolútne voľnými rukami a riadnymi guľami. Ajeto.
Reakcia na: LUK #20528:
To fotenie nebolo ani tak o kvalite fotaparatu v mobile, ako skor v tomto pripade o "kvalite rozumu"(fotenie proti intenzivnemu svetlu-slnku), takze "Pepikovi" nejake vymluvy na mobil nepomohou.. ?
Reakcia na: LUK #20531:
...ja sa nato idem vy - spať ráno múdrejšie včera vravia a ty tiež hybaj..a zhasni ))
Reakcia na: Habibi #20530:
ale kuš! Jasné, že sa spustí... neviem sice čo, možno vietor, ale dačo sa spustí... ?
Reakcia na: LUK #20529:
No a o tom je doprava....o odborníkoch ..takže zajtra sa snáď dozviem či sa sa tu od 1.apríla vďaka sľubu pána primátora a celému vedeniu /trochen spievajúcemu no a čo, že to dávali na RTV ??/ spustí konečne trolejbusová doprava podľa volebných kortešačiek..lebo inak budem musieť zavolať najúspešnejšieho podnikateľa katamaranoveho...a namiesto severného obchvatu tu bude k-anál )) ..ale čo mi to zase ..
Reakcia na: Habibi #20527:
nespochybňujem množstvo firiem, ale reč bola o obyvateľoch... Množstvo firiem sa prejavuje špičkovosťou a účelovosťou predmetnej linky by som povedal... no ale máme tu väčších odborníkov na dopravu, tak nech nám to vysvetlia, však lietajúci...? ?
Škoda 25 Tr Irisbus pro Prešov dnes na nádraží v Pardubicích (kvalita odpovídá focení mobilem)
http://www.k-report.net/discus/nahledy/041323.jpg

prečo niekde si kupujú trolejbusy nové a niekde nevedia používať ani tie pôvodné? ?
Reakcia na: LUK #20525:
Nooo, ono pôvodne táto trasa bola vedená územím nikoho kvôli obyvateľom Rúdlovského sídliska , ktorí boli zamestnaní v dosti veľkom podniku Cementáreň..ďalej ako prestupište na smer Biotika po prípade Fermas ..a tiež vo viacerých firmách na Partizánskej ceste..pretože týmto obyvateľom liezlo dosti na nervy cestovať niečím takým ako bola linka 42..ktorá viedla síce územím dakoho, ale obyvateľom to bolo skutočne ukradnuté keďže krúžili po starom Sásovskom sídlisku ,ale opačným smerom ako dnes..takže nedávno sme si tu písali, že záleží na tom ktorý dopravca si ako uhne ))..pokiaľ mi je známe okrem Cementárne všetko fičí..ba dokonca zdá sa čo to pribudlo..len nikto nerátal , že sa zamotáme do dlhých..a krátkych výhliadkových..inak možno by bolo fajn , keby taká 26 prebehla aj cez Majer a Šalkovú..no a čo ?? keď sranda nech poriadna ))) inak z diplomacie na dnes výborná toto by ani hovorca neuhral )) ?
Reakcia na: LUK #20525:
To znie ako z "Winetou"-a, aj ti isli cez "uzemie nikoho" a potom ich prepadli zradni Čikariovia... ? ? ? ?‍☠️ ? ? ?
Reakcia na: Habibi #20524:
ale presne tak, územím nikoho... koľkože už tam býva ľudkov?
Reakcia na: JJ #20523:
..aj by som...ale hádam nie..je nedeľa..vtedy bývam slušná ?
Reakcia na: LUK #20510:
navyse uzemim nikoho 😉
Reakcia na: wizard112 #20506:
..a ozi ten počet obyvateľov stav k 12.3.2007 to nie je dáka haluz ??..to kto vypočítal ?? jooj poznám ja také zratávania však nebolo sčítanie ľudu..osoby sa dajú rôznymi zvláštnymi metodami celkom dopliesť..))..ved ozi opýtajme sa v rámci informovanosti SADZVMHDBB koľko ovečiek sa presúva na týchto linkách..alebo žeby to tajnô bolo ?? hm hm ? ak áno hádam načim tú bulharskú konštantu zapojiť..)) cól sem cól tam..
Reakcia na: wizard112 #20512:

Sorry, zobrazilo to nekorektne, tak teda ešte raz ... (problém bolo znamienko menej ako ....

Nie som si istý, L21+22 a L26 nevyužívam až tak často, ale vždy mám pocit, že L26 ide vždy <5 minút pred L21+22.. takže ja si radšej vždy počkám a L26 nechám prefičať 😉
Reakcia na: LUK #20514:
..ale no a za tie peniaze ??..len sa povoz..síce s časovým mesačným to bude zase iná turistika prekvitať.. ?
Inak napadlo ma, či je reálne mať MHD zdarma (to sľuboval Kočner Bratislavčanom, ak by ho zvolili). Keby som mohol o tom rozhodnúť, zaviedol by som daň pri vjazde do centra, rozšíril pešie zóny na úkor parkovísk, resp. zdražel parkovanie. To by boli zdroje na prevádzku MHD. A keby sa niekto sťažoval, mal by k dispozícií bezplatnú MHD (len to by sa musela drasticky zvýšiť ponuka spojov a liniek). O vyznačení BUS-pruhov nehovoriac. Tým by mesto ušetrilo peniaze, ktoré by inak muselo investovať do zväčšovania parkovísk, opravu a rozširovanie ciest a pod. Ale teraz by som sa potešil aj časovo predplatným lístkom...
Aj hľa.. moja obľúbená téma presun národov )) ..takže okrem toho, že dnes svietilo slnko a občan tiahol pod kopce /náhodou tam fičí 26/ by som rada zasiahla do údajov o obyvateľoch... smerom 26 máme také malé pracovné centrum....peknú rómsku usadlosť..potom dokonca aj dáku školu na kopci no hlavne by som chcela upozorniť miestoznalcov, že taká 26 ani nepáchne do Sásovského chotára je to či sa dakomu páči a či nie je to Rúdlová..anciaša jeho..

..a okrem iného dnes bola zvýšená návštevnosť istej nemenovanej cirkvy v domácnostiach..i nákup babičkiných vajec v Kauflande..))..to je život ...
Reakcia na: adrive #20516:
No ak stojíš na ŽST alebo Ul. 29. augusta (a nepoznal by si trasu L26), myslel by si si, že chodí každých 5 minút v prac. dni a každých 10 minút cez víkend. Žiaľ, zdanie klame. Ale ja keď čakám, väčšinou natrafím na L26 ako na L21+22.
Reakcia na: wizard112 #20512:
Nie som si istý, L21+22 a L26 nevyužívam až tak často, ale vždy mám pocit, že L26 ide vždy
Reakcia na: wizard112 #20511:
Keby sa do počtu obyvateľov rátali aj cezpoľní (študenti, robotníci,...), tak BB by mala možno aj 90 000 obyvateľov. Proste ten, čo nemá trvalý pobyt (ale môže tu žiť) nie je oficiálne rátaný do počtu obyvateľov.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.