"Človek mieni, premiér mení," uviedol v pondelok minister dopravy Ľubomír Vážny.
Vážny v pondelok krátko popoludní informoval, že na priamy zásah premiéra sa škrtanie vlakov plánované na marec okamžite zastavuje. Premiér odkázal železničiarom, že keď im prisľúbil od štátu toľko, koľko žiadali na konci roka, teda 5,4 miliardy korún, nemajú robiť nepríjemné rozhodnutia.
O pláne rušiť vlaky Pravda prvý raz informovala na konci novembra 2006. Po niekoľkých dňoch premiér Robert Fico prvý raz zasiahol a škrty zakázal. Rovnaký scenár sa zopakoval teraz, keď minulý týždeň Pravda o novom pláne železníc informovala a predseda vlády opäť plány železníc prekazil.
Prakticky tak 22 vlakov, ktoré mali prestať jazdiť, a ďalšia stovka skrátených spojov alebo víkendových zrušených vlakov bude jazdiť aj naďalej. Šetriť sa bude na železnici vraj inak.
"Budú sa hľadať vnútorné rezervy a spôsoby, ako v budúcnosti komunikovať nepríjemné ekonomické fakty," uviedol Vážny. Napríklad, že nemá zmysel financovať prázdne vlakové spojenia. Podľa šéfa Železničnej spoločnosti Slovensko Milana Chúpeka prázdne vlaky "nakoniec bude treba zrušiť".
V praxi to znamená, že sa vlaky nebudú ani pridávať na tratiach, kde je cestujúcich veľa a jazdia preplnené vlaky. V rámci zmien totiž malo niekoľko vlakov pribudnúť tam, kde si to žiadala situácia.
"Na konci roka sa vláda pridala na našu stranu a pridala peniaze na železničnému dopravu. Grafikon mal však hluché miesta a hľadali sme úspory. Preto sme chcel presunúť výkony na trate, kde je viac cestujúcich. Išlo len o 0,7 percenta výkonov, čo je odchýlka povolená v zmluve o výkonoch o verejnom záujme so štátom," vysvetľoval Milan Chúpek.
Železničiari uvádzali ako dôvod rušenia fakt, že sa nerieši súbeh s autobusovou dopravou a potom jazdia vlaky len s niekoľkými cestujúcimi. Minister Vážny sľúbil, že do konca roka nájde model, ako riešiť súbeh autobusovej a vlakovej dopravy. Župy však nechcú regulovať počet autobusov, preto niektoré vlaky jazdia prázdne.
"Harmonizácia je kľúčom ku všetkému, veľa ráz preháňame vlaky aj autobusy jedným smerom, aj keď nie sú vyťažené. Model sa snažíme vytvoriť a do konca roku 2007 ho nájdeme," uviedol minister Vážny. Podľa neho je problém najmä v tom, že autobusy v regiónoch riešia samosprávne kraje a vlaky zostali na bedrách štátu. Prakticky tak navzájom niekto nerieši prepojenia či súbeh oboch systémov.
Regionálnu železničnú dopravu chcela na samosprávne kraje presunúť aj predošlá vláda, a to už od začiatku tohto roka. Po zmene vlády sa problém odložil o rok. Zatiaľ nie je jasné, v akom termíne a v akom rozsahu chce Ficova vláda financovanie aj regulovanie regionálnej železničnej dopravy presunúť na osem VÚC.
"Zatiaľ nemám jasno v otázke, či tieto regionálne vlaky vôbec chceme. Popálili sme sa, keď nám štát odovzdával autobusovú dopravu, a druhý raz nebudeme tolerovať, že na nás niekto chce dať zodpovednosť bez adekvátneho balíka peňazí, " uviedol nedávno pre Pravdu bratislavský župan a šéf županskej osmičky Vladimír Bajan.
Jana Morháčová, PRAVDA
Vážny v pondelok krátko popoludní informoval, že na priamy zásah premiéra sa škrtanie vlakov plánované na marec okamžite zastavuje. Premiér odkázal železničiarom, že keď im prisľúbil od štátu toľko, koľko žiadali na konci roka, teda 5,4 miliardy korún, nemajú robiť nepríjemné rozhodnutia.
O pláne rušiť vlaky Pravda prvý raz informovala na konci novembra 2006. Po niekoľkých dňoch premiér Robert Fico prvý raz zasiahol a škrty zakázal. Rovnaký scenár sa zopakoval teraz, keď minulý týždeň Pravda o novom pláne železníc informovala a predseda vlády opäť plány železníc prekazil.
Prakticky tak 22 vlakov, ktoré mali prestať jazdiť, a ďalšia stovka skrátených spojov alebo víkendových zrušených vlakov bude jazdiť aj naďalej. Šetriť sa bude na železnici vraj inak.
"Budú sa hľadať vnútorné rezervy a spôsoby, ako v budúcnosti komunikovať nepríjemné ekonomické fakty," uviedol Vážny. Napríklad, že nemá zmysel financovať prázdne vlakové spojenia. Podľa šéfa Železničnej spoločnosti Slovensko Milana Chúpeka prázdne vlaky "nakoniec bude treba zrušiť".
V praxi to znamená, že sa vlaky nebudú ani pridávať na tratiach, kde je cestujúcich veľa a jazdia preplnené vlaky. V rámci zmien totiž malo niekoľko vlakov pribudnúť tam, kde si to žiadala situácia.
"Na konci roka sa vláda pridala na našu stranu a pridala peniaze na železničnému dopravu. Grafikon mal však hluché miesta a hľadali sme úspory. Preto sme chcel presunúť výkony na trate, kde je viac cestujúcich. Išlo len o 0,7 percenta výkonov, čo je odchýlka povolená v zmluve o výkonoch o verejnom záujme so štátom," vysvetľoval Milan Chúpek.
Železničiari uvádzali ako dôvod rušenia fakt, že sa nerieši súbeh s autobusovou dopravou a potom jazdia vlaky len s niekoľkými cestujúcimi. Minister Vážny sľúbil, že do konca roka nájde model, ako riešiť súbeh autobusovej a vlakovej dopravy. Župy však nechcú regulovať počet autobusov, preto niektoré vlaky jazdia prázdne.
"Harmonizácia je kľúčom ku všetkému, veľa ráz preháňame vlaky aj autobusy jedným smerom, aj keď nie sú vyťažené. Model sa snažíme vytvoriť a do konca roku 2007 ho nájdeme," uviedol minister Vážny. Podľa neho je problém najmä v tom, že autobusy v regiónoch riešia samosprávne kraje a vlaky zostali na bedrách štátu. Prakticky tak navzájom niekto nerieši prepojenia či súbeh oboch systémov.
Regionálnu železničnú dopravu chcela na samosprávne kraje presunúť aj predošlá vláda, a to už od začiatku tohto roka. Po zmene vlády sa problém odložil o rok. Zatiaľ nie je jasné, v akom termíne a v akom rozsahu chce Ficova vláda financovanie aj regulovanie regionálnej železničnej dopravy presunúť na osem VÚC.
"Zatiaľ nemám jasno v otázke, či tieto regionálne vlaky vôbec chceme. Popálili sme sa, keď nám štát odovzdával autobusovú dopravu, a druhý raz nebudeme tolerovať, že na nás niekto chce dať zodpovednosť bez adekvátneho balíka peňazí, " uviedol nedávno pre Pravdu bratislavský župan a šéf županskej osmičky Vladimír Bajan.
Jana Morháčová, PRAVDA
draxter
Nebýva to síce často takto, ale niektorí to ozaj vedia. Iným dačo z toho chýba, a poniektorí stále telefónujú a majú nás na háku...