Opravujem - Musím sa Dannyho trochu zastať... - dávala som pozor na to, aby som mu správne napísala meno (lebo napríklad LUK je alergický na to, keď mu napíšete meno malými písmenami ? ) a pritom som ho zabudla vyskloňovať - Danny, hlboko sa ti ospravedlňujem. Až zo studne ? .
Musím sa Danny trochu zastať, určite to nemyslel zle, len bol taký rozbehnutý, že to až tak nepremyslel. Sama tu nechcem porušovať nejaké pravidlá, ale musím povedať, že jeden z tých kandidátov má na univerzite, kde je rektorom, taký bordel, že si nedokážem predstaviť, ako chce urobiť poriadok v bystrickej MHD a prakticky, ako vôbec chce stíhať viac vecí naraz, keď to už teraz nestíha. Z univerzity o rok vypadnem, tam na to až tak nehnevá, ale MHD by som rada podporila aj neskôr, ak vôbec existuje nejaký rozumný spôsob, ako ju podporiť, ale to sa pár vecí bude musieť zmeniť.
O tom druhom kandidátovi absolútne netuším, čo je zač.
Ospravedlňujem sa, ak som porušila nejaké pravidlá.
(3/3)
E. ZACHOVANIE TROLEJBUSOV
Teraz uvadzam vyhlasenie ludi, ktori sa v MHD vyznaju a snazia sa pre nu aj nieco robit: www.imhd.sk/bb. Podporujuce zachovanie trolejbusovej dopravy
Vyhlásenie k dianiu okolo MHD v Banskej Bystrici
My občania mesta Banská Bystrica, združení pri nezávislej stránke o
doprave v Banskej Bystrici bb.iMHD.sk, sa s obavami pozeráme na ohrozenie trolejbusovej dopravy.
Namiesto konštatovania vysokých nákladov, je potrebné skôr uvažovať nad dokončením výstavby trolejbusovej siete. Až zatrolejovanie Sásovej umožní rozumné linkové vedenie a zmiernenie rozdielu v nákladoch medzi autobusmi a trolejbusmi. Aj pri súčasných cenách nafty a elektrickej energie je možné dosiahnuť rovnováhu – príkladom je Dopravný podnik mesta Prešov.
Zrušenie trolejbusovej dopravy by bolo krátkozraké. Zmarili by sa
investície v minulosti a neskoršia náprava by bola finančne náročnejšia.
Rovnako nás znepokojuje neustále zhoršovanie kvality mestskej hromadnej dopravy v našom meste, s čím súvisí aj každoročný pokles počtu cestujúcich. Na zvrátenie tohto trendu je nevyhnutné obnoviť nástup všetkými dverami, časové predplatné lístky, ako aj dávať dôraz na ďalšie atribúty kvalitnej MHD - pravidelné cestovné poriadky s krátkymi intervalmi medzi spojmi.
O ekologickej výhodnosti trolejbusovej dopravy niet pochýb. Aj
najmodernejšie spaľovacie motory, vyhovujúce norme Euro V, spaľujú fosílne palivá a vypúšťajú splodiny priamo na mieste. Trolejbusová doprava má inú štruktúru nákladov ako autobusová. Priame náklady na vykonanie konkrétneho spoja sú asi o 5 Sk menšie ako pri autobusoch. Na druhej strane do ceny vstupujú náklady na výstavbu a údržbu tratí, čo u autobusov nie je. Aby sa udržala rozumná miera nákladov, je potrebné mať čo najvyššie výkony v kilometroch. Kým pri autobusoch sú náklady na PHM nezávislé od času, náklady na elektrickú energiu sú najvyššie v špičke (tzv. 1/4 hodinové maximum). Pri dodržaní zásady rovnomernosti výkonov v priebehu dňa a maximalizácie celkových kilometrických výkonov trolejbusov môže byť výška nákladov na prevádzku autobusov a trolejbusov porovnateľná.
Prvá etapa výstavby banskobystrickej trolejbusovej siete skončila v roku 1990, neskôr bola z prostriedkov mesta postavená druhá stopa okolo Sídliska (1992), trate na Tulskej, Moskovskej a Internátnej (1994). Podľa orientačného výpočtu by dokončenie siete stálo 250 mil. Sk. V cene nie sú zahrnuté nevyhnutné úpravy cestnej siete, ktoré sú však plánované nezávisle na trolejbusoch. Aj po dokončení by postačoval súčasný počet trolejbusov.
Dôvod na nákup nových trolejbusov je len nová kvalita - nízkopodlažnosť. Cena trolejbusu Škoda 24Tr je 12-13 mil. Sk, autobus rovnakého typu Karosa Citelis stojí 7,5 mil. Sk. Kým autobusy sa predávajú aj v strednepodlažnom prevedení (Karosa B 952E stojí cca 4 mil. Sk), súčasné trolejbusy je možné modernizovať pomocou výmeny skeletu. Nízkopodlažné vozidlá nie sú určené len pre postihnutých, uľahčujú nástup všetkým a zrýchľujú výmenu
cestujúcich.
V roku 2005 došlo k zmene vo financovaní mestskej hromadnej dopravy. Kým dovtedy pomáhal vykrývať stratu z prevádzky MHD štát (tzv. výkony vo verejnom záujme), od roku 2005 je všetko na pleciach miest. Na porovnanie roku 2004 získalo mesto Banská Bystrica na tento účel prostriedky vo výške 83,6 mil. Sk, z toho 54,5 mil. Sk bežná dotácia (na úhradu straty) a 29,1 mil. Sk investičná (na nákup vozidiel, výstavbu tratí a ich rekonštrukciu). Nesúlad medzi možnosťami a potrebami vyústil do zrušenia niekoľkých liniek v januári 2005 a kĺbové autobusy sú pre poruchu odstavované bez adekvátnej náhrady. Vo februári 2005 mestskí poslanci schválili dotáciu 18 mil. Sk, plus dotácia vo forme prenájmu majetku mesta cca 35 mil. Sk. Už vtedy sa objavili úvahy zrušení trolejbusovej dopravy kvôli vysokým nákladom.
Koncom septembra 2005 vyhlásilo mesto verejnú súťaž na prevádzkovateľa MHD. V podmienkach ponúka 40 mil. Sk dotáciu a žiada úhradu za prenájom majetku mesta a zachovanie výkonov v rozsahu roku
2004. Prezentované ponuky uchádzačov dokázali, že za daných podmienok nie je možné zvýšiť kvalitu MHD a pokračovanie poklesu počtu cestujúcich bude zvyšovať tlak na dotovanie MHD zo strany mesta v ďalších rokoch. Všetky opatrenia na zníženie straty (nástup prednými dverami v roku 1994), či zvýšenie príjmov dopravcu (zrušenie časových predplatných lístkov v roku 2000) mali len krátkodobý účinok a vždy nasledoval pokles počtu cestujúcich. Jediné zlepšenie nastalo v kvalite vozového parku vďaka nákupu a modernizáciám vozidiel od roku 1997. Nástup prednými dverami znamená značné zdržanie na zastávkach a sťažuje dodržiavanie cestovného poriadku. Platenie za každú jazdu nemotivuje cestujúcich na používanie MHD, skôr naopak. Z finančných dôvodov málo využívajú prestup a radšej volia peší presun. Zároveň sa ozývajú hlasy za ďalšie priame spoje.
V tejto súvislosti je zarážajúca podobnosť vývoja počtu cestujúcich v Banskej Bystrici a v Žiline, kde je tiež výkonová tarifa. Priamo úmerne k poklesu počtu cestujúcich rastie počet áut v uliciach mesta, čo spôsobuje
vytváranie zápch a zvyšuje meškanie spojov MHD.
Ďalšie informácie je možné získať na jednotlivých sekciách www.iMHD.sk,
projekt výstavby trolejbusov do Sásovej je na www.kamim.sk.
Cely tento e-mail bol pisany v nedostatku casu (som student a prave mam skuskove obdobie), no so snahou o zmenu existujucej neunosnej situacie. Preto prosim ospravedlnte, ze nie je prehladne rozdeleny a stylisticky uplne spravny, vela veci v nom moze chybat. Islo mi o podstatu. Kvalitnu MHD
S pozdravom
Daniel Galanda
--------------------------------------------------------------------
P.S.: K e-mailu som este pridal ako prilohu pohlad PAPYRa na BB MHD jeho ocami, z jula 2004. Vsetky tri casti A, B, C
P.S. 2: Nieze budete zase na mna kydat. Nejdem komentovat ako mi tu kto s tym pomohol.
9. Ochotnost vodicov je kapitolou samou o sebe. Ze sa niektori spravaju ako hulvati, sme si pomaly uz aj zvykli. No ked si svojvolne skracuju trasu (napr. v smere do centra nejprejde trolejbus cez sidlisko, no popri autobusovej stanici rovno na zeleznicnu...to uz je silna kava. (opat na www.imhd.sk/bb sekcia diskusne forum). Aj ked je prazdny. No co ak chcel niekto nastupit a zviest sa od Nam. Slobody na zel. stanicu? Alebo chodia vodici v predstihu aj viac ako 5 min.
B. VYVOJ POCTU CESTUJUCICH
A teraz drobne porovanie. Ako su cestujuci spokojni s MHD? Myslim, ze najvystiznejsim bude porovnanie, kolko cestujucich sa odviezlo MHD v jednotlivych rokoch:
1996- 55 mil.
1998- 42,7 mil.
1999- 23,4 mil.
2003- 19,6 mil.
2004- 17,7 mil.
(zdroj: http://www.kamim.sk/doprava/mhd/bb.php)
Cize inak povedane celkovy pokles cestujucich (za cca 10 rokov) sa blizi k 75% !!!
Esteze nie su udaje za tento rok, ked po velkom tresku v januari (zrusenie mnohych spojov) a hlavne nehoraznom zdrazovani v aprili 2005, chodia spoje mimo spicky poloprazdne.
Ale da sa to vykreslit aj inak: staci sa peso prejst trasou Rudlovskej cesty (napr. Rudlovsky podjazd) ci okolo buduceho Europa shopping centra- prudia tadialto nielen cez den, ale aj vecer stovky ludi (mozno aj tisicky). Chodniky su stale plne ludi.
C. KLBOVE AUTOBUSY
A tiez je nevyhnutne poukazat na to, ako BBDS ´naraba´ s cestujucimi:
Uz niekolko mesiacov pretrvavaju problemy s klbovymi autobusmi.
A co je s tymi klbovymi autobusmi? Momentalne su asi 2 (trvalo) pokazene a tak chodia uz niekolko tyzdnov, ak nie mesiacov, v case dopravnej spicky zo Sasovej niekedy az 2-3 male autobusy. Staci sa opytat cestujucich smerom na Rooseveltovu nemocnicu (linky 25, 91), Usvit (linka 24) ci Zvolensku cestu (linka 90). (Je to vsak problem aj liniek 22 a 26). A tak sa bezne stava, ze na linkach, ktore aj vdaka januarovym skrtom premavaju len 2x za hodinu (24, 90) zostane polovica cestujucich bezradne, flustrovane a strasne nahnevane stat na zastavke. Bez akejkolvek moznosti dopravit sa vcas do prace!!!
A ako to riesi BBDS? Nijako, posle 1 maly spoj a je po probleme!!! Do Sasovej!!!
ESTE PRIZVUKUJEM, ze od januara 2006 bude v platnosti cestovny poriadok roku 2004, ktory vyuzival DALSIE CCA 2 KLBOVE AUTOBUSY!!! Ako budu riesit potom vzniknutu situaciu, ked im zrazu budu chybat obcas az 4 klbove autobusy?!?!
Taka drobnost-privatizer BBDS CSAD Ostrava pre MHD prave kupuje 2 nove SOLO autobusy!!! Ziadny klbovy.
Uvediem situaciu, ktora sa odohrala 30.11.2005. Hoc vtedy trochu snezilo, obcas sa podobna situacia zopakuje aj ked nesnezi:
Osobna cestovatelska skusenost. Skontoloval som situaciu z okna-kedze snezilo (vyborny vyhlad) a vsetko ako-tak chodilo (linky 20, 24, 90, 91, 25...)
6:43 Karpatska, smer centrum
91-tka nesla (prizvukujem, ze dovtedy 25-ky a 91-tky ako-tak chodili)
Podciarknute a zhrnute, smerom na Rooseveltovu nemocnicu v tom case MHD meskala asi pol hodiny! (spoj 24-ky v tom case ISIEL) A tak sa niektori cestujuci dostali do nemocnice az o cca ½ az ¾ h neskor
Tomuto hovorite doprava?! Isli by ste Vy takou MHD? Spoliehali by ste sa na nu? (za tychto okolnosti)
Ano, rano islo niekolko solo autobusov a tak samozrejme nemohli pobrat vsetkych cestujucich.
Ako sa vtedy vyjadril po mojom atakovani Ing. Snopko, urobili tak vraj pre sneh. Ale potom mali poslat viac autobusov...
AJ TAK BY CCA 2-3 SPOJE HRADILI SOLO AUTOBUSY, aj keby nesnezilo. A situacia by sa (hoc nie az tak vypuklo) zopakovala
D. AUTOBUSOVA STANICA
O nej sa chcem zmienit len okrajovo. Na internetovej stranke www.sadbb.sk, sekcia aktualne (2.12.2005) bola len pred niekolkymi dnami zverejnena vizualizacia novej autobusovej stanice. Zeby to bol zas umysel, ako Vas, poslancov, ohurit pred hlasovanim? U mna je toto podozrenie velmi silne.
No pozrime sa na nu zblizka. Ta studia je nadherna, futuristicka! To je pravda. Bystrica by si nieco podobne urcite zasluzila. Lenze...
Tak ako aj mna ohurila a bol som z nej nadseny, moja euforia rychlo vyprchala. Po diskusii na www.imhd.sk/bb s nadsencami na tuto temu (ktory sa v tom vyznaju) sme prisli k zaveru, ze stanica je sice ponata pekne, no jej funkcnost moze byt dost ohrozena. Preco? Skoro polovica povodnej plochy nebude plnit svoj ucel, no bude pre obchodnu pasaz. Mnozstvo nastupist sa znizi skoro o polovicu, len na 12. A tu uz moze vzniknut problem v case poobednej spicky (ked by to nepostacovalo, viac na www.imhd.sk/bb sekcia diskusne forum). A najvaznejsi kamen urazu:
Nikde v tych peknych planoch sme nevideli priestor pre MHD (ktora je uz skoro 10 rokov provizorne presunuta na parkovisko Micinska (to nie je ani v majetku mesta).
S pravdepodobnostou hraniciacou istote zadavatel studie s tym ani nepocital. Teda integraciou MHD na autobusovu stanicu. (Tak ako Ing. Snopko uvadzal, ze sucastou ponuky BBDS pre MHD pre rok 2006 je presunutie konecnej MHD z parkoviska Micinska na autobusovu stanicu-a potom, po vystavbe, co bude s konecnou na stanici?!). A dalsi kamen urazu, kde budu parkovat dialkove autobusy, ktore tu maju prestavku? Ved sa tam nezmestia...
Vznika tu vela zavaznych otazok. Preto vas chcem poprosit, aby ste sa zamysleli aj nad touto stanicou. Aby ste si nenechali 13.12.2005 zaslepit oci medovymi recami sefstva BBDS. Tak ako sme to uz zazili viackrat. Teda ti, ktori sa aspon trochu v MHD vyznaju.
Tiez Vas vyzyvam, aby ste sa ako poslanci skutocne zamysleli nad funkciami MHD a aby to nedopadlo tak ako obycajne. Ze sa nic neriesi, len sa zametie pod koberec. Fungujuca a kvalitna MHD je nevyhnutnostou pre napredovanie kazdeho mesta. Teda ak nechceme byt ako cierna diera, aby sa rozvijalo mesto, kultura, podnikatelske prostredie, ludia sa navtevovali a hlavne aby aj chodili do centra (aj cez vikend, v noci a pod.)...
Text, ktory som poslal nasim poslancom. Pre priblizenie reality v MHD
Pozdravujem Vas pan poslanec/ poslankyna!
Dovolujem si Vas informovat o vaznej situacii, v ktorej sa nasa MHD v sucastnosti nachadza. Prosim Vas o pozorne precitanie az do konca. Neviem ako casto vyuzivate jej sluzby. Predpokladam, ze takmer vobec. Uz niekolko rokov sa o tuto problematiku zaujimam a vymienam si nazory aj s dalsimi priaznivcami cez www.imhd.sk/bb (rubrika diskusne forum) -teda nie som/sme bezni uzivatelia MHD, ktori sa nou len ´odvezu´. Prave preto tento e-mail, pred hlasovanim (13.12.2005) o buducnosti MHD v BB na niekolko nasledujucich rokov (mesto chce udelit licenciu na prevadzkovanie MHD na viacrocne obdobie).
Chcem Vas poziadat, aby ste velmi pozorne zvazovali, komu ´odklepnete´ tuto licenciu. Ci BBDS alebo SAD ZV. Nechcel by som, aby moj e-mail vyznel jednofarebne, ale bez prikras poukazat, v akom ´srabe´ sa MHD nachadza. Prosim precitajte si aj prilohu- nazor ´cezpolneho´ fanusika MHD z Presova, kde MHD vyzera skutocne tak, ako kvalitna MHD vyzerat ma.
A. KOMUNIKACIA
BBDS dlhodobo takmer vobec nekomunikuje s obcanmi, organmi mesta, nedodrzuje vyhlasky.
Ing. Durecka (sef odboru dopravy MsU) by mohol rozpravat cele pribehy, ako nie je ochotne seffstvo MHD pristupovat na (takmer akekolvek) poziadavky obcanov, mesta, na co i len drobne upravy cestovneho poriadku.
1. S cestujucimi firma takto komunikuje:
na viacerych zastavkach chybaju po dlhu dobu akekolvek cestovne poriadky (niekolko tyzdnov napr. na obidvoch zastavkach Sasova, ihrisko a dalsich. Aj napriek viacnasobnym upozorneniam e-mailami, to nebolo obratom opravene)
2. Na internete stale cca 2 mesiace je neplatny cestovny poriadok (linka 99 bola zrusena este v septembri, nova linka 97 doteraz nie je uvedena)
3. Az po niekolkych rokoch staznosti (az v tychto dnoch) zverejnili PREPRAVNY PORIADOK (ktory ked si precitate je v polohe ´zasmejme sa´). Velakrat nezodpoveda realite. Do pozornosti davam § 21, odseky 4, 5, 7 , § 22, odsek 4 a dalsie paragrafy)
4. Uz dlhe roky nedodrzuju viacere autobusy MHD vyhlasku, ked nie su riadne oznacene tabulkami s cislom linky. Bezne sa stava, ze tabulka s linkou je len na celnom paneli autobusu a inde uplne chyba (na boku a hlavne vzadu) Alebo je tam uvedena uplne ina linka. Specialitou poslednych dni je drzost, ktora sa udiala na linke c. 90, ked posilovy spoj bol oznaceny uplne inou trasou, nez mal ist (dokaz je na diskusnom fore www.imhd.sk/bb). (Dokonca ani na novych autobusoch, nie vzdy LED transparenty funguju a dlhe tyzdne, ba priam mesiace su nefunkcne)
5. Neprehladne, zavadzajuce cestovne poriadky na zastavkach (ako priklad mozem uviest linku 80, ktora ma urcitu trasu. Rano vsak ide 1 spoj linky inym smerom. A tu je kamen urazu. V zozname zastavok figuruju tieto mimoriadne zastavky ako riadna trasa (mal by existovat system tucnych pismen (riadna trasa zastavky) a nepodciarknutej kurzivy (mimoriadna trasa zastavky) (Alebo niekolko mesiacov bol z najdolezitejsej zastavky linky 20, Nam. Slobody, smer Sasova zly cestovny poriadok, pretoze bol v opacnom smere!!! To hranici az so sabotazou tejto linky, ktorej v januari 2005 z 1/3 zrusili spoje).
6. Seffstvo MHD na podnety obcanov takmer nereaguje (mne osobne odpisali klasickou postou na pisomnu postovu ziadost po 3 urgenciach az po 3 mesiacoch)
7. Ako drobnu perlicku pridavam skutocnost, ze niektori vodici, ked deti platili v hotovosti, im nevydali 50 halierov z celej sumy. Lebo vraj nemaju drobne!
8. Ceresnickou na torte su vyhlasenia sefov BBDS, po vyhlaseni ponuky SAD ZV, kde miestami uvadzali polopravdy az klamstva, napr. o veku nasich trolejbusov – priemer 8,9 roka (ked zvazime ze je 36 trolejbusov a len 2 maju 5 rokov, vsetky ostatne boli vyrobene este max. r. 1990. No neviem? (to mi teraz ako prve napadlo). Alebo vyhlasenia: „Prevádzkujeme najlacnejšiu trolejbusovú dopravu a
najmodernejšiu z 5 miest v SR, v ktorých funguje. Ako prví sme zaviedli
najmodernejšiu trolejbusovú technológiu," konštatoval Korniet. Asi si myslia, ze im vsetko zhltneme aj s navijakom! Trolejbusovu dopravu vsak napriek tymto zavadzajucim vyhlaseniam treba podporit a nie zlikvidovat. To by som chcel prizvukovat. I v mene nadsencov dopravy z www.imhd.sk/bb a mnohych ludi v BB.
Pozvánka na mimoriadne zasadnutie MsZ 13. decembra 2005 (utorok) o 13.00 h.
Z bodov programu: 7. Informatívna správa o výbere dopravcov na prevádzkovanie MHD v Banskej Bystrici
Predkladá: Ing. Miroslav Muroň, prednosta MsÚ
14.40 - 15.15 h
Zasadnutia MsZ môžu sledovať aj občania tohoto mesta. ?
Ale samozrejme, ze kazdy z nas tak daleko dovidi. Ale je nieco ine apelovat na obcanov, aby si poriadne prestudovali, ktory z kandidatov ma aky pristup k doprave a podla toho volili, a nieco uplne ine je hodit sem totalne jednostranny text, ktory jedneho vyzdvihuje do nebies a druheho hani. Okrem toho, tvoja predvolebna agitka neobsahovala NIC o tom, aky ma Mikus alebo Murgas vztah k MHD. Jedine, co tam bolo o doprave, je rychlostna komunikacia R1, ktora sa Banskej Bystrice ani nedotyka.
Tak prosim pro futuro rozlisuj medzi prispevkom typu
"Chodte volit" resp. "Chodte volit tak, aby ste mali dobru MHD"
a prispevkom typu
"Chodte volit Mikusa, a nie Murgasa, lebo Mikus je vacsi krestan a lepsi podnikatel."
Na margo L26+34: vonkoncom sa mi to nezdá. Už LUK písal, ako tam chceš dať interval - nie len v špičke, ale aj večer alebo cez víkend. Cez "a" stačí L26 jeden voz, L34 potrebuješ dva a večer v nedeľu by som pridal ešte jeden. Ako toto vyriešiš?
A ja sledujem L34 pravidelne - zabúda sa, že táto linka je z veľkej časti aj školská - a takáto linka, ktorá zabezpečuje celú Tajovského ul., by mala ísť z autobusovej alebo železničnej stanici. Choj si pozrieť aké plné chodia v nedeľu večer zo stanice, alebo vo štvrtok a piatok poobede keď idú študenti domov. Ty by si ich nechal nech šlapú od VÚB alebo zo sídliska pešo na stanicu (a v nedeľu opačne)?
A ďalší problém na aký sa akosi neprihliada: intrák pre EF UMB je na Tr.SNP. Prakticky všetci študenti idú ráno L34 do školy. Teraz chodia nastupovať na Ul.29.augusta, teda najbližšie. Ak by si spojil L26+34, na najbližšiu zastávku by to bolo na Part.cestu,Mýto. Ibaže ak tam dáš sólo z Tatranskej, to pôjde ešte plné ľudí zo Sásovej, ktorí vystupujú na Sídlisku alebo pri VÚB. No pri Mýte je L26 ešte plná a už teraz by sa tam mali narvať študenti čo idú do školy??? Vzniká tam "krátkodobá nedostatočná kapacita". Iba ak by si naozaj ťahal už ráno L26 každých 10 minút ako chodí L34 (čo je podľa mňa v súčasnosti aj tak málo) z Tatranskej čo je skutočne zbytočné.
A na záver myslel si na CP: zober si ráno cestu z Podlavíc k VÚB: máš tam niekoľko chronických zápch: Tajovského,park (zdržanie od 5 do 10 minút), križovatka na Huštáku (odbočenie z Nám.H.Vajanského na Štadlerovo nábr. - zdržanie 2 - 5 minút) a pravidelné zápchy na nábreží, kde môže byť zdržanie akékoľvek. Vieš si predstaviť ako na takéto niečo spravíš CP?
Čakáš pri VÚB na bus na Tatranskú a môže prísť s meškaním od 8 do 30 minút???
Toto píšem zato, lebo sám som študent a pravidelne vidím a aj počúvam "sťažnosti a komentáre" mojich spolužiakov na L34.
Do solo sa nastupi rychlejsie, lebo tam nastupuje cez 1 dvere povedzme 65ludi, do harmoniky 100ludi. A prave tym sa skrati aj cestovanie, lebo tych 35ludi nastupi do nasledujuceho autobusu, nie do mojho. Skratka bude sa stat pri leninovi o 1/3 kratsie a v tom to bude rychlejsie. Nejde mi o to, aby sa tym vozili ludia z Podlavic do Sasovej. Ide mi o to, aby som odstranil konecne 2 liniek v centre a ich zbytocne subehy.
Na Partizanskej tym intervalom kapacitu velmi nezvysim, lebo to budu kratke autobusy miesto harmonik.
suhlasim s PITom. Ak sa nemylim toto je forum(stranka) o MHD v BB a inych miest resp. celeho sveta. Mozes mi Danny vysvetlit co ma tento tvoj prispevok spolocne s MHD? Admin by mal tento post vymazat.
Nehnevaj sa na mňa, ale skutočne je pre mňa záhadou, kde chodíš na tieto nápady.
Na čo by bol 10 min interval na Partizánskej ceste?!
Odkiaľ si zobral, že "do solo autobusu sa cez 1 dvere nastupi rychlejsie ako do harmoniky" - však to je úplný nezmysel a keď už, tak je to presne opačne.
"Narast vozokilometrov nebude az tak dramaticky. Budu tam jazdit sola, ktore su lacnejsie ako harmoniky a cesta bude kratsia (odstrania sa subehy). " - ešte to by chýbalo, aby si zrušil súbehy a ešte narástli vzkm - aký by to potom malo zmysel robiť? A ako sa skráti cesta? Dúfam, že ma nechceš presvedčiť, že napr. z Gaštanovej na Starohorskú by to bolo kratšie?! To je skutočne jednoduchšie viesť L25X z Gaštanovej cez Jedľovú a Nám. L. Svobodu a máš krátke a rýchle prepojenie (ale mimo zastávky Tajovského, UMB).
Nechápem...
LUK, myslim ze ziadnu chybu nespravis, ked ma budes oslovat "riaditel" uz teraz:)
Narast vozokilometrov nebude az tak dramaticky. Budu tam jazdit sola, ktore su lacnejsie ako harmoniky a cesta bude kratsia (odstrania sa subehy). A dokonca nebudem potrebovat ani novych vodicov!
Trochu som tu pocital a vyslo mi nasledovne (oprav ma ak sa niekde mylim, poznas to lepsie):
L26: 18min+20min=38min +pauza => int 18min ~ 3busy (pauza=16min)
L34: 19min+19min=38min +pauza => int 11min ~ 4busy (pauza=6min) alebo 5busov (pauza=17min)
L26+34: 16+13+15+17=61min +pauza => int 10min ~ 7busov (pauza=9min) alebo 8busov (pauza=19min)
Casy som bral z chronometrazi, pri spajani som to lamal na Partizanskej.
Okrem toho sa cestovanie trochu zrychli, pretoze do solo autobusu sa cez 1 dvere nastupi rychlejsie ako do harmoniky.
A usetrene harmoniky mozme dat tam, kde maju byt ale jazdia sola.
mimi: korculiarsky chodnik sa da najst v BA. Niektore useky na hradzi totiz museli rozdelit medzi cyklistov a korculiarov. Oficialne tak vzniklo nejakych 15 km cesty pre in-line.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Danny
B. VYVOJ POCTU CESTUJUCICH
A teraz drobne porovanie. Ako su cestujuci spokojni s MHD? Myslim, ze najvystiznejsim bude porovnanie, kolko cestujucich sa odviezlo MHD v jednotlivych rokoch:
1996- 55 mil.
1998- 42,7 mil.
1999- 23,4 mil.
2003- 19,6 mil.
2004- 17,7 mil.
(zdroj: http://www.kamim.sk/doprava/mhd/bb.php)
Cize inak povedane celkovy pokles cestujucich (za cca 10 rokov) sa blizi k 75% !!!
Esteze nie su udaje za tento rok, ked po velkom tresku v januari (zrusenie mnohych spojov) a hlavne nehoraznom zdrazovani v aprili 2005, chodia spoje mimo spicky poloprazdne.
Ale da sa to vykreslit aj inak: staci sa peso prejst trasou Rudlovskej cesty (napr. Rudlovsky podjazd) ci okolo buduceho Europa shopping centra- prudia tadialto nielen cez den, ale aj vecer stovky ludi (mozno aj tisicky). Chodniky su stale plne ludi.
C. KLBOVE AUTOBUSY
A tiez je nevyhnutne poukazat na to, ako BBDS ´naraba´ s cestujucimi:
Uz niekolko mesiacov pretrvavaju problemy s klbovymi autobusmi.
A co je s tymi klbovymi autobusmi? Momentalne su asi 2 (trvalo) pokazene a tak chodia uz niekolko tyzdnov, ak nie mesiacov, v case dopravnej spicky zo Sasovej niekedy az 2-3 male autobusy. Staci sa opytat cestujucich smerom na Rooseveltovu nemocnicu (linky 25, 91), Usvit (linka 24) ci Zvolensku cestu (linka 90). (Je to vsak problem aj liniek 22 a 26). A tak sa bezne stava, ze na linkach, ktore aj vdaka januarovym skrtom premavaju len 2x za hodinu (24, 90) zostane polovica cestujucich bezradne, flustrovane a strasne nahnevane stat na zastavke. Bez akejkolvek moznosti dopravit sa vcas do prace!!!
A ako to riesi BBDS? Nijako, posle 1 maly spoj a je po probleme!!! Do Sasovej!!!
ESTE PRIZVUKUJEM, ze od januara 2006 bude v platnosti cestovny poriadok roku 2004, ktory vyuzival DALSIE CCA 2 KLBOVE AUTOBUSY!!! Ako budu riesit potom vzniknutu situaciu, ked im zrazu budu chybat obcas az 4 klbove autobusy?!?!
Taka drobnost-privatizer BBDS CSAD Ostrava pre MHD prave kupuje 2 nove SOLO autobusy!!! Ziadny klbovy.
Uvediem situaciu, ktora sa odohrala 30.11.2005. Hoc vtedy trochu snezilo, obcas sa podobna situacia zopakuje aj ked nesnezi:
Osobna cestovatelska skusenost. Skontoloval som situaciu z okna-kedze snezilo (vyborny vyhlad) a vsetko ako-tak chodilo (linky 20, 24, 90, 91, 25...)
6:43 Karpatska, smer centrum
91-tka nesla (prizvukujem, ze dovtedy 25-ky a 91-tky ako-tak chodili)
Podciarknute a zhrnute, smerom na Rooseveltovu nemocnicu v tom case MHD meskala asi pol hodiny! (spoj 24-ky v tom case ISIEL) A tak sa niektori cestujuci dostali do nemocnice az o cca ½ az ¾ h neskor
Tomuto hovorite doprava?! Isli by ste Vy takou MHD? Spoliehali by ste sa na nu? (za tychto okolnosti)
Ano, rano islo niekolko solo autobusov a tak samozrejme nemohli pobrat vsetkych cestujucich.
Ako sa vtedy vyjadril po mojom atakovani Ing. Snopko, urobili tak vraj pre sneh. Ale potom mali poslat viac autobusov...
AJ TAK BY CCA 2-3 SPOJE HRADILI SOLO AUTOBUSY, aj keby nesnezilo. A situacia by sa (hoc nie az tak vypuklo) zopakovala
D. AUTOBUSOVA STANICA
O nej sa chcem zmienit len okrajovo. Na internetovej stranke www.sadbb.sk, sekcia aktualne (2.12.2005) bola len pred niekolkymi dnami zverejnena vizualizacia novej autobusovej stanice. Zeby to bol zas umysel, ako Vas, poslancov, ohurit pred hlasovanim? U mna je toto podozrenie velmi silne.
No pozrime sa na nu zblizka. Ta studia je nadherna, futuristicka! To je pravda. Bystrica by si nieco podobne urcite zasluzila. Lenze...
Tak ako aj mna ohurila a bol som z nej nadseny, moja euforia rychlo vyprchala. Po diskusii na www.imhd.sk/bb s nadsencami na tuto temu (ktory sa v tom vyznaju) sme prisli k zaveru, ze stanica je sice ponata pekne, no jej funkcnost moze byt dost ohrozena. Preco? Skoro polovica povodnej plochy nebude plnit svoj ucel, no bude pre obchodnu pasaz. Mnozstvo nastupist sa znizi skoro o polovicu, len na 12. A tu uz moze vzniknut problem v case poobednej spicky (ked by to nepostacovalo, viac na www.imhd.sk/bb sekcia diskusne forum). A najvaznejsi kamen urazu:
Nikde v tych peknych planoch sme nevideli priestor pre MHD (ktora je uz skoro 10 rokov provizorne presunuta na parkovisko Micinska (to nie je ani v majetku mesta).
S pravdepodobnostou hraniciacou istote zadavatel studie s tym ani nepocital. Teda integraciou MHD na autobusovu stanicu. (Tak ako Ing. Snopko uvadzal, ze sucastou ponuky BBDS pre MHD pre rok 2006 je presunutie konecnej MHD z parkoviska Micinska na autobusovu stanicu-a potom, po vystavbe, co bude s konecnou na stanici?!). A dalsi kamen urazu, kde budu parkovat dialkove autobusy, ktore tu maju prestavku? Ved sa tam nezmestia...
Vznika tu vela zavaznych otazok. Preto vas chcem poprosit, aby ste sa zamysleli aj nad touto stanicou. Aby ste si nenechali 13.12.2005 zaslepit oci medovymi recami sefstva BBDS. Tak ako sme to uz zazili viackrat. Teda ti, ktori sa aspon trochu v MHD vyznaju.
Tiez Vas vyzyvam, aby ste sa ako poslanci skutocne zamysleli nad funkciami MHD a aby to nedopadlo tak ako obycajne. Ze sa nic neriesi, len sa zametie pod koberec. Fungujuca a kvalitna MHD je nevyhnutnostou pre napredovanie kazdeho mesta. Teda ak nechceme byt ako cierna diera, aby sa rozvijalo mesto, kultura, podnikatelske prostredie, ludia sa navtevovali a hlavne aby aj chodili do centra (aj cez vikend, v noci a pod.)...