Reakcia na: Petik #10717:
Trochu ma Tvoje výpočty udivujú. Neviem, podľa čoho si určil čas pobytu na nástupišti, resp. prečo je rozdiel 5 min naviac u diaľkových liniek oproti prímestským, ale to je jedno. Podstatnejšie je, že si vypočítal potrebu 4,33/2,67/4,5 nástupišťa a výsledných 11,5 nástupišťa so záverom, že 12 je teda aj naviac. Je pozoruhodné jednoduché spočítanie desatiných vyjadrení počtu nástupíšť, nakoľko ak potrebujem napr. 0,4 nástupišťa, tak to znamená, že musím mať k dispozícii 1 celé, lebo ťažko možno využiť jedno na 40 % (obdobný príklad je pri výpočtoch počtu vozidiel - ak potrebujem 1,2 vozidla na jeden smer a 1,4 vozidla na iný smer, nemožno spočítať, že potrebujem spolu 2,6 vozidla a teda mi 3 bohate stačia, lebo reálne musím mať 4!), tak to ťažko zaokrúhlim...Pri uvažovaní o maximálnom počte vozidiel, ktoré by mali súčasnú potrebu byť na nástupišti, Ti ako príklad uvediem čas medzi 14:30 a 14:40, kedy z BB, AS odchádza max. 20 spojov (z toho 7 diaľkových liniek). Je zrejmé, že tieto vozidlá musia byť (aj z Tvojho predpokladu) súčasne na nástupišti, lenže neviem, ako by sa to zrealizovalo, keby ich bolo 12. Jedná sa o popoludňajšie špičkové obdobie, kedy je frekvencia cestujúcich vysoká a teda i nástup do vozidiel je zjavne dlhý.
Ďalším problémom je nerovnomernosť dopravy, kedy vozidlá mávajú meškania a teda môžu prichádzať na nástupištia s časovými odchýlkami a teda je nutné mať ďalšiu rezervu (nie je prípustné, aby cestujúci naháňali po AS vozidlo svojho spoja, ktoré zastane tam, kde je miesto).
BB, AS je pre mnoho spojov zastávkou, kde sa realizuje bezpečnostná prestávka, resp. prestávka na občerstvenie cestujúcich, čo vytvára potrebu pre odstavovanie takýchto vozidiel na cca 30 min, pričom by mal byť súčasne zabezpečený bezkolízny prístup cestujúcich k vybaveniu AS.
BB, AS je pre mnoho spojov konečnou zastávkou, kde sa realizuje výstup cestujúcich aj s potrebou vykladania cestovnej batožiny z batožinového priestoru vozidla, čo takisto, ako predchádzajúci bod, vytvára potrebu na odstavovanie vozidiel opäť s nutnosťou prioritného zabezpečenia bezpečnosti cestujúcich pohybujúcih sa okolo vozidla.
Vzhľadom na to, že BB, AS je frekventovanou stanicou, ktorá je u množstva liniek východzou/cieľovou zastávkou, je evidentné, že vozidlá po spoji by mali tráviť niekde tráviť čas do najbližšieho spoja. Pritom absolútne nesúhlasím s Tebou, že sa jedná o 20 - 30 min strávených v BB, ale to môže byť i niekoľko hodín (v závislosti od CP). Nesúhlasím s tými, čo majú predstavy, aby takéto vozidlá odchádzali na akékoľvek plochy hocikde v meste, namiesto toho, aby boli na autobusovej stanici (ešte sa to tak aj volá, že tam autobusy stoja), majú robiť zbytočné prázdne jazdy, pri ktorých zbytočne zvyšujú intenzitu dopravných prúdov v meste a súčasne významným spôsobom znižujú ponuku na realizáciu statickej dopravy v meste - t. z. úplne opačný krok odporujúci logicke.
Absolútne nepočítaš so spojmi MHD, ktorá bezpodmienečne musí prechádzať cez AS - a teraz aj vysvetlenie pre Papyra - a v prípade potreby existencie konečnej zastávky MHD niekde v okruhu Nám. slobody, žel. stanice, či parkoviska na Uhlisku, je jediné normálne umiestnenie práve v priestoroch AS a je evidentné, že tá konečná tu niekde byť musí, pričom úvahy o umiestnení pri Smrečine a podobne sú úplne zcestné - na čo rozbíjať AS na viacero častí, len aby sme postavili nejaký nepodarok + veľké obchodné centrum? Veci musia vždy spĺňať najprv primárnu funkciu, na ktorú sú určené a až potom doplnkové funkcie, ktoré zabezpečia lepšie fungovanie, napr. aj z finančného hľadiska. Teda pre MHD je potrebné ďalšie výstupné, nástupné plochy, ako aj plochy na odstavenie vozidiel čakajúcich na nasledujúci spoj, resp. majúcich bezpečnostnú prestávku alebo prestávku na oddych a jedlo vodiča. A pripomínam, že MHD, to sú i kĺbové vozidlá s väčším priestorovým záberom.
Inak je logické, aby MHD bola v čo najbližšom kontakte s AS a ZST, takže je pre mňa nepochopiteľné Tvoje vyjadrenie "Prestanme dogmaticky naliehat na nevyhnutnosti ukoncit vsetky linky MHD na nadrazi" - nikto nehovori, že všetky, len tie, čo musia mať v tejto oblasti konečnú zastávku, čo je stále lepšie, ako keď ich necháme jazdiť MHD cez Bellušovu, kkonečnú na parkovisku na Uhlisku a podobné nezmysly. Takisto nechápem vetu "L22 dame na zeleznicnu stanicu miesto L34!" a čo s L34?
Ďalej píšeš: "Nejake vyrazane narasty dopravy do buducna neocakavajme. Stale viac ludi bude cestovat autami.
Okrem toho po dokonceni elektrifikacie zeleznice a zavedeni priamych zeleznicnych spojeni z BB vacsina ludi presedla z autobusov a aut na pohodlnejsiu zeleznicu" - ak budeme neustále robiť kroky k znižovaniu kvality verejnej hromadnej dopravy a počítať s jej postupným zánikom, tak mi vysvetlite, prečo by ľudia nemali využívať IAD? Ale potom nenariekajme nad problémami s tým súvisiacimi, ktoré sa neustále výraznejšie prejavujú. Čo sa týka železníc - nepredpokladám, že by ZSSK, ako vzor neschopného podniku, v najbližších 5 rokoch podstatnejšie zmenil logiku trasovaní vlakov do BB natoľko, že by to bolo drastické voči autobusovej doprave. Množstvo vecí vôbec nie je závislá len od elektrifikácie a za celú svoju existenciu s tým nič neurobili i keď dostali množstvo návrhov.
Takže na záver - dopredu všetkých upozorňujem, aby v prípade reakcie na môj príspevok neuvádzali príklady, ako ÚAN Praha-Florenc a pod., pretože skutočnosť, že niekde majú tak zúfalo málo miesta a veľkú intenzitu a nemajú možnosť urobiť niečo kvalitnejšie, resp. túto možnosť zahodia kvôli inému finančnému profitu, ktorý zásadne znižuje kvalitu dopravných a súvisiacich služieb vo vzťahu k cestujúcim verejnej dopravy, u mňa neobstojí. Návrh sa mi rámcovo páči, ale nie v uvedenom rozsahu a súčasne po prezretí niekoľkých vizualizácií bez komentára a zámerov absolútne nestačí na to, aby bolo možné sa k nemu ďalej vyjadrovať!
Danny
Prosim Ta napis mi sem ako je to s mnozstvom cestujucich v MHD za poslednych cca 10 rokov (nevedel som to u teba nikde najst, nasiel som len cifru 75%) Dik