Petik #734 : ano ja a niekde je brat. Samozrejme pri RTO nie som ja ani brat
Este doplnim vozidlovu novinku. Okrem oficialne vyradenych autobusov k decembru (4 x B732, 2 x I280)
su podla mojich informacii odstavene aj Ikarusy 0843 a nejaky cerveny, zrejme 2019. Ale nemam to potvrdene.
Trocha som sa brlal v starej tlaci (1994 a 97) a videl som co sa dialo sa ktoreho primatora.
Mika: rekonstrukcia Namestia, nakup TAM 272 a 122,
stavba Moskovskej a Tulskej za mestske peniaze. Na druhej strane drasticke znizovanie dotacii od statu, nakup starych autobusov (napr. z DPMP Karosa z 1988 za 180 tis. Sk).
Presperin: snaha o zalozenie spolocneho podniku so zakladnym imanim 286 mil Sk, z toho mesto malo vlozit 41 mil Sk. Preco ostalo mesto ako jediny akcionar neviem, ale vplyv priamych dotacii na MHD je zjavny. A nedopravne nam Presperin zanechal kopu dlhov a problemov.
Kralik: neviem si akosi spomenut co pozitivne sa za neho spravilo. Je to len mojou deravou pamatou ???
Vladimir: vsetci sme tu prakticky rovesnici a B731 prisli do BB v podstate hned. Ale smerom dozadu sa cas akosi zakrivuje a rozne prekryva. :)) Podla zvuku som dokazal rozoznat niektore jednotlive autobusy. Stacilo mi sediet v lete v obyvacke a vedel som ktory vodic prisiel domov na obed, resp. na nakup po sichte. Konkretne slo o 2 x B732.20, 1 x B731.00 (neskor .04) a 1 x B731.40, takze ani nebol problem. Skor ako motor ktoreho zvuk sa odlisoval podla serii, bol jasnym znakom hluk napravy (aj ked som nevedel ze huci ona a ze je ina).
Ja som uz od 1987 ocakaval, keby prijde 741, ako naplast prisli dve 744, 741 az v 1992 ked som uz vedel co je co.
Vladimír: Pre mňa zas bolo takým prekvapením, keď do BA došiel na testovanie v 89 prototyp Ikarusu 435, taký šedý bol, ale na tú dobu vyzeral brutálne moderne (veď interiér mal takmer zhodný s terajšími 435-kami). a potom ešte, keď došli T6-ky...
Chlapi, teraz neviem, či ja som o toľko od vás mladší alebo do BB dorazili B731-ky tak neskoro
No vidím, že osudy dopravákov sú podobné. Ja sa o MHD zaujímam od narodenia, takže dobre poznám pohľady dospelých, keď vám decko v školke namľuje Ikarus s ŠPZ-kou a evidenčným číslom
B731 a B732 som tiež dolho nevedel rozpoznať, i keď rozdiel som si vlastne uvedomoval. Ale len po zvuku, a že to spočíva v prevodovke... ej, to muselo ešte v Toryse veľa vody pretiecť...
Keď už spomíname, tak sa podelím, že jedny z najväčších životných prekvapení mi spôsobili 15 Tr-ky (v PO od roku 1988) a Tambusy (od 1993). B741 ma zasa dlho štvali, pretože cítil ako zradu, že "také čosi" má nahradiť moje obľúbené Ikarusy. Keď som bol starší, tak ma ešte stihli šokovať 15 TrM-ky (1995) a Ikarusy 435 (1997), no potom som sa už skontaktoval s miestnym DP. Iste, má to plno výhod, ale nemá to už to čaro, keď o všetkých dodávkach vozidiel viete vopred.
Mna zaujimalo vsetko co malo kolesa a motor, ale o
prichode Karos 731 si pamatam len ze som ich zaregistroval. Dlho mi trvalo kym som dokazal rozoznat B731 od B732 kedze v BB mali prevahu 731.
Nepochopenie prislo ak ked som si zacal zapisovat EC a SPZ, neskor zas vlastny CP.
Mimochodom - hore je par historickych fotiek s RTO a SM11.
Majkl #725:
Moja babka vecer na pivo nechodi, takze vecer to uz ma na haku.
Ale ine som chcel.
Pises ze BBDS ma pripravene konkretne projekty na rozvoj trolejbusovej siete. Mohol by si ich trochu priblizit ak o tom vies viac?
Ked sme pri tych spomienkach…
Niekedy davno bol na parkovisku pod pamatnikom (dnes zastavka Stefanikove nabr.) stanok so zmrzlinou a kusok za nim bola velka tabula s linkami autobusov. Ako maly chlapec som tuto tabulu vzdy “studoval”, pretoze uz vtedy bola dost archaicka. Ale nic z nej si uz napamatam.
Inak zaujimalo by ma, ci ste ako “dopravofyli” trpeli niekedy nepochopenim okolia ako ja.
Raz sme sa v skolke hrali na dvore a okolo som videl 1.krat na linke 10 nasadenu Karosu 731 (volal som ju ”novka”, Sx11 bola ”starka” a RTO ”prastarka”). Od prekvapenie som vykrikol nieco ako ze tam ide novy autobus ale vsetci na mna cumeli, ze co za *****iny im to hovorim.
Este v roku 1998 mohli vodici parkovat s autobusom doma, takze podla toho boli zadelovany na linky. Takze mnohi sa s vodicmi poznali ako susedia. Aj ja sa pamatam ako sa hovorilo - dnes ide Jano, ten vzdy meska.
Okrem toho, ti co mali kratku smenu (11-12 hodin)
mali prideleny voz a jazdili len cez tyzden,
na turnusoch sa striedali dvaja, jazdili cely den
aj cez vikendy. Potom bolo lahsie poznat toho svojho vodica.
Zo zakladnej a skor si pamatam malo. Este som nevedel citat tak som rozlisoval linku 13 a 31 (dost rozdielne trasy) podla toho ktore cislo bolo na zastavke napisane skor
Az na strednej som dokonale poznal linku 31. Vedel som kto kedy pojde, vdaka rozdielnym intervalom som dokonca subehu autobusov roznych liniek urcoval rano cas (na hodinky som nedovidel).
Zvlastny vztah som mal k linke 5 (neskor 39, potom 28). Jazdili tam najkrajsie Karosy (50 a 86) a mali taky CP ze 5ka sla vzdy ked neslo nic ine. Neskor sa to zhorsilo, ostalo tam len jedno vozidlo.
Na ziadnej mape som to nenasiel, ale pamatam sa, ze linky do Sasovej nechodili okolo ako teraz 51, ale od ZS sli priamo do Sasovej kde sa tocili pri zvonici. Neskor si takto skracovali cestu niektori vodici liniek 31 (Sasova - Podlavice) ci 27. Z dnesnych na 51 tadial nechodi nikto, ani ked ide naprazdno. Vidno ze nie su miestny.
Uz mi je to s tym S jasne. V tych rokoch s velkou slavou zavadzali mechanizaciu - strojceky
Linka 32 ma sancu do septembra. Pokial sa na nu ludia nenaucia (pomaly sa zacina plnit), bude zrusena. Zatial je skor trpena.
Vcera sme boli s Majklom si vyskusat Citaro v Nitre. Je to dobre vozidielko. Vsade je dost miesta, ide dobre, jedine ze vodorovne madla su strasne vysoko (mne to vobec nevadi) a niektore sedadla su skor 1,5 sedadla cize pre zalubenu dvojicu, alebo jedneho obezneho cloveka. Zda sa, ze SAD nitra sa ide orientovat na Mercedesy. Okrem Citara ma aj primestske O 345 z Turecka. Budeme za par rokov zavidiet ?
Petik, na zel. stanicu nepojde ziadna dalsia linka. Teraz je to napratane a 34 zvykne chodit zboku. Mozno sa spravia zmeny ked tam postavia Kaufland. Cela konecne je robena na mensiu prevadzku a hlavne len pre autobusy. Troliky nemaju kde stat pocas BP, a pri prestoji musi vodic sediet vo voze a uhynat sa.
Ked ja idem Citybusom tak je prazdny a do sedadiel sa vzdy zmestim takze problem nemam.
Keď tak nad tým rozmýšľam, za predpokladu, že by si všetci cestujúci kupovali lístok z čipovej karty, v istom slova zmysle by sa dal chápať ako samoobsluha aj dnešný systém v BB.
Dodnes písmenom "S" označuje vozidlá tuším Opava.
Na vysvetlenie... Samoobslužný predaj CL, teda "S" znamená, že lístok už nepredáva sprievodca, ale cestujúci sa musí vo vozidle obslúžiť sám. To znamená - vhodiť mincu do mašinky + následne si odtrhnúť lístok. Na tento spôsob sa prechádzalo v našich mestách cca od polovice 60. rokov. Dôvodom bol permanentný nedostatok sprievodcov. Na niektorých linkách (resp. vozidlách) slúžili sprievodcovia, na niektorých nie. A toto práve odlišovalo veľké písmeno "S" nastriekané (resp. nalepené) na karosérii vozidla v ktorom sprievodca nebol.
V druhej polovici 70. rokov (po prvý raz Praha - 1974) sa presadzuje úplne nový systém - tzv. "bezhotovostný styk s cestujúcim", tzn. cestujúci si cestovný lístok kupuje v predpredaji, t.j. mimo vozidla a označí si ho v označovači vo vozidle. Tento systém sa však už pod pojmom "samoobslužná prevádzka" nechápe a následne sa zo všetkých vozidiel písmená "S" odstraňovali.
Petik: chodí na Mládežnícku, ale len večer na 24. To je ten, čo tam prejde z 80.
Papyr: momentálne zo strany mesta nie je snaha rozvíjať trol. sieť, i keď BBDS má pripravené konkrétne projekty. Ale čo si Bystričnia zvolili, to majú...
Papyr #720 a Vladimir #723:
Chlapi tak sa dohodnite. Kupovalo sa to pred nastupom alebo az vo vozidle?
Vladimir:
Do koalicie s mojou 83-rocnou babkou?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.