Reakcia na: Majkl #5625:
Na vytvorenie samostatného DP je už neskoro a okrem toho mesto nemá finančné prostriedky, aby ho založilo. Keď som čítal túto diskusiu, zistil som že sú tu aj odborníci na MHD a tí sa akosi k tejto problematike veľmi nevyjadrujú. Myslím tým, že treba napomôcť aj BBDS ako tento problém riešiť. V meste sa musia vytvoriť hlavné dopravné koridory po ktorých bude premávať MHD, menej liniek, prestupné body medzi nimi. Zrušením liniek vznikne aj väčšia dochádzková vzdialenosť k zastávkam. S trolejbusovou dopravou sa veľmi hýbať nedá a autobusovú dopravu jej treba prispôsobiť. Keď bolo dostatok peňazí, ako sa hospodárilo v minulom roku a položme si ruku na srdce, koľko bolo rôznych nevyťažených liniek. Vážení páni, odborníci dopravy, pomáhajte riešiť tento problém, lebo vyplakávanie a nadávanie nič nevyrieši.
Majkl
v prvom rade si treba uvedomiť, že v každom normálnom meste nesie zodpovednosť za MHD samotné mesto a nie dopravca. Mesto určí rozsah vozokilometrov a uhradí dopravcovi sumu peňazí na ich realizovanie (pretože je samozrejmé, že súčasná úroveň ceny cestovného lístka nepokrýva celkom náklady a to ani nehovorím o realizovaní sociálnej politiky mesta vo forme poskytovania zliav). Kedže v Banskej Bystrici sa primátor a poslanci rozhodli, že sa tejto zodpovednosti zbavia a ponechajú vývoj MHD "na komerčnej báze", výsledkom sú zmeny od 3.1.2005. BBDS sa musí správať ako klasický ziskovo orientovaný podnik a nemá dôvod živiť menej ziskové (alebo dokonca stratové) linky. Preto nemožno hádzať vinu na BBDS, ale práve na predstaviteľov mesta - pretože, je zrejmé, že na komerčnej báze to skrátka fungovať nemôže.
Ak sa mestu zdá, že "peniaze leje do cudzieho podniku, kde nie sú prehľadné peňažné toky", má možnosť vytvoriť mestskú akciovku - Dopravný podnik mesta BB, kde bude možné dobre kontrolovať všetky finančné toky a bude aj môcť reálne usmerňovať rozvoj MHD v meste.
To, že bez dotácií to nejde dokumentujú aj nasledujúce údaje (žiaľ len za rok 1998, ale na ilustráciu stačí).
Bratislava
Objem vozokm: 43 mil.
Dotácia zo ŠR: 456 mil. Sk
Dotácia z rozpočtu mesta: 354 mil. Sk
Košice
Objem vozokm: 17 mil.
Dotácia zo ŠR: 155 mil. Sk
Dotácia z rozpočtu mesta: 40 mil. Sk
Žilina
Objem vozokm: 4,9 mil.
Dotácia zo ŠR: 45 mil. Sk
Dotácia z rozpočtu mesta: 23 mil. Sk
Prešov
Objem vozokm: 5,1 mil.
Dotácia zo ŠR: 48 mil. Sk
Dotácia z rozpočtu mesta: 12 mil. Sk
Banská Bystrica - rok 2005
Objem vozokm: cca 5 mil.
Spolu dotácia: 0 Sk?