Opis projektu
Pôjde o výstavbu novej električkovej trate od Mlynských nív cez Domové role a Vlčie hrdlo na sídlisko Dolné hony, kde bude končiť pri obratisku MHD Čiližská a novej železničnej zastávke Bratislava-Vrakuňa (TIOP Vrakuňa). Na Mlynských nivách má byť trať napojená na plánovanú električkovú trať Pribinova – Košická, ktorej termín výstavby je zatiaľ nejasný. Križovanie Bajkalskej ulice je navrhované podjazdom v mieste pôvodne plánovaného mimoúrovňového križovania Mlynských nív s Bajkalskou ulicou. Na prekonanie diaľnice D1 a železničnej trate sa uvažuje využitie trasy bývalej železničnej vlečky zo stanice Bratislava-ÚNS do niekdajších Uhoľných skladov. V lokalite Domové role ešte nebolo určené presné vedenie električkovej trate, v štúdii boli navrhnuté štyri rôzne varianty vedenia trate. Ďalej má trať viesť pozdĺž Slovnaftskej a Kazanskej na Dvojkrížnu ulicu, kde bude vybudované obratisko. Dĺžka navrhovanej radiály je približne 9 kilometrov. V roku 2019 boli náklady na výstavbu odhadované vo výške viac ako 120 mil. €.
Na trati boli predbežne navrhnuté nasledujúce zastávky:
- Mlynské nivy
- Apollo
- Bajkalská
- Nový Ružinov (v závislosti od variantu vedenia trate)
- Pálenisko (v závislosti od variantu vedenia trate)
- Čierny les
- Vlčie hrdlo
- Ul. Svornosti
- Slovnaftská
- Uzbecká
- Dudvážska
- Čiližská
Aktuálny stav (k 11/2023)
Plány na výstavbu električkovej trate do Vrakune a Podunajských Biskupíc sa objavovali priebežne už od 1950-tych rokov, ale k ich realizácii nakoniec, najmä z dôvodu vysokej finančnej náročnosti, nikdy neprišlo. V roku 2015 bol spracovaný strategický plánovací dokument Územný generel dopravy hlavného mesta, v ktorom bola navrhnutá aj električková trať z Kamenného nám. cez Mlynské nivy do Prievozu s možným pokračovaním cez Domové role, Vlčie hrdlo do Podunajských Biskupíc k železničnej stanici.
V súvislosti s prípravou novej električkovej trate Pribinova – Košická si spoločnosť J&T Real Estate dala v rokoch 2018 a 2019 vypracovať aj technicko-ekonomickú štúdiu nadväznej trate - Vrakunsko-biskupickej radiály. Následne sa do prípravy novej električkovej radiály zapojilo samotné mesto.
V rámci prípravy boli doteraz spracované dve technicko-ekonomické štúdie Biskupicej radiály, ktoré porovnávali šesť variantov vedenia električkovej trate a riešenie navrhované Územným generelom dopravy hlavného mesta. Z porovnania vyšiel víťazne variant vedenia trate z Mlynských nív cez Domové role a Vlčie hrdlo na Dolné hony s variantnosťou trasy v lokalite Domové role. Mesto potom spracovalo návrh zadania pre dopravno-urbanistickú štúdiu, ktorej vypracovanie je potrebné pre zmenu Územného plánu mesta Bratislava. Po pripomienkovaní tohto návrhu sa pripravuje definitívne zadanie štúdie a mesto rokuje s jej možnými spracovateľmi.
Práce na dopravno-urbanistickej štúdii by mali trvať približne 1,5 roka, následne sa spustí proces zapracovania tejto trate do Územného plánu. Potom bude môcť začať projektová príprava novej radiály. Podľa technicko-ekonomickej štúdie z roku 2019 by projektová príprava a realizácia stavby mohli odhadom trvať takmer 7 rokov. Výstavbu je možné rozdeliť na etapy, v prvej sa dá realizovať trať na Mlynských nivách po Bajkalskú.
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Výstavba električkovej trate Vrakunsko-biskupická radiála
- Dĺžka električkovej trate: cca 9 km dvojkoľajnej trate
- Predpokladaný termín realizácie: neurčený
- Predpokladané náklady: neurčené
- Financovanie: neurčené
Ďalšie informácie
- Územný generel dopravy hl. mesta SR Bratislavy (2015)
- Technicko-ekonomická štúdia Biskupickej radiály na objednávku J&T Real Estate (8/2018)
- Technicko-ekonomická štúdia Biskupickej radiály, J&T Real Estate, variant Mlynské nivy (8/2019)
- Informácia o príprave výstavby električkovej trate do Vrakune a Pod. Biskupíc (9/2023)
bobitwo
Minulý rok sa u nás projektovalo pár mostov do ČR s rozpätím cca 50-60m pre 2 pruhy pre autá a chodník pre chodcov. Výhodou bolo, že sa mohli robiť ako 2-3 polové. Ale každý stál 8-10 miliónov € prepočte. To v prípade mostov cez Malý Dunaj veľmi nehrozí, keďže tam potrebuješ mať cca 40m rozpätie nad Malým Dunajom, celková šírka čo potrebuješ preklenúť je cca 60m. Takže sa môžeme baviť, že tých 10-15 miliónov podľa konfigurácie mosta 2 pruhy + chodci/cyklisti, či 3 pruhy + chodci/cyklisti to bude, ak rátam k tomu aj demoláciu súčasných mostov.
Čo som písal, tak oprava/nové mosty komplet na Gagarinova-Popradská, Slovnaftská, Most Apollo a Most SNP bude stáť stovky miliónov.
Most Apollo v čase svojho vzniku v 2005 stál v prepočte na € 145 miliónov. Nebolo treba nič búrať, ani rozoberať, mohol sa robiť na zemi s dobrým prístupom. Podľa 3 inflačných kalkulačiek, čo som použil, tak 145 miliónov € z 2005 predstavuje v súčasnosti hodnotu cca 265-275 miliónov €.
Realita je taká, že zvary sa opravovať na moste nedajú. Vieš spraviť nejaké opatrenia, ale tým len oddiališ nevyhnutné a ani nevieš o koľko. Takže sa môžeme baviť, že v súčasnosti by náhrada Mosta SNP stála určite aspoň 300 miliónov € (rátam tam aj demontáž súčasného mosta). Samozrejme, môžeš sa na to vybodnúť a tým pádom upokojíš dopravu v centre mesta, Plató bude tak trocha zbytočné, ale chceme to predsa prepojiť. Staromestská sa scvrkne na 2 prúdovku (prístup bude len z nábrežia, takže veľa áut sa nečaká), tým pádom aj môžeš osekať aj Štefánikovu (2 pruhy pre autá a cyklotrasy všade). Jediné, čo ostáva, ako vyriešiš dopravu MHD, čo jazdila cez Most SNP. Samozrejme, môžeš prehnať autobusy cez Lanfranconi a autobusy sa budú otáčať buď na nadjazde v Slávičom údolí a potom pôjdu smer nábrežie, alebo sa budú otáčať na Molecovej, ale to sa bavíme o cca 10 minútach cestovania navyše a v dopravnej špičke kľudne aj 25 minút, alebo potom to pôjde cez Apollo na Vajanského. Tiež 10 minút v krásnom optimálnom svete, realita bude tak 15-25 minút navyše. Plus je tam problém, že Vajanského tak nejak došlo o svoje pruhy. Samozrejme, je v hre aj to, že tie linky, čo šli cez Most SNP skončia. V kontexte rozvoja Petržalky (Južné mesto a Slnečnice, Matadorka, POP, Nesto a neviem čo všetko, čo budú tisíce ľudí navyše), tak s výhľadom 200 tisíc ľudí z Petržalky stratí extréme dôležité spojenie s mestom. Samozrejme staromešťania sa budú tešiť, ale ak nenahradíš Most SNP, tak Zochova stratí zmysel, ostane ti električka cez tunel, Hodžovo príde o dôležitosť.