Opis projektu
Pôjde o výstavbu novej električkovej trate od Mlynských nív cez Domové role a Vlčie hrdlo na sídlisko Dolné hony, kde bude končiť pri obratisku MHD Čiližská a novej železničnej zastávke Bratislava-Vrakuňa (TIOP Vrakuňa). Na Mlynských nivách má byť trať napojená na plánovanú električkovú trať Pribinova – Košická, ktorej termín výstavby je zatiaľ nejasný. Križovanie Bajkalskej ulice je navrhované podjazdom v mieste pôvodne plánovaného mimoúrovňového križovania Mlynských nív s Bajkalskou ulicou. Na prekonanie diaľnice D1 a železničnej trate sa uvažuje využitie trasy bývalej železničnej vlečky zo stanice Bratislava-ÚNS do niekdajších Uhoľných skladov. V lokalite Domové role ešte nebolo určené presné vedenie električkovej trate, v štúdii boli navrhnuté štyri rôzne varianty vedenia trate. Ďalej má trať viesť pozdĺž Slovnaftskej a Kazanskej na Dvojkrížnu ulicu, kde bude vybudované obratisko. Dĺžka navrhovanej radiály je približne 9 kilometrov. V roku 2019 boli náklady na výstavbu odhadované vo výške viac ako 120 mil. €.
Na trati boli predbežne navrhnuté nasledujúce zastávky:
- Mlynské nivy
- Apollo
- Bajkalská
- Nový Ružinov (v závislosti od variantu vedenia trate)
- Pálenisko (v závislosti od variantu vedenia trate)
- Čierny les
- Vlčie hrdlo
- Ul. Svornosti
- Slovnaftská
- Uzbecká
- Dudvážska
- Čiližská
Aktuálny stav (k 11/2023)
Plány na výstavbu električkovej trate do Vrakune a Podunajských Biskupíc sa objavovali priebežne už od 1950-tych rokov, ale k ich realizácii nakoniec, najmä z dôvodu vysokej finančnej náročnosti, nikdy neprišlo. V roku 2015 bol spracovaný strategický plánovací dokument Územný generel dopravy hlavného mesta, v ktorom bola navrhnutá aj električková trať z Kamenného nám. cez Mlynské nivy do Prievozu s možným pokračovaním cez Domové role, Vlčie hrdlo do Podunajských Biskupíc k železničnej stanici.
V súvislosti s prípravou novej električkovej trate Pribinova – Košická si spoločnosť J&T Real Estate dala v rokoch 2018 a 2019 vypracovať aj technicko-ekonomickú štúdiu nadväznej trate - Vrakunsko-biskupickej radiály. Následne sa do prípravy novej električkovej radiály zapojilo samotné mesto.
V rámci prípravy boli doteraz spracované dve technicko-ekonomické štúdie Biskupicej radiály, ktoré porovnávali šesť variantov vedenia električkovej trate a riešenie navrhované Územným generelom dopravy hlavného mesta. Z porovnania vyšiel víťazne variant vedenia trate z Mlynských nív cez Domové role a Vlčie hrdlo na Dolné hony s variantnosťou trasy v lokalite Domové role. Mesto potom spracovalo návrh zadania pre dopravno-urbanistickú štúdiu, ktorej vypracovanie je potrebné pre zmenu Územného plánu mesta Bratislava. Po pripomienkovaní tohto návrhu sa pripravuje definitívne zadanie štúdie a mesto rokuje s jej možnými spracovateľmi.
Práce na dopravno-urbanistickej štúdii by mali trvať približne 1,5 roka, následne sa spustí proces zapracovania tejto trate do Územného plánu. Potom bude môcť začať projektová príprava novej radiály. Podľa technicko-ekonomickej štúdie z roku 2019 by projektová príprava a realizácia stavby mohli odhadom trvať takmer 7 rokov. Výstavbu je možné rozdeliť na etapy, v prvej sa dá realizovať trať na Mlynských nivách po Bajkalskú.
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Výstavba električkovej trate Vrakunsko-biskupická radiála
- Dĺžka električkovej trate: cca 9 km dvojkoľajnej trate
- Predpokladaný termín realizácie: neurčený
- Predpokladané náklady: neurčené
- Financovanie: neurčené
Ďalšie informácie
- Územný generel dopravy hl. mesta SR Bratislavy (2015)
- Technicko-ekonomická štúdia Biskupickej radiály na objednávku J&T Real Estate (8/2018)
- Technicko-ekonomická štúdia Biskupickej radiály, J&T Real Estate, variant Mlynské nivy (8/2019)
- Informácia o príprave výstavby električkovej trate do Vrakune a Pod. Biskupíc (9/2023)
bobitwo
Takže si polož otázku, má Bratislava skôr okolo 400 miliónov € ako 300 miliónov na opravu spomínaných mostov? A cena bude len rásť, dole nepôjde. Má mesto ďalších 110 miliónov € na severných obchvat? Nie. Potom tu máš niečo také, že BVS (všetci potrebujú vodu) má investičný dlh na infraštruktúre cez 200 miliónov. Verejné osvetlenie je v stave, že do 10 rokov najneskôr budeš musieť vypíliť viac ako polovicu lámp, inak hrozí, že niekomu padnú na hlavu. To máš ďalšie desiatky miliónov, ktoré musíš investovať. Samozrejme, máš tu tisíce m² chodníkov, čo majú 50+ rokov a nikto nikdy na ne nesiahol, to sú ďalšie milióny, ak teda chceš aby ľudia chodili aj pešo. Ak si to tak zrátaš, investičný dlh Bratislavy sa šplhá k 1 miliarde, a to ešte som nespomenul, že treba aj nové stroje do MHD, čo sú ďalšie stovky miliónov.