Vrakunsko-biskupická električková radiála

Opis projektu

Pôjde o výstavbu novej električkovej trate od Mlynských nív cez Domové role a Vlčie hrdlo na sídlisko Dolné hony, kde bude končiť pri obratisku MHD Čiližská a novej železničnej zastávke Bratislava-Vrakuňa (TIOP Vrakuňa). Na Mlynských nivách má byť trať napojená na plánovanú električkovú trať Pribinova – Košická, ktorej termín výstavby je zatiaľ nejasný. Križovanie Bajkalskej ulice je navrhované podjazdom v mieste pôvodne plánovaného mimoúrovňového križovania Mlynských nív s Bajkalskou ulicou. Na prekonanie diaľnice D1 a železničnej trate sa uvažuje využitie trasy bývalej železničnej vlečky zo stanice Bratislava-ÚNS do niekdajších Uhoľných skladov. V lokalite Domové role ešte nebolo určené presné vedenie električkovej trate, v štúdii boli navrhnuté štyri rôzne varianty vedenia trate. Ďalej má trať viesť pozdĺž Slovnaftskej a Kazanskej na Dvojkrížnu ulicu, kde bude vybudované obratisko. Dĺžka navrhovanej radiály je približne 9 kilometrov. V roku 2019 boli náklady na výstavbu odhadované vo výške viac ako 120 mil. €.

Na trati boli predbežne navrhnuté nasledujúce zastávky:

  • Mlynské nivy
  • Apollo
  • Bajkalská
  • Nový Ružinov (v závislosti od variantu vedenia trate)
  • Pálenisko (v závislosti od variantu vedenia trate)
  • Čierny les
  • Vlčie hrdlo
  • Ul. Svornosti
  • Slovnaftská
  • Uzbecká
  • Dudvážska
  • Čiližská

Aktuálny stav (k 11/2023)

Plány na výstavbu električkovej trate do Vrakune a Podunajských Biskupíc sa objavovali priebežne už od 1950-tych rokov, ale k ich realizácii nakoniec, najmä z dôvodu vysokej finančnej náročnosti, nikdy neprišlo. V roku 2015 bol spracovaný strategický plánovací dokument Územný generel dopravy hlavného mesta, v ktorom bola navrhnutá aj električková trať z Kamenného nám. cez Mlynské nivy do Prievozu s možným pokračovaním cez Domové role, Vlčie hrdlo do Podunajských Biskupíc k železničnej stanici.

V súvislosti s prípravou novej električkovej trate Pribinova – Košická si spoločnosť J&T Real Estate dala v rokoch 2018 a 2019 vypracovať aj technicko-ekonomickú štúdiu nadväznej trate - Vrakunsko-biskupickej radiály. Následne sa do prípravy novej električkovej radiály zapojilo samotné mesto.

V rámci prípravy boli doteraz spracované dve technicko-ekonomické štúdie Biskupicej radiály, ktoré porovnávali šesť variantov vedenia električkovej trate a riešenie navrhované Územným generelom dopravy hlavného mesta. Z porovnania vyšiel víťazne variant vedenia trate z Mlynských nív cez Domové role a Vlčie hrdlo na Dolné hony s variantnosťou trasy v lokalite Domové role. Mesto potom spracovalo návrh zadania pre dopravno-urbanistickú štúdiu, ktorej vypracovanie je potrebné pre zmenu Územného plánu mesta Bratislava. Po pripomienkovaní tohto návrhu sa pripravuje definitívne zadanie štúdie a mesto rokuje s jej možnými spracovateľmi.

Práce na dopravno-urbanistickej štúdii by mali trvať približne 1,5 roka, následne sa spustí proces zapracovania tejto trate do Územného plánu. Potom bude môcť začať projektová príprava novej radiály. Podľa technicko-ekonomickej štúdie z roku 2019 by projektová príprava a realizácia stavby mohli odhadom trvať takmer 7 rokov. Výstavbu je možné rozdeliť na etapy, v prvej sa dá realizovať trať na Mlynských nivách po Bajkalskú.

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Výstavba električkovej trate Vrakunsko-biskupická radiála
  • Dĺžka električkovej trate: cca 9 km dvojkoľajnej trate
  • Predpokladaný termín realizácie: neurčený
  • Predpokladané náklady: neurčené
  • Financovanie: neurčené

Ďalšie informácie

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Može pridať fotky a mapu všetkých variantov trate električky,aby bolo podrobnejšie vidieť ulice,kade to má isť?
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: lamark #1:
V tomto dokumente hneď na prvej strane sú znázornené všetky varianty. S variantom po Prístavnej sa už, pokiaľ viem, nepočíta.
https://cdn-api.bratislava.sk/strapi-homepage/upload/TES_Technicko_ekonomicka_studia_Vrakunsko_Biskupicka_radiala_Doplnenie_variant_Nivy_cc5175a22c.pdf
Kokos tohto sa nikto z nas realne nedozije. Nikto! Ani mladi sotousi pod 20 rokov. Budme realisti.
Reply on: 6503 #3:
V prvej etape po Bajkalskú možno aj áno.
Reply on: Urbanway 2423 #2:
Zastavku Bajkalska/Pristavny most sa cudujem,ze neriesia na styl Janikov dvor tj prestup abus/elina. Dalsia vec pridu mi velmi riedko zastavky na Mlynskych Nivach. Ja by som tie zastavky riesil takto:
1. na urovni dnesnej zast. Kosicka - tbusy smer DH
2. vyustenie Turcianskej k parkoviskam ( tj priamo medzi Apollo 1 a 2)
3. kruhac pri BBC5 na Plynarenskej
4. podzemna zastavka elina - dnesna zast. Pristavny most abusov
dalsia az niekde pri urovni Novy Ruzinov
Reply on: Petto #5:
ale zástavky sa neriešia ako by sa niekomu páčilo. Na to sú gravitačné programy, kde sa vloží existujúca a pripravovaná zástavba aj s hodnotami populácie či návštevnosti a následne sa gravitačným programom vygenerujú najlepšie polohy z hľadiska pešej dostupnosti a obsluhy územia. Projektant potom hľadá, ako sa k tomuto teoretickému umiestneniu z hľadiska projektovania stavby čo najviac priblížiť.

Zástavka pod Bajkalskou by bola z hľadiska prestupov veľmi pekná, ale tu sa zjavne vyhodnocovala cost-benefit analýza a predpokladám, že najlepšie je využiť len ten zasypaný podjazd a ostatné vybudovať mimo neho ako prebudovávať túto frekventovanú tepnu v značnom rozsahu aj s existujúcim podchodom, čo by stálo nemalé financie. Myšlienku by som nezavrhol, ale som realista a keďže to nie je schopné mesto zatiahnúť celé zo svojho, štát zas Bratislavu obíde oblúkom, tak sa bude musieť projekt urobiť podľa možností budgetu. Ešte nehovorím, že pod Bajkalskou je množstvo sietí...
Reply on: Petto #5:
na druhej strane, ak ma mat elektricka aj nejaku zaujimavu dopravnu rychlost, nemozes mat zastavku pri kazdej vrbe.... aj sucasna siet hlavne pri dlhsich radialach by si zasluzila aj preriedit zastavky aby sa zrychlil dopravny cas z jej koncov, problem je akurat to ze obvykle to je zaroven jedina pouzitelna obsluha daneho uzemia verejnou dopravou a len vynechanie zastavky by zas pre nemalu cast substratu z dotknuteho uzemia vyrazne posunul vyhodnost pouzitia vhd dakam doprec....
Reply on: VLK #6:
"Ešte nehovorím, že pod Bajkalskou je množstvo sietí..."
Som cital "deti".
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: Petto #5:
Podľa mňa tam skôr chýba druhá zastávka v Novom Ružinove kúsok za podjazdom pod železnicou. Na zastávku Pálenisko by to bolo z okraja Nového Ružinova celkom ďaleko, aj napriek tomu, že ET by tadiaľ viedla.
Asi sa pytam zavcasu ale planuje sa tam aj nejake mensie obratisko niekde ? Ci pri nehode / poruche bude zase stat cela radiala ? Alebo aspon obratisko ako na Riviere pre 30T ?
Reply on: Urbanway 2423 #9:
Chyba kde ? V B variante je zakreslena, pevne verim aj Acko variant (hoc nie je zakreslena tu hore v maphe) s nou rata,kedze pojde po vychodnej strane Noveho Ruzinova. Palenisko je samozrejme od veci pre obsluhu.
Reply on: VLK #6:
Zastávka, zástavka je malá zástava (vlajka)...
Na to že má.mat trať 9km.ma to dobre rozmiestnené zastávky 🙂 bodaj by tento zámer vyšiel
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: Petto #10:
Obratisko má byť až vo Vlčom hrdle.
Reply on: Petto #11:
Mal som na mysli práve variant A, kde podľa všetkého tá zastávka nie je, a práve variant A sa má podľa toho dokumentu bližšie rozpracovať.

EDIT:
V tej mape inak chýba aj zastávka "Mlynské nivy."
Martin Fundárek

Martin Fundárek

Reply on: Mhr1 #12:
Zástava nie je vlajka. https://sk.wikipedia.org/wiki/Vlajka
Mne sa javí celý ten projekt pomýlený. P. Biskupiciam by skôr pomohlo nahradenie tých megatrolejbusov pohodlnejšími električkami. Pokiaľ môže byť v Gagarinovej BUS prúd, nebol by problém tam dať električky. Aspon by sa mohli priblížiť k falošnému prívlastku "nosný systém" Tými kľučkami okolo Bajkalskej sa môžu pohodlne motať aj trolejbusy.
Reply on: magistra #17:
Kazdy ma pravo na nazor. 😂
Myslím, že variant D by z dlhodobého hľadiska dával väčší význam ideálne bez zbytočných Sčok nech je trasa čo najpriamejšia a najrýchlejšia s cestným napojením na Parkovú. Modernizovať aj ÚNS s využítím na osobnú prepravu, prepojiť to s prestupom na električku a nahradiť súčasné chatrče a sklady v okolí za mestskú zástavbu.
Reply on: magistra #17:
Zabúdaš na takú drobnosť, že na Gagarinovej sú 2 mosty, ktoré sú už teraz v zlom stave, jeden je obmedzený na 21t. Takže by si musel v rámci trate aj postaviť 2 nové mosty.
Reply on: bobitwo #20:
Ktore dva mosty su na Gagarinovej? Viem o jednom, ktory sice stavebne predstavuje dva a ten je na Popradskej, cez Maly Dunaj. Na Gagarinovej ako takej neviem o ziadnom moste.

Ale dobre, kolko novych mostov sa postavilo na Petrzalskej radiale? Pocitam aspon takych 5 poriadnejsich - Stary most, estakada Petrzalka, estakada Artmedia, zdruzeny most cez Chorvatske rameno a most pri kostole sv. rodiny. Nejake pidimostiky a priepusty do toho neratam.
Mozno sa to nezda, ale jeden most pre elektricku cez Maly Dunaj naozaj nie je ziadne veldielo.

Gagarinova / Popradska spolu s Mierovou vsak jednoznacne zostanu trolejbusom, napokon megatrolejbusmi sa bude celkom prijemne cestovat, ked okrem nich bude na sidlisko dotiahnuta este elektricka.
Reply on: magistra #17:
Lebo mame peniaze na rozhadzovanie v style "zrusime trolejbusy, nahradime ich elektrickami". Ta trat nestala 5 korun a tie megatrolejbusy uz ani 500. Takze teraz rozkazeme vetru-dazdu a vyhodime tie investovane peniaze do vzduchu? Nove elektrickove trate by sa mali navrhovat tak, aby dokazali obsluzit nove uzemia, kde je celkovo obsluha MHD slaba, nanajvys niekolkymi autobusovymi linkami v slabom intervale. Lokalita Mlynske Nivy a Bajkalska (hlavne pri Pristavnom moste) je dost zle obsluhovana, no a pre Vlcim hrdlom vznikla celkom nova stvrt, ktora sa ma rozsirovat. Mozno to teraz posobi ako uzemie nikoho, ale to sa dost rychlo zmeni.
No ale hlavne by elektrickove trate nemali marit ine, uz vynalozene investicie do infrastruktury, ako napr. rusenie trolejbusovych trati. Na Gagarinovej / Popradskej sa stale mozu doplnit suvisle BUS pruhy a bude to stat zlomok ceny novej trate, dokonca aj keby sa vybudoval uplne novy most cez Maly Dunaj s rezervou pre BUS pruhy.
Reply on: lostrail #21:
Teraz pozerám, že na tom mieste raz nemá názov ulice, raz má cesta názov ulice. Pre upresnenie, ide o časť cesty I/63 nachádzajúcu sa medzi zastávkou Cintorín Vrakuňa a pumpou Shell na Popradskej. Ide o 2 mosty vedľa seba, kde ten pravý most smer Rovinka je v takom zlom stave, že už tam má obmedzenie na 21t. Tam nie je otázka, či opravovať, tam je skôr otázka, kedy pôjdu dole a postavia sa nové mosty. Nad Malým Dunajom sú v Bratislave 4 mosty, ktoré spájajú Podunajské Biskupice a Vrakuňu a vlastne čokoľvek na smer Most pri Bratislave a Rovinka a zvyšok Bratislavy. Ide o tzv. Vrakunský most na Hradskej pri kruháči, už oba spomínané mosty na I/63 a most na Slovnaftskej, ktorý je tiež v zlom stave a je len otázkou, kedy pôjde dole. Tam sa môžeme baviť aj o tom, že celá Slovnaftská by potrebovala rekonštrukciu ako soľ. Samozrejme, môžeš to zobrať na Valla a povedať, že to problém nie je, sú tu predsa mosty cez Malý Dunaj na D4 a R7, ale ide o výrazné zachádzky, či už km alebo aj časom, čo extrémne negatívne zasiahne VHD a obsluhu v tom území, ak sa tie mosty zavrú, tak isto to negatívne ovplyvní aj všetkých motoristov, čo spôsobia ďalšie zdržanie na už existujúcich napájaniach do centra, kde už teraz to je na dlhé lakte a ktoré sú chodcom a cyklistom na 3 veci. Vrakunský most sa práve buduje nanovo, ale o zvyšné 3 treba postaviť nanovo tiež. Toto sú z technického a stavebného hľadiska pomerne jednoduché mosty. Potom tu máme extrémne veľkého strašiaka v podobe Mosta SNP, ktorému praskajú zvary. Zvary prasknuté zvary sú neopraviteľné, vieš spraviť nejaké opatrenia, aby sa to trocha spomalilo, ale je to len otázkou času, kedy pôjde dole. A toto nie je most, že príde bager s kladivom a kliešťami na plávajúcom pontóne a rozoberie to. Rozobrať Most SNP bude stáť milióny, pravdepodobnejšie nejakú tú desiatku miliónov. To nie je Starý most, čo môžem rozoberať po kúskoch medzi piliermi a pomerne pohodlne. Pod Mostnom SNP je dôležité dopravná tepna na Dunaji, za zablokovanie na 24 hodín sa platí pokuta skoro 2 milióny €. Výstavba nového Mosta SNP bude stáť určite viac ako 150 miliónov, tipujem cez 200 miliónov. Mesto na to nemá peniaze. Navyše, máš tu taký extrémne veľký prúser, že Most SNP je národná kultúrna pamiatka. To je niečo, čo extrémne predražuje čokoľvek. To že mesto nevie čo s Mostom SNP najlepšie dokumentuje to, že spodná stavba lávok a schodov okolo pilierov stále nebola vrátená do pôvodného stavu minimálne od roku 2018 ak nie aj skôr, čo boli tie časti odstránené a mesto doteraz hrá mŕtveho chrobáka. A ak to nevieš, cez Most SNP ide hlavné vodovodné potrubie z mesta do Petržalky, tak isto aj väčšina optických a telekomunikačných káblov. Teda ďalšia chuťovka. Nové Lido, Southbank, Matadorka, dokončenie Slnečníc, Južného mesta, Vystavba POP či ako sa to volá... Bavíme sa vo výhľade o viac ako 100 tisíc ľuďoch navyše, čo budú potrebovať cestovať a všetkých nemáš šancu narvať do električky a Lanfranconi a Prístavný most sú už teraz preťažené, Apollo tiež hrdzavie na pár miestach a bolo by to treba riešiť skôr ako to bude havarijný stav. Potom ti ostáva len Lužný most ku ktorému vedie 2 prúdovka a mesto to nijak neplánuje meniť a kolóny sú tam už teraz bežne. A navyše, tiež je len otázkou času, ako dlho vydrží 6 pruhov na Lanfranconi, kľudne ich zajtra môžu zrušiť. A tie mosty potrebuješ, lebo mesto povedalo, že mať vnútorný okruh na Vajanského je fuj, pozajtra sa môžu rozhodnúť, že na Šancovu treba ukľudniť, tak dostaneš luxusné cyklopruhy, kvetinky a 2 pruhy pre autá. Ak bude niekto odvážnejší, tak možno ti tam nechajú buspruhy. Ale fyzicky sa ti tam nezmestí 2x cyklopruh, 2x bus pruh a 2x pruh pre vozidlá. Hlavne ak chce mesto tam mať 2m široké cyklotrasy a má byť z toho bulvár. A už rátam s tým, že parkovanie čo tam je zmizne. Mesto nemá ani tých cca 110 miliónov, čo by potrebovalo na riešenie podobné ako bola severná tangenta.

Takže si polož otázku, má Bratislava skôr okolo 400 miliónov € ako 300 miliónov na opravu spomínaných mostov? A cena bude len rásť, dole nepôjde. Má mesto ďalších 110 miliónov € na severných obchvat? Nie. Potom tu máš niečo také, že BVS (všetci potrebujú vodu) má investičný dlh na infraštruktúre cez 200 miliónov. Verejné osvetlenie je v stave, že do 10 rokov najneskôr budeš musieť vypíliť viac ako polovicu lámp, inak hrozí, že niekomu padnú na hlavu. To máš ďalšie desiatky miliónov, ktoré musíš investovať. Samozrejme, máš tu tisíce m² chodníkov, čo majú 50+ rokov a nikto nikdy na ne nesiahol, to sú ďalšie milióny, ak teda chceš aby ľudia chodili aj pešo. Ak si to tak zrátaš, investičný dlh Bratislavy sa šplhá k 1 miliarde, a to ešte som nespomenul, že treba aj nové stroje do MHD, čo sú ďalšie stovky miliónov.
Reply on: bobitwo #23:
Mohol by si ten text aspon trochu clenit, takyto obrovsky monolit je extremne tazke citat.

Tema ale bola tahanie elekticky cez Gagarinovu a Popradsku, cize s tymi mostami si dost odbocil. To neznamena, ze tie problemy tu nie su a ze dalsie vedenie magoriatu ich nezdedi alebo ze nevyriesit Most SNP, aby taka oprava aj davala zmysel netreba, ibe je to hroada dalsich informacii navyse, ktore nie su k teme.

Len zostava dufat, ze ked sa bude robit novy most cez Maly Dunaj, rovno sa postavi sirsi, aj s BUS pruhmi. A ja netvrdim, ze nam treba nejaku elektricku tahat v trase trolejbusu, len si pisal, ze taky most by stal stovky milionov. Stal by asi desiatky, kedze ide o mostik cez maly potok a ze vystavba takeho maleho mosta naozaj nie je ziadna raketova veda, ale suhlasim, ze samostatny most pre elektricku nema zmysel (nie kvoli nakladom, ale chybajucemu chochmesu tahania elektricky v takejto podobe).
Reply on: lostrail #24:
Ak chceš mať električku idúcu cez Gagarinovu a Popradskú, či proste kamkoľvek tým smerom, musíš jej postaviť most ponad Malý Dunaj.

Minulý rok sa u nás projektovalo pár mostov do ČR s rozpätím cca 50-60m pre 2 pruhy pre autá a chodník pre chodcov. Výhodou bolo, že sa mohli robiť ako 2-3 polové. Ale každý stál 8-10 miliónov € prepočte. To v prípade mostov cez Malý Dunaj veľmi nehrozí, keďže tam potrebuješ mať cca 40m rozpätie nad Malým Dunajom, celková šírka čo potrebuješ preklenúť je cca 60m. Takže sa môžeme baviť, že tých 10-15 miliónov podľa konfigurácie mosta 2 pruhy + chodci/cyklisti, či 3 pruhy + chodci/cyklisti to bude, ak rátam k tomu aj demoláciu súčasných mostov.

Čo som písal, tak oprava/nové mosty komplet na Gagarinova-Popradská, Slovnaftská, Most Apollo a Most SNP bude stáť stovky miliónov.

Most Apollo v čase svojho vzniku v 2005 stál v prepočte na € 145 miliónov. Nebolo treba nič búrať, ani rozoberať, mohol sa robiť na zemi s dobrým prístupom. Podľa 3 inflačných kalkulačiek, čo som použil, tak 145 miliónov € z 2005 predstavuje v súčasnosti hodnotu cca 265-275 miliónov €.

Realita je taká, že zvary sa opravovať na moste nedajú. Vieš spraviť nejaké opatrenia, ale tým len oddiališ nevyhnutné a ani nevieš o koľko. Takže sa môžeme baviť, že v súčasnosti by náhrada Mosta SNP stála určite aspoň 300 miliónov € (rátam tam aj demontáž súčasného mosta). Samozrejme, môžeš sa na to vybodnúť a tým pádom upokojíš dopravu v centre mesta, Plató bude tak trocha zbytočné, ale chceme to predsa prepojiť. Staromestská sa scvrkne na 2 prúdovku (prístup bude len z nábrežia, takže veľa áut sa nečaká), tým pádom aj môžeš osekať aj Štefánikovu (2 pruhy pre autá a cyklotrasy všade). Jediné, čo ostáva, ako vyriešiš dopravu MHD, čo jazdila cez Most SNP. Samozrejme, môžeš prehnať autobusy cez Lanfranconi a autobusy sa budú otáčať buď na nadjazde v Slávičom údolí a potom pôjdu smer nábrežie, alebo sa budú otáčať na Molecovej, ale to sa bavíme o cca 10 minútach cestovania navyše a v dopravnej špičke kľudne aj 25 minút, alebo potom to pôjde cez Apollo na Vajanského. Tiež 10 minút v krásnom optimálnom svete, realita bude tak 15-25 minút navyše. Plus je tam problém, že Vajanského tak nejak došlo o svoje pruhy. Samozrejme, je v hre aj to, že tie linky, čo šli cez Most SNP skončia. V kontexte rozvoja Petržalky (Južné mesto a Slnečnice, Matadorka, POP, Nesto a neviem čo všetko, čo budú tisíce ľudí navyše), tak s výhľadom 200 tisíc ľudí z Petržalky stratí extréme dôležité spojenie s mestom. Samozrejme staromešťania sa budú tešiť, ale ak nenahradíš Most SNP, tak Zochova stratí zmysel, ostane ti električka cez tunel, Hodžovo príde o dôležitosť.
Reply on: bobitwo #25:
píšeš veľmi zaujímavo, som zvedavý, kedy niektorý z kandidátov na PRimátora či primátora ukradne Tvoje myšlienky a ako rýchlo na ne po zvolení zabudne .... bohužiaľ, v Meste stále žije významná časť elektorátu, ktorá nevolí rozumom, ale palčekmi na sociálnych sieťach ...
Reply on: bobitwo #25:
Mam pocit, ze uz si trochu stratil nit o tom, kto co napisal. Ale to je jedno, necham ten prispevok tak, ako je, lebo su v nom aj fakticke veci, no a uz len mala drobnost, ze obrovsky most cez Dunaj asi nemozeme porovnavat s malym mostikom cez sirsi potok. Uz len kvoli technologii vystavby, neobmedzovaniu plavby a pod.
Len pre predstavu, cela prva etapa Petrzalskej elektricky s novym Starym mostom a dvoma estakadami vysla cca. 71 milionov. A to zahrnalo most cez Dunaj. Takze neverim, ze novy most cez Maly Dunaj by vysiel aj po zapocitani inflacie viac ako uvedena suma.
Reply on: lostrail #27:
V extra odseku som ti napísal, že v prípade Maleho Dunaja sa bavíme o preklenutí cca 60m a v prípade 2 pruhy pre autá a chodci+cyklisti sa začíname niekde na 10 miliónoch. Pri mostoch platí, že čím väčšie rozpätie pola, tým je to drahšie. Malý Dunaj nie je 2m potok. Sú tam nejaké pravidlá ohľadom výšky mostov, kde môžu byť umiestnené piliere atď. Je rozdiel, či si spravím 6 polový most s šírkou pola 10m, alebo mám most, kde sú polia rozdelené 10+40+10. Sily pôsobiace na 40m budú výrazne väčšie ako ako na 10m