Špeciálne vybavený autobus premával na rekreačnej linke 144.
Počas uplynulého víkendu premával na linke 144 autobus vybavený rôznymi snímacími zariadeniami. Ako informoval minister dopravy a výstavby SR, cieľom tohto experimentu bolo zozbierať dáta z reálnej premávky pre výskum a vývoj autonómnych autobusov v rámci Pilotného projektu pre inteligentnú smart mobilitu budúcnosti realizovaného na Slovenskej technickej univerzite a Žilinskej univerzite. Dáta získané z kamier, radarov a lidarov budú ďalej analyzované a použité pri vývoji autonómneho riadenia autobusov. V rámci experimentu neprišlo k žiadnym zásahom elektroniky do samotného riadenia autobusu, snímacie zariadenia iba pasívne zbierali dáta o správaní sa autobusu v reálnej premávke. Snímače boli nainštalované na autobuse Iveco Urbanway 10,5M #2406, ktorý poskytol Dopravný podnik Bratislava ako partner projektu.
"Unikátnym meraním v reálnej premávke získavame dáta, ktoré slúžia pre výskum v oblasti inteligentnej mobility v mestách. Veľká vďaka patrí najmä vedcom a akademikom, ktorých prácu si nesmierne vážim. Práve vďaka ich špičkovému výskumu máme možnosť získať unikátne know how v oblasti smartmobility, ktoré prispeje k tomu, že aj na Slovensku raz budú jazdiť autonómne vozidlá," uviedol minister dopravy a výstavby Andrej Doležal práve v čase, keď na Slovensku prebiehal štrajk vodičov MHD, ktorý mal upozorniť na neochotu vlády SR poskytnúť pomoc dopravným podnikom, ktorých výrazne zasiahli obmedzenia nariadené v súvislosti s pandémiou Covid-19.
keks
Respektíve, v BA navštevujem asi 6 predajní, ktoré sú samoobslužnými pokladňami vybavené. V 4 z nich som v rade nestál nikdy, v jednej občas a len v poslednej je rad aj pri nich. Zároveň je ale rad na všetkých 6-10 samoobslužných spravidla kratší, nanajvýš rovnaký ako na jednu bežnú pokladňu. V najhoršom prípade s mega veľkým nákupom teda strávim samoblokovaním rovnaký čas ako pribežnej pokladni, ale aspoň nemám pocit že stojím v rade ako blbec a len čakám.
Aby som sa ale vrátil k téme - je rozdiel či sa jedná o nejakú samoobslužnú službu ako je pokladňa alebo nejaká podpora, kde za teba väčšinu veci buď urobí človek alebo si ich musíš urobiť sám, alebo jedná o autonómnu službu ako je vozidlo MHD, kde tebe ako cestujúcemu nepribudne žiadna nová povinnosť. Myslím, že v prípade nasadenia takéhoto riešenia by cestujúci nemal pocítiť žiaden rozdiel. Preto porovnávať pokladňu, kde sa blokovanie prenieslo na teba ako používateľa a autonómne vozidlo je trochu nešťastné.