V Bratislave zbierali dáta pre vývoj autonómneho riadenia autobusov

Špeciálne vybavený autobus premával na rekreačnej linke 144.

Počas uplynulého víkendu premával na linke 144 autobus vybavený rôznymi snímacími zariadeniami. Ako informoval minister dopravy a výstavby SR, cieľom tohto experimentu bolo zozbierať dáta z reálnej premávky pre výskum a vývoj autonómnych autobusov v rámci Pilotného projektu pre inteligentnú smart mobilitu budúcnosti realizovaného na Slovenskej technickej univerzite a Žilinskej univerzite. Dáta získané z kamier, radarov a lidarov budú ďalej analyzované a použité pri vývoji autonómneho riadenia autobusov. V rámci experimentu neprišlo k žiadnym zásahom elektroniky do samotného riadenia autobusu, snímacie zariadenia iba pasívne zbierali dáta o správaní sa autobusu v reálnej premávke. Snímače boli nainštalované na autobuse Iveco Urbanway 10,5M #2406, ktorý poskytol Dopravný podnik Bratislava ako partner projektu.

"Unikátnym meraním v reálnej premávke získavame dáta, ktoré slúžia pre výskum v oblasti inteligentnej mobility v mestách. Veľká vďaka patrí najmä vedcom a akademikom, ktorých prácu si nesmierne vážim. Práve vďaka ich špičkovému výskumu máme možnosť získať unikátne know how v oblasti smartmobility, ktoré prispeje k tomu, že aj na Slovensku raz budú jazdiť autonómne vozidlá," uviedol minister dopravy a výstavby Andrej Doležal práve v čase, keď na Slovensku prebiehal štrajk vodičov MHD, ktorý mal upozorniť na neochotu vlády SR poskytnúť pomoc dopravným podnikom, ktorých výrazne zasiahli obmedzenia nariadené v súvislosti s pandémiou Covid-19.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: 810zssk #105:
No ale čo ak bude samojazdiaci taxík potrebovať nasadiť reťaze 😋 ?
https://e.dennikn.sk/minuta/2357130
"Mobileye plánuje spustiť v Nemecku taxislužbu so samojazdiacimi autami. Podmienkou je schválenie zákona, ktorý upravuje prevádzku autonómnych vozidiel, čo sa očakáva v lete."

Toľko k nedásato.
Reply on: si #99:
Ja mám vodičák skoro 10 rokov a reťaze som nikdy nenasadzoval, ani netuším ako sa to robí, takže by som bol rovnako neschopný ako to autonómne auto - a ako píšeš, 90% vodičov na tom bude podobne.

Čo sa týka neštandardných situácií, sú rôzne úrovne autonómnosti. Level 2 je tzv. hands-off, kedy vodič do riadenia v bežných podmienkach nezasahuje, ale musí sledovať premávku a byť pripravený kedykoľvek prevziať kontrolu (a to aj iniciatívne). Také auto si vieš kúpiť už aj dnes. Level 3 (eyes off) je režim kde už premávku sledovať nemusíš, ale musíš byť na mieste vodiča, pripravený viesť vozidlo ak ťa na to systém vyzve, pričom tak vždy robí s nejakou časovou rezervou - teda si môžeš napr. čítať knihu a na výzvu SW ju odložíš a po minúte prevezmeš riadenie. Level 4 (mind off) je plná autonómnosť vo vybraných oblastiach alebo podmienkach (napr. na diaľnici). Počas autonómnej prevádzky môžeš opustiť miesto vodiča, alebo napr. spať. Auto je schopné sa samostatne núdzovo odstaviť ak nepreberieš kontrolu keď je to potrebné. Level 5 je potom plná autonómnosť.

Osobne z toho hladiska čo popisuješ považujem za najnebezpečnejší level 2 práve preto že vyžaduje proaktívnu okamžitú reakciu od vodiča ktorý ale možno nesleduje premávku lebo si zvykol že bežne nič nerobí. Napriek tomu neviem o tom že by sme z tohto titulu mali nejake extra veľké množstvo nehôd. A s levelmi 3 a 4 už bude tento problém len klesať.
Niekto si pomylil sekciu?Nemal byt tento clanok v sekcii SCI-FI??😂 😂 😂 😂
Reply on: si #99:
Fakt Ťa bavi robiť zo seba blbca hyperbolizáciou?
Reply on: pomaranc #90:
Podľa tejto logiky ak v roku 1716 nebolo možné s vtedajšími znalosťami skonštruovať lokomotívu, tak lokomotívy sú neskonštruovateľné a nemôžu existovať.

Naštastie odchylne od tvojich predstáv ide technológia vpred a o 10 rokov budeme oveľa ďalej ako sme dnes.
Reply on: S499.1023 #95:
nehadam sa o tom , ze do buducna sa tie atomaty maju sancu zlepsit... hadam sa o tom, ze zvladnu vzdy vsetko....
PS: za takych podobnych "nestandardnych" podmienok napriklad nie je uplne na skodu aj pouzit retaze.... bude kazde vozidlo vybavene nejakym automatom ktory mu ich nasadi (a neskor zas zosadi a skontroluje ci nie su poskodene a netreba ich dat opravit pred dalsim pouzitim ?) ? a ak ano nepride ti zas ze to zbytocne predrazi vacsinu vozidiel ? (odhadom tie retaze aspon niekedy pouzije menej ako 10% vodicov/vozidiel)
(a rovnako tak sa napriklad mozme bavit aj o podhusteni pneumatik; a to sme stale len pri snahe zdolat jedno troska nestandardnejsie tiahle stupanie v zimnych podmienkach....)

PS: cesta cez vypnutie automatu a nestandardnu situaciu si ries sam clovek ma tiez svoje uskalia.... jednak ten clovek strati prax ak vacsinu "beznych" situacii zanho bude riesit stroj; a okrem toho pokial sa ocakava v pripade necakanej situacie jeho okamzite reagovanie, tak obvykle ako pasazier zdaleka nie je ten clovek tak sustredeny na situaciu aby mal okamzity prehlad a spravne reakcie (jasne, zasnezene tiahle stupanie zrovna nie je takyto problem)
Reply on: pomaranc #87:
Ty aj vieš, čo píšeš?
1. najprv pár dní brojíš proti testovaniu nejakej novej techniky, ktoré má za cieľ práve jej zdokonaľovanie tak, aby vedela plniť všetky naše očakávania.
2. následne zahlásiš, že v 19. storočí "bola kopa ľudí, ktorým vďačíme za niektoré vynálezy, ktorí rozmýšľali a neboli sami, pretože mali aj podporu od časti známych a bez ktorých by sme si dnes nevrzli a nepísali si tu".

Tak by bolo možno fajn si najprv v hlave ujasniť, či chceš v duchu svojho odporúčania chceš začať rozmýšľať nad vynálezmi, či chceš byť podporou pre tých, ktorí sa nás snažia ťahať dopredu. Lebo tvoj úvod "pripraviť tisíce šoférov o prácu" jasne určuje smer diskusie - remeselník prišiel rozbiť parný stroj, lebo nemá fantáziu na prichádzajúce možnosti nových činností/profesií, od údržbárov transmisie v časoch prvých fabrík až po programátorov dnes. (Lebo, keby mal platiť tvoj pohľad, kde sú všetci tí chudáci kočiši, kováči, kolári, pohoniči, drožkári a furmani, paholci, kosiči sena, metači hnoja a mnohí ďalší, ktorým zlí zlí šoféri a rušnovodiči vzali prácu? To oni tvoria 10% nezamestnanosti v SR?)

Skôr než rozbehneš ďalšie kolo samonasierania na všetko okolo, by som ti rád pripomenul jednu vec: smútok z toho, že niekedy predtým bolo lepšie, predsa nevyriešime tým, že budeš robiť všetko preto, aby v budúcnosti lepšie nebolo.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Súčasťou tohto experimentu je už aj #7416 .
Reply on: pomaranc #91:
Kua, že by sa Dunčo reinkarnoval???
Reply on: si #92:
Ak si to nepochopil, tak ešte raz explicitnejšie:
1) Dnes máš priamo v návode, že za neštandardných podmienok máš ASR/ESP vypnúť. Pretože v nejakej Kii Ceed nemáš crėme de la crėme systémov ESP.
2) Čo nie je dnes, môže byť (a bude) zajtra.
Reply on: pomaranc #87:
Tí starší trpia mesiášskym syndrómom, serie ich, že mladí nefúkali trakčáky a nevozili vo fúriku trakčáky v dielni a preto na nich pľujú. V reále nie sú o nič lepší.
A tvoj príspevok, v ktorom popieraš sám seba, svedčí o tom, že ani teba by som na mašinu nechcel.
Reply on: pomaranc #86:
Ten tvoj komplex z Kubáčka a Marosza mi hovorí, že si čistokrvný modrogum z modrogumnej rodiny, ktorej Kubáček rozkopal hračky.
Reply on: S499.1023 #84:
toto ale nie je apriori extremne nestandardna situacia, mozno v BA to nie je uplne standardne, ale kopa miest a obci sa nachadza a ludi byva v rozne kopcovitych oblastiach
pokial sa snazis pretlacat myslienku ze automat zvladne vsetko, tak toto je len jedna z praktickych ukazok ze nie (a ak ti hovori nieco dokaz sporom tak vies zaroven aj co to znamena)

REAKCIA NA: Ike #85:
ano, ono to tak funguje len to je problem ak ides v sklone na povrchu ktory ti neumoznuje prenasat bez sklzu dostatocny vykon bez straty rychlosti....
Reply on: Trammat #88:
Mne je celkom jedno čo robia inde. Nech tam šoférujú aj 10-roční, ak to vyhodnotí tamojšia spoločnosť ako vhodné a vláda zvolená ľudom (vox populi, vox dei) tak uzná za vhodné. Keď ich netrápi čo sa odohráva v hlave šoféra, kľudne, ja tam nežijem. Možno časom pochopia, žeby to nebolo od veci. Inak je to náhoda, že si zrovna menoval iba južanské krajiny s pomerne známym laxným prístupom k pracovnej morálke a povinnostiam, či riadnou porciou prestávok počas práce? O taký vzor nestojím, to ako keby mi dakto dával za vzor ožratého čo tak jazdí 30 rokov na bicykli po dedine a ešte ho nezabilo auto, no neznamená, že to budem skúšať.

Nároky šli nadol presne preto, pre čo píšeš. Neatraktívne mzdové ohodnotenie, povinností za fúrik, zodpovedonosti detto, plus rôzne archaické prkotiny v predpisoch, na ktorých sa bazíruje lebo boľševici na MDV, ŽSR a dopravnom úrade nemajú šajnu aká je doba, že koľká bije a čo železnica potrebuje. Ale praktické veci ťa naučí až prevádzka a pomimo kurzu schopný strojvodca, ktorý ma odjazdené, ktorý ťa zaúča. Od teoretických kecov len málokto ostal múdry.

Nároky si pamätám, že dvihli paradoxne nahor boľševici zo Smeru, ktorí vedeli, že ako to podpíli konár dopravcom, najmä štátnym. Nerobili nič pre duálne vzdelávanie, nič pre zvýšenie mzdy (a to nielen na profesíí strojvodca, ale ani u posunovača, vedúceho posunu, vozmajstra a ostatných prevádzkových pozícií), nadeľovalo sa vždy len funkcionárskym parazitom ako odmena za mizerné hospodárske výkony. To sa im podarilo v septembri roku 2009. Potom sa z toho zľavilo ale učebné osnov sa i tak nezmenili. Takže nároky šli nadol ale vzdelávanie sa nenastavilo tak, aby sa v kurze podarilo čo najlepšie vybaviť kandidátov. Do toho ešte kvalita psychiky adeptov je problémom, nakoľko kopa rodín je dnes v takých sračkách, že to decko poznačí a nesie si to so sebou do života. Plus niektorí experimentátori radi húlia a trepúť, že je to zdravé a nič to nerobí, ale tak tí, ktorí skúmajú funkcie mozgu majú na to iný názor a vedia prečo huličov posielajú domov ...
Reply on: 810zssk #74:
Keď píšeš, že nie je problém zakomponovať, to znamená, že to tam nie je. No ak to tam nie je vo SW zakomponované a testuje sa bez toho, tak zjavne je problém dať do toho SW ďalšie veci. Potom ale testovanie nekompletného zariadenia s vedomím, že ho treba doplniť a zas testovať ako to celé zareaguje je vlastne na prd a polovičatá robota, ako všetko na Slovensku ...

Potom píšeš, že myslíš, že autonómne auto bude reagovať na 100% racionálne a potom to podkopeš tvrdením, že takmer dokonale ovládať menšie vozidlá, tak môže ísť do väčších. Ak je niečo o čom viem, že nie je dokonalé a viem o chybách, no napriek tomu to predávam s vedomím, že nedostatok na výrobku ohrozuje ľudský život, tak som bezcharakterný chrapúň a patrím do basy. Ak dokážeš ty urobiť to, že dáš na trh niečo o čom vieš, že toho nedostatok môže stáť niekoho život, tak detto patríš do basy. Okrem toho vlastne keď to niekto dokáže v pohode urobiť, tak zjavne je aj psychicky chorý.

Ďalšia vec, ktorá ma napadá, že ak budú autonómne vozidlá, tak čo kurzy autoškoly? Skončia? Nebude treba šoférov? A čo ak bude kolaps systému? Potom, čo? Budú v autách a autobusoch sedieť a stáť milióny vypúlených očí s jedinou otázkou "A čo teraz?" No nič, spoľahli ste sa lemry lemravé na techniku a tá zlyhala, tak sa nedostanete dnes nikam ... Si zober, že v BA pri tých stovkách vozidiel by došlo k chybe, ostalo by všetko stáť. Tak čo potom? Alebo v prímestskej doprave, žeby nešlo stiahnúť vozidlá naspäť. Potom budeme zháňať posledných pamätníkov čo ešte majú vodičák, aby išli po vozidlá a stiahli ich do garáže? 😂 😂 😂
Reply on: pomaranc #87:
A nešli tie nároky nadol preto, že mali problém nájsť ľudí a hrozilo, že po odchode časti starších rušňovodičov do dôchodku nebude mať kto jazdiť? Minimálne u štátneho dopravcu.
Reply on: pomaranc #71:
Prečo sa tu riešia psychotesty, keď vo väčšine krajín Európy (z hlavy Španielsko, Portugalsko, Taliansko, Grécko) vodič autobusu žiadne psychotesty nerobí?
Reply on: S499.1023 #83:
No bohužiaľ nároky na strojvodcov čo sa týka mentálneho zdravia šli riadne nadol a nielen to. Tiež mi rôzni strojvodcovia ale starších ročníkov píšu, že 3/4 toho, čo prešlo kurzami by vyhádzali a jedná sa najmä ľudí do 40 rokov vekovo ... Máš teda pravdu, že je to bieda. Inštruktor v autoškole povedal, že aj v autoškole by mali robiť psychotesty, lebo v momente ako pohneme autom, tak máme v ruke zbraň, čo si mnoho kaskadérov neuvedomuje. A čo je najmutnejšie, že šoféri z povolania ako taxikári, rôzne "parcel services" a pod. hnaní dopredu za najvyšším počtom odbavených zákazníkov čo sa odzrkadluje na štýle jazdy.

Mne je jedno v akom storočí žijem, pretože dakedy mám pocit, že veľa ľudí rozmýšľa ako keby žili o 500 až 1000 rokov pozadu, keď ani matematiku zo ZŠ neovládajú. Na margo trápnej poznámky o 19. storočí asi toľko, že vtedy bola kopa ľudí, ktorým vďačíme za niektoré vynálezy, ktorí rozmýšľali a neboli sami, pretože mali aj podporu od časti známych a bez ktorých by sme si dnes nevrzli a nepísali si tu, ale možno akurát tak poštovými holubmi alebo poštou na papier rukou písané správy posielali.
Reply on: S499.1023 #82:
Mne je jedno koho to zabije vlastne ... Aspoň bude sranda keď už nič. A ak to bude makať na 100%, tak o to lepšie. A na Slovensku sa toho ani nedožijeme, veď tu nevieme ani poriadne dopravu zorganizovať, len tliachame a exhibicionista Jiří pichnutý v treťom politickom anuse popri Maroszovi sa pretŕča na hospodárskom výbore s nejakou jeho analýzou, ktorú keď som sosol v vlaky.net, tak som si zadal zakázku na potlač na WC papier ... 😁

Poprosím teda prv než ideme byť high-tech tak naučme sa robiť rukami čo sa dá, poriešme si to, čo už dávno majú inde iní poriešené a potom sa tu poďme hrajkať s týmito hračkami. My nevieme a nemáme kopu vecí urobených, ani nechceme, lebo sme lemry lenivé a už aj šoférovať je nám zaťažko, tak sa už vidíme tam, kde iní nie sú a najlepšie bez námahy a so založenými rukami ondulovať vzduch v kanceláriách. Nič nerobiť a všetko mať, to je také slovenské, hneď sa cítim ako doma.😁
Reply on: si #79:
Sú podmienky, v ktorých EPS vypínať musíš. Napr. keď sa potrebuješ vyhrabať zo snehu, alebo z blata (ešte som to nikdy nerobil). Ale inak je to rozumná a dôležitá vec. Nemám podrobne naštudovaný princíp fungovania, ale ak sa nemýlim, počítač sleduje rotáciu jednotlivých kolies a porovnáva ju s normálnym stavom. Ak dôjde k odchýlke od normálneho stavu, korekciou (jemným prerušovaným brzdením) jednotlivých kolies dosiahne normálny stav, alebo minimálne oddiali stratu valivého odporu.
Reply on: si #75:
A ty si tiež presvedčený, že keď to dnes nezvládne nejaké bežné komerčné auto za extrémne neštandardných podmienok, tak to nezvládne/nemôže zvládnuť nikto a nikdy?
Reply on: pomaranc #71:
Keďže mám tú česť pracovať s desiatkami ľudí, ktorí prešli psychotestami na rušňovodičov a za kolegov som mal stovky ľudí, ktorí prešli psychotestami na vodičov autobusu a v oboch skupinách sa vyskytujú extrémni exoti, taktiež viem, s akými problémami musíme vytĺkať absolventom z hlavy múdrosti, ktoré im tam natlačili profesori v Žiline, tak prvé dva odstavce svojej odpovede škrtni ako nulitné.
Ďalej: Adaptívny tempomat môjho relatívne primitívneho vozidla môžem pokojne pustiť na diaľnici 160 do hmly, čo si pri spoliehaní na vlastné zmysly rozhodne dovoliť nemôžem.
Ty o tom zjavne máš poňatia ešte rádovo menej ako 810zssk a najmä žiješ v zajatí dogmy "nefungovalo to v 19. storočí, nebude to fungovať nikdy" .
Reply on: pomaranc #67:
Tu je zjavné, že ty si rušnovodič (alebo embryo rušňovodiča). Ale buď si istý, že všetko z toho technika vyrieši.
Reply on: keks #64:
Myslím, že vôbec neberiete do úvahy kvalitu aplikácie samoobslužnej pokladne. Napríklad v Tescu ČR pokiaľ možno nikdy nejdem k samoobslužnej pokladni, keďže pri každej piatej položke to pýta aj tak zavolať personál.
Reply on: 810zssk #73:
Jááááj ty zas lovíš v dobe kamennej ... To ma absolútne nezaujíma tieto shity. A kto bol autorom tejto "úžasnej" myšlienky?
Reply on: Ike #78:
myslis ten automat ktory v takomto pripade musis vypnut lebo inac zastanes ? (bavime sa o ceste so sklonom 10-20% v dlzke ~1km a bez moznosti sa pred stupanim vyrazne rozbehnut (na jeho zaciatku zatacas pod pravym uhlom)
Reply on: si #75:
Inak nefunguje na báze počítaču aj EPS?
Reply on: si #75:
A prečo by sa to správne jazdenie na zľadovatelej vozovke nedalo naprogramovať? To je fyzika, teda v podstate nejaká sada vzorcov. Keďže auto má na stav vozovky oveľa lepšie senzory a keďže software vie jednotlivé akcie vykonávať oveľa citlivejšie než človek, domnievam sa že v tomto by vôbec problém byť nemal.
Reply on: si #75:
v pohode by som sa stavil, ze uz dnes by v danych podmienkach z 10 jazd autonomneho vozidla vs. 10 jazd rovnakeho vozidla s nahodnym soferom vyslo lepsie to prve...
Reply on: 810zssk #74:
""Ďalej mi vysvetli, že ako automaticky riadené vozidlo zareaguje na poľadovicu, či hmlu." - Zareaguje tak ako je správne zareagovať. Postupy ako konať pri takýchto podmienkach sú predsa roky známe a nie je problém ich do SW zakomponovať."
predpokladam ze vsetky tieto automaticky riadene vozidla maju len jednu hnanu napravu s klasickym diferencialom.... poprosil by som v zime ked napadne dostatok snehu prakticku ukazku na nasej ulici ako to zvladnu.... (len poznamka na okraj - pokial nemas 4x4, tak musis ist v permanentnom sklze medzi pohananym kolesom a vozovkou, pretoze ak sa budes snazit aby si nepresmykoval, tak v tom stupani zastanes a uz sa nepohnes.... alebo pohnes (smerom hore) leda ak si so sebou vozis pytel piesku a lopatu 🙂 )
Reply on: pomaranc #71:
"Kto prejde psychotestami ako šofér autobusu, tak je snáď spôsobilý a verím, že robí vždy maximum pre zachránenie čo najviac životov, resp. aby neohrozil tie životy, lebo si uvedomuje, že chyba ho stojí život a prácu. Stroj o prácu a život nepríde, stroj toto vnímanie nemá." - Stroju bude aktualizovaný software tak aby sa to už v budúcnosti nestalo. A čo je najlepšie, bude aktualizovaný všetkým strojom, na rozdiel od skúseností živých ľudí. Podľa teba nie je v záujme výrobcu vozidla aby nezabíjalo náhodných ľudí pri ceste? Čo je to za nezmysel? Software autonómneho auta bude pod oveľa väčšou kontrolou a dohľadom než akýkoľvek vodič.

"Ďalej mi vysvetli, že ako automaticky riadené vozidlo zareaguje na poľadovicu, či hmlu." - Zareaguje tak ako je správne zareagovať. Postupy ako konať pri takýchto podmienkach sú predsa roky známe a nie je problém ich do SW zakomponovať. Ba dokonca si myslím že autonómne auto bude práve v týchto situáciach excelovať keďže "myslí" 100% racionálne, na rozdiel od vodiča ktorý často koná inštinktívne a preto zle (napr. brzdenie pri šmyku). V hmle môže ďalej autonómne auto používať senzory ako napr. ultazvuk, ktoré človek nemá.

"Tu sa bavíme o jazde vozidla, ktoré tú pevnú jazdnú dráhu nemá." - Ty si nikdy nevidel autonómne auto? Hneď niekoľko firiem vyvíja také vozidlá a testuje v reálnej premávke. Zatiaľ tam sedí vodič keďže ide o testovanie, ale potreby zásahov sú takmer nulové (a stále sa znižujú). Pri Tesle je známych aj viacero prípadov kedy auto korigovalo chybu človeka, alebo predpovedalo nehodu iných vozidiel pred ním ešte skôr ako sa stala a skôr ako zareagoval človek.

Existujú nejake experimentálne linky aj s minibusmi, dole som dával video napr. zo Štokholmu. Každopádne škálovatelnosť tej technológie je vysoká - v momente keď máš hotové autonómne auto, nie je najmenší problém vyrobiť aj autonómny autobus. Jediný dôvod prečo sa ešte masovo nevyrábajú je že technológia nie je ešte dokončená a pripravená na nasadenie - bolo by hlúpe robiť vývoj rovno na 18 metrovom niekoľko tonovom vozidle. Ale v momente keď SW bude takmerdokonale ovládať menšie vozidlá, je bez problémov použiteľný aj vo väčších. Princípy sú stále rovnaké.
Reply on: pomaranc #72:
Pred veľa rokmi keď vznikali prvé vlaky tvrdili skeptici tvojho razenia že zaručene nikdy nebude možné jazdiť ani 60 km/h, lebo by sa ľudia udusili 🙂 Našťastie sme tu mali inovátorov ktorí namiesto hľadania výhovoriek prečo sa to nedá pokračovali vo vývoji a dnes sme s dopravou tam kde sme.
Reply on: 810zssk #70:
O čom trepeš? O akých 60 km/h a udusení sa pri nej? Kto taký tu o niečom takom trepal, či zaťahuješ balast do diskusie o úplne niečom inom?
Reply on: 810zssk #69:
Subjektívnou morálkou? Kto prejde psychotestami ako šofér autobusu, tak je snáď spôsobilý a verím, že robí vždy maximum pre zachránenie čo najviac životov, resp. aby neohrozil tie životy, lebo si uvedomuje, že chyba ho stojí život a prácu. Stroj o prácu a život nepríde, stroj toto vnímanie nemá. Ak slepo veríš technike, tak aj dopadneš. Profesor to vyriekol v roku 2007 ... žiadne 90.roky, či socík, takže ak si sa chce trafiť do toho, že to bol profesor z "doby kamennej" tak vedľa. Ďalej mi vysvetli, že ako automaticky riadené vozidlo zareaguje na poľadovicu, či hmlu. Máš tu pre mňa nejaké odpovede na tieto otázky, že či toto bolo riešené vôbec a aj bolo vyriešené?

Rád by som videl o aké vozidlá ide čo opisuješ, že sú ich stovky po svete a všetko to zvládajú. Ak sa jedná o niečo, čo má pevnú jazdnú dráhu a funguje to kdesi ako metro, či na hi-tech trati v Japonsku, alebo ako uzavretá podzemná dráha, tak to si nechaj pre seba. Tu sa bavíme o jazde vozidla, ktoré tú pevnú jazdnú dráhu nemá. Jazdia v ostrej premávke medzi vodičmi v zápchach, či jazdia kdesi v na prímestských linkách, alebo diaľkových linkách? Alebo jazdia len tam, kde sa uznalo, že to zvládnu a neohrozuje ich relatívne nič typu "slovenský" šofér a teda sú pomaly v laboratórnych podmienkach? Je niekde v metropole EÚ alebo v Japonsku, Číne, či USA nejaká autobusová linka o dĺžke trasy cca 30-45 minút, ktorá je plne obsadená takými vozidlami? Máš od toho nejaké dáta alebo to tu pretláčaš ako sa dá lebo TEBE SA TO TAK PÁČI a nemáš o tom ani poňatia a ani výsledky tých pokusov?
Reply on: pomaranc #68:
Ešte si zabudol dodať aby sme neverili ľuďom čo sľubujú vlaky jazdiace 60 km/h, lebo pri tej rýchlosti sa človek zadusí!
Reply on: pomaranc #67:
Spoľahlivosť techniky je už dnes vyššia ako spoľahlivosť človeka. Tie chyby čo popisuješ robia aj ľudia a robia ich častejšie. Výrok tvojho profesora "Technika urobí iba to, čo jej zadáte a naprogramujete" zrejme zodpovedal dobe keď ho vyriekol, dnes sme ale niekde inde (počul si niekedy výraz machine learning?).

Problémy čo popisuješ v treťom odstavci sú dávno vyriešené a po svete jazdia stovky vozidiel čo to všetko zvládajú.

Etické otázky v poslednom odstavci samozrejme treba vyriešiť, ale nie je to nič neprekonateľné - a hlavne nerozumiem ako ten problém riešia "živí" vodiči ktorí sa riadia svojou vlastnou subjektívnou morálkou?
Reply on: N/A #10:
Máš to zbytočné vysvetľovať. Kto nechce pochopiť a myslí si, že odpoveďou na každý problém je automatizácia, umelá inteligencia a technika, tak to nepochopí pokiaľ na to sám nedoplatí niekoľkokrát, lebo raz ani viac krát nestačí, ale musí naozaj utrpieť výrazné škody. Sú potom zas opačne nastavení, ktorí by sa ešte dnes najradšej vozili v historičákoch a označovali si lístky manuálne v dierkovacích strojčekoch. Ja som sa zdravý stred, aby nám tá technika slúžila aj ale nie aby sme zleniveli a osprosteli, ako som toho svedkom, že sú ľudia, ktorí by boli v prípade nejakého lockdownu internetu alebo programov a pod. skolabovali psychicky a boli by odstavení aj spoločensky. Máme minimálne 10-15 rokov k dispozícií programy na vyhodnocovanie prúdov cestujúcich avšak koľko miest a VÚC reálne tieto veci nielen používa ale závery, ktoré vypadnú z týchto softwarov? Podľa pohľadu na stav jedine BSK sa k niečomu dopracoval, pričom by ma zaujímalo, že koľko práce chalani na BID museli robiť manuálne v Exceli, pretože strojovo pracujúci software predsa len nepracuje 100%.-ne. Viem, že v ČR v jednej IDS napriek tomu, že mali k dispozícií rôzne programy, tak linky, ich frekvencie a nadväznosti robili manuálne v Exceli, až potom to nahadzovali do dispečerského programu, ktorý kontroloval len plnenie štandardov, ale i tak to bola ľudská práca od piky v "primitívnom" Exceli.

Takže kto si neuvedomuje komplexnosť toho, čo dokáže ľudský mozog vyhodnotiť a to iba pri využívaní maximálne 10-15% svojej kapacity (!!!) a postaví nad ľudský mozog nejaký stroj, ktorý je zameraný iba na jednu, či pár činností, ktoré mu aj tak naprogramoval a zadal ľudský mozog, tak to nepochopí ani dnes, či zajtra. Máš lepšie namiesto vysvetľovania mu vecí pracovať na zvyšovaní využitia svojho mozgu, aby si vedel fungovať v akýchkoľvek podmienkach, zatiaľ čo bežným "myškám" (ako tie v reklame na Red Bull) pri rozbití, či strate mobilu končí život. 🤕
Ak je už zaťažko aj platiť šoférov a je potrebné pripraviť tisíce šoférov o prácu, tak potom dúfam, že aj kancelársky aparát dopravcov nahradia stroje, takže napr. bude post riaditeľa vykonávať apoliticky nastavený robot fungujúci striktne podľa zákonov a nebude skorumpovateľný, či inak ovplyvniteľný.

Druhá vec je spoľahlivosť techniky, ktorú sám programuje a nastavuje chybujúci človek. Jeden profesor na škole povedal :"Technika urobí iba to, čo jej zadáte a naprogramujete a aj to bude fungovať iba podľa kvality zhotovenia hardwaru, ktorý je nosičom softwaru." Čiže ak nebude hardware spoľahlivý, že nejaký senzor nezachytí prekážku, či zmenu dráhy vozovky, tak čo? Alebo, že software zamrzne, či oneskorene odošle príkaz, prípadne chybne vyhodnotí situáciu (namiesto zmeny smeru jazdy navedie autobus do zrázu, či chodcov na chodníku, alebo namiesto zastavenia pôjde ďalej, atď.) tak čo potom?

Neverím, že akákoľvek technika dokáže byť tak kvalitná ako šofér, že ten sa pozerá niekoľko desiatok metrov pred seba a vie už napríklad vyhodnocovať, že keď vidí rýchlo sa blížiaceho chodcu so zámerom prejsť rýchlo cez cestu, tak už spomaľuje/pribrzdí mierne alebo je prinajmenšom ostražitý a predvída. Prípadne, že by akákoľvek technika mala v sebe niečo ako prirodzené poznanie lokality kadiaľ jazdí a trebars by vedela, že na križovatke tej a onej je špecifikum trebars zbesilej jazdy šoférov z jedného smeru, alebo, že ťažšie vidno chodcov, lebo je tam budova, stĺp, strom, iná prekážka. Ďalej ma zaujíma, že ako by také vozidlo reagovalo na dopravné značky. Snímalo by ich len kamerou, alebo by v značkách upravujúcich rýchlosť boli čipy, ktoré by komunikovali s vozidlom?

A nakoniec je problém civilizačný model. Niekde je posvätné zviera krava, takže prejsť kravu je ťažký zločin, takže ako bude vozidlo rozlišovať ešte typy zvierat? Alebo trebars máme pakultúry kde je prejsť ženu menší zločin ako prejsť muža, takže ako bude vozidlo v Pakistane alebo Londýne, či Paríži rozlišovať pohlavie pri náhlej hrozbe nehody tak, aby nespôsobilo urážku náboženského cítenia mohamedána tým, že nerešpektuje menejcennosť ženy? Prípadne ako rozlíši farbu pleti potencionálnej obete nehody, aby nepochodovali Black Lives Matter, že rasistické autonómne autobusy zabíjajú viac obete jednej farby pleti a podobné radosti a vymoženosti tejto krásnej doby.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: Jezo #62:
No vidíš, mne zas viac vyhovuje, že na zbalenie nákupu mám neobmedzený čas a že mi na krk nedýcha ďalší zákazník, ako pri normálnej pokladni, ale to už som naozaj mimo témy. 🙂
Reply on: N/A #7:
Možno by sa nemuselo zabúdať na to, že hlavne my sa nachádzame v meste, kde sa neustále plače ako nie je dostatok vodičov a nedajú sa nikde zohnať. Aj keby naši vodiči boli úplne najsamlepší, najústretovejší a najdokonalejší - čo bohužiaľ väčšina z nich nie je, stále by si ich potreboval niečím doplniť - napríklad nejakým automatom.
Reply on: Jezo #62:
Zároveň ale zabúdaš na druhý faktor - čakanie v rade. Kým bežne v obchodoch vidím pomerne dlhé rady pri bežných pokladniach, pri tých samoobslužných vo väčšine prípadov rad nie je.
Respektíve, v BA navštevujem asi 6 predajní, ktoré sú samoobslužnými pokladňami vybavené. V 4 z nich som v rade nestál nikdy, v jednej občas a len v poslednej je rad aj pri nich. Zároveň je ale rad na všetkých 6-10 samoobslužných spravidla kratší, nanajvýš rovnaký ako na jednu bežnú pokladňu. V najhoršom prípade s mega veľkým nákupom teda strávim samoblokovaním rovnaký čas ako pribežnej pokladni, ale aspoň nemám pocit že stojím v rade ako blbec a len čakám.
Aby som sa ale vrátil k téme - je rozdiel či sa jedná o nejakú samoobslužnú službu ako je pokladňa alebo nejaká podpora, kde za teba väčšinu veci buď urobí človek alebo si ich musíš urobiť sám, alebo jedná o autonómnu službu ako je vozidlo MHD, kde tebe ako cestujúcemu nepribudne žiadna nová povinnosť. Myslím, že v prípade nasadenia takéhoto riešenia by cestujúci nemal pocítiť žiaden rozdiel. Preto porovnávať pokladňu, kde sa blokovanie prenieslo na teba ako používateľa a autonómne vozidlo je trochu nešťastné.
Reply on: Urbanway 2423 #61:
Tak to je už vecou toho aké features ten web má. Pointa je že minimálne mladšie generácie preferujú self-service (kým je jednoduchý). Pre mňa je možnosť vybaviť čo najviac situácií online hlavným meradlom kvality zákazníckeho servisu, najviac ma irituje keď po mne niekto chce aby som strácal čas telefonovaním s niekým koho úloha je akurát tak zadať moju požiadavku do počítača, lebo treba overridenúť nejaku chybovú hlášku, alebo poplatok.
Reply on: Urbanway 2423 #61:
Nie vzdy je saoobsluzna pokladna rychlejsia. Ked robime vacsie nakupy tak je rychlejsie ist cez klasicku pokladnu. Lebo kym cakam (a to vacsinou musim aj aj) tak vylozim tovar na pas a ako ho pokladnicka skenuje, rovno ho davam do tasiek. Co je vyrazne rychlejsie oproti tomu aby som si to musel vybrat z kosika, naskenovat a hlavne cakat kym sa vsetko naskenuje, zaplati a az potom to mozem zbalit. A samoskenovanie pocas nakupu este nieje az tak rozsirene.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: 810zssk #60:
Niekedy sa ale volaniu nevyhneš (pri nejakých komplikovaných problémoch je jednoduchšie zavolať, než to riešiť cez web) a vtedy je podľa mňa človek lepší, než automat, ktorému je ťažšie niečo vysvetliť a ešte to trvá aj neskutočne dlho. Samoobslužné pokladne sú naopak rýchlejšie ako klasické pokladne a možno práve preto sú také obľúbené.
Reply on: si #59:
Mladá generácia spravidla oveľa radšej zamieri k samoobslužnej pokladni než k živému človeku a oveľa radšej si sama vybaví veci na webe než by niekam volala.
Reply on: 810zssk #58:
nemyslim si....
zober si len take telefonicke linky kde potrebujes nieco vybavit, vacsinu veci tam vies riesit cez automat ale aj tak vacsina ludi ktori to potrebuju pouzit na to pinda a radsej sa dovolaju zivemu cloveku....
Reply on: johnnyjanko #56:
To je ale len a jedine o ľudskej iracionalite, kedy oveľa jednoduchšie akceptujeme vyššie riziko na ktoré sme zvyknutí než nové menšie riziko. A to sa prekoná postupným zavádzaním technológie.

Dnes by málokto sadol do lietadla bez pilota, ale keď sa o 10-20 rokov všetci budeme voziť autonómnymi autami, tak nové generácie nebudú chápať prečo v lietadle potrebujeme vpredu potrebujeme nejakého človeka.
Reply on: johnnyjanko #48:
Dva autonómne minibusy začali v roku 2019 skúšať v bežnej premávke ako doplnok ku klasickej MHD aj vo viedenskej časti Seestadt, ale zastavil ich COVID.
Reply on: S499.1023 #55:
Určite áno, automatizácia v doprave odvrátila už mnoho nehôd, ale dovolím si povedať, že vždy to bolo tak, že si automat všimol nejaké nedodržanie pravidiel a buď na to upozornil alebo priamo vykonal nejaké opatrenie (núdzové brzdenie...). Nikdy nie tak, že by automat vymyslel nejaké kreatívne riešenie na odvrátenie nehody alebo minimalizáciu jej následkov. A toto môže byť problém v úplnej eliminácii ľudských vodičov / rušňovodičov / pilotov, pretože aj keby automat 99-im nehodám zabránil a jednu nehodu spôsobil alebo len nezvládol, bude to subjektívne vnímané ako veľký problém. Preto si tiež myslím, že to ešte potrvá roky výskumu, kým budú plne autonómne vozidlá každodennou realitou.
Reply on: johnnyjanko #53:
Predpokladám, že automaty už dodnes hrdinsky zabránili hromade nešťastí, akurát sa o tom toľko nepíše, keďže autopilot nie je taký fotogenický ako Ted Stryker ani nedáva rozhovory pre SUN.
Reply on: johnnyjanko #53:
S tým súhlasím, v leteckej doprave by to bolo na implementovanie asi najťažšie hlavne z dôvodu vzniku situácie, ktorú nebolo možné očakávať, napríklad birdstrike do oboch motorov (US Airways 1549, Ural Airlines 178, Ryanair 4102) alebo náhla únavová prasklina by mohli byť problémom, tam nás určite čakajú ešte roky výskumu. Ale nemyslím si, že to nie je reálne, len to ešte zaberie veľa času.
Reply on: 810zssk #52:
Prečo by automat nemohol hrdinsky zabrániť nešťastiu v leteckej alebo cestnej doprave? No mohol, len som to zatiaľ nevidel. Uverím, keď to uvidím. 🙂 Vyhodnotiť nejasnú situáciu a vybrať najlepšie riešenie (v okamihu, keď predpísané riešenie nie je možné uplatniť), to nie je silnou stránkou počítačov. Napr. keby sa pokazil motor, automat by sa logicky chcel vrátiť na letisko. Ale v prípade že, to nie je možné, nie som si istý, či by automat vedel lepšie ako človek vybrať náhradné miesto na núdzové pristátie.
Reply on: johnnyjanko #51:
"Zároveň ale často počuť o tom, ako pilot svojím hrdinským konaním zabránil nešťastiu alebo ho aspoň zmiernil." - A nejde spravidla o zabránenie nešťastiu ktoré predtým (takmer) vytvoril iný človek? A prečo by tomu nešťastiu rovnako "hrdinsky" nezabránil automat? Napadá mi veľmi málo incidentov kedy posádka zabránila nehode tým že priamo za letu, počas núdzovej situácie vymyslela nejaké nové, dovtedy nepoznané riešenie (niečo ako UA 232), ktoré by automat "nenapadlo".

"Viackrát som zabránil nehode tým, že som si včas všimol, že sa k niečomu schyľuje. Tu by to mal automat najťažšie." - Toto autonómne riadenie už dnes bez problémov zvláda.
Reply on: 810zssk #50:
Povedal by som, že ako kde. V železničnej doprave sa nehody (okrem zrážky s niečím na priecestí) stávajú hlavne po chybe rušňovodiča, zriedkavejšie aj napr. po chybe výpravcu. Naopak rušňovodič málokedy svojím šikovným konaním dokáže niečo odvrátiť, iba sa bezmocne pozerá na to, ako vlak narazí. Tu by mala automatizácia najväčšie uplatnenie.

V leteckej doprave sa tiež chyby stávajú hlavne preto, lebo niekto niečo zanedbal alebo zle vyhodnotil. Zároveň ale často počuť o tom, ako pilot svojím hrdinským konaním zabránil nešťastiu alebo ho aspoň zmiernil. Tu by to mal automat o čosi ťažšie (z tohto hľadiska).

V cestnej doprave by to mal automat najťažšie, lebo cestná doprava mnohé drobné chyby v pohode odpúšťa. Jazda na červenú, zlé odbočenie, nezapnutý blinker pri odbočovaní, prekročená rýchlosť a podobné sa naozaj málokedy končia tragicky, často nedôjde vôbec k žiadnej nehode. Naopak v cestnej doprave je najdôležitešie mať oči na stopkách a predvídať. Viackrát som zabránil nehode tým, že som si včas všimol, že sa k niečomu schyľuje. Tu by to mal automat najťažšie. Istý posun by nastal vtedy, keby boli *všetky* autá iba autonómne a vedeli spolu perfektne komunikovať. Ale to je ešte naozaj ďaleko.
Reply on: johnnyjanko #48:
Otázka je čoho je viac - chýb z toho že pilot/ATC/ktokoľvek nedodržal postup, alebo chýb z toho že autonómny systém narazil na nejaku neočakávanú situáciu s ktorou si nedokáže poradiť?

Iste, nikto netvrdí že ta technológia je pripravená byť nasadená hneď zajtra, ale rozhodne s nahradenie vodičov autonómnym riadením nie je žiadne scifi, ani vzdialená budúcnosť.

Apropo mini vozidielka, jazdia už aj po bežných komunikáciách kde sa miešajú s bežnou premávkou: https://youtu.be/JRN-Dn83ZmA (po 1:20 môžeš vidieť napr. dávanie prednosti). Ich veľkosť a nízka rýchlosť sú dané len tým že je to stále experimentálna technológia. V momente keď to bude schválené na premávku, je to škálovatelné podľa potreby. Technológia autonómneho riadenia je v zásade rovnaká bez ohľadu na to či to vezie 10 alebo 500 ľudí.
Reply on: Trammat #42:
O to viac smutné je, že, keď na 737 iniciuješ režim TOGA (plný výkon motorov na vzlet, robí sa to po pristavení lietadla na vzletovú dráhu) a nemáš nastavené pretlakovanie kabíny, tak sa v celej kabíne rozzvučí varovný signál.
Reply on: Trammat #42:
To je samozrejme pravda, automat dokáže oveľa lepšie dodržiavať naprogramovaný postup. Nepreskočí ani jednu položku v checkliste, nech by ich bolo aj 10tisíc. Nezabudne správne nastaviť klapky pri vzlete. V prípade autobusu nevynechá žiadnu zastávku, neodbočí na nesprávnu trasu (ktorú jazdil včera), atď.

Ale tým nie je vyriešený celý problém. Ovládanie áut, lietadiel alebo vlakov nie je len o dodržiavaní postupu. Preto je to celé také zložité a vývoj trvá už desaťročia (a ešte dlho trvať bude). V prípade autobusov som zatiaľ v prevádzke videl nanajvýš nejaké 10-miestne mini vozidielka, ktoré sa pohybujú rýchlosťou chôdze v rámci nejakého univerzitného kampusu (tuším Lausanne). Je to na dobrej ceste, ale stále sme ďaleko od cieľa.
Reply on: S499.1023 #40:
Keby to bolo také jednoduché, už dávno by sa lietalo najviac s jedným pilotom, ktorý by celou cestou len pil kávu a ničoho sa nechytal. Technológie sú, dobré výsledky sú, ale stále to nie je úplne ono. To platí o letectve aj o cestnej doprave.
Vzdy je to taky smiech cez slzy, ked si precitam alebo pocujem nieco taketo:

"Veľká vďaka patrí najmä vedcom a akademikom, ktorých prácu si nesmierne vážim..."

Och, tych nesmiernych 1200 v hrubom...
Reply on: FFF13 #43:
Tak takéto výložky bu, dúfam, bozkávač za "zásluhy" dostať nemohol.
Reply on: Trammat #41:
MAX je omyl sám o sebe, že sa Boeing pokúša elektronikou a softwarom urobiť z toho iné lietadlo kvôli jednoduchšej certifikácii pilotov, veď to v skutočnosti okrem trupu už nemá so 737 nič spoločného.
Reply on: S499.1023 #25:
na druhej strane, ja kebyže som tam videl jedného ovýložkovaného, čo tie výložky aj bozkával tak by som sa celkom bál o svoju bezpečnosť😁
Reply on: johnnyjanko #35:
Helios 522 je krásny príklad toho, že keď by všetko v lietadle ovládal automat, k žiadnej nehode by neprišlo - posádka v Larnace odflákla predletový checklist, čo spôsobilo, že si ani jeden z nich nevšimol, že je vypnuté pretlakovanie kabíny (ktoré mimochodom vypol mechanik pri oprave lietadla). Robiť checklist krok za krokom automat, pretlakovanie kabíny by ešte na zemi vrátil do správneho nastavenia.
Reply on: si #30:
Pri MAXoch bol problém, že došlo k úprave implementácie funkcie bez toho, aby bola niekde vysvetlená (ani pri preskúšaní z 737NG na MAX sa tejto funkcii nevenovala pozornosť vo výcviku) a ešte navyše k chybnej úprave, čo okrem iného spôsobilo, že ani jedna z tých dvoch posádok nevedela, čo sa deje a ako ten upravený systém funguje. A to ešte ten MAX z Indonézie zrejme vôbec nemusel havarovať, keďže závadu na snímačoch hlásila už posádka, ktorá s tým letela deň pred haváriou, ale mechanici podcenili opravu.
Reply on: johnnyjanko #35:
Ako som už písal, v roku 1970 (!!!) bol schopný autonómneho pristátia Lockhed L-1011 TriStar.
Takže, KEBY SA CHCELO, tak by aj dnes bolo lietadlo schopné samo pristáť.
Reply on: 810zssk #36:
poviem ti to tak.... pracujem s it, +- viem o com sa bavime a aj ako to v praxi funguje a z tohto pohladu to osobne radsej risknem s tym omylnym clovekom za riadenim.....
Reply on: 810zssk #37:
Vďaka, to potvrdzuje moju domnienku, že technológia na plne autonómne ovládanie dopravných lietadiel ešte neexistuje, resp. nie je na potrebnej úrovni.
Reply on: johnnyjanko #35:
Pri lietadlách sa momentálne pozornosť sústredí na redukciu počtu pilotov v kokpite pomocou možnosti lietadlo ovládať na diaľku v prípade indispozície toho jedného zostávajúceho pilota.
https://simpleflying.com/boeing-nma-one-pilot/

Pri lietadlách je problém potreba oveľa väčšej robustnosti systému. Ako už bolo povedané, auto pri detekcií problému proste zájde ku krajnici, zabrzdí a privolá údržbu (resp. odovzdá riadenie cestujúcemu, ak je kvalifikovaný ho viesť). Pri lietadle táto možnosť nie je.
Reply on: si #34:
Takže radšej akceptuješ vyššie riziko, lebo ak ťa zabije iný človek, tak to bude prijemnejšie ako keby ťa zabil software?
Zaujímavá diskusia sa tu rozvinula. Myslím, že je to celé zložitejšie ako tvrdí jedna aj druhá strana sporu. Pokrok vo vede a technike je veľmi rýchly, takže sa dá veriť tomu, že *raz* to bude. Netrúfol by som si povedať, že sa to nedá. Dá sa to, ale tak skoro to nebude. Viem, že autonómne autá už dávno existujú, ale ešte je ďaleko doba, kedy budem môcť vojsť do predajne s autami, priplatiť si dajme tomu 10 000e za Octaviu s autonómnym riadením a získať tak auto, ktoré ma samo dovezie domov z krčmy. A nie len u nás, ale ani inde vo svete to ešte dlho nebude možné (keby niekto tvrdil, že problémom sú spiatočnícke slovenské zákony). Darmo majú súčasné autonómne autá dobré výsledky, ešte stále zostáva mnoho nedoriešených vecí.

Ďalej, ešte predtým, ako sa rozšíria autonómne autá, by som čakal plne autonómne vlaky a lietadlá, pretože to musí byť predsa jednoduchšie. Pri vlakoch je to asi najjednoduchšie, ale je treba zabezpečiť, aby autonómnu prevádzku podporovala aj celá trať. IMHO nestačí dať senzory do mašiny. A to je jeden z dôvodov, prečo to tak skoro bežné nebude. Pri novostavbe nejakého uzavretého systému (ako napr. DLR) je to iné, tam už technologické prekážky dnes nie sú.

Dopravné lietadlá sú už dávno skrz-naskrz prešpikované senzormi a všetko vyhodnocujú počítače, ale predsa tomu stále niečo chýba. Podľa dostupných informácii dopravné lietadlá stále nie sú schopné vzlietnuť a pristáť úplne bez zásahu človeka. V roku 2005 let 522 spoločnosti Helios Airways ( https://en.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways_Flight_522 ) havaroval, pretože v kabíne poklesol tlak vzduchu (to bola chyba pilotov), všetci cestujúci aj posádka upadli do bezvedomia, lietadlo následne pokračovalo autopilotom nad cieľové letisko, kde krúžilo ešte 70 minút (holding pattern), kým mu nedošlo palivo a nezrútilo sa. Zmenilo sa odvtedy niečo? Bolo by dnes v rovnakej situácii lietadlo schopné samo pristáť? Ja by sa tomu veľmi potešil, ale myslím, že taká technológia v lietadlách dodnes nie je a dnes by sa to skončilo rovnako. Jediné, čo výrobcovia vylepšili (na základe odporúčaní vyšetrovateľov), bol systém kontroly tlaku vzduchu a výstražné kontrolky. Systém na úplne autonómne štarty a pristátia možno existuje, ale bežné dopravné lietadlá ho s najväčšou pravdepodobnosťou stále nemajú. A nie je to len tak bezdôvodne, určite sú za tým reálne dôvody. Má niekto podrobnejšie informácie?

Aby som to zhrnul, ja autonómnym vozidlám fandím, výskum v tejto oblasti má svoje opodstatnenie, ale nevidím to ako hotovú vec.
Reply on: 810zssk #33:
osobne radsej risknem nesustredenost/blbost nejakeho ziveho vodica.... tam je to vyslovene o nahode a stasti... a tie autonomne systemy pokial budu nejak komunikovat online (co pravdepodobne budu) + tlaky na setrenie kde sa da z toho pri masivnejsom nasadeni spravia aj vdacny ciel na rozne typy utokov....
Reply on: si #32:
Nemám. Rovnako ako nemám istotu že sa nejakej chyby nedopustí človek sediaci za volantom. Rozdiel je že akonáhle sa jej dopustí autonómne auto, software sa opraví a do pár dní/týždňov bude vo všetkých vozidlách toho typu na svete, zatiaľ čo ľudskí vodiči opakujú tie isté chyby znova a znova.

Samozrejme že občas sa udeje nejaká tá nehoda s autonómnym autom, ale bude ich podstatne menej ako nehôd ktoré spôsobujú ľudia. Ak sa nemýlim, už dnes majú autonómne autá lepšie výsledky v prepočte na najazdené kilometre.

Skvelým príkladom je nižšie spomenutá AF 447, kde keby neboli žiadni piloti, ale to lietadlo pracovalo autonómne, všetci by pravdepodobne prežili.
Reply on: 810zssk #31:
a kde mas istotu ze sa podobnej chyby nedopustia aj tvorcovia autonomnych vozidiel ?
Reply on: si #30:
A preto majú autonómne vozidlá tých snímačov viac.

Pri Maxe bol problém hlúpo nadizajnovaný software.
Reply on: 810zssk #28:
a funkcny pocitac zas pracuje len so senzormi ktore mu pripoja a s udajmi ktore z nich dostava.... takze ak ti pripoja len jeden snimac uhla nabehu a ten ti da blbe data a zhodou okolnosti nemas vysku (a teda dostatok casu vysporiadat sa s neocakavanym problemom) tak tiez skoncis rozplesteny na zemi.... minimalne 2 nebohe posadky MAXov by ti o tom nieco vedeli povedat keby mohli....
Reply on: S499.1023 #21:
Treba dodať že personál na DLR nie je prítomný vždy, tie vlaky vo veľkej (väčšinovej?) miere jazdia bez prítomnosti personálu.
Reply on: kecho #18:
Samozrejme že dá a sú zdokumentované mnohé prípady kedy na takéto udalosti autonómne auto zareagovalo skôr ako vodič.

Autonómne vozidlá majú výhodu že čerpajú skúsenosti z oveľa väčšieho množstva udalostí - vodič sa naučí len to čo on sám zažil, zatiaľ čo do autonómneho vozidla natekajú "skúsenosti" z tisícok až (výhľadovo) miliónov iných vozidiel. Má tiež oveľa lepší reakčný čas a nikdy nie je unavené.

Živý vodič v podobe človeka na konci dňa pracuje len s inputmi zo svojich senzorov ako sú oči a možno v nejakých prípadoch uši. K obom existujú ekvivalentné senzory pre počítač. Potom je to už len vecou toho ako vieme tie vstupy spracovať a tam pri počítačoch vývoj napreduje extrémne rýchlo.
Reply on: S499.1023 #26:
Príčinou veľa nehôd bolo, že piloti nezvládli robiť "nič". V tomto prípade sa stačilo ničoho nechytať a po čase zapnúť autopilota.
Reply on: Ike #19:
Nebohí piloti AF 447 práve absolútne zlyhali ako záloha autopilota.
Reply on: si #15:
Lebo cestujúci majú lepší pocit, keď tam vpredu vidia tých dvoch ovýložkovaných 😃 .
Reply on: kecho #18:
Dá.
Reply on: Ike #19:
Už Lockheed TriStar vedel letieť kompletne autonómne.
Reply on: 810zssk #12:
Vodiči si predsa rybník nevypustia. To by si ešte mal počuť rev rušňovodičov, ako je vedenie vlaku náročnejšie ako pilotovanie.
Reply on: N/A #10:
Toto je už pri poloautonómnych systémoch (DLR, U-Bahn Nürnberg) vyriešené prítomnosťou asistenta prepravy. A čo, v nejakom tom letištnom Skytraine alebo automatickom gumometre sa váľajú hromady mŕtvych skolabovavších cestujúcich a špiny je tam do metrovej výšky?
Reply on: kecho #18:
Moje auto má 4 roky, od autonómneho vozidla má ďaleko (ešte aj prevodovku mám manuál), vo svojej triede bolo najlacnejšie na trhu a má časi ako pre-collision asisst. A už som ho aj vyskúšal. Funguje. Takže asi sa to dá naprogramovať.
Reply on: si #15:
Pretože autopilot je v podstate dosť primitívne zariadenie. Smerovanie (heading) prijíma z kompasu. Kurz prijíma z VOR (vysokofrekvenčný všestranný rádiomaják), ak ho má lietadlo naladené, výšku berie z barometru, ktorý musí byť pod 10.000 stôp nastavený podľa lokálneho tlaku a nad 10.000 stôp podľa leteckého štandardu 1013 hPa. "Doprednú rýchlosť" (ground speed) berie z GPS, skutočnú rýchlosť (true air speed) berie z Pitotových trubíc, indikovaná rýchlosť (indicated air speed) je funkciou výšky a skutočnej rýchlosti. Autopilot ešte pracuje s kalibráciou ("trimovaním") vertikálneho stabilizátora (chvost), na čo využíva funkciu indikovanej rýchlosti a sondy uhlu nábehu (keďže lietadlo neletí nosom vpred, ale technicky skôr bruchom vpred).

Pri asistovanom pristávaní, alebo aj asistovanom dosadnutí, podľa kategórie letiska (ILS), pracuje aj s prijmom signálu z dvoch antén (tzv. localizer), ktoré rozdeľujú dráhu podľa pozdĺžnej osi, pričom ak je miera signálu rovnaká z oboch antén, znamená to, že letí zarovnané v osi. Takisto je na konci dráhy aj druhá dvojica antén, ktoré rozdeľujú pristávaciu rovinu (glide slope) na hornú a dolnú. Rovnaký signál zo všetkých antén znamená, že lietadlo je v ideálnej pristávacej rovine. Ak nie je, autopilot to vie korigovať.

Síce sú podmienky vo vzduchu značne primitívnejšie ako na ceste, netreba zabúdať na jednu podstatnú vec. Lietadlo musí mať rýchlosť. Tá rýchlosť nesmie byť ani príliš nízka (nižšia ako pádová rýchlosť) ani príliš vysoká (do 25.000 ft vzhľadom na odpor vzduchu, nad 25.000 ft vzhľadom k vibráciám). Teda v prípade "exception failure severe kernel error" sa autopilot proste vypne a niekto to lietadlo musí dostať na zem. To pri cestnom vozidle tak trochu odpadá, keďže naprogramovať fallback v podobe výstražných svetiel a zastavenia vozidla je asi to najjednoduchšie, čo môže na programovaní autonómnych vozidiel byť. Druhá vec je, že stačia drobnosti na vypnutie autopilota a ten sa sám zapnúť nevie. Nebohí piloti z AF447 by vedeli rozprávať.

Ja by som si teda skôr sadol do autonómneho auta a ako autonómneho lietadla.

Reply on: 810zssk #17:
Z mojej skusenosti ako clovek viem odhadnut, ze niekto “skoci” do cesty (alebo ma taku tendenciu). Da sa take nieco naprogramovat?
Reply on: si #15:
Preco by si ich vsetky nevychytal? Preco by autonomny system nemohol v buducnosti riesit problemy kreativne na zaklade machine learningu? AI vie napriklad skladat hudbu, co je daleko za len nasledovanim pokynov.

Vyvoj v tejto oblasti ide dopredu obrovskym tempom. Existuju uz aj male autonomne lietadla (drony), je len otazka casu kedy do toho niekto posadi ludi.
Reply on: si #15:
A koľko z nehôd zapríčinili piloti zasahovaním do ovládania lietadla a koľko zapríčinila chyba autopilota?
autonomnost obvzlast v uzatvorenych systemoch (metro) je vcelku jednoducha a na bezne situacie je naozaj asi aj lacnejsia aj spolahlivejsia... avsak okrajove podmienky kompletne obvlast v otvorenom systeme nevychytas vsetky a automat improvizovat v neznamej situacii nedokaze; v tom lepsom pripade vyhlasi exception a zastavi sa.... preco napriklad v lietadlach dodnes sedia piloti (a stale dokonca dvaja aktivny) aj ked cely standardny let bez problemov odriadi autopilot ?
Reply on: N/A #10:
S tým nesúhlasím. Vodič nie je povinný asistovať imobilnej osobe pri nástupe (vyklopenie plošiny nepočítam, ale to nie je nič, čo by automat nedokázal, veď to už tak aj funguje, len nie u nás), čistotu vozu každý nebalkánsky DP zabezpečuje na garáži zamestnancami k tomu určenými (nie, vodič naozaj nie je upratovačka, to že si podniky nevedia spraviť poriadky s firmami, ktoré im čistia vozy a preto si ich niektorí vodiči čistia alebo sadky, kde proste vodič robí všetko s tým nemá nič spoločné) a v prípade zranenia osoby sa spojíš s operátorom na základe inštrukcií (a automatické metrá a električky bez obsluhy už na svete máme a jazdia, električky síce zatiaľ iba v rámci testov ale tie sa pomaly blížia ku koncom). Autonómne autobusy sú beh na dlhé trate z hľadiska správneho naprogramovania, ale rozhodne to nie je nič, čo by po niekoľkých rokoch vývoja nebolo možné implementovať. K tejto téme ešte doplním, že v Španielsku v Malage momentálne testujú autonómny Irizar a prvé postrehy z prevádzky sú veľmi pozitívne.
Reply on: N/A #10:
Nechcem byť zlý, ale s tými nenahradieľnými schopnosťami vodičov by som bol opatrný.

To sú veci, ktoré robia problémy aj niektorím živím vodičom napriek tomu, že sú ku tomu technicky uspôsobený. A keby som mal vsadiť na to či sa skôr naučia problematickí vodiči vykonávať svoje povinnosti riadne a bez chýb alebo bude vymyslený systém ako sa s tými požiadavkami vysporiadajú autonómne vozidlá... Neviem, neviem na koho by som vsadil.
Reply on: N/A #10:
V čom je rozdiel medzi nevoľnosťou cestujúceho v autobuse a na zastávke, kde žiaden vodič nie je? Sanitku privolajú a prvú pomoc poskytnú cestujúci. Automatické plošiny pre invalidov už taktiež existujú, majú ich napr. električky v Brne.

Nechcem ti kaziť ilúzie, ale autonómne prostriedky verejnej dopravy v Európe jazdia už roky (DLR v Londýne, metrá v Kodani či Budapešti a ďalšie), takže faktory týkajúce sa zákazníckeho servisu a dohľadu nad vozidlom rozhodne prekážkou nie sú. Ide len o rozšírenie tohto modelu na cestnú dopravu, kde už dnes autonómne vozidlá dosahujú lepšie výsledky ako ľudia.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: N/A #10:
Nevoľnosť a znečistenie vozidla by sa dali čiastočne vyriešiť SOS tlačidlami (samozrejme by sa musel nájsť niekto, kto ich stlačí), ktoré by zobrazil na dispečinku pohľad z kamery, podľa ktorých by dispečer situáciu na diaľku vyhodnotil (takéto technológie už niekde aj existujú) a prípadne privolal pomoc. V nejakých problémových alebo ZŤP spojoch by bol podľa mňa stále potrebný minimálne asistent. Asistencia pre ZŤP hádam nebude v budúcnosti, keď začnú reálne premávať plne autonómne autobusy, nutná, pretože dovtedy snáď budú všetky nástupištia za rovno s podlahou autobusu.
Ja by som sa skôr obával o profesionálnych vodičov, ktorý vďaka tomuto prídu o prácu. Samozrejme, že budú existovať aj nové pozície, ale na tie bude pravdepodobne potrebná aj nejaká lepšia kvalifikácia.
Reply on: 810zssk #9:
Pretože ľudský faktor sa do určitej miery dá nahradiť, ale sú veci, ktoré nie. Napríklad asistencia vodiča pri nástupe ZŤP osoby, nevoľnosť cestujúceho (prípadne zranenie), čistota vozidla a celkovo ľudský faktor a schopnosti, ktoré ti počítač neurobí.
Reply on: N/A #7:
Prečo by počítač nedokázal nahradiť vodiča?
Reply on: N/A #7:
Akože zoškrtať výskum, lebo DP je v strate?

A nemali by sme napríklad aj vypnúť nemocnicu v Poprade, aby sme vedeli sanovať stratu nemocnice Kramáre?

Aj keď sa to môže zdať, nejde o spojené nádoby. Som si istý, že peniaze od výskumu by nič nevyriešili a iba by sa podporilo rozhodnutie na nákup jednosmerného lístka Bratislava-Praha. 😉
Absolútne nevidím zmysel v autonómnom autobuse a dúfam, že jedného dňa to pôjde celé do zmiznutia. Vodiča nedokáže počítač nahradiť.. Totálne *ujoviny.. Radšej nech podporia dopravné podniky, nech dokážu fungovať normálne a nie sprostosti v tejto dobe vymýšľať.
Reply on: Pe67 #5:
Potom tam skusali aj autobus 4234 ,ten si aj sam nastavil zelenu na semafore 😃
Reply on: kecho #3:
Áno, v Dúbravke sa skúšala svojho času aj prvá autonómna električka. Bola to súprava T6 7927-28. Ale keďže to nedopadlo veľmi dobre, tak sa od ďalších skúšok upustilo.
Reply on: kecho #3:
hej, ale iba smerom dolu, teraz sa vraj uvažuje nad obojsmernou premávkou 😁 😁 😁
Nebehali nam tu autonomne busy tot pred par rokmi tusim v Dubravke? 😃
Reply on: BMko #1:
Keď mal Otto prevádzkyschopný motor, mal sa na to Diesel vykašlať?
Ake Know How chce ziskavat? Vo svete uz davno autonomne autobusy jazdia. Ci Zilinska univerzita chce vyrobit neaky unikat?