Oficiálne vianočné električky/trolejbusy montuje osoba s oprávnením z prvkov ktoré majú patričný atest. Tiež to nemôže urobiť náhodný Jožo, ktorý sa rozhodne pichnúť hocijaký čínsky káblik hocikam.
(1)
Na vozidlách sa môžu počas prevádzky v cestnej premávke používať len svetelné zdroje a zariadenia v predpísanom počte a s predpísanou farbou vyžarovaného alebo odrážaného svetla, ktoré sú pre daný druh a kategóriu vozidla predpísané. Svetelné zariadenia na vozidlách musia spĺňať ustanovené technické požiadavky, podľa ktorých musia byť homologizované alebo typovo schválené EÚ.
(2)
Iné svetelné zariadenia, ako sú predpísané a povolené pre daný druh a kategóriu vozidla v predpísanom počte a s predpísanou farbou vyžarovaného alebo odrážaného svetla alebo ktoré sú povolené podľa odsekov 3 až 9, nemôžu byť na vozidle umiestnené. Za svetelné zariadenie podľa tohto paragrafu sa nepovažuje
a) zadná tabuľka s evidenčným číslom vyžarujúca svetlo pri zapnutom osvetlení vozidla a
b) systém osvetlenia vnútorného priestoru autobusov vozidiel kategórie M2 a M3 podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie č. 107.
Odseky 3 až 9 nekopírujem, ale vianočné osvetlenie sa tam nespomína
v prvej citácii ide o ods. 5 (6 je zrejme preklep):
(5) Reklamy a iné touto vyhláškou neustanovené nápisy, oznamy a symboly na vlaku a vo vlaku je možné umiestniť len na vyhradených miestach schválených objednávateľom, pričom nesmú
a) ohrozovať bezpečnosť prevádzky,
b) obmedzovať výhľad vodiča alebo sprievodcu,
c) nadmerne sťažovať identifikáciu vlaku ako spoja verejnej dopravy zo strany cestujúceho zvonka,
d) obmedzovať označenie vlaku,
e) obmedzovať alebo sťažovať identifikáciu evidenčného čísla dráhového vozidla a
f) prekrývať viac ako 10 % celkovej plochy okien.
Odhliadnuc od toho, že niektoré celovozové reklamy toto porušovali, tak sú tu jasné pravidlá aplikovateľné aj na vianočné dekorácie.
Ohľadom druhej citácie, tam ide o to, že na čele vozidla nesmú byť žiadne svetelné dekorácie:
(5) Na prednom čele dopravného prostriedku sa nesmú nachádzať žiadne ďalšie nápisy, označenia, obrázky, objekty alebo zariadenia vydávajúce svetlo, okrem tých, ktoré sú v súlade s touto vyhláškou alebo inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, zmluvne dohodnutými štandardmi alebo slúžia na plnenie úloh dopravcu v pravidelnej doprave.
Určite je co kritizovat a nie zrovna malo, ale ako píse @Ike, tak existujú predsalen nejake vyhlasky. Ak doslo zhora na prevadzku takéto nariadenie, tak nik iný ako menovaný to nemohol dať vodicom príkazom.
Pekne napísané. Výstižne a vzhľadom na situáciu aj valídné. V celej prevádzke elektrických drah to ide dolu vodou a za všetko môžu akurát tak osoby typu zakladateľ tejto stránky, či jeho aktuálne osadenstvo na Olejkárskej. Keby sa nevyberajú stále len "poslušní" ľudia, všetko mohlo vyzerať inak. A aj bude si myslím
Akurát to čítam a nevychádzam z údivu. Ten človek, čo sa podpísal pod toto musí byť jeden kvalitne zamindrákovaný jedinec, ktorý sa tesne po skončení školy dostal na relatívne vysokú pozíciu spôsobom, ktorý asi vedieť úplne nechcem.
Neexistuje pokiaľ viem žiadna vyhláška ani zákon, ktorá by takúto vec zakazovala.
Pán Špaček, ktorý sa pod toto podpísal podľa fotky v článku sa zrejme sám, alebo pod tlakom vedenia hrá na policajta a strpčuje život svojim podriadeným už v aj tak dosť mizerných pracovných podmienkach.
Pozdravujem týmto zároveň všetkých vodičov, ktorým prajem pekné sviatky a nech ich dajú aj napriek nepriaznivej situácii, ktorá aktuálne panuje na prevádzke
Verme, že minimálne dve osoby z vedenia DPB konečne prestanú vykazovať známky závažných duševných porúch a podnik sa vráti aspoň trochu do normálu keď to situácia čo i len trochu dovolí.
Včera bola zverejnená Záverečná správa z vyšetrovania nehody v úseku ŽST Jabloňov nad Turňou – Výh. Tunel. Celá sprava tu: https://www.era.europa.eu/sites/default/files/2025-12/sk-10738%20-%2036_jablonov_nad_tur%C5%88ou.pdf
O úrovni spracovania v porovnaní napríklad s ČR radšej pomlčím za mňa za vsetko hovorí toto: "7. Predchádzajúce udalosti podobného charakteru
Na uvedenom priecestí nebola v predchádzajúcich 12 mesiacoch zaznamenaná žiadna nehoda podobného charakteru." Proste ctrl c ctrl v a ani si to po sebe neprečítať.
Ďalšia vec ktorú som si všimol hneď po nehode a bol som zvedavý ako sa k tomu vyšetrovatelia postavia boli vytrhnuté sedadlá. Išlo hlavne o to že minulý rok nehoda v ČR tá istá konštrukcia sedadiel také iste poškodenie v Čechách dicr zistil konštrukčnú chybu ktorá bola do vydania záverečnej správy aj odstránená. U nás sa to zaobišlo počtom vytrhnutých sedadiel a hotovo pritom je to vec ktorá v prípade nehody môže spôsobiť zbytočné zranenia... Prikladám správu zo spomínanej nehody v ČR kde je o tých sedadlách písané viac a taktiež je to pekná ukážka ako môže zaverečná sprava vyzerať keď sa to robí poriadne. https://di.gov.cz/files/uploads/Zpravy/MU/DI_Balabenka_240918.pdf
Skús poslať niečo po železnici. Zistíš, že to je extrémne drahé. Koľkokrát je lacnejší kamión. A to nehovorím o tom, že koľko trvá doprava po železnici a koľko je a tým roboty aby to došlo z bodu A do bodu B.
Predstava, že ľudia budú organizovať svoj život podľa cestovného poriadku je nezmyselná. Je to možné len v spoločnosti, kde ľudský čas má minimálnu hodnotu a ľudia nežijú v rodinách (a teda sa nemusia prispôsobovať viacerým členom rodiny).
Železnice si môžu dovoliť len bohaté krajiny a to sú také, kde ľudský čas má vysokú hodnotu (vysoké mzdy) a zároveň nie sú v demografickom úpadku (funkčné rodiny). Krajiny, ktoré demograficky upadajú majú aj stagnujúcu ekonomiku. Fantazírovanie o rozmachu železníc a najmä osobnej železničnej doprave je rovnaký nezmysel, ako rozprávky o dekarbonizácií, nulových emisiách a zelenej ekonomike. BTW: Rakúšania sú národ, ktorý sa rozhodol, že nespustí práve dokončenú jadrovú elektráreň.
S tou poslednou vetou úplne nesúhlasím. Také Rakúsko v poslednej dobe masívne rekonštruuje sieť a stavia rýchlostné trate. Samozrejme aj kvôli tomu, aby odklonil nákladné vlaky na vyťažených úsekoch, ale zároveň tým posilňuje aj osobnú dopravu, ktorá sa stáva konkurencieschopnou voči cestnej doprave, lebo sa zrýchľuje spojenie medzi dôležitými mestami.
Nebavíme sa o prevádzke (osobných alebo nákladných prepravcoch) ale o infraštruktúre. A tá sa buduje a udržiava z poplatkov. Gro musí zabezpečiť nákladná preprava, lebo osobná to nemá z čoho, tá ma problémy zarobiť sama na seba bez poplatkov správcovi infraštruktúry.
Osobná preprava je dotovaná objednávateľmi ale aj konštrukciou poplatkov za používanie infraštruktúry.
INHO je masívna železničná infraštruktúra v Európe dôsledok neustáleho vedenia vojen a existencie ťažkého priemyslu. V iných oblastiach sveta, kde sa toľko nebojovalo, takú hustú sieť železníc nemajú.
V EU sa nedá robiť hutníctvo ani iná výroba materiálov tak, aby bola zisková. Dnes dobiehajú pôvodné kapacity, ale do nových nikto investovať nebude (s výnimkou eurofondov, ale to je zlomok potrebných investícií).
Ty si sa zabudol v 20. storočí. Dnes nemáš unitárnu železnicu, ktorá by zo ziskovej nákladnej dopravy dotovala osobnú. Straty osobnej dopravy sú dotované objednávateľmi (štáty, kraje, šotouši), niektoré segmenty sú dokonca ziskové.
Minimálne prišlo nedávno rozhodnutie znižovať surovinovú závislosť EÚ otváraním nových ťažieb, čo je potenciál pre dosť objemné prepravy.
A teda ako podľa teba majú osobní dopravcovia byť dotovaní nákladnými dopravcami?
osobná vlaková doprava je stratová, železnice ju vedia dotovať, ak majú objemy nákladnej prepravy. ale to nemajú a v horizonte 20 rokov mať nebudú, pokiaľ teda nebudú premávať vojenské vlaky.
môže sa nám to nepáčiť, ale to je tak všetko.
štát s tým nič nemá. na objemy potrebuješ hutníctvo, ťažkú chémiu, výrobu stavebných materiálov. nič z toho nemá v eu budúcnosť.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
3pa3ck3
(1)
Na vozidlách sa môžu počas prevádzky v cestnej premávke používať len svetelné zdroje a zariadenia v predpísanom počte a s predpísanou farbou vyžarovaného alebo odrážaného svetla, ktoré sú pre daný druh a kategóriu vozidla predpísané. Svetelné zariadenia na vozidlách musia spĺňať ustanovené technické požiadavky, podľa ktorých musia byť homologizované alebo typovo schválené EÚ.
(2)
Iné svetelné zariadenia, ako sú predpísané a povolené pre daný druh a kategóriu vozidla v predpísanom počte a s predpísanou farbou vyžarovaného alebo odrážaného svetla alebo ktoré sú povolené podľa odsekov 3 až 9, nemôžu byť na vozidle umiestnené. Za svetelné zariadenie podľa tohto paragrafu sa nepovažuje
a) zadná tabuľka s evidenčným číslom vyžarujúca svetlo pri zapnutom osvetlení vozidla a
b) systém osvetlenia vnútorného priestoru autobusov vozidiel kategórie M2 a M3 podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie č. 107.
Odseky 3 až 9 nekopírujem, ale vianočné osvetlenie sa tam nespomína