Skús poslať niečo po železnici. Zistíš, že to je extrémne drahé. Koľkokrát je lacnejší kamión. A to nehovorím o tom, že koľko trvá doprava po železnici a koľko je a tým roboty aby to došlo z bodu A do bodu B.
Predstava, že ľudia budú organizovať svoj život podľa cestovného poriadku je nezmyselná. Je to možné len v spoločnosti, kde ľudský čas má minimálnu hodnotu a ľudia nežijú v rodinách (a teda sa nemusia prispôsobovať viacerým členom rodiny).
Železnice si môžu dovoliť len bohaté krajiny a to sú také, kde ľudský čas má vysokú hodnotu (vysoké mzdy) a zároveň nie sú v demografickom úpadku (funkčné rodiny). Krajiny, ktoré demograficky upadajú majú aj stagnujúcu ekonomiku. Fantazírovanie o rozmachu železníc a najmä osobnej železničnej doprave je rovnaký nezmysel, ako rozprávky o dekarbonizácií, nulových emisiách a zelenej ekonomike. BTW: Rakúšania sú národ, ktorý sa rozhodol, že nespustí práve dokončenú jadrovú elektráreň.
S tou poslednou vetou úplne nesúhlasím. Také Rakúsko v poslednej dobe masívne rekonštruuje sieť a stavia rýchlostné trate. Samozrejme aj kvôli tomu, aby odklonil nákladné vlaky na vyťažených úsekoch, ale zároveň tým posilňuje aj osobnú dopravu, ktorá sa stáva konkurencieschopnou voči cestnej doprave, lebo sa zrýchľuje spojenie medzi dôležitými mestami.
Nebavíme sa o prevádzke (osobných alebo nákladných prepravcoch) ale o infraštruktúre. A tá sa buduje a udržiava z poplatkov. Gro musí zabezpečiť nákladná preprava, lebo osobná to nemá z čoho, tá ma problémy zarobiť sama na seba bez poplatkov správcovi infraštruktúry.
Osobná preprava je dotovaná objednávateľmi ale aj konštrukciou poplatkov za používanie infraštruktúry.
INHO je masívna železničná infraštruktúra v Európe dôsledok neustáleho vedenia vojen a existencie ťažkého priemyslu. V iných oblastiach sveta, kde sa toľko nebojovalo, takú hustú sieť železníc nemajú.
V EU sa nedá robiť hutníctvo ani iná výroba materiálov tak, aby bola zisková. Dnes dobiehajú pôvodné kapacity, ale do nových nikto investovať nebude (s výnimkou eurofondov, ale to je zlomok potrebných investícií).
Ty si sa zabudol v 20. storočí. Dnes nemáš unitárnu železnicu, ktorá by zo ziskovej nákladnej dopravy dotovala osobnú. Straty osobnej dopravy sú dotované objednávateľmi (štáty, kraje, šotouši), niektoré segmenty sú dokonca ziskové.
Minimálne prišlo nedávno rozhodnutie znižovať surovinovú závislosť EÚ otváraním nových ťažieb, čo je potenciál pre dosť objemné prepravy.
A teda ako podľa teba majú osobní dopravcovia byť dotovaní nákladnými dopravcami?
osobná vlaková doprava je stratová, železnice ju vedia dotovať, ak majú objemy nákladnej prepravy. ale to nemajú a v horizonte 20 rokov mať nebudú, pokiaľ teda nebudú premávať vojenské vlaky.
môže sa nám to nepáčiť, ale to je tak všetko.
štát s tým nič nemá. na objemy potrebuješ hutníctvo, ťažkú chémiu, výrobu stavebných materiálov. nič z toho nemá v eu budúcnosť.
Lenže to nie je problém železnice, ale prístupu k nej zo strany štátu. Trať 120 sa rekonštruuje tuším dlhšie ako trvala jej výstavba pred vyše 100 rokmi. Namiesto toho, aby sa elektrifikovala trať z Leopoldova do Nitry, tak sa elektrifikovala trať do Moldavy nad Bodvou, kde naďalej jazdia bagety (som zvedavý, či sa to s novým GVD zmení, ale skôr si myslím, že nie). Netvrdím, že tá elektrifikácia bola zbytočná, ale plánuje sa v blízkom časovom horizonte pokračovať v elektrifikácii ďalej smer Zvolen? Keby sa k železnici pristupovalo inak, tak sme dávno mohli mať elektrifikovaný a zdvojkoľajnený celý južný ťah BA - ZV - KE a mnoho ďalšieho. Ešte aj tie rekonštrukcie, ktoré sa robia, sa mám pocit robia tak, aby bol dopad na cestujúcich čo najviac negatívny (viď Záhorie).
A dalo by sa pokračovať ďalej. Čiže máš vlastne pravdu, ak sa nič nezmené, tak nám za pár rokov zostanú len expresy BA - KE a pár osobákov v okolí Bratislavy, Žiliny a Košíc.
Na Slovensku má okrem pár rychlíkov železnica zmysel len na prepravu surovín a tovaru väčších rozmerov. A ako prímestská osobná doprava. Môže sa nám to nepáčiť, ale tak ako budeme postupne deindustrializovať Slovensko, tak jej zmysel bude ešte viac klesať.
Moja chyba, Prístavný most sa v 1993 premenoval na Prístavný most, pre vlaky bol otvorený od 1983, pre autá od 1985, Lanfranconi tu je od 1992, Most SNP od 1972. Takže Most SNP má 53 rokov, Prístavný most má 40 rokov a Lanfranconi má 32 rokov. Lenže problém je ten, že nikdy sa neuvažovalo s tým, že koľko vozidle bude jazdiť po mostoch.
V prípade Mosta SNP sú praskajúce zvary problém, je to neopraviteľné. Vieš spraviť nejaké opatrenia, aby si to spomalil, ale koniec je nevyhnutný.
Prístavný most, keď sa navrhoval, tak sa čakalo, že po ňom bude jazdiť tak 20-25 tisíc vozidiel, jazdí cez 100 tisíc a ich váha narástla a má 40 rokov a je viac ako zrelý na generálku.
Most Lanfranconi má síce "iba" 32 rokov, ale nečakali sa pri ňom také inzenzity, takže tiež po ňom jazdí tak 3-4x vozidiel, ako sa čakalo.
Čo mám nejaké informácie od známych, samozrejme nepotvrdené a ešte sa to môže zmeniť, tak po dokončení križovatky D1D4 by mala byť rok pauza a potom by malo prísť k rekonštrukcii Prístavného mosta. Spomína sa aj jeho úplná odstávka počas toho. Potom po dokončení by mala byť zase 1-2 roky pauza a je na rade Lanfranconi. Ten ale nedokážeš nahradiť nijak.
Prístavný most má výrazne viac ako 32 rokov. železničné estakády majú namaľované dátumy náterov z 1981.
Ale v princípe súhlasím, na cesty sme posledné desaťročia dávali menej, než by potrebovali. Buď teda zjednodušíme cestnú sieť, alebo do nej strašne veľa nalejeme, alebo o ňu prídeme.
Čo je dôležité, Slovensko vráža do cestnej dopravy cca 730 miliónov ročne, čo sú investície a údržba (ročne cca 350-380 miliónov v dlhodobom horizonte, na správa, údržba, opravy ciest I. triedy, diaľnic, rýchlostných ciest) a cestná doprava ročne vygeneruje cca 3 miliardy €. Do železničnej dopravy ide ročne cca 1,3 miliardy. Už teraz teda sa míňa viac na železnice ako na cesty. Samozrejme môžeme sa baviť o tom ako efektívne sú minuté.
Faktom ostáva, že údržba ciest na Slovensku je katastrofálna, mosty v najbližších rokoch sa budú len zatvárať. Len v Bratislave máš 8 mostov, Lanfranconi (bez neho musí ísť všetko cez centrum mesta a tiež už neoplýva extra dobrým zdravím), Most SNP (je len otázkou času, kedy ho zavrú), Starý most (pre cestnú dopravu nepoužiteľný), Most Apollo (tiež už je v 4. kategórii a jeho stav sa zhoršuje a má už 20 rokov a potrebuje opravy), Prístavný most (má 32 rokov a je stále preťažovaný a nutne potrebuje generálne opravy), Lužný most (pomerne nový) a mosty cez Malý Dunaj na Slovnaftskej (nutne potrebuje opravy), most na Gagarinke (už teraz je tam obmedzená hmotnosť vozidiel a stav sa len zhoršuje) a most na Hradskej (ktorý sa sa opravil) Mestu patria všetky mosty okrem Lanfranconi, Prístavného a Lužného mosta. A teraz si predstav, čo sa stane, keby museli zavrieť Lanfranconi a Prístavný most a aj Most SNP. Žiadne vlaky z Petržalky. A to čo bolo tento pondelok bude len slabý odvar.
železnice sú rozkrádané a ničené dlhšie než 16 rokov ... na úplnom začiatku boli aj dvaja bratia zo Spiša, po nich ďalšie kreatúry vrátane toho, koho spomínaš ... tam je potrebná komplexná očista bez ohľadu na politické tričko ... len komickou epizódou sú výplody VŠ, keď si náhodou zájde na kávu* pivo* čokoľvek iné* (nehodiace sa škrtni) s JK ....
"Žiadny politik neurobí politickú samovraždu tým, že zoberie peniaze diaľniciam a dá ich železniciam, hoci by to asi bolo správne"
Tu nesuhlasim s tebou. Ak by sme mali kompletnu zakladnu siet dialnic po Slovensku, a ideme stavat doplnkovu dialnicnu siet, tak ano, ale ked mame jedinu kompletnu dialnicu D2 postavenu za Husaka... a hotova D1 je pomaly ako Colombova zena...
Doprava nie je polarizujúca a celý sektor ovládajú dodávatelia. Nemyslím si, že hocikto urobí radikálne zmeny v doprave. Železnica bude degradovať samospádom ako pri Republike, tak aj pri PS. Rovnako sa môžeme staviť, že nikto nezruší bezplatku (možno jednofarebná vláda SaS, ktorá je nepravdepodobná).
Žiadny politik neurobí politickú samovraždu tým, že zoberie peniaze diaľniciam a dá ich železniciam, hoci by to asi bolo správne (aj keď objektívne kontroverzné).
Preto som v oblasti dopravy skeptický. Dariť sa môžu malé veci, nízko rastúce ovocie a celkovo sa môže zlepšiť PR a dokázať spraviť quick wins a hot fixes.
Ale neverím tomu, že zrazu zmitnú POTRe, že ETCS do každej zastávky, že vlaky nebudú odriekané, ani že z neba budú pršať rušnovodiči.
Samozrejme, ak upustíme od izolovaného pohľadu, v iných oblastiach hospodárstva je zmena pre Slovenkso potrebná ako soľ a už sa nedá ísť hlbšie. Ale v doprave neverím v zázraky.
Neviem či čakáš že sekta za 4 roky zmodernizuje železnice, ktoré hranol zničil za 16 rokov (neprešiel ani deň a už Súmračná konšpiruje že za incidenty s vlakmi môže zlá opozícia)
Dal som si námahu a otvoril som si volebný program Podozrivej Sekty. O bezpečnosti železničnej dopravy je tam napísaných presne 0 viet. Čiže neviem z čoho vychádzaš, ak si myslíš, že ak by bola pri moci Podozrivá Sekta a spol., tak by sa takéto veci nediali.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
zakaznik