Discussion Forum › Off-Topic Forum

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Ričard #1700:
Dalo mi to asi 10 minút googlenia, ale nakoniec som to našiel 😃

https://publications.europa.eu/code/sk/sk-4100500.htm
V spisovnej slovenčine nebývajú dve dlhé slabiky bezprostredne za sebou. Ak sa tvarotvorný alebo odvodzovací základ končí na dlhú slabiku, ohýbacie alebo slovotvorné prípony s dlhou slabikou sa v rámci slova skracujú. Za dlhé slabiky sa pokladajú slabiky s dlhou samohláskou, s dvojhláskou a s dlhým ĺ a ŕ.
...
Pravidlo o rytmickom krátení sa uplatňuje v týchto prípadoch:
...
6. pri tvorení podstatných mien príponami -ník, -ík, -íček, -íctvo, -ák, -ár, -áreň a pri tvorení prídavných mien príponami -ný, -ský, -cký, -iansky po predchádzajúcej dlhej slabike nasledujú krátke prípony

Základ slova končí na dlhú slabiku (kĺb), takže sa skracuje prípona (ák na ak)
Ale ten padák si už vysvetliť neviem.
Reply on: Ričard #1700:
Ja používam v rozpore s PSP zásadne slovo kĺbák 😃.
Keďže u dopravákov pozorujem nadpriemernú schopnosť vyjadrovania sa v spisovnej slovenčine, mám lingvistickú otázku.

Názov včerajšieho updatu „Kĺbaky“ považujem za nesprávny, myslím si, že podľa logiky slovenčiny by malo ísť o „Klbáky“ (napriek tomu, že existenciu tohto slova v nejakom slovníku spochybňujem).

Totiž, keď niekto skočí z lietadla a užíva si voľný pád, tak nemá na chrbte pÁdak ale padÁk. To isté platí pre pavúka s krížom na chrbte – voláme ho križiak a nie krížak.

Čo vy na to?
Čo hovoríte na veci, čo zaznievajú v týchto videách?
Adam Something: European International Rail SUCKS, Here's Why
https://youtu.be/Oxz4oY0T85Y

Wendover Productions: Europe’s Experiment: Treating Trains Like Planes
https://youtu.be/U9jirFqex6g
Kiežby pán profesor Július Hlísta bol skutočný a stal by sa primátorom Bratislavy. 😃 👍

https://www.facebook.com/profesorJuliusHlista
Reply on: Viko #1696:
Ono je to aj o tom, ako dobru zmluvu si spravi mesto. Nemusi byt stiahnutie tychto cinnosti pod mesto vzdy na osoh. Ale ja som nizsie pisal: uspechy ma ale na to ako je vzchvaleny a ako sa prezentoval pred volbami a aj teraz je to bohuzial velmi malo. Nehovoriac ked ich hned zadupe nejakou totalnou sprostostou ( napr. Dvihnutie si platu ked dviha dane ludom)
Reply on: Minko #1695:
Cez to všetko, neodškriepiteľný úspech je súčasná snaha o prevedenie údržby ciest pod mesto samotné - či už ide o osvetlenie, ktoré Siemens vždy plátal len po troške (s odvolávkou na rozpočet), alebo o zimné a letné čistenie komunikácií, ktoré všetci dobre vieme ako prebieha v podaní externých firiem.
Reply on: Erasmus #1694:
O akych zachytnych parkoviskach to tocis? To na ktore musis ist 10 minut cez BA alebo to na ktore sa musis dostat krkolomne cez otacanie v svetelnej krizovatke? (Co je ofiko mimochodom zakazane pokial viem) trt makovy a nie zachytne parkoviska. O ostatnych kvazirieseniach som pisal.
Reply on: Erasmus #1693:
Posledná časť kompletného porovnania, čo dosiahli poslední 3 primátori v oblasti dopravy - hodnoťme Valla podľa faktov a v kontexte.

O cyklodoprave sa radšej nezmieňujem, v tejto oblasti sa veľmi nečinil žiadny primátor.

K reko / modernizáciam ET a TT sú info v sekciách o histórii MHD BA podľa jednotlivých rokov a o rozvojových projektoch.

K buspruhom - stav pred voľbami 2018
https://imhd.sk/ba/doc/sk/17956/Na-Gagarinovej-ul-by-mal-pribudn%C3%BA%C5%A5-preru%C5%A1ovan%C3%BD-buspruh
K elektronickým tabuliam na zastávkach:
https://imhd.sk/ba/doc/sk/13331/Prv%C3%A1-tabu%C4%BEa-s-odchodmi-liniek-v-re%C3%A1lnom-%C4%8Dase
https://imhd.sk/ba/doc/sk/16266/Elektronick%C3%A9-tabule-pribudn%C3%BA-na-%C4%8Fal%C5%A1%C3%ADch-zast%C3%A1vkach
https://imhd.sk/ba/doc/sk/19394/DPB-po-troch-rokoch-vys%C3%BA%C5%A5a%C5%BEil-dod%C3%A1vate%C4%BEa-elektronick%C3%BDch-zast%C3%A1vkov%C3%BDch-tab%C3%BA%C4%BE

Vallo sľuboval viac, ako dokázal. Ale stále dokázal realizovať viac, ako Nesrovnal. Aj Ftáčnik bol kritizovaný za chyby, a tak sme si v 2014 zvolili Nesrovnala, ktorý veľa sľuboval, ale potom realizoval len to, čo už začal Ftáčnik. Dajme si pozor, aby prípadná zmena na poste primátora nebola z pohľadu dopravy zase zmenou k horšiemu, ako to bolo v roku 2014.

Sorry za dlhšie príspevky, snažil som dať kritiku Valla do kontextu s tým, čo (ne)urobili 2 primátori pred ním.

(3/3)
Reply on: Erasmus #1692:
Modernizácia Dúb.-Kar. radiály (DKR) má nedostatky, ale za Valla konečne prebehla. Za Ftáčnika prebehla reko električkovej trate (ET) Pri Kríži - Hanulova (oficiálne modernizácia, kritizovaná za to, že je v skutočnosti len reko) a prejednávala sa modernizácia radiál. Za Nesrovnala sa rekonštruovala iba ET na Špitálskej, Vajanského nábr. a časť ET na Hlavnú stn. (úsek Radlinského - Kýčerského). Modernizáciu DKR Nesrovnal nezahájil, nezabezpečil ani projekčnú prípravu modernizácie ďalších radiál. Za Nesrovnala prebehli modernizácie diep Hroboňova a JD / Trnávka, ale tie boli opäť pripravené už za Ftáčnika. Nesrovnal vo veľkom opravoval cesty, ale úseky ET v havarijnom stave (Záhumenice, Americké nám.) zmodernizovali až za Valla (a najmä v prípade Záhumeníc je prevedenie výborné).

Nové trolejbusové trate (TT) vznikli za Ftáčnika (áno aj s čiastkovými nedostatkami), Nesrovnal ani nezačal prípravu ďalších, pripravujú sa až za Valla.

60 nových električiek a 120 nových trolejbusov obstaral a objednal Ftáčnik. Časť z nich došla až za Nesrovnala, ktorý si tak len pripísal zásluhy za iného. Teraz za Valla obstarali a objednali 40 nových električiek a 50 nových trolejbusov.

Autobusy sa obvykle obstarávali v roku volieb, dodané boli niekedy pred, niekedy až po voľbách. Za Ftáčnika sa kúpilo najprv 20 NB18 + 15 CapaCity obstaraných ešte pred voľbami 2010, obstaralo sa 100 nových a-busov (50 kĺbov, 40 sól a 10 midi). Za Nesrovnala sa obstaralo 108 a-busov (32 kĺbov, 28 sól, 16 elektro sól, 24 midi 10,5m, 6 midi 9m, 2 elektro mini). Za Valla sa objednalo 153 a-busov (+ 11 second-handov) - 71 kĺbov, 11 letiskových kĺbov, 4 mini, 4 vodíkové sóla a 63 sól (nepočítam 17 ďalších sól a 4 mini, ktoré boli obstarané, ale nie objednané). Okrem toho sa za Valla doklimatizovalo 68 kĺbových a-busov a inštaloval kamerový systém do veľkého počtu a-busov a elín.

(2/3)
Reply on: Arrivaderci #1690:
Vallo má svoje chyby, ale urobil dosť dobrých vecí. Porovnajme kompetne výkon Valla s Ftáčnikom (česť jeho pamiatke) a Nesrovnalom čo sa týka dopravy (rozdelím to na 3 posty). A berme prosím v úvahu, že vo voľbách žiaľ nekandidujú ideálni ľudia, ale musíme voliť z tých, čo sa o post primátora budú uchádzať. A medzi istými a pravdepodobnými kandidátmi zatiaľ nikoho lepšieho ako Vallo nevidím, napriek všetkým Vallovým nedostatkom.

O potrebe mestskej parkovacej politiky sa hovorilo roky, presadil ju až Vallo (vrátane záchytných parkovísk, ktorých predtým bolo minimum). Za Ftáčnika a Nesrovnala vzniklo minimum buspruhov, za Valla ich pribudlo dosť. Elektronické informačné tabule na zastávkach pribúdali za Ftáčnika i Nesrovnala a ich ľudí v DPB len v menších počtoch, za Valla a súčasného vedenia DPB pribúdajú vo väčšom. Električkové zastávky na Račianskej od R. mýta po Biely kríž boli roky bez prístreškov, mení sa to až teraz. Áno, robí sa to až pred voľbami, ale pri reko celej trate v r. 1991 ani 30 rokov potom tam nikto doplnenie prístreškov neriešil. Lepšie teraz ako nikdy.

Za súčasné pozastavenie výstavby petržalskej električky má politickú zodpovednosť Vallo. Ale ak by príprava 2. etapy za Nesrovnala neprebiehala slimačím tempom, nemuseli by sme dnes riešiť, či na jej stavbu stihneme aspoň čiastočne použiť eurofondy do konca roku 2023. Nesrovnal bol primátorom od 11.12.2014 do 07.12.2018, 1. etapa rozostavaná za Ftáčnika bola sprevádzkovaná 08.07.2016, ale príprava 2. etapy prebiehala tak, že až po nástupe Valla nadobudlo územné rozhodnutie právnu moc (v apríli 2019). Čiže za Nesrovnala sa stihla EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie) a územné konanie, kdežto za Valla stavebné konanie, výber zhotoviteľa a začiatok výstavby. Áno, aj za Valla mohol byť postup rýchlejší, ale najviac času sme stratili za Nesrovnala.

(1/3)
Podľa môjho názoru pán primátor Vallo toho veľa spravil pre naše mesto. Preto má môj hlas vo voľbách.
Reply on: Minko #1688:
Asi tak - ani Karlovku nevedia doteraz poriadne vyreklamovat a dorobit a ani zacat elektricku na koniec Petrzalky (vazne mi chcete povedat, ze rok debatuju s dodavatelom aby vobec znova kopli do zeme?). A za to sme ziskali skoro dvojnasobne dane. Nehovoriac o parkovacej politike, ktora aj z Bratislavcanov robi nechcene elementy mimo ich ulice.

Ale hlavne ze mame Bratislavcanky, Bratislavcanov, Bratislanvcano, Bratislavcanx a neBratislavcanov na ceduliach, ked sa nieco deje. Okrem namalovania par ciar a zopar parkov nic normalne nedokazali.
Reply on: S499.1023 #1686:
Dakujeme za argument, posielame kyticu na MIB, kde si ju najdete na 2 poschodi v kancelarii 23.
Reply on: S499.1023 #1686:
Skus popisat nieco ale take co dokazal ako on nie tym ze to proste tak plynulo islo. Lebo ja vidim iba ze prve co riesil bol zdvihnut plat sebe v case kedy obyvatelomdvihal dane, ze zriadil MIB s podpriemernymi vysledkami na to kolko ich tam je ze namiesto systematickych rieseni sa vo vela veciach riesili quickwiny, ze petrzalska elektricka zlyhala rovnako ako za ostatnych a nie je to len cenami na stavebnom trhu, ze cyklocesty si predstavuje kreslenim bicyklikov krizom krazom aj na miestach kde bol priestor na segregovanu cyklotrasu, ze namiesto skutocnej parkovacej politiky zaviedol parkovaciu dan, atd atd. Nicim pozitivnym proste zasadnym sposobom nevynika. Ano ma nejake pozitivne veci ale vzhladom ako sa prezentoval programom a timom to je strasne malo. A to presustroval cas kedy ekonomika slovenska prudko rastla a mesta a obce mali danove nadprijmy.
Reply on: S499.1023 #1686:
nuz, ja vidim len same negativne:
- zvysovanie danoveho zatazenia obyvatelstva (ci uz zvysovanim jestvujucich alebo zavadzanim novych dani)
- tiche postupne zhorsovanie intervalov na linkach verejnej dopravy
- a ako klincek k tomu rapidne zvysenie poctu ludi na magistrate (= zvysenie nakladov minimalne na platy)
Reply on: Minko #1684:
Ak ty nevidíš, ja vidím.
Reply on: S499.1023 #1680:
A aka je pridana hodnota tohto cloveka pre BA? Lebo okrem prebujnenia mestskeho aparatu nevidiet nic zasadne ine nez predtym.
Reply on: S499.1023 #1680:
Klasika, keď niekto siahne na jeho pomýlený idol tak hneď ako útočná zbraň je Fico pričom nikto ho nespomínal ako alternatívu 😂

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.