Základný problém je v tom, že ľudia by aj chceli cestovať verejnou dopravou, len tá akosi nefunguje. Kĺbaky z Lužnej stále nič, Pezinok/Senec večne odrieknuté vlaky a náhradné (menšie) súpravy, Záhorie má vlaky niekoľko rokov paralyzované kvôli výluke, ktorá sa reálne takmer ani nedeje... A do toho klasika zápchy, meškania, v prípade PAL ešte aj pomalé odbavovanie. Potom si zrátaš, či v aute predsalen nemáš menej nervov, aj keď stojíš v kolónach.
Máš nejakú mieru motorizácie, že koľko ľudí ti bude využívať na dopravu IAD. Je to nejaký index, ktorý sa v mestách od určitej veľkosti po celom svete drží na nejakej úrovni medzi 30-40% cestujúcich. Tých ľudí viac nebude ani keby si tu mal 6 pruhové cesty, keďže vlastníctvo auta aj niečo stojí a stále je pre značnú časť ľudí jednoduchšie využívať VHD. Bratislava je na tom lepšie ako Londýn, Mníchov, Berlín, Paríž, Madrid, Rím atď. Proste máme menej motoristov a viac ľudí vo VHD. Ten počet tých ľudí už nemá kam nejak výrazne rásť. Ani nepríde k žiadnemu geometrickému rastu tých vozidiel. Nemôžeš mať viac áut ako ľudí.
Ľudia, čo prichádzajú do BA by nemali prichádzať do BA autom, ale VHD. Ja chápem, že nie každá malá dedinka môže mať vlakovú, či autobusovú stanicu. Ale úlohou BSK a štátu cez ŽSSK je to, aby ľudia na bežné cestovanie používali čo najmenej IAD. Príklad. Ja ako obyvateľ obce Mad, ak pracujem v BA, tak by tu mal byť systém, že buď ma zoberie z obce Mad SAD do Dunajskej stredy SAD a odtiaľ idem do Bratislavy vlakom, alebo že prídem autom do Dunajskej stredy autom a odtiaľ idem vlakom do BA. Lebo proste situácia je taká, že z obce Mad takéto spojenie potrebujú čo ja viem 3 ľudia, tak je zbytočné riešiť komplikované autobusové linky.
Ako som písal, ľudia sú ochotný cestovať VHD, ale v momente, keď čas vo VHD je viac ako 2 násobný oproti IAD, resp. rozdiel v ceste dvere-dvere je väčší ako 20-30 minút, ľudia proste budú preferovať IAD. Lebo je mega rozdiel, či máš, alebo nemáš hodinu svojho života. A mesto, kraj, VUC, štát preto musia spraviť opatrenia, aby ľudia sa dokázali efektívne prepravovať. To je ale niečo, čo zatiaľ Bratislava, kraj, či VUC aj štát nedokážu. Jediné ich riešenia sú, aby si pomalšie a drahšie cestoval do Bratislavy, či v rámci Bratislavy, ale VHD ostáva nemenná, koľkokrát dokonca sa aj zhoršuje. Ak teraz cestujem zo Sládkovičova 90 minút do práce VHD a autom 60 minút a spomalia mi auto na 120 minút, myslíš, že ľudia budú šťastný a budú sa hrnúť do VHD? Do ktorej? Do tej, do ktorej sa už teraz koľkokrát nezmestia? Ďalší efekt, čo to bude mať, ľudia budú mať menej času, teda nepôjdu do fitka, prírody, na nákupy, kávičky, zvyšuje sa úroveň stresu, zhoršujú sa vzťahy... Lebo deň má len 24 hodín a ak 8 hodín potrebuješ na spánok a 12 hodín tráviš v práci a cestou do nej a z nej, tak ti ostávajú 2-3 hodiny na nákup, socializáciu, upratovanie, varenie, zábavu atď. Pretože proste minimálne 1-2 hodiny potrebuješ ráno a večer, aby si sa osprchoval, navečeral a naraňajkoval a všetky tie veci okolo.
Tam bola tá zápcha šialená ráno, aj poobede. Podvečer bola myslím ešte horšia. Vidím tam niekoľko problémov:
- zmenšenie počtu pruhov. Ešte približne pred rokom malo odbočenie pri Zrkadlovom háji doprava (smer Kaufland) aj priamy smer od Technopolu svoj pruh. Teraz sa stretávajú pre DK a tí, čo idú od Technopolu často ignorujú dopravné značenie,
Rovnako aj na Jiráskovej/Romanovej sa veľkoryso nakreslili cyklopruhy a v strede sú veľké, nevyužité plochy, čo naťahuje zápchy a blokuje tak aj iné odbočenia,
- stále nedokončený most pri Technopole,
- svetelná križovatka pri Kauflande. Chápem, že majú prednosť električky. Ale stačí, aby chodec/cyklista stlačil dopytové tlačidlo a do pár sekúnd má zelenú. Potom sú tam 30s dlhé zelené pre autá a vznikajú zápchy (nehovoriac o samovrahoch, ktorí na červenú skáču pred autá).
Za rok sa počet áut v súčasnej ekonomickej situácii určite nezvýšil o toľko, aby to spôsobilo tieto zápchy.
Áno dá sa súhlasiť, že sa vyhovára iba na NDS, ale tá ma za včerajšok tiež maslo na hlave. V prípade toho Vallovho alibizmu by sa mal najprv pýtať svojich spolupracovníkov ako stojí projektová príprava severnej tangenty, ktorá by práve takéto dopravné udalosti dokázala veľmi dobre zjemňovať. Samozrejme kolóny by nezmizli, ale za to by nerástli do takých obludných rozmerov, ktoré pohltili dopravným kolapsom celé centrum a veľkú časť Nového Mesta, Ružinova, Petržalky a západnej časti mesta nevynímajúc.
Lebo to čoho sa dožaduje Vallo, teda severnej časti obchvatu D4 rieši iba ten tranzit kamiónov. A nemá vplyv na vnútromestskú dopravu v severnej časti mesta a centrálnej oblasti pod HLST. Takže tieto dve stavby sú na sebe nezávislé a existencia jednej nevylučuje potrebnosť druhej. Obe sú pre udržateľný chod dopravy v BA a jej metropolitnej oblasti životne dôležité.
Poviem ti jedno - keby si aj VSETKY buspruhy a cyklopruhy vratil IAD, nepomohlo by to! Tych aut je uz tolko (a bude geometricky pribudat), ze by to nepomohlo. BA ma blbo riesene (dimenzovane) cesty, tu uz je len jedine riesenie - odstavit prichadzajucich z mimo BA na okraji a prinutit ich presadnut do MHD. Ale to si neviem predstavit ako. V piatky jazdim MHD, lebo sa mi nechce v aute trcat v zapchach a vtedy vzdy pochopim, ze do tohto asi ludia zo satelitov s rodinami nesadnu.
Celý ten text je alibizmus zo strany Magistrátu, keď sa snaží naznačiť, že za to môže NDS a nie mesto.
Mesto zrušilo vnútorný okruh, ktorý mal slúžiť aj pre podobné situácie, odmieta riešiť svoju dopravnú situáciu vybudovaním niečím ako je tzv. severná tangenta, aby sa autá a doprava mohla vyhnúť centru mesta (keď už mesto tvrdí, že nechce autá v centre). Jediné čo Magistrát za 8 rokov zvládol je, že z časti hlavných ťahov sa stali jednoprúdovky. Veľa opatrení za má za následok, že motorová doprava je vytláčaná na diaľnicu D2 - Sitina - Most Lanfranconi - Prístavný Most - D1 a iná alternatíva ako sa dostať medzi východom a západom mesta neexistuje. Len "8 pruhová" Einstenova (zrejme niekto zabudol, že mosty čo sa na ňu nápájajú majú len po 4 pruhy) a Šancova, kde chce mesto ešte znížiť počet pruhov. Nikde nevidno žiaden dopravný projekt zo strany mesta, ako diešiť dopravu, ak ju nechce v centre.
Chápem, že magistrat sa snaží, aby čo najmenej áut jazdilo do mesta a po meste. Ale jediné čo mesto za 8 rokov dokázalo je rušiť parkovacie miesta a rušiť pruhy. K zrýchleniu MHD nedošlo, koľkokrát je na tom horšie ako bola kedysi. Samozrejme ani BSK s IDS a ZSSK nedokážu lepšie pokryť dopravné kapacity ako v Bratislave, tak aj v nejakej spádovej oblasti pre Bratislavu. Značná časť ľudí je ochotná cestovať VHD, ale v momente, kde sa pozerá, že cesta do a z práce mu mám VHD trvať 90+90 minút denne a autom 30 až 40 + 30 až 40 minút, tak ľudia budú voliť IAD, keďže čas.
No tam je to divne nastavené. Oproti od Nám.Hran. je to v pohode, ale od Hálovej tam je bežné, že všetky smery dostanú 2x zelenú a až potom dostane zelenú smer od Hálovej na Nám. Hraničiarov. Tam stojíš aj 2min. Najviac ma nahnevá, keď tam stojíš už aspoň minútu a príde auto od Gessayovej/odťahovka Jaslovský a dostane hneď zelenú. A ty pekne čakáš ďalej.
Lebo prihlásiť sa môže vstupom do GPS zóny, zatvorením dverí, príjazdom do zastávky, odjazdom do zastávky. Rieši sa to individuálne podľa vybraných kritérií.
Pretože je to väčšinou nastavené tak, že signál z preferencie padá väčšinou hneď ako stlačím zatváranie dverí. Lenže ak stojím ďalej, tak kým sa rozbehnem už padá stoj a nestíham ten signál. Jedine riešenie ako tam nestráviť mladosť je manuálne vrátiť zastávku v PP.
6503