Reply on: yale #46581:
autobusove provizorium ktore navrhujes neguje skoro vsetky vyhody provizoria elektrickoveho.1. neumozni urbanizaciu okolia koridoru - oddiali ju na dlhe roky
2. cestujucich vyklopi hned za Dunajom (co je v sulade s tvojim navrhom shuttle), nemaju moznost pokracovat dalej na ine prestupne miesto. Tym padom bude potrebne udrzat vyssiu kapacitu aj na inych linkach cez Dunaj.
3. zvysi buduce naklady na stavbu trate v Petrzalke
4. nedonuti mesto nakupit nove moderne elektricky (slavna politicka vola)
Ak sa postavi elektricka ako 1. etapa buducej trasy B, ziadna investicia nebude uplne zbytocna.
Trat bude mat definivne riesenie, po pripadnom prechode na metro budu potrebne (na spolocnom useku) len relativne nizke naklady - na vymenu kolaji, napajania, zabezpecovacky a tiez prestavbu nastupist. To najdrahsie, pozemky teleso trate a stanice, uz bude hotove a bude tiez fungovat okolita infrastruktura.
Jazdna doba novej elektricky a pripadneho metra je na petrzalskom useku rovnaka, nie je dovod si mysliet nieco ine.
Co je zle na tom, ze nove eliny pojdu po starych tratiach? Ak bude casovy nesulad medzi dodavkou vozidiel a odovzdanim trate tak bud budu stare vozy jazdit docasne do Petrzalky, alebo budu nove vozy jazdit len na starych tratiach.
To plati aj v pripade, ze na podzemne useky tieto nove elektricky nebudu vhodne. Jednoducho nahradia zastarane T3 a T6 (opat je to casovy horizont 15-20 rokov).
A teraz k zeleznicnemu tunelu, ten vlastne debatu zacal. Darmo sa zeleznice a BSK divia, ked navrhom riesia v podstate len svoje zalezitosti. Zeleznice je mozne zaintegrovat do dopravneho systemu v meste a kraji (je to dokonca nanajvys ziaduce), ale v meste mozu byt len doplnok nie kostra MHD. Niekto tu spominal cestovanie UNS - Petrzalka, rovnako bude potom vyhodne aj spojenie napr. Vrakuna - DNV. Preco nie. Ale mesto potrebuje nieco dostupnejsie a s vyssou frekvenciou. Neviem ako sa da urobit zdielanie tunela. Nic nie je zadarmo a vacsina investicii (ktore ide robit mesto) by mestu ostala na krku aj tak (oprava Stareho mostu, povrchova doprava).
yale
Prepravná rýchlosť električky v CMO je neporovnateľne nižšia ako v metre. Rozhodovanie metro-električka je zástupný problém, lebo električka sa už jednoducho nedá postaviť v tých trasách, ako je navrhované metro. Typ ľahkého metra tiež môžeš krásne prispôsobiť dopravnej požiadavke a rozumne si znížiť náklady.
A ešte inak: v čom sú teda náklady na ľahké metro také odlišné ako náklady na podzemnú električku? Čím to je, že podzemná električka bude superlacná a aj to najmenšie metro superdrahé?
Ja nevidím problém v tom, že v metre budú chodiť vozidlá električkového typu, ale tá trať musí byť od začiatku rýchlodrážna s podzemným vedením v CMO. Previesť električku "mimoúrovňovo" nad oblasťou, kde aj tak má voľný koridor, a potom ju pustiť na tú najpomalšiu trať v centre, to mi nedáva príliš logiku.