Reply on: Papyr #38745:
Joj a ešte 2000 Papyrov síce raz môže chýbať, ale v súčasnosti naše VŠ nevedia pohltiť ani všetky prihlášky. Ročne sa hlási tuším 100.000 ľudí a príjmu tretinu. Alebo je to 30.000 ľudí a príjmu tretinu? Teraz som si neni(krásne bratislavské slovo) istý, ale jednoducho aj keby tu 2000 Papyrov chcelo ostať nemajú kde. A je to škoda.
Ámos Keynes
Bratislava (SITA) - Cestujúci, ktorí využívajú železničnú dopravu, si budú môcť od 12. decembra tohto roka nárokovať komerčné odškodnenie pri meškaní vlaku. Železničná spoločnosť, a.s. (ZSSK) totiž ako člen Spoločenstva európskych železníc prijala Chartu práv cestujúcich v medzinárodnej preprave a toto ustanovenie zakomponovala aj do svojho nového cestovného poriadku. "Komerčné odškodnenie si ale cestujúci budú môcť uplatniť len u vlakov v medzinárodnej preprave," podčiarkol riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Miloš Čikovský.
Cestujúci bude mať podľa Čikovského nárok na odškodnenie, ak je držiteľom medzinárodného cezhraničného cestovného lístka, ktorého nástupná a cieľová stanica je vo vnútri Európskej únie, Švajčiarska alebo Nórska. "Cena lístka však musí byť minimálne 50 eur na jednoduchú cestu. V cene je zároveň zahrnutá aj cena rezervácie, prirážky alebo iných príplatkov," povedal Čikovský. Dodal, že cestujúci má nárok na vrátenie 20 % z ceny cestovného lístka, ak príde do cieľovej stanice so 60-minútovým meškaním, v prípade nočného vlaku so 120-minútovým meškaním. Cestujúci však namiesto peňazí v hotovosti dostane dobropis, ktorý mu vydá železnica v štáte, v ktorom vlak meškal. "S týmto dobropisom si cestujúci môže uplatniť 20-percentnú zľavu pri kúpe ďalšieho cestovného lístka," vysvetlil Čikovský. Nárok na odškodnenie si musí cestujúci uplatniť do dvoch mesiacov od ukončenia cesty. Dopravca následne žiadosť preskúma a do troch mesiacov od jej prijatia musí cestujúcemu oznámiť výsledok.
Skutočnosť, či má cestujúci na odškodnenie nárok, bude posudzovať ten dopravca, ktorý cestovný lístok vydal. Ak dopravca nebude môcť zabrániť vonkajším okolnostiam v železničnej prevádzke, ako sú napríklad štrajk, prírodná katastrofa, prevádzková porucha z dôvodu samovraždy, nehoda na železničnom priecestí či policajné opatrenie, je podľa Čikovského od povinnosti nahradiť škodu oslobodený. "Odškodnenie nedostane cestujúci ani vtedy, ak ho na dopravné obmedzenie a následné meškania vlaku vopred upozornil pracovník stanice," uviedol Čikovský