TAXI TAXI: podstata tyristoroveho menica jednosmerneho napatia je v spinani a rozpinani obvodu. stredna hodnota vystupneho napatia je potom umerna sucinu pomerneho casu zapnutia a maximalneho napatia zdroja (menic reguluje velkost napatia privadzeneho napr. na trakcny motor) kedze su v obovode velke indukcnosti (samotna indukcnost kotvy jsm. motora je velka+vyhladzovacia tlmivka) nieje pribeh napatia a prudu skokovy, ale pozvolne sa zvysuje/znizuje, energia nahromadena v indukcnosti sa pri vypnuti hlavneho tyristora uzatvra prudom cez nulovu diodu a zaroven nabija komutacne obvody hlavneho tyristora. Kedze su v obvode spinane prvky (hl.tyristor, komutacny tyristor, nulova dioda) pri ich komutacii dochadza k vzniku prechodnych javov ktore su zdrojom prepati a kedze je cely obvod tvoreny indukcnostami a kapacitami tak zaroven k vzniku oscilacii (kmitania). Kazdy LC, RC, LR obvod moze zakmitat na svojej rezonancnej frekvencii a tiez na vyssich harmonickych a kedze je tam tych kapacit a indukcnosti (aj kazdy PN priechod ma svoju kapacitu, kazdy vodic ma indukcnost,..) neurekom moze vznikat rusenie vo velmi sirokom spektre.
n