Pre začiatok rozlišujme, či ide o externého alebo interného dopravcu. Interný dopravca je taký, ktorého vlastníkom jej verejný obstarávateľ, pričom majetková účasť je minimálne taká, aby mohol tohto dopravcu ovládať minimálne takým spôsobom, ako svoje organizačné útvary.
Ďalej rozlišujme typ dopravy, či je prevádzkovaný na základe obchodnej stratégie daného dopravcu - teda prevádzkovanie dopravy napĺňa jeho obchodné záujmy - tzv. komerčná doprava, alebo doprava na komerčnej báze, alebo či ide o zabezpečenie práv občanov v zmysel dopravnej obslužnosti - dopravu objednáva objednávateľ - ide o dopravu vo verejnom záujme.
A potom sa bavme o type zmluvy, či ide o zákazku alebo koncesiu, teda, či je nákladové riziko na strane dopravcu, alebo je nákladové riziko na strane objednávateľa.
Takže nie je to len buď/alebo ale je to až trojrozmerná matica.
Prevádzkovať MHD síce súkromníci môžu, ale tiež potrebujú dotácie. MHD sa so ziskom robiť nedá. Praha má Ropid, Brno IDS JMK, niekto to musí riadiť a dotovať. Mám skúsenosti z Manchestru, kde to za Thatcherovej deregulovali a nechali na súkromníkoch. Dopadlo to katastrofálne. Ale bolo by to na hodinovú prednášku.
Ja keď urobím chybu a niekto ma opraví, ešte mu poďakujem. Mínusky za opravu dávajú len zakomplexovaní jedinci, ktorí neznesú predstavu, že sa pomýlili. Mýliť sa je ľudské, to sa stáva každému, ale hlúposť je zotrvávať v omyle...
Tam je cely problem v tom, ze Arriva je monopol. Mohla zdvihnut kotvy a cely kraj by okamzite padol. Ale ak by si mal 4 (alebo viac) roznych poskytovatelov dopravy, tak by si im lahko skocil po krku a v pripade potreby odobral licenciu a docasne nahradil linky ostatnymi firmami, kym najdes nahradu.
Chalani, mám pocit, že v debate opomínate, že nedostatok profesionálnych vodičov je do veľkej miery celoeurópskym problémom, ktorý súvisí s post-covidovou dobou.
Ak by si lepšie a pozornejšie sledoval, čo sem píšem, tak by si si všimol, že píšem to isté, čo ty v tom tvojom druhom odstavci. Nedostatok šoférov spôsobuje aj absurdný rozpis práce, nielen nízke mzdy. Tie sú na prvý pohľad OK, pokiaľ človek nevie, čo musí dotyčný odjazdiť a v akých podmienkach.
Čo sa týka zásoby vodičov, tak taká neexistuje a preto ani zvýšenie platu nespôsobí zlepšenie situácie v DPB v horizonte mesiacov, naopak, situácia sa tam bude zhoršovať. Je to preto, lebo väčšie organizácie aj zmena ľudského správania v niektorých oblastiach majú veľkú zotrvačnosť. Nepíšem, že DPB nemá nič robiť, naopak, musí okamžite robiť všetko možné, aby udržalo existujúcich vodičov a pritiahlo nových. Ale nakoľko si neuvedomili, do čoho sa rútia na jar, tak zjavne nechápu, čo majú spraviť teraz.
O 3 mesiace? To by bol celkom dobrý výsledok. Je lepšie nerobiť nič, a aj o tri mesiace mať nič? Celkovo tvoja argumentácia, vrátane neustáleho točenia sa okolo tej zásoby vodičov, pôsobí spôsobom že nakoľko problém nevieme vyriešiť dnes, nemá zmysel sa ním zaoberať, sadnime si na gauč a pime kávu, aj tak lepšie nebude.
V krátkodobom horizonte musí DPB minimálne aspoň zostať konkurencieschopným voči ostatným zamestnávateľom. V dlhodobom horizonte musí celkovo zlepšovať pracovné podmienky (čo, pozor, nie je len plat) tak aby to povolanie bolo ďalej atraktívne a zásoby voľných či nevoľných vodičov sa postupne dopĺňali. Lebo ak sa dostaneme do stavu že štandardom je robiť 5+1, navyše v beusáckej šialenej kombinácií so striedaním ranných a poobedných služieb, a potom dostať menej peňazí ako pokladník v LIDLi, tak ako to asi môže dopadnúť?
Mestský dopravca nemá žiadne právo mať nedostatok vodičov. Jeho majiteľ má stovky zamestnancov, určite aj nejakých kompetentných. Napr. aj v tom "komunálnom podniku".
Môže ísť presviedčať ostatných mestských zamestnancov na kariéru vodiča. Teda okrem tých, čo sa neosvedčili, sú závislí od alkoholu alebo sú zodpovední za tie valloviny, keďže tí by podľa mňa nezvládli ani šoférovať.
Mám z tvojich odpovedí dosť zvláštny pocit, pre lepšie pochopenie prosím odpovedz na tieto tri otázky:
1. Pracoval si niekedy ako vodič v MHD?
2. Zamestnával si niekedy viac ako 10 ľudí?
3. Pracuješ vo vedení DPB?
Pri RegioArrive je problém v objednávateľovi ktorý od dopravcu, pravdepodobne v rámci nejakej formy klientelizmu, nevyžaduje plnenie zmluvy a bez sankcií akceptuje že dopravca dodáva niečo iné než si BSK objednal. To nijak neimplikuje ako by tento model vyzeral v prípade MHD, kde je objednávateľom mesto (aj keď pozerajúc sa na stavbu petržalskej radiály by som moc nádeje do toho nedával :D).
Akoze tiez si myslim, ze pri autobusoch to malo byt ako v Prahe. Kludne sme tu mohli mat styri rozne firmy, co by mali cele BSK vratane miest rozsekane na 4 +- rovnako velke oblasti a eliminovalo by sa riziko, ze nastane pruser ako Arriva na zaciatku alebo DPB teraz. A aj by existovala sanca na vacsiu konkurenciu.
Pokial by bol jednotny nater a jednotna tarifa/pravidla, tak je cestujucemu jedno ci pride DPB, Arriva, Martin Uher alebo Astan Seran.
Súkromný dopravca by určite neprevádzkoval stratové linky ako 27, 66, 77, alebo 79. To by nám určite nepomohlo.
Nám by pomohlo keby sme mali ľudí ako majú v Prahe. Tam je kvalitná doprava a aj bohatá flotila prevádzky schopných historických vozidiel. My nemáme ani A, ani B.
kde v niektorom z mojich prispevkov si nasiel nieco o tom ze je niekde nejaka zasoba volnych vodicov ? v #248411 vyslovene pisem ze by sa jednalo v pripade tych "rychlo dostupnych" o kanibalizaciu vodicov od inych dopravcov.... a ver tomu ze pokial je ta suma dostatocne zaujimava, su aj sposoby ako riesit tu vypovednu lehotu
druha vec je, ze pokial by zrovna vodic MHD mal vyrazne nadpriemerne vysoky plat dlhodobo (aj v porovnani s inymi profesiami), tak aj prilev novych ludi (cez kurzy, na zaciatku bez D) by bol masivnejsi.... (a vykanibalizoval by si ine preprepravne sluzby ale mozno aj napriklad predavacov z lidla..... )
Je bizarné, ako tu všetci vrátane vedenia DPB žijú v predstave, že niekde je nejaká zásoba voľných vodičov, ktorí len čakajú na priležitosť v DPB. Pritom vodiči autobusov chýbajú všade, všade naokolo ich platia lepšie alebo rovnako ako DPB, majú tam lepšie alebo rovnaké pracovné podmienky. Časť z nich má zmluvu na dobu určitú, tí prísť do DPB teda nemôžu a zvyšok má výpovednú lehotu 2 mesiace. Takže ak by aj teraz okamžite DPB dvihol mzdy, reálne by prví noví vodiči prišli až o 3 mesiace a to by sa ešte museli zaškoliť na Bratislavské linky.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
andy27
1. Pracoval si niekedy ako vodič v MHD?
2. Zamestnával si niekedy viac ako 10 ľudí?
3. Pracuješ vo vedení DPB?