Reply on: Urbanway 2423 #239164:
Vďaka za insights. S mnohými súhlasím, nad viacerými z nich som už aj rozmýšľal, tak pridám svoje myšlienky:Ad 1: Súhlasím, Petržalke by ani plné dve linky neboli na škodu. Tá spojka by zároveň ale nemusela byť na výstavbu náročná a minimálne pre potreby nehôd by tam určite mala byť, aby nebola vždy ochromená celá radiála.
Ad 2: Áno, toto je beh na dlhé trate. V ÚGD ale navrhnutá táto trať je, takže sa jej možno jedného dňa dočkáme.
Ad Rača: Nebol by postačujúci interval 2,5 min pri pojazďovaní 3ky 48m električkami? V zásade ide o 1 a pol bežnej električky.
Ad 32: Teoreticky by sa mohla točiť iba na Hraničnej. Môj cieľ bol, aby sme mali plnohodnotný interval na spojnici Hraničná-Hodžovo nám, ktorý by táto linka zabezpečila. V tomto prípade sa ale stratí priama spojnica Grófskej Nivy a Nivov, ktorá by sa ale stále dala vyriešiť prestupom na hrane na Pažítkovej z 46 na 32/42. Ak by sa spravila zmena 46, t.j. ťahať ju priamo, ktorú navrhuješ nižšie, možno by malo zmysel končiť 32 už na AS.
Ad 40: Súhlasím, spojenie Hlavnej Stanice a nábrežia chýba. Dočasne by sa to dalo vyriešiť zastávkami v BUS pruhoch na moste a schodiskom, kde by zastávka žiaľ nebola nízkopodlažná, z dlhodobého hľadiska by sa asi dalo vymyslieť lepšie riešenie pri plánovanom búraní nájazdových rámp v smere od Hviezdoslavovho námestia. Mať ale dvojicu okružných liniek po trase HLTS-Most SNP-Nové SND-Krížna-HLST a opačne je tiež zaujímavý variant na preskúmanie.
Ad 44 a 48: Tu som sa zaoberal dvoma možnosťami, či ukončiť 44 na Šulekovej a potiahnuť 48 cez Drotársku alebo opačne. Vyhral u mňa prvý variant kvôli tomu, že by linka 44 nemusela byť obsluhovaná parciálmi (48 musí byť kvôli ZP) a kvôli lepšiemu linkovému riadeniu (nemusel by sa riešiť preklad 44 a 49 cez Palisády a zároveň preklad 48 a 49 cez mesto. V tomto nastavení je linka 48 stále expresom z P+R do mesta, keďže ide priamo po Rožňavskej a obsluhuje viacero zaujímavých prestupných bodov (Bajkalská, Saleziáni, Krížna, Americké nám, Kollárovo nám, Hodžovo nám). Argument proti ale môže byť, či potrebuje spojenie HLST-Drotárska-Búdková obsluhu kĺbovými trolejbusmi, ktoré na linke kvôli P+R určite byť musia. Z toho pohľadu by možno dávalo z dlhodobého hľadiska zmysel dobudovať trať až po ZP, vymeniť konečné 44 a 48, a nasadiť na linku 48 vysokokapacitné trolejbusy.
Ad 45: Tu je dôležité sa zamyslieť nad významom tejto linky (resp. pôvodnej linky 205). Dnes ju vnímam ako dôležitú spojnicu Trnávky a Ružinova (s prestupom na Saleziánoch), s Nivami, spojnicu centra s AS a obslužnú linku pre Svätoplukovu. Po sprevádzkovaní električkovej trate cez Nivy sa prvý z dopytov výrazne stratí, keďže bude existovať priame električkové spojenie + na Saleziánoch bude prestup v smere z Trnávky (48/49 na 1/8). Z toho hľadiska mi príde, že stačí zachovať zvyšné dva účely danej linky.
Ad 46: To čo navrhuješ je teda zachovať linku 208 v dnešnej podobe, zrušiť 46 záchadzku cez Ružovú dolinu (náhrada 32 na spojení Nivy-Grófska Niva) a naopak potiahnuť 50 namiesto Tr. Mýta cez Ružovú dolinu až po Grófsku Nivu? To by teoreticky mohlo tiež fungovať, zlepšilo by to obsluhu Ružovej Doliny a Mliekarenskej, ale zároveň by sme prišli o dôležité spojenie TrMy - Karadžičova, ktoré mala 50 zabezpečovať a na osi RačMY - Karadžičova by klesol počet spojov o polovicu. Toto by sa dalo teoreticky riešiť preložením 68 cez Karadžičovu, keďže na jej pôvodnej trase budú električkové linky 1 a 8.
Ad 49: Môj reasoning k 45 som vysvetľoval už vyššie. Obsluha TIOP-u Ružinov by sa mohla riešiť vyššou frekvenciou 39tky, ktorá by nahradila aj staré pokrytie 61. Teoreticky by ale bolo možno zaujímavé potiahnuť k TIOP-u linku 48 (ktorá by mala parciály kvôli drotárskej), linku 49 zachovať tak ako je a linku 45 predĺžiť po Rádiovú (so zabezpečeným prekladom s 49).
Ad 61+62: Plne súhlasím. Tu vidím potom dva iné varianty, buď mať linku 63 Lamač - Letisko (parciály) a linku 62 HLST-Avion (trolejbusy) alebo zachovať 61 a 63 v pôvodných trasách (obe parciálne) s prípadnými skrátenými výjazdami po Avion, nech už sú označené akokoľvek. Pri 63 by bola škoda ju zabezpečovať autobusmi, hlavne keď na 70% trasy už má trolejové pokrytie. Príde mi, že tá nabíjačka by mohla byť dobrá investícia a dala by sa pokryť EÚ fondami.
Ad DH: Tu som sa na to pozeral cez dilemu jednolinkového variantu - mám radšej linku v 5 min intervale s prestupom alebo dve linky v 10 min intervale, ktoré ma odvezú priamo kam chcem. Ja som osobne zástancom prvého, ale vedel by to byť nepopulárny krok. Príde mi ale, že na 71+72 nie je dôležité, že končia na Kramároch, tak ako električkové linky väčšinou nie sú využivané po celej trase (t.j. častejšie idem z Rače do mesta, nie do Dúbravky). Spojenie s centrom by bolo zabezpečené električkou 7, kým však trať na DH nebude postavená, ani ja by som 202 nerušil.
Ad 209 a 211: Na 211 som zabudol, moja chyba. Tá linka určite zmysel má. Spojenie TrMy-Ružová dolina my nepríde také kritické, aby naň nestačilo priame spojenie z TrMy na Líščie Nivy (9), Trenčiansku alebo Prievozskú (71+72).
Ad Stn. Rázsochy: Je pravda, že by to asi išlo na úkor rýchlosti vlakových spojov a nebola by tak dôležitá.
Ad Linkovanie: Jasne, nehovorím, že teraz musíme prečíslovať a prelinkovať všetko a spraviť v meste zmätok, skôr som chcel ukázať, že by bolo možno zaujímavé tlačiť MHD viac k jednolinkovej, ale pravidelnej obsluhe.
Dúfam, že to neznelo veľmi defenzívne, skôr som sa snažil dokresliť obraz, ktorý mám v hlave. Ďakujem ti pekne za inputy, treba povedať, že imhd je skvelá komunita a presne kvôli tomuto sem chodím rád čítať diskusie.
kluvo
Rád by som ním otvoril diskusiu a podelil sa o niektoré návrhy, ktorých autorom som buď ja alebo mi boli inšpiráciou niektorí diskutéri tu na fóre. Ide samozrejme iba o návrh, ktorému chýba následne prispôsobenie autobusových liniek a obsluhy častí, kam električky a trolejbusy nechodia.
Električkové Linky
Električky sú vedené v jednolinkovom variante s dvojlinkovým rozšírením na niektorých radiálach počas rannej špičky.
Interval električkových liniek je 5/6/7.5 (6-9/10-19/ostatné+víkend). Občasné konečné označené () sú obsluhované iba počas špičky.
1 | Hlavná stanica - Blumentál - Trnavské mýto - Košická - Nové SND - Zrkadlový háj - (Janíkov Dvor)
2 | Stn. Vinohrady - Stn. Nové Mesto - Tomášikova - Vlčie hrdlo - (Stn. P. Biskupice)
3 | Komisárky - Blumentál - Americké nám. - Šafárikovo nám. - Janíkov Dvor
4 | Centrum - Americké nám. - Trnavské mýto - Stn. Nové Mesto / Zlaté piesky - Vajnory
5 | Bory - Stn. Dúbravka - Pri kríži - Karlova Ves - Kapucínska - Poštová- Blumentál - Stn. Vinohrady - (Komisárky)
7 | Hlavná stanica - Poštová - Centrum - Nové SND - Košická - Prístavný most - Vlčie hrdlo - Stn. P. Biskupice
8 | Stn. Ružinov - Tomášikova - Košická - Nové SND - Šafárikovo nám. - Most SNP - Karlova Ves - (Pri kríži)
9 | Centrum - Poštová - Blumentál - Trnavské mýto - Tomášikova - Stn. Ružinov
Linka 2 počíta s vybudovaním trate Riazanská - Tomášikova - Vlčie hrdlo. Dočasne môže byť obsluhovaná predĺženou autobusovou linkou po súbežnej trati. Nahrádza linky 50 a 66.
Linka 3 je obsluhovaná vysokokapacitnými električkami.
Linky 4 a 9 sú obsluhované spoločnou výpravou a menia sa na zastávke Centrum.
Linka 6 je zarezervovaná pre budúcu obsluhu po osi Pri Kríži - Patrónka - Hodžovo nám. - Šafárikovo nám. - Nové Lido
Linka 7 počíta s vybudovaním trasy do P. Biskupíc obsluhujúcej novú časť Mlynských nivov (viď návrh trate), kde nahradí linky 70 a 202. Dočasne môže byť ukončená obratom cez NĽŠ.
Linka 8 náhradza linky 50 a 78.
Trolejbusové Linky
Trolejbusové linky sú vedené v "jednolinkovom" variante, kde súbehy liniek pod rovnakou farbou vytvárajú ucelený pravidelný interval na vybraných častiach tratí.
Intervaly trolejbusových liniek sú 10/12/15 (6-9/10-19/ostatné+víkend), intervaly farebných súbehov sú 5/6/7.5 (6-9/10-19/ostatné+víkend).
32 + 33 | Dlhé Diely - Riviéra && 32 + 42 | Stn. Kramáre - Sokolská - Hodžovo nám - Autobusová Stanica - Prievozská
- 32 | Dlhé Diely - Riviéra - Stn. Kramáre - Sokolská - Hodžovo nám - Autobusová Stanica - Prievozská - Grófska Niva
- 33 | Dlhé Diely - Riviéra
- 42 | Nemocnica Rázsochy - Stn. Kramáre - Sokolská - Hodžovo nám - Autobusová Stanica - Prievozská - Mierová - Cintorín Vrakuňa
40 + 50 | Nové SND - Autobusová stanica - Krížna
40 | Most SNP - Nové SND - Autobusová stanica - Krížna - Račianske Mýto - Karpatská - Hlavná Stanica
50 | Aupark - Sad J. Kráľa - Nové SND - Autobusová stanica - Krížna > Račianske Mýto > Trnavské Mýto
44 | Koliba - Karpatská - Hodžovo nám - Šulekova
45 + 46 | Centrum - Autobusová stanica - Košická
45 | Centrum - Autobusová stanica - Košická - Saleziáni - Zimný štadión
46 | Centrum - Autobusová stanica - Košická - Miletičova - Ružová dolina - Prievozská - Grófska Niva
48 + 49 | Búdková - Hodžovo nám. - Americké nám. - Saleziáni - Zimný štadión - Slovinská
48 | Hlavná Stanica - Sokolská - Depo Hroboňova - Šafránová - Búdková - Hodžovo nám. - Americké nám. - Saleziáni - Zimný štadión - Slovinská - Bojnická - Zlaté Piesky
49 | Nemocnica Rázsochy - Lovinského - Depo Hroboňova - Búdková - Hodžovo nám. - Americké nám. - Saleziáni - Zimný štadión - Slovinská - Bulharská - Rádiová
61 + 62 + 63 | Hlavná Stanica / Sokolská - Karpatská - Račianske mýto - Trnavské mýto - Slovinská - Bulharská - Avion Shop. Park
61 | Hlavná Stanica - Karpatská - Račianske mýto - Trnavské mýto - Slovinská - Bulharská - Avion Shop. Park - Letisko
62 | Hlavná Stanica - Karpatská - Račianske mýto - Trnavské mýto - Slovinská - Bulharská - Avion Shop. Park
63 | Lamač - Tesco Lamač - Patrónka - Sokolská - Karpatská - Račianske mýto - Trnavské mýto - Slovinská - Bulharská - Avion Shop. Park
71 + 72 | Stn. Vrakuňa - Hronská - Cintorín Vrakuňa - Gagarinova - Prievozská - Miletičova - Saleziáni - Trnavské mýto - Račianske mýto - Karpatská - Sokolská - Vlárska
71 | Stn. Vrakuňa - Hronská - Cintorín Vrakuňa - Gagarinova - Prievozská - Miletičova - Saleziáni - Trnavské mýto - Račianske mýto - Karpatská - Sokolská - Vlárska - NOÚ
72 | Stn. Vrakuňa - Hronská - Cintorín Vrakuňa - Gagarinova - Prievozská - Miletičova - Saleziáni - Trnavské mýto - Račianske mýto - Karpatská - Sokolská - Vlárska - NÚSCH
Linky 32, 42, 48, 63, 71 a 72 počítajú s vybudovaním pešieho spojenia Hlavnej stanice so zastávkou Sokolská.
Linky 40, 50, 61 a 63 sú obsluhované parciálnymi trolejbusmi.
Linka 50 premáva cez Starý most po električkovej trati.
Linka 33 premáva v dvojitom intervale, t.j. trať Dlhé Diely - Riviéra má interval 3.3/4/5.
Linky 42 a 49 počítajú s výstavbou nemocnice Rázsochy a predĺžením trolejovej trate k nej. Dočasne môžu končiť na Stn. Železná Studnička.
Linka 48 bude slúžiť na obsluhu záchytného parkoviska Zlaté Piesky.
Linky 61, 62 a 63 majú v súbežnej dráhe interval 3.3/4/5, Linka 63 môže byť počas letnej sezóny predĺžená k letisku.
Všetky návrhy liniek zároveň počítajú s vybudovaním železničných Terminálov Stn. Trnavské mýto, Stn. Ružinov (Súhvedzná), Stn. Kramáre (Patrónka/Suchý mlyn), Stn. Vrakuňa (Čiližská), Stn. Dúbravka (Lamačská brána) a Stn. Rázsochy (TESCO Lamač) a Stn. Prievoz (ŽST ÚNS), Stn. Mladá Garda a zrušením zastávky Stn. Železná Studnička. Vlakové linky zo smeru SC (C) a TT (D) budú mať konečnú na Stn. Trnavské mýto s možnosťou prestupu na linky A (DNV-LAMAČ-HLST-RUŽINOV-PETRŽALKA-ČUNOVO) a B (HLST-RUŽINOV-VRAKUŇA-DS) v prestupnom terminále Stn. Mladá Garda. Viaceré prestupné terminály by mali byť následne obsluhované lokálnymi autobusovými linkami v pravidelných intervaloch a garanciou prestupu.
Návrh trolejbusových liniek (mapa)
Návrh električkovách liniek (mapa)
Návrh trolejbusových liniek (preklady)