Reply on: Ike #202483:
Nie je to autobus, lebo stále má svoju rýchlosť (súťaž kto skôr bola na tej radiále, kde cesta do centra trvá v rannej špičke cca dva krát tak dlho autom, ako električkou). A plánovanými reštrikciami, resp. ničnerobením na cestách budú zápchy narastať tak, že bude výrazne rýchlejšia ako auto aj na Vajnorskej či Ružinovskej (tá Vajnorská a Krížna je porovnateľná už dnes). V decembri, kedy je každoročne intenzita dopravy najvyššia a zápchy sú pomaly na každej hlavnej ceste v čase od 7:00 do 19:00, keď sa chcem niekam v rámci Ba dostať MHD rýchlo tak volím takú trasu, aby som čo najviac % išiel električku. Lebo tam sa môžem spoľahnúť, že jazda bude naozaj trvať toľko, ako je uvedené v cp.
Mimoriadne udalosti sa stávajú a tá flexibilita od dispečingu je tu fakt často mizivá. Druhá vec že mnoho možností skutočnej operatívy v týchto prípadoch bolo zrušených rôznymi nariadeniami zhora. Ale povedzme si, ako často sa stane nejaká MU na jednej radiále. Nemôžme brať celú sieť ako celok, lebo jeden cestujúci cestuje za deň vždy iba po jednej radiále, prípadne z jednej na opačnú a naspäť. Ak je to dva - tri krát do roka, je to podľa mňa prežiteľné. Ak je to dva krát do mesiaca, vtedy to fakt cestujúceho odradí. No na tej mojej trase to bolo tých 2-3 krát za rok.
A áno, nosný systém nie je ani v rámci dopravy v Ba ako takej, a ani nie je nosný druh dopravy v rámci MHD. A nie je ním ani v mysleniach úradníkov, projektantov, cestujúcich, ... Ale ako nosná je už v Rači, Novom Meste a Karlovke. A jej podiel vzrastie po otvorní trate do Petržalky a snáď bude nejako rozumne využitá aj tá trať na Hl. Stanicu.
Ale ináč úplne súhlasím s Tebou že preferencia na svetelne riadených križovatkách nie je, a pritom by mala byť a vieme dobre kde sú problémy. Takisto je riešenie mimoriadiek veľmi ďaleko za ideálom, Radlinského súhlasím že je problém, ak trojkoosmička mala na celej 50 minútovej trase doteraz v priemere meškanie 2 min a teraz kvôoli Blumentálu má 4 min, je to krok späť. Čiže áno, električky v Ba majú veľa nedostatkov. Ale ako som napísal, je to uhol pohľadu. Ty podľa mňa vidíš pohár poloprázdny, ja poloplný...
Ike
Ak poviem, že električková doprava v Bratislave nefunguje, tak predpokladám, že ako rozhľadený človek vieš, že tým nemyslím, že by pokazené a nefunkčné vozy stáli vo vozovniach.
V Bratislave je električka doplnok. Neplní žiadny nadradený účel. Už dávno mali byť radiála po radiále zrekonštruované na vyššiu rýchlosť (najmä na fyzicky oddelených úsekoch), mal by byť kvalitný NP vozový park, informačný systém a absolútna preferencia (práve ťa zrejme napadlo, ako ma zvozíš, že je to nereálne, ale samozrejme tým myslím relatívne absolútnu preferenciu [oxymoron, ale chápeme sa]). K tomu P+R parkoviská a obratiská prímestskej dopravy.
Ako som písal do inej diskusie, krásne laboratórium by mohla byť Račianska radiála. Počet dochádzajúcich je tu o čosi menší ako na I/61, zápchy slušné a električka sa tu celkom k NDS približuje.
Celé by so stálo len zlomok vynaložených prostriedkov na metro. Už len skutočnosť, že na Detvianskej má prednosť cestná premávka je dôkaz, že "preferencia je výsmech.
Tu by sa inak plne hodilo zariadenie opísané v 8/2009 § 10 ods. 5
"V osobitných prípadoch, napríklad na zabezpečenie
vjazdu električky na cestu, sa používa signál s červeným
svetlom „Stoj!“, ktorému predchádza signál s plným
žltým svetlom „Pozor!“; vodič je povinný zastaviť
vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a, č. V 5b
alebo č. V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným
signalizačným zariadením."
čo je inak riešenie aplikovateľné práve na preferenciu električiek, ktoré som zatiaľ v praxi nikde nevidel.