To by ma inak zaujimalo, preco sa nezatrolejovala povodna trasa 33? Zapchy su sice aj na Karloveskej, ale zas by bolo po problemoch s obratiskom...
Re #75683 Mike: Chcel by som vidiet projekt BUS pruhu.... kokos, to musi mat vsetko u nas PROJEKT?
Re #75686 Z: Som presvedceny ze za prudkym rozvojom automobilizmu je kvalita MHD. Som presvedceny ze vacsina ludi co chodi autom nim chodi kvoli pohodliu, ktore im nasa MHD neposkytne. Sam radsej chodim autom, pretoze je to pohodlnejsie a takych ako ja poznam velmi vela. MHD vyuzivam v rannej spicke, ked sa chcem len tak zviest, alebo ked mam proste dobru naladu Faktom je aj to ze (ako spomenul Ike) ze je tu aj mensie riziko prenosu chorob... poznam cloveka co ked niekam ide MHD tak po prichode domov si vzdy 2 minuty umyva ruky mydlom a to dokonca raz spravil aj na vlakovej stanici
Re #75692 slavius:
1. Mas pravdu, lenze to je (zial) vacsine ludi jedno...
2. Lenze ten vodic neriesi narat IGK ale to ze on sa uz nebude musiet tlacit v MHD s asocialmi, ale si pusti hudbu a pohodlne sa odvezie kam chce.
Re #75693 Mikimaus: Takych ako ty je zial viac a obavam sa ze nepotrva dlho a natrvalo k nim pribudnem aj ja.
Re #75698 eripmav: Faktom je ze ak sa nezmeni situacia skolabuje cela doprava v BA. A zacat sa musi od MHD, lebo inak to bude kruzit: Zla MHD = Viac IADistov = Pomalsia MHD = Este viac IADistov a tak dalej. Navyse vozidla MHD sa budu pravdepodobne nadalej viac rozpadavat ako kupovat = este viac IADistov. Treba zacat zvysovanim komfortu MHD a potom riesit ostatne.
ked spominas vodicov DPB, tak nema DPB nahodou akutny problem s nedostatkom vodicov??? - prave ze ma, plat vodica DPB je totiz uz v Bratislave smiesny. ved musia zvazat ludi z celeho slovenska. to je len dokaz toho, ze v bratislave zacinaju zarabat dost vysoko uz aj obycajny ludia - nizsia stredna vrstva (myslim ze profesia vodic MHD je vhodny priklad na charakteristiku nizsej strednej vrtvy)
no praveze v Bratislave poznam dost vela ludi, ktory nie su ziadny privatizeri ani top-manazeri ani nic podobne a jednoducho v takpovediac "beznom" zamestnani zacinaju zarabat tolko ze im zacina nerobit problem kupit a prevadzkovat auto.
Aj tak si myslím, že ten prechod je v dostupnej vzdialenosti. Ak niekto nestíha, tak treba ísť skorším trolejbusom. A cestujúci je ten, kto čaká na vozidlo na zastávke a nie sa hádže pod autá, aby stihol dobehnúť...
napriklad to budovanie parkovisk na namesti SLobody je vrchol! tam treba ako sol BUS pruh, chodi tam L31, 39, 94. Ved to su dve nosne, vyznamne linky, ktore si urcite bus pruh zasluzia, urcite viac ako parkovanie mozno pre 20 ludi!!! kolko prepravia ludi L94, 31, 39 v jednej dopravnej spicke? nevyrovna sa to statiu pre 20 ludi, v Bratislave asi nie...
lenze budovanie BUS pruhov je v sucasnosti uplne nanic. Zoberme si situaciu napriklad s bus pruhom na trnavskej smerom na racianske myto. Vzivote som tam nevidel zapchu. Naco tam je ten bus pruh??? Zato na Sancovej smerom na Racianske myto od Trnavskeho myta nie je bus pruh (lebo je tam miesto fyzicky kvoli domom len na 2 pruhy), ale zato tam stoja auta v zapchach, a samozrejme autobusy a trolejbusy s nimi!!! inteligentne riesenie je taketo:
- zapchy sa tvoria pred racianskym mytom preto, ze na tejto krizovatke je maly interval. a nie je tam ani miesto pre bus pruh pred krizovatkou
- pred krizovatkou s Jegeho sa na TRanvskej ceste zapchy netvoria, lebo tu je velmi dobry interval. ale za to tu je pred krizovatkou miesto pre Bus pruh, dokonca tam je urobeny.
- riesenie: zmenim interval na krizovatky jegeho trnavska tak aby sa tvorili zapchy pred touto krizovatkou (ano, umelo vytvorim zapchu, teda skorej ju umelo presuniem), tym padom sa nebude tvorit zapcha pred racianskym mytom (samozrejme nechcem skodit, takze ten interval nebude taky, aby tam bola naprazdno zelena). A autobusy pudu moct konecne vyuzit svoj pruh na to na co je - na predbehnutie IGK, ktore stoja v zapchach. A situacia sa pritom nijak nezhorsi - zapcha sa len presunie inde - na okraj, kde je dost miesta. A mozno sa aj zlepsi prejazd problematickom uzle - lebo bude plynulejsi.
jedine co mozno urobit, je aby spolu s IGK neskolabovala aj znacna cast MHD - a sice AUTOBUSY A TROLEJBUSY. Lebo pri sucasnom stave kolaps IGK (ktory zarucene pride, zatial to co tu je nie je ziadny kolaps, len taka mierna nedostatocnost...) bude znamenat zaroven kolaps znacnej casti MHD, kedze autobusy a trolejbusy su bohuzial nosna doprava v znacnej casti Bratislavy. A riesenie je najma buduvanie BUS pruhov. Druhe riesenie su inteligentne krizovatky, ktore kolony IGK nechaju na okrajoch mesta, a tam kde su BUS pruhy, aby ich MHD predbehlo a do vnutra mesta budu pustat len tolko IGK aby neupchali krizovatky - to je vysoko ucinny mechanizmus, ktory vsak v Bratislave v dohladnej dobe nepredpokladam... jednoducho kolony treba nechat stat tam kde je siroka cesta a vedla nej bus pruh, aby tam kde bus pruh nemoze byt (vacsinou v centre, kde su mnohe vysoko vytazene ulice jednopruhove) bola doprava akurat na hranici zvladania, nie za nou...
myslim ze sucasny stav a najma vyvoj IGK je v najblizsej dobe neudrzatelny - v Bratislave myslim. Platy v Bratislave rastu, takze zachvilu si auto bude moct dovolit mat a prevadzakovat uz nie len nadpriemerne zarabajuci clovek, ale pomaly aj priemerne zarabajuci ludia v Bratislave (ked sa priemerny plat zacne blizit sume 30000, co uz nie je daleko od reality), co su obrovske masy ludi. Jednoducho doprava v Bratislave skolabuje - a najma staticka doprava - parkovanie, ale urcite nie v malej miere aj krizovatky. A to nebude mozne riesit v dobe par rokov. Jednoducho tisice parkovacich miest sa nedaju tak lahko a rychlo postavit ako sa daju kupit tisice aut. Krizovatky sa nedaju tak rychlo rozsirit (a niektore sa nedaju rozsirit vobec) ako si mozu rychlo ludia kupit do rodiny auto, druhe auto, tretie auto...
Jednoducho IGK je obrovsky ZAVISLE od cestnej infrastrukruty, a ta uz teraz je na hranici KOLABOVANIA, jednoducho nepostacuje.
Napriklad PARKOVANIE FUNGUJE LEN VDAKA BENEVOLENCII K NEDODRZIAVANIA ZAKONA, a to nie len v centre mesta, ale dokonca aj v perifernych sidliskach!!! Pokial by tu nebola benevolencia k protipravnemu konaniu (parkovanie na travniku, chodniku, v krizovatkach, na cestach bez zanechania vyhlaskou stanoveneho priechodu...) tak znacna cast IGK jednoducho ani nema kde stat pred svojim vlastnym domom. A co sa asi stane ked si zacne aj stredna vrstva kupovat auta??? nizsia stredna vrtva, ktorej su v Bratislave desattisice, a doteraz bolo pre nich auto skorej nedosiahnutelny luxus, ale rast platov je enormny...
Krizovatky uz teraz zvladaju prejazd aut na hrane. narast mozno o 10-20% v spicke znamena KOLAPS. A ten narast tu cochvila bude. Co potom budu robit majitelia IGK??? Kto prestane jazdit, ked si kupil auto za niekolko stotisic a teraz ho bude splacat??? Investicia do auta moze byt trpke sklamanie pre mnohych v najblizsich rokoch v Bratislave. Krizovatky a cesty sa nerozsiria zo dna na den ako sa zo dna na den da kupit auto v predajni aut. Dokonca vystavba novych ciest paradoxne casto zhorsi docasne situaciu, lebo znamena urcite obmedzenia. a tiez neviem kto zaplati tie miliardy na tu cestnu infrastrukturu? lebo pri sucasnej situacii a zastavbe su riesenia len velmi, velmi drahe, ak vobec nejake su - tunely, mimourovnove krizenia - neviem si predstavit ako sa da napriklad rozsirit krizovatka Racianske myto, alebo Sancova ulica, Zahradnicka, Mytna...
Mam otazku:preco nieje na zastavke siemens prechod pre chodcou
ked sa chcu dostat na opacnu zastavku?Ak sa chce niekto dostat na opacnu stranu tak len cez auta. ❤
este k ekologii a k cene by som dodal ze da sa kupit lacne auto na ukor horsieho vztahu ekologie... no aj to niektori ludia robia aby sa vyhli cestovaniu MHD...
Cestovanie MHD by mala byt alternativa a nie nudzovy stav
Obdobne som o tom pred rokom uvazoval aj ja a vysledokom je dnes , ze od leta presadam z MHD do ludoveho vozitka ? Daval som DPB uz X sanci na zlepsenie, no v skutocnosti sa to len zhorsuje viac a viac ?
Do porovnávania by som doplnil ešte dve kritériá, ktoré ma napadli:
1. EKOLÓGIA
Aj viac plne obsadených osobných áut vyprodukuje väčšie množstvo škodlivín ako plný (nie preplnený - bežne naplnený) autobus.
4:2 pre IGK
2. TRVALÁ UDRŽATEĽNOSŤ
Cesty pre IGK nie je možné rozširovať do nekonečna (napr. to vidno na Dlhých Dieloch). Takže nárast IGK nie je riešením problému dopravy v meste. Tým je funkčný systém MHD.
4:3 pre IGK
I keď - iné je dnešný stav (aktuálne je naozaj IGK výhodnejšie pre tých, ktorí majú na jeho prevádzku) a iné je uvažovanie o doprave ako o celku, ktorý potrebuje určitú koncepciu - a tá v Bratislave chýba (alebo sa len začína tvoriť - návrh BID je zaujímavý a hodný podpory).
Kým si prečítam všetky reakcie podrobne-asi som sa nevyjadrila tak presne,ako som chcela: pre cenou a komfortom si treba všimnúť úvodzovky, úvodzovky a úvodzovky. ? Príspevok je myslený formou, ako by to logicky malo fungovať a ako to momentálne nie je. ?
Este by som rad dodal ze som popisoval BA, nie MHD vs IGK vseobecne... samozrejme ze sa to da spravit tak aby MHD naozaj konkurovala IGK, no u nas to siroko daleko nema sancu...
dovolim si pichnut do osieho hniezda a hned vysvetlim preco...
Porovnam teda MHD a IGK na konkretnom pripade mojej rodiny
takze:
miesto odchodu - DNV
miesto prichodu - Botanicka, Technicka Univerzita, Mlada Garda
a idem porovnavat:
***************************
CENA
MHD:vravis ze cena MHD je dobra... Ja si myslim ze cena je mimoriadne dobra. Elektricenka stoji 980SK na 3 mesiace celosietova studentska... zakladna neviem, nieco viac...
IGK: zas v sucasnosti sa da zohnat aj lacne auto, ale dajme tomu ze chces hladiet na ekologicke hladisko, tak je auto slusne velka investicia, navyse to zere dost financii aj pocas existencie auta.
1:0 pre MHD
***************************
KOMFORT
tu je najvacsi zadrhel a aj odpoved preco je MHD slabo vyuzivana. Cena je oproti automobilu ovela ovela mensia, no komfort. Ked to vezmeme z relativneho hladiska tak tuto IGK na plnej ciare vedie. Preplnene autobusy, nepohodlne sedacky a statie na jednej nohe -> to by mal stat listok 2sk a nie 20sk. Nehovorim casto o tom ze ked sa vedla stojaci zle vyspi a je nervozny, alebo o velkom mnozstve asocialov, riziko kriminality, nefunkcnost kurenia, malo vzduchu na dychanie, riziko prenosu chorob... toto vsetko v aute odpada...
V aute si clovek moze zakurit ked chce, otvorit okno ked chce, pohodlne sedi, je mensia pravdepodobnost ze sa nakazi, mala pravdepodobnost ze mu niekto ukradne penazenku z vrecka, ze sa nasmradi od nejakej socky...
Moja mama je veduca, musi chodit slusne oblecena v topankach na podpatkoch a ktomu musi vlacit asi 5kg (aj s taskou) pracovny notebook (a nemala by smrdiet od socky v buse).. Ked si ju predstavim ako sa rano rve do 21ke, tak si ju neviem predstavit...
1:1
******************************
DOSTUPNOST
Pokial existuju parkovacie miesta v bode destinacie, tak znova vitazi IGK... ale castokrat je dostupnost miziva a po roku 2000 este mizivejsia. Opat si predstavujem svojich rodicov ako 3x prestupuju a cestuju hodinu aj nieco... nehrozi...
2:1 pre IGK
*****************************
RYCHLOST a FLEXIBILITA
Co sa jedna rychlosti, je to fakt ze vela chronometrazi je v BA odflaknutych a castokrat bud busy nestihaju, alebo idu s predstihom, to druhe je tragedia (konkretne predvcerom som isiel 21 po ceste kde je dovolena 90 [pre bus 80] asi 40kmh a veselo si vytvaral kolony, to asi tiez nebude velmi ekologicke )
Skusim to zhrnut a suvisi to aj s prestupovanim... Moj pripad, autom som v rannej spicke na Botanickej za 15 minut cez Devin autobusom je to cez 25. Zaujimava je aj situacia mimo spicky ked (cez dubravku) som v skole za 10 minut a elektrickou + bus za vyse 30 minut.
Co sa tyka flexibility, zial v DPB je mizerna. Ked sa stane nehoda, tak kym sa DPB spamata, tak ju aj odpracu a ludia v prostriedkoch cakaju dlho... V pripade auta, nie je problem zmenit trasu...
3:1 pre IGK
ked si tieto vsetky veci predstavim v zime za zleho pocasia, tak sa rozdiel este zvacsuje..
****************************
na zaver
nechcem tym nikoho obvinovat, za tieto veci (co ma napadli) moze z casti DPB, z casti magistrat a z casti aj pouzivatelia IGK (hlavne ti bezohladni a tych je dost co si budeme hovorit).
co by bolo teda treba prehodnotit?
- financie dpb a veci z toho vyplivajuce (nakup vozov, linkovanie) a hlavne DOTOVANIE MHD
- zavedenie prestupnych uzlov
- preskolenie vodicov
- testovanie, experimentovanie (nie ze grafikony robia z tabuliek)
- prehodnotenie zastavok a liniek
- lepsie informovanie cestujucich atd.
je toho dost, a kompetentni by sa nad tym mali zamysliet.
Dufam ze sa nehnevas, nebolo to myslene v zlom ale mas odpoved na otazku preco?
PS: skor nez sa do mna pustite, pri vyuzivani auta (celkom ekologickeho spotreba okolo 4,6) sa vzdy snazime zobrat co najviac ludi...
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
SDX
Re #75683 Mike: Chcel by som vidiet projekt BUS pruhu.... kokos, to musi mat vsetko u nas PROJEKT?
Re #75686 Z: Som presvedceny ze za prudkym rozvojom automobilizmu je kvalita MHD. Som presvedceny ze vacsina ludi co chodi autom nim chodi kvoli pohodliu, ktore im nasa MHD neposkytne. Sam radsej chodim autom, pretoze je to pohodlnejsie a takych ako ja poznam velmi vela. MHD vyuzivam v rannej spicke, ked sa chcem len tak zviest, alebo ked mam proste dobru naladu
Re #75692 slavius:
1. Mas pravdu, lenze to je (zial) vacsine ludi jedno...
2. Lenze ten vodic neriesi narat IGK ale to ze on sa uz nebude musiet tlacit v MHD s asocialmi, ale si pusti hudbu a pohodlne sa odvezie kam chce.
Re #75693 Mikimaus: Takych ako ty je zial viac a obavam sa ze nepotrva dlho a natrvalo k nim pribudnem aj ja.
Re #75698 eripmav: Faktom je ze ak sa nezmeni situacia skolabuje cela doprava v BA. A zacat sa musi od MHD, lebo inak to bude kruzit: Zla MHD = Viac IADistov = Pomalsia MHD = Este viac IADistov a tak dalej. Navyse vozidla MHD sa budu pravdepodobne nadalej viac rozpadavat ako kupovat = este viac IADistov. Treba zacat zvysovanim komfortu MHD a potom riesit ostatne.